Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ikinä saa taloutta balanssiin

Vierailija
27.06.2020 |

En vaan saa itseäni kuriin että tekisin aina järkeviä valintoja ja välttäisin heräteostoksia 🙄 Eli oma vika, tiedän. Olen kahden lapsen lähivanhempi, tulot on ihan ok, saan n. 2400e/ kk käteen sisältäen elarit ja lapsilisät. Tonni asumiseen, loput muuhun.

Minulla on kaikki taidot seurata omaa taloutta, tehdä budjetti, vertailla, kilpailuttaa, säästää, sijoittaa, on käsitys koroista jne. Ja teenkin sitä kaikkea aktiivisesti. Mutta aina lipsun ja sitten tulee sitä luottokortti ja klarna-velkaa. Saan ne maksettua aina, summat ei ole niin isoja (tällä hetkellä alle 3000e) mutta haluisin niistä kokonaan eroon ja sen 3000e mieluummin säästöön eikä velkapuolelle.

Eli kysymys kuuluu miten te muut huithapelit olette lopulta saaneet itseänne niskasta kiinni, ja pistäneet sen talouden lopullisesti kuntoon, ja ettei retkahda mihinkään heikkona hetkenä 😅

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee aina ostoslista ennakkoon ja suunnittele ruokalista puoleksi viikoksi, mitä vähemmän kauppareissuja, sitä vähemmän ostat turhaa. Mieti aina yön yli hankintoja tai mieti edes hetki saatko tavarasta oikeasti iloa vai unohtuuko se heti maksamisen jälkeen. Tilaa netistä vain silloin kun et saa kivijalkakaupasta (ainakin itse tilaan varsinaