Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ikinä saa taloutta balanssiin

Vierailija
27.06.2020 |

En vaan saa itseäni kuriin että tekisin aina järkeviä valintoja ja välttäisin heräteostoksia 🙄 Eli oma vika, tiedän. Olen kahden lapsen lähivanhempi, tulot on ihan ok, saan n. 2400e/ kk käteen sisältäen elarit ja lapsilisät. Tonni asumiseen, loput muuhun.

Minulla on kaikki taidot seurata omaa taloutta, tehdä budjetti, vertailla, kilpailuttaa, säästää, sijoittaa, on käsitys koroista jne. Ja teenkin sitä kaikkea aktiivisesti. Mutta aina lipsun ja sitten tulee sitä luottokortti ja klarna-velkaa. Saan ne maksettua aina, summat ei ole niin isoja (tällä hetkellä alle 3000e) mutta haluisin niistä kokonaan eroon ja sen 3000e mieluummin säästöön eikä velkapuolelle.

Eli kysymys kuuluu miten te muut huithapelit olette lopulta saaneet itseänne niskasta kiinni, ja pistäneet sen talouden lopullisesti kuntoon, ja ettei retkahda mihinkään heikkona hetkenä 😅

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata myös Dave ramseyn Debt snowball- metodi.

Sen mukaan ennen kuin alat lyhentää velkoja minimilyhennystä enemmän, kerätään 1000 euron (dollarin) hätävararahasto, jottei tarvitse ostaa mitään luotolla.

Vierailija
62/71 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä, että ostoksia ei saa tuoda kaupasta (tai nettiostoksia postista) autolla. Eli kävellen, pyörällä tai bussilla joudut roudaamaan kaikki kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan lähes kaikki perheen vaatteet ja kengät www.vahankaytetty.fi

Tietty palautan jos huonoja. 95% kamasta on ollut tosi hyvää! Ja tilaus tulee nopeasti (esim. syksyllä kun ulkohousut hajosi niin paikkasin ja neljän päivän päästä oli jo uudet käytetyt jalassa ja kaapissa.) Mulla ei ole aikaa kirppareilla kierrellä mutta tuolta ostaminen on tosi helppoa.

Kauppojen ilta-alennuksia hyödynnän ja tietysti säästötili josta siirrän sijoituksiin on semmoinen että siihen ei pääse käsiksi helpolla. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot!

Vierailija
64/71 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle auttoi seuraava juttu. Tein budjetin, nyt siitä lähtee palkasta osuus säästötilille. Annoin itselleni luvan ostaa jotain kun saavutin x määrä rahaa.

Toinen on, älä pidä korttia mukana. Pankkitunnukset lukollisessa kaapissa. Älä surffaa zalandon sivuilla. Kun tekee mieli ostaa netistä tarjouksella jotain ja edes mietit klarnan tiliä. Laske kuinka paljon se haalari tulisi oikeasti maksamaan korkojen kanssa. Monesti jää tuote silloin ostamatta. Se haalari on huomattavasti kalliimpi kun ostat luotolla.

Budjettiin jätät pienen varan ostaa jotain kivaa.

Vierailija
65/71 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, että kahden lapsen kanssa saisi helposti menemään paljon enemmänkin. Itselläni oli aikoinaan suunnilleen samat tulot, mutta isovanhemmat maksoivat kaikki lasten harrastukset ja niihin liittyvät hankinnat. Silti elettiin kädestä suuhun.

Mieti, mitkä hankinnat voi jättää kokonaan pois, ovatko ihan välttämättömiä, vai osteletko mielihyvän vuoksi.

Nettikirppareilla voit myydä lasten pieniksi jääneitä vaatteita ja leluja, joilla ei enää leikitä. Ja kannattaa myös ostaa itse kirppareilta, nykyisin kiertää hyvää, usein ihan uudenveroista tavaraa.

Ruoka on menoerä, josta on helpointa vähentää tekemällä itse ja valitsemalla edullisia raaka-aineita. Leipomalla säästää paljon. Pääruuiksi keittoja, uunipatoja, isompia annoksia, joista voi pakastaa osan, jos ei jaksa syödä samaa montaa päivää peräkkäin. Terveellisiä ja halpoja perusaineita, kuten perunaa, juureksia, papuja, kananmunia, kausivihanneksia ja sesonkihedelmiä. Tarjouksista kalaa ja lihaa. Pakastevihannekset ovat myös edullisia.

Jälkiruuiksi lettuja, pannareita, köyhiä ritareita, kiisseleitä jne.

Eikös pankeilla ole näitä budjettisovelluksia, niissä olen huono neuvomaan.

Tsemppiä, olet jo ratkaisun äärellä, kun olet tiedostanut ongelman.

Vierailija
66/71 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä budjetoin tiukasti, mutta kuten muutkin ovat sanoneet siihen budjettiin pitää laittaa hupirahaakin. 

-Aloita ottamalla luottokortti pois lompakosta ja säilytä sitä kotona hätätapauksia varten. 

-Sitten pidät kuukauden päivät kirjaa kaikista menoista, kuun lopussa katsot mihin kaikkeen rahaa menikään ja mistä voit helposti karsia. Heti ei kannata laittaa stoppia kaikelle vaan esimerkiksi jos nyt ostat joka päivä lounaan lounasravintolasta niin voisitko esimerkiksi tuoda omat eväät 1-2 kertaa viikossa.

-Tee ruokakauppaan ostoslista joka kerta äläkä poikkea siitä, mieti voisiko joitain aineksia vaihtaa edullisempiin tai jättää joitain herkkuja ostamatta?

-Voisiko kampauksen mallia muuttaa niin ettei kampaajalle tarvitse mennä yhtä usein? 

Ennen kuin edes maksat kaikkia velkoja niin kannattaa säästää "toimintatonni" jota käytetään vain yllättäviin pakollisiin menoihin ettei niihin tarvitse käyttää luottokorttia (Esim pesukone hajoaa tms, pienempikin summa on ok mutta meidän perheelle tuo tonni tuntui sopivalta). Kun se on säästetty, niin maksa velat pois kokonaan ja sen jälkeen alat säästämään,

Parasta on laittaa summa x joka kuukausi suoraveloitukselle erilliselle tilille johon sinulle ei ole pankkikorttia,  kun rahaa lähtee tililtä saman tien kun se saapuu sinne et ehdi kaivata sitä.

Voit aloittaa ihan pienestä summasta, vaikka kympistä ja sitten pikkuhiljaa nostaa summaa mahdollisuuksien mukaan,  

Mä olen aikoinaan aloittanut säästämisen eurolla kuukausi kun enempää ei silloin liiennyt - tuntui typerältä mutta pikkuhiljaa summa kasvoi ja on nykyään tonni kuussa eikä mulla ole penniäkään velkaa. 

Sitten kun ole saanut kivan pesämunan talteen voit alkaa opetella sijoittamista. Mutta opettele budjetoimaan ja säästämään ensin. 

Tsemppiä

Vierailija
67/71 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ole vielä kokeillut, kiitos 😄 En halua siitä kokonaan luopua, koska ainakin toistaiseksi se on minun hätävara myös.

Haluatkohan sinä oikeasti mitään muutosta, kun käytät noita hymiöitä tyyliin, että "heheh onpas minun elämäni hassua, kun en pysty säästämään mitään"?

Idiootti

Vierailija
68/71 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hyviä neuvoja, osa jo käytössä ja jotain uutta, tämä ketju selkiytti taas ajatuksia. Pitää tsekata tuo vähänkäytetty.fi, kirppareita käytän paljon kyllä muutenkin.

Yritän ensin säästää tuon tonnin ja sen jälkeen alan lyhentelemään enemmän velkoja. Minulla on nyt säästössä reilu 300e, tiedän että se menee ensi kuussa auton korjaukseen ja huoltoon, mutta alku sekin etten joudu maksamaan luotolla. :)

Tulot on toki pienet, eli tiukille menee vaikka olisi tarkkakin, mutta ei nyt ihan toivottomat.

Vierailija
69/71 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on annettu hyviä säästövinkkejä, mutta arjen menot ja tilapäinen tuhlailu eivät ole niitä juurisyitä vaan se, että ap ei ole riittävän motivoitunut siihen että pahan päivän varalle olisi varauduttu.

Olin itse samanlainen ja tajusin alkaa oikeasti ajatella pidemmällä tähtäimellä kun tulin raskaaksi ja perhevapaat alkoivat häämöttää. Se jotenkin konkretisoi sen että mitään en ole laittanut säästöön enkä mihinkään varautunut. Omalla kohdallani huithapeloinnin lopetti vasta tositilanne jossa säästöjä oli saatava tilille.

Jälkeenpäin olen ajatellut että olihan se todella vääristynyttä että minulle jää käteen 4000e/kk ja seuraavaan tilipäivään mennessä tili on tyhjä ja viimeiset päivät ennen palkkaa rillutellaan luotolla.

Sama! Vasta raskaaksi tultuani tajusin miten tärkeää tämä on. Ehdin siinä sitten ennen äitiyslomaa säästää hieman onneksi. 

Vierailija
70/71 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on annettu hyviä säästövinkkejä, mutta arjen menot ja tilapäinen tuhlailu eivät ole niitä juurisyitä vaan se, että ap ei ole riittävän motivoitunut siihen että pahan päivän varalle olisi varauduttu.

Olin itse samanlainen ja tajusin alkaa oikeasti ajatella pidemmällä tähtäimellä kun tulin raskaaksi ja perhevapaat alkoivat häämöttää. Se jotenkin konkretisoi sen että mitään en ole laittanut säästöön enkä mihinkään varautunut. Omalla kohdallani huithapeloinnin lopetti vasta tositilanne jossa säästöjä oli saatava tilille.

Jälkeenpäin olen ajatellut että olihan se todella vääristynyttä että minulle jää käteen 4000e/kk ja seuraavaan tilipäivään mennessä tili on tyhjä ja viimeiset päivät ennen palkkaa rillutellaan luotolla.

Sama! Vasta raskaaksi tultuani tajusin miten tärkeää tämä on. Ehdin siinä sitten ennen äitiyslomaa säästää hieman onneksi. 

Juu onhan se, itse en saanut lapsuudenkodista mitään ns. rahaoppeja, kaiken olen opetellut itse aikuisiällä ja osan kantapään kautta. Mutta kimmoke opetteluun oli juurikin oman esikoisen odotusaika :) Minulla kyllä meni äitiyslomat ja hoitovapaat tosi pienillä rahoilla ja hyvin pärjättiin. Mutta edessähän ne ajat vasta on, kun lapsiin alkaa mennä oikeasti enemmän rahaa. Omat lapset on vasta pieniä alakoululaisia. 

Pakollisten menojen jälkeen jaoin rahat niin että 100e/kk humputteluun (tällä sit ostan myös esim. omat vaatteet, meikit, kampaajat ym jos sellaisia haluan, en kyllä juurikaan käytä), lasten hankintoihin myös 100e/kk (vaatteet, harrastukset, kengät yms), säästöön pitäisi jäädä 340e/kk. Alussa joudun tuosta puolet käyttämään lainanlyhennyksiin, mutta kun ne on maksettu niin varmaan helpottaa. AP

Vierailija
71/71 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tämä olisi voinut olla mun kirjoittamani: tulot, elämäntilanne yms ovat kuin omasta elämästäni. Itse olen lähtenyt pohtimaan tätä miettimällä miksi ostan: mihin tarpeeseen ja mikä estää järkevämmän toiminnan. Itse helposti palkitsen itseni ostoksilla ja nyt koitan keksiä muita tapoja tai ainakin halvempia! Eikä lapsiakaan tarvitse palkita tavaroilla. Väsyneenä ja stressaantuneena on vaikea sietää epämukavuutta ja harkita, joten kokonaisvaltainen hyvinvointi edistää järkevyyttä tässäkin. Vertailu on hankalaa, jos tekee päätöksiä hetkessä, joten yritän aina muistaa, että monet asiat voi hankkia vasta huomenna tai ensi viikolla.

Eli jos tekniikka rahankäytön suhteen on hallussa, niin käänny pohtimaan toiminnan juurisyitä (=mihin tarpeeseen; tylsyyteen, yksinäisyyteen, arvottomuuden tunteeseen eli mitä ostat, kun ostat) ja analysoimaan omia toimintamalleja; mikä estää toimimasta toisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi