En ikinä saa taloutta balanssiin
En vaan saa itseäni kuriin että tekisin aina järkeviä valintoja ja välttäisin heräteostoksia 🙄 Eli oma vika, tiedän. Olen kahden lapsen lähivanhempi, tulot on ihan ok, saan n. 2400e/ kk käteen sisältäen elarit ja lapsilisät. Tonni asumiseen, loput muuhun.
Minulla on kaikki taidot seurata omaa taloutta, tehdä budjetti, vertailla, kilpailuttaa, säästää, sijoittaa, on käsitys koroista jne. Ja teenkin sitä kaikkea aktiivisesti. Mutta aina lipsun ja sitten tulee sitä luottokortti ja klarna-velkaa. Saan ne maksettua aina, summat ei ole niin isoja (tällä hetkellä alle 3000e) mutta haluisin niistä kokonaan eroon ja sen 3000e mieluummin säästöön eikä velkapuolelle.
Eli kysymys kuuluu miten te muut huithapelit olette lopulta saaneet itseänne niskasta kiinni, ja pistäneet sen talouden lopullisesti kuntoon, ja ettei retkahda mihinkään heikkona hetkenä 😅
Kommentit (71)
Se auttaa, että tasaa harvemmin tulevat laskut koko vuoden ajalta ja siirtää laskutilille rahaa vähä reilummin. Ei tule koskaan vaihteluita.
Ei osta mitään luotolla.
Tämä on vaikeaa, koska tulosi ovat pienet.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla sisälytetty budjettiin humputteluvara, jolla voi ostaa vaatteita ja muuta turhaa? Jos tunnet itsesi, niin taidat tarvita sitä. jos sitä ei ole ollenkaan, niin sitten sorrut tuhlaamaan ihan liikaa.
Ei ole! Kaikki muut on tarkkaan budjetoitu, ei minulla siis ole ikinä vaikeuksia maksaa laskuja tai että loppuisi ruokarahat, mutta säästöön ei juuri jää koska loppu menee velkoihin tai sitten tuhlaan säästöt nopeasti tai ne vaan menee johonkin pakolliseen heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budjetointimallilla, jossa mulla on eri tilit eri käyttötarkoituksiin. Tilipäivänä menee automaattisesti siirrot eri tileille.
Tätä tarvii ellei luota itseensä. Minulla ei raha polttele, joten voi pitää rahaa käyttötilillä.
Toki näin, mutta aloittajalla selvästikin polttelee. Kuten itsellänikin. Ja ko ongelmaan kai tässä neuvoja pyydettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit, kaikki taidot ja keinot sinulla jo on. Kyse on varmaan motivaatiosta. Jos todella haluat säästää, sun täytyy sitten myös sietää epämukavuutta, ettet saa kaikkea, mitä mieli tekisi ostaa.
Totta! Se on kyllä minulla ongelmana. :/
Tarkastele menojasi kriittisesti. Tiedän ihmisiä, jotka ovst esim. ylivakuuttaneet itsensä samaan aikaan kun ei ole rahaa maksaa vuokraansa.
Ja tietenkin sanovat, että pitäähän vakuutus olla. Mutta kun kysyn miksi pitää, niin eivät osaa kertoa.
Tee aina ostoslista ennakkoon ja suunnittele ruokalista puoleksi viikoksi, mitä vähemmän kauppareissuja, sitä vähemmän ostat turhaa. Mieti aina yön yli hankintoja tai mieti edes hetki saatko tavarasta oikeasti iloa vai unohtuuko se heti maksamisen jälkeen. Tilaa netistä vain silloin kun et saa kivijalkakaupasta (ainakin itse tilaan varsinaisen ostoksen lisäksi jotain pientä "turhaa" ihan vain siksi kun tulee samaan postimaksuun, ja kivijalassa tällaista ei tapahdu). Maksa vain käteisellä, lopeta luoton käyttö heti ja pidä siitä kiinni. Jos ei ole tilillä rahaa, jätät ostamatta. Ja ennenkaikkea, älä mene kaupoille. Kun pysyy kotona, rahaa säästyy :D Kun et näe niitä tavaroita, et osaa edes kaivata niitä
Omaehtoinen luottokielto ja se luottokortti jonnekin jemmaan, vaikka työpaikalle pöytälaatikkoon/pukukaappiin tms että et saa sitä vkl.
Hanki lisätuloja ja hankkiudu eroon luottokorteista. Kaikki lisätulo säästöön toiselle tilille jolle ei ole pankkikorttia.
Vierailija kirjoitti:
Säästät liikaa jos käyttöön varattu raha ei riitä hankintoihin.
Siirrä joka kuukausi "hankinnat" tilille rahaa, josta maksat nämä ostokset.
Itselläni oli samaa vikaa, mutta budjetin löysyttäminen ja ostoksiin erikseen varattu raha auttoi. Jos maksan kortilla, siirrän rahan heti luottokortille tililtä.
Ja tonnin asumiskuluja ihmettelevälle, helposti menee pk-seudulla tonni asumiseen ja muuallakin jos vuokralla on esim. Rivitalokolmio hyvästä yhtiöstä.
En mä ihmetellyt vaan pyysin tarkennusta ja se tulikin. Asumiskulut ovat kohtuulliset. Ongelma on muualla kuten muut ovat jo huomioineet.
Vierailija kirjoitti:
Tee aina ostoslista ennakkoon ja suunnittele ruokalista puoleksi viikoksi, mitä vähemmän kauppareissuja, sitä vähemmän ostat turhaa. Mieti aina yön yli hankintoja tai mieti edes hetki saatko tavarasta oikeasti iloa vai unohtuuko se heti maksamisen jälkeen. Tilaa netistä vain silloin kun et saa kivijalkakaupasta (ainakin itse tilaan varsinaisen ostoksen lisäksi jotain pientä "turhaa" ihan vain siksi kun tulee samaan postimaksuun, ja kivijalassa tällaista ei tapahdu). Maksa vain käteisellä, lopeta luoton käyttö heti ja pidä siitä kiinni. Jos ei ole tilillä rahaa, jätät ostamatta. Ja ennenkaikkea, älä mene kaupoille. Kun pysyy kotona, rahaa säästyy :D Kun et näe niitä tavaroita, et osaa edes kaivata niitä
Siis nettishoppailu on minulle se iso ongelma, kun niitä mainoksia pomppaa sivuille ja sähköpostiin ja fb/instafiidiin, ja on nimenomaan niitä alennusmyyntejä ja supertarjouksia. Kivijalkakaupoilla käyn tosi harvoin ja harvoin niistä edes päädyn ostamaan mitään 🤔 Netti poikki olis varmaan yksi ratkaisu mutta en ihan siihen pysty :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nettishoppailu on minulle se iso ongelma, kun niitä mainoksia pomppaa sivuille ja sähköpostiin ja fb/instafiidiin, ja on nimenomaan niitä alennusmyyntejä ja supertarjouksia. Kivijalkakaupoilla käyn tosi harvoin ja harvoin niistä edes päädyn ostamaan mitään 🤔 Netti poikki olis varmaan yksi ratkaisu mutta en ihan siihen pysty :D
No kiellä mainokset. Joka ainoassa poljussa jossa asiakkaana, niin rasti ruutuun ei mainoksia.
Jotkut ei opi ennen kuin tulee isompi säikähdys. Esim sulta lähtee kämppä alta, tapahtuu jotain suurta ja yllättävää johon menee kaikki sun massit, sulla ei oikeasti ole varaa ruokkia sun lapsia ja ne itkee, luottikortit tapissa ja vuokrat maksamatta yms. Sit vasta kun on siellä umpikujassa niin herää että nyt OIKEESTI!
On niin helppoa hoitaa asiat vähän sinne päin. Helppoa kun siitä ei oo oikeita seuraamuksia. Ehkä jopa pientä mielihyvää siitä kuinka elää vaarallisesti ja vastuuttomasti.
En oikein osaa neuvoa, enemmän pitäs se napsahdus vaan tapahtua omassa päässä.
Luottokorttia et tarvitse minkään "hätävaran" takia. Anna joku esimerkki mitä varten sulla ois oltava luottokortti? Uskon että löytyy nimittäin toinenkin ratkaisu, kuten hätävarasäästöt tms. Se kortti on sulla koska tykkäät siitä ja se suorastaan kutsuu shoppaamaan helposti ja vastuuttomasti.
Ehkä sinuna tekisin 4 asiaa:
Säästötili, johon kuukausittain tietty summa. Tuo on todellinen pahan päivän vara. Siitä ei osteta pesukoneita yms, vaan on työttömyyden yms. isomman varalle.
Humputtelutili. Tähän oma budjetti. Tuolla ostelet erikoistarjoukset, käytät lomamatkoihin, elokuviin kaikkeen mukavaan. Mitä vähemmän ostat, sitä enemmän jää huveihin.
Luottokortti siihen rasiaan. Isoon rasiaan.
Lista tarvikkeista, joita tulet tarvitsemaan seuraavan puolen vuoden aikana kuten ne lapsen toppahaalarit. Jos saat tarvittavat hyvästä alesta, niin niiden ostaminen ei ole turhaa. Turhaa on toki, jos ostat merkkihaalarin isostakin aleesta, mutta halvempi perushaalari olisi oikeanakin hintana paljon halvempi.
Näin voit hyvällä omalla tunnolla ostella, jos kerran ostat vain todelliseen tarpeeseen.
