Muita, joille vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja?
Olenko ainut, jolle vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja tai kikkakolmosia liittyen ruoan valmistukseen, puutarhan hoitoon, siivoukseen yms?
Olen 28 ja mieheni on saman ikäinen. Tuntuu, että miehelleni on opetettu todella paljon enemmän näitä taitoja lapsuudenkodissaan. Itse olen joutunut 16-vuotiaana omilleni muuttaessani lähtemään ihan nollasta näiden asioiden kanssa...
Kommentit (591)
Omasta mielestään vanhemmat opetti työntekoon, mutta käytännössä se oli niin että teetettiin vaan kuormajuhdan hommia tai esim. lyötiin pensseli käteen ja maalaamaan. Eihän näin opi mitään muuta kuin noudattamaan käskyjä. Ihan kaikki työkaluja vaativat hommat oli ihan hepreaa, enkä kyllä vieläkään tiedä monen perusjutun (vaikkapa tapetoinnin) työvaiheita. No eihän jotain rakennusjuttuja lapsi ehkä ymmärrä, mutta kyllä teinille pitää jo avata asiaa, muuten se menee sitten sinne ekaan työpaikkaan ja 100% varmuudella tekee päin persettä niinkuin minä. Itse en esim. saanut ajaa pakettiautoa, vaan vasta sitten eräässä työpaikassa ekan kerran hyppäsin semmoisen rattiin lähellä neljää kymmentä vuotta. Toki kaikkia maailman töitä ei missään taloudessa tehdä.
Meillä äiti oli ihan hirveän tarkka, että kaikki tehdään pilkulleen kuten hän tekee. Yleensä hän hätisti lapset pois paikalta ja jos joskus sai/piti tehdä jotain, äiti vahti vieressä ja oheisti "ei noin". Jos jotain teki yksin, niin siitä seurasi jälkeenpäin kolmannen asteen kuulustelu, että kaikki meni just kuten pitää. Kaikki oli siis hyvin tarkkaa, esimerkiksi hanasta sai laskea vettä vasemmanpuoleiseen altaaseen, ei oikeaan, ja perunan keitinvedet piti laskea oikeanpuoleiseen altaaseen, ei vasempaan.
Isää nyt ei kiinnostanut opettaa lapsille yhtään mitään. Perunannostossakin hän huusi vieressä "ei noin", mutta ei näyttänyt, miten sillä kuokalla tehdään. Lopulta minut ajettiin pois paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ettekös te ole kaikki käyneet kotitalouden oppitunneilla? Mitäs siellä on tehty, tuijotettu varmaan kännykkään, jos ei ole mitään päähän jäänyt. Mulle ainakin opetettiin ruuanlaittoa, pyykinpesua yms. Teknisissä käsitöissä saa oppia esim poran käyttöön. Suurin syy tekemättömyyteen on yleensä halun puute. Kotityöt eivät ole mitään rakettitiedettä ja nykyisin kaiken voi vielä tarkistaa youtubesta. Töihin siitä!
Eipä ollut kännykkää silloin 80-luvulla kun köksät kävin. Ketjun ongelma taitaa koskea enemmän vanhempia sukupolvia, nykyajan nuoret saavat taidot haltuun vaikka YouTubesta. Ja onneksi niin!
Äiti oli työtön niin hoiti kaikki kodin hommat kun minä olin koulussa. En nähnyt siivousta enkä ruoanlaittoa. Ei ollut tilaisuuksia oppia.
Omilleni kun muutin niin opin kaikenlaista putkihommista lähtien. Pakkohan se oli. Avuttomaksi en jäänyt ja hyvin osaan kodin hoitaa nyt aikuisena. Omille lapsilleni kyllä opetan ja jaan kotitöitä, ettei sitten tule yllärinä nämä asiat :D
Ilokseni voin todeta että paljon opetettiin himassa, niin vanhemmat kuin isoäitikin. Mummolassa keittiöhommia, mökkiaskareita ja puutarhaan liittyvää. Kotona myös keittiöaskareita, siivousta, silitystä, laskunmaksua yms. Ja järjestyksen ylläpitämistä! Aikalailla kaikkeen otettiin mukaan. Vaikka paljon on opetettu, on varsinkin äiti välillä huolestunut että tulikohan opetettua "mitään" ja sainko tehdä. Ihan hyvin meni. Oon syntynyt -89.
Minua ei opetettu minkäälaisiin kauneudenhoidollisiin perusasioihin. Nyt en puhu hygieniasta, kuten kasvojen ja hampaiden pesusta. Tarkoitan kainalokarvojen ajamista, kulmakarvojen nyppimistä, ihan tavallisen ripsarin tms. käyttöä saati jotain vaativampaa. Myöskään hiuksia ei opetettu laittamaan. Kampaajalla sain kyllä käydä, mutta kampaajakaan vaivautunut neuvomaan (tai osannut neuvoa), miten taipuisasta ja kuivasta reuhkasta saisi kauniin. Aina vain tasoittivat. No, onneksi curly girls on rantautunut Suomeenkin, eikä tarvitse enää juosta lyhentämässä heinälatvoja suoristusrautojen ja silokonituotteiden jäljiltä.
Ihan mielenkiintoista olisi kuulla parikymppisten taidot kotihommista.
Tehdäänkö mitään, vai käykö äiti tekemässä. Täällä taitaa puhua vaan ne entiset nuoret.
Poikani 24 v kertoi jokunen vuosi sitten katsoneensa YouTubesta ohjeen siitä, miten kananmunat keitetään! Oli kuulemma oppinut kotonaan tekemään vain munakasta.
Olen kuitenkin opettanut hänet muun muassa siivoamaan, pesemään pyykit, silittämään paidat, puhdistamaan hajulukot sekä pesukoneen nukkasihdin. Isänsä on opettanut ainakin huoltamaan fillarin, kalastamaan ja sytyttämään nuotion.
Minulle ei opetettu ruoanlaittoa eikä siivoamista vaan vanhempani olettivat että osaan ne neuvomattakin. Äitini oli ravitsemusalalla mutta ei koskaan opettanut minulle ruoanlaittoa. Jos yritin tehdä jotain minun tekemässä ruoassa "ei ollut mitään makua" ja "ei kannata tuollaista tehdä". Sen takia en osaa nykyäänkään tehdä kovin montaa ruokalajia, makaronilaatikon ohjeen katsoin Marttojen sivuilta ja opettelin tekemään. Samaten siivoamisen opettelin katsomalla mitä äitini teki.
Minulle ei myöskään kotona opetettu mitään enkä saanut lapsena osallistua, koska olin kuulemma tiellä ja askareet hoituivat hitaammin. Yläasteikäisenä yhtäkkiä minulta alettiinkin odottaa ja vaatia askareiden tekemistä. Sain huutia laiskuudesta ja osaamattomuudesta. Mutta kuinka olisin voinut osata tehdä mitään?! Ei ne taidot taivaasta niskaan tipu.
Naiseuteen (paitsi menkkoihin) en myöskään saanut opastusta. Ei kerrottu hygienian tärkeydestä. Esimerkiksi sitä, että hampaat pestään myös iltaisin tai alushousut vaihdetaan päivittäin. Naisellisuutta pidettiin turhamaisena. Monet asiat opin kavereilta ja heidän äideiltään. Ensimmäiset rintaliivini ostin 16-v ollessani kaverini ja tämän äidin kanssa ostoksilla. Kotona äidillä ei tullut mieleenkään, että omalle tyttärelle ne tulisi hankkia.
Myös ulkona syömiset, small talk, tietyt sosiaaliset nyanssit opin kavereiden kautta.
Omat vanhemmat ovat ei niin tiedostavia duunareita joille on riittänyt tyyliin lauantai-illan napakymppi ja pari olutta.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt normaalijärkinen ihminen oppii itsekin kaiken kodin huoltoon liittyvän ihan ilman vuosikausien opetustakin? Aina kun tulee joku tilanne eteen niin opettelee. Ei hemmetti joku pyykkien pesu ole mitään rakettitiedettä. Jo koulussa opetellaan laittamaan ruokaa auttavasti.
Ei muuten opi, jos ei ole utelias luonne tarttumaan toimeen, ja joku mahdollistaa tekemättömyyttä.
Mieheni ei osannut juuri mitään ennen kuin minä hänelle opetin, ja nyt tekee jo ihan mielellään. Ruokaa osasi laittaa, kun kotonaan isä laittoi aina ruuan, ja poika siinä sivussa opiskeli sitä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt normaalijärkinen ihminen oppii itsekin kaiken kodin huoltoon liittyvän ihan ilman vuosikausien opetustakin? Aina kun tulee joku tilanne eteen niin opettelee. Ei hemmetti joku pyykkien pesu ole mitään rakettitiedettä. Jo koulussa opetellaan laittamaan ruokaa auttavasti.
Minulle ei ainakaan koulun kotitaloustunnit auttaneet mitään. Ne laittoi ruoan jotka jo osasi, me muut tiskattiin. Toki vierestä katsoi, mutta eipä näistä muistanut mitään sitten 5v kuluttua kun muutti omilleen.
Kokkikirjoja sai kirjastosta, mutta nekin olettavat että perusasiat ovat jo hallussa, kuten pitäisikin olla. En tiennyt mitä tarkoittaa sipulin kuullottaminen ja miten mikäkin aines prepataan, miten kypsyys tarkistetaan, eikä näitä kirjoissa selitetty. Onneksi löytyi kavereita jotka jaksoivat ivaamatta opettaa perusteet niin että ruokaohjeistakin sai jotain irti. Nykyään toki on helpompaa kun on YouTube.
No niinpä! Mitä opin köksän tunnilla?
laittamaan tiskikoneen päälle. Kotona ei tiskikonetta ollut, ja ensimmäinen tiskikone tuli minulle nelikymppisenä, joten kylläpä hurjasti auttoi tämä oppi elämää!! :D
Käsin piti tiskata niin että ensin toisessa altaassa tiskailtiin harjalla ja pesuainevedessä astiat, ja sitten nostettiin puhtaaseen altaaseen jossa oli puhasta vettä, ja huljuteltiin siinä. En todellakaan ole koskaan tiskannut noin, asioihinhan jää pesuainejäämiä!!
Käyttämään mankelia. Sen jälkeen en ole mankelia nähnytkään.
Paista pihvi kuumalla pannulla. Minun pihvini paloi, kun en tiennyt milloin se on kypsää, eikä kukaan kertonut, eikä ohjetta ollut, kuin että paista pihvi kuumalla pannulla.
Sitten opeteltiin servettejen taittelua
:D :D
Vierailija kirjoitti:
Ilokseni voin todeta että paljon opetettiin himassa, niin vanhemmat kuin isoäitikin. Mummolassa keittiöhommia, mökkiaskareita ja puutarhaan liittyvää. Kotona myös keittiöaskareita, siivousta, silitystä, laskunmaksua yms. Ja järjestyksen ylläpitämistä! Aikalailla kaikkeen otettiin mukaan. Vaikka paljon on opetettu, on varsinkin äiti välillä huolestunut että tulikohan opetettua "mitään" ja sainko tehdä. Ihan hyvin meni. Oon syntynyt -89.
Minä opetin omille vanhemmilleni laskun maksun.
VM -81
Vierailija kirjoitti:
Minua ei opetettu minkäälaisiin kauneudenhoidollisiin perusasioihin. Nyt en puhu hygieniasta, kuten kasvojen ja hampaiden pesusta. Tarkoitan kainalokarvojen ajamista, kulmakarvojen nyppimistä, ihan tavallisen ripsarin tms. käyttöä saati jotain vaativampaa. Myöskään hiuksia ei opetettu laittamaan. Kampaajalla sain kyllä käydä, mutta kampaajakaan vaivautunut neuvomaan (tai osannut neuvoa), miten taipuisasta ja kuivasta reuhkasta saisi kauniin. Aina vain tasoittivat. No, onneksi curly girls on rantautunut Suomeenkin, eikä tarvitse enää juosta lyhentämässä heinälatvoja suoristusrautojen ja silokonituotteiden jäljiltä.
Meilläkään ei näitä opetettu. Oli noloa kun yläasteikäisenä vanhempi serkku selitti kuinka naisten kuuluu ajaa kainalokarvat ja säärikarvat. En ollut asiaan vain törmännyt missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ettekös te ole kaikki käyneet kotitalouden oppitunneilla? Mitäs siellä on tehty, tuijotettu varmaan kännykkään, jos ei ole mitään päähän jäänyt. Mulle ainakin opetettiin ruuanlaittoa, pyykinpesua yms. Teknisissä käsitöissä saa oppia esim poran käyttöön. Suurin syy tekemättömyyteen on yleensä halun puute. Kotityöt eivät ole mitään rakettitiedettä ja nykyisin kaiken voi vielä tarkistaa youtubesta. Töihin siitä!