Itse pistän säästötilille tai sijoitusrahastoon aina päivää ennen palkkapäivää kaikki varat, jätän reilun satasen siltä varalta ettei palkka tulekaan määrättynä päivänä. Eli tilipäivän aattona käyttötilillä on 847€. Siirrän 700 säästöön ja käyttöön jää varalle 147€. Säästän siis tasasatasia, tykkään tasaluvuista xD Mutta tuo on koukuttavaa, sillä varojen kertymisen näkee kuukausitasolla ja välillä olen niin pihillä päällä ihan vain tuon mun "säästöpelin" takia, että monet vaatteet ja tavarat on jäänyt ostamatta ihan vain siksi, että saan siirtää isomman summan sivuun. Ja toisena motivaationa mulla on, että saamme miehen kanssa joskus hankittua yhteisen omakotitalon. Tällä metodilla olen jo auton hankkinut, joten toimii ;)
AP voisi aloittaa niin, että laskee kaikki velat yhteen ja tilikuukauden lopussa maksaisi kaikella ylimääräisellä velkaa pois, ja olisi tietty tekemättä uutta velkaa. Parin maksun jälkeen innostuu, kun tajuaa summan pienenevän. Ja kun velka maksettu, sama metodi jatkuisi säästämisenä.
Onko sinulla ketään luotetttavaa, jolle uskoisit luottokorttisi? Äiti, isä, sisarus? Kysyisit sitten vain tositarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei opi ennen kuin tulee isompi säikähdys. Esim sulta lähtee kämppä alta, tapahtuu jotain suurta ja yllättävää johon menee kaikki sun massit, sulla ei oikeasti ole varaa ruokkia sun lapsia ja ne itkee, luottikortit tapissa ja vuokrat maksamatta yms. Sit vasta kun on siellä umpikujassa niin herää että nyt OIKEESTI!
On niin helppoa hoitaa asiat vähän sinne päin. Helppoa kun siitä ei oo oikeita seuraamuksia. Ehkä jopa pientä mielihyvää siitä kuinka elää vaarallisesti ja vastuuttomasti.
En oikein osaa neuvoa, enemmän pitäs se napsahdus vaan tapahtua omassa päässä.
En nauti siitä että “elää” vaarallisesti, päinvastoin välillä valvon öitäni koska pelkään että jotain tuollaista tapahtuu. Ja tajuan kyllä että vika on minun päässäni enkä ymmärrä miksi minun on niin vaikeaa hillitä sitä nettiostelua.
Vierailija kirjoitti:
Luottokorttia et tarvitse minkään "hätävaran" takia. Anna joku esimerkki mitä varten sulla ois oltava luottokortti? Uskon että löytyy nimittäin toinenkin ratkaisu, kuten hätävarasäästöt tms. Se kortti on sulla koska tykkäät siitä ja se suorastaan kutsuu shoppaamaan helposti ja vastuuttomasti.
Auto hajoaa, lapsi sairastuu tai tarvitsee lääkkeitä, joudun työttömäksi, palkka ei tule, koira sairastuu.. onhan noita.
Ja ongelma on nimenomaan se kun en ole saanut säästettyä sitä hätäkassaa vielä tänä päivänäkään, vaikka joka kuu siirrän rahaa säästöön. Ainoastaan lasten säästöt on “suojassa”.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinuna tekisin 4 asiaa:
Säästötili, johon kuukausittain tietty summa. Tuo on todellinen pahan päivän vara. Siitä ei osteta pesukoneita yms, vaan on työttömyyden yms. isomman varalle.
Humputtelutili. Tähän oma budjetti. Tuolla ostelet erikoistarjoukset, käytät lomamatkoihin, elokuviin kaikkeen mukavaan. Mitä vähemmän ostat, sitä enemmän jää huveihin.
Luottokortti siihen rasiaan. Isoon rasiaan.
Lista tarvikkeista, joita tulet tarvitsemaan seuraavan puolen vuoden aikana kuten ne lapsen toppahaalarit. Jos saat tarvittavat hyvästä alesta, niin niiden ostaminen ei ole turhaa. Turhaa on toki, jos ostat merkkihaalarin isostakin aleesta, mutta halvempi perushaalari olisi oikeanakin hintana paljon halvempi.
Näin voit hyvällä omalla tunnolla ostella, jos kerran ostat vain todelliseen tarpeeseen.
Tässä oli hyviä neuvoja, kiitos :) taidan nyt aloittaa jostain tälläisestä ja yrittää olla itselleni tiukkana. Ja koittaa poistua kaikilta mainospostilistoilta jne.
Säästät liikaa jos käyttöön varattu raha ei riitä hankintoihin.
Siirrä joka kuukausi "hankinnat" tilille rahaa, josta maksat nämä ostokset.
Itselläni oli samaa vikaa, mutta budjetin löysyttäminen ja ostoksiin erikseen varattu raha auttoi. Jos maksan kortilla, siirrän rahan heti luottokortille tililtä.
Ja tonnin asumiskuluja ihmettelevälle, helposti menee pk-seudulla tonni asumiseen ja muuallakin jos vuokralla on esim. Rivitalokolmio hyvästä yhtiöstä.