Vai kännykkää :D Olet varmaan aika nuori jos luulet että ysärillä katsottiin youtubesta mitään, yt kun perustettiin vasta vuonna 2005 ;) Eikä siellä edes ollut silloin moneen vuoteen vielä juuri mitään :D
En oppinut kotona mitään, eikä meillä tosiaankaan puutöissä mitään porakoneita käytetty. liimattiin ja naputeltiin jotain palikoita vasaralla nauloihin. :D
Nykyään teen yksin sen mitä äitini ja isäni tekee yhdessä. Olen tehnyt mm. terassin, tapetoinut ja maalannut huoneet, kaakeloinut, kunnostanut kivijalan. Ompelen vaatteita, ja kodintekstiilit, korjaan myös kaiken, jopa juotan kolvilla, hitsannutkin olen. Viime kesänä opettelin muuraamaan ;)
Et ole ainoa. Mutta yleisempää varmaan toisinpäin että naisille opetetaan ja miehille ei. Mulle ei oo opetettu ja olen aina ollut suhteissa joissa miehille on opetettu enemmän kotona. Ei voi mitään mutta sitä itseopiskelemalla oppii.
Monen mielestä nykypennuilta ei saa vaatia mitään, niin eihän ne sitten opikaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti oli ihan hirveän tarkka, että kaikki tehdään pilkulleen kuten hän tekee. Yleensä hän hätisti lapset pois paikalta ja jos joskus sai/piti tehdä jotain, äiti vahti vieressä ja oheisti "ei noin". Jos jotain teki yksin, niin siitä seurasi jälkeenpäin kolmannen asteen kuulustelu, että kaikki meni just kuten pitää. Kaikki oli siis hyvin tarkkaa, esimerkiksi hanasta sai laskea vettä vasemmanpuoleiseen altaaseen, ei oikeaan, ja perunan keitinvedet piti laskea oikeanpuoleiseen altaaseen, ei vasempaan.
Isää nyt ei kiinnostanut opettaa lapsille yhtään mitään. Perunannostossakin hän huusi vieressä "ei noin", mutta ei näyttänyt, miten sillä kuokalla tehdään. Lopulta minut ajettiin pois paikalta.
Näinhän se on. Ei kertoa miten pitäisi tehdä, mutta osataan sanoa että ei ainakaan noin. Äitini rutiininomaisesti imuroi jälkeeni jopa oman huoneeni, edes katsomatta miten sen olin imuroinut. Kerran ajattelin olevani kiva, ja auttavainen, ja imuroin koko talon kun vanhempani olivat poissa. Sitten innoissani kerroin että olen näin tehnyt. Äitini sanoi ettei olisi tarvinnut vielä imuroida kun hän on juuri imuroinut, ja sen jälkeen jän huokaillen haki imurin ja imuroi uudestaan, valittaen että järjestin hänelle vain lisätöitä.
Kun opetan mieheni lapsia tekemään asioita, niin annan tehdä itse, ja jos huomaan että tekotapa on jotenkin vaikea, tai että voisi helpomminkin tehdä, niin kysyn että haluatko oppia tekniikan jolla tuo homma nopeutuu puolella. Aina haluavat. Tykkään myös muutenkin opettaa lapsille kaikenlaista, kun se on niin helppoa. Olen opettanut useammankin lukemaan ihan tuosta noin vain, ja tykkään selittää asioita joita lapset eivät ymmärrä. Hyvinkin pieni lapsi ymmärtää kunhan osaa oikein selittää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä!!
Opettelin aivan itse, kun muutin kotoa (vasta) 19-vuotiaana. Tai no... opettelin ja opettelin, söin maksalaatikkoa ja leipää ja jogurttia. Osasin kuitenkin käyttää uunia ja mikroa.
Nyt asun miehen kanssa, joka oli oppinut ruoanlaiton äitinsä ja mummonsa opetuksen avulla. Ja erinomaista ruokaa tekeekin. Minä pilkon salaatin.
Mies kastelee kukat, hoitaa mökin pihan ja fileroi kalan. Minulle nämä asiat ovat rakettitiedettä. Siivouksen osaan, joten sen hoidan minä.
Surullista, ja yleisin riidanaihe.
Herraisä, kysy siltä mieheltä neuvoa ja opettele!! Niin olen itsekin oppinut vielä viisikymppisenäkin uusia taitoja ja monet muut!
Ihme avuttomuutta!
Varmaan samanlaisissa kodeissa kuin opettamattomat miehet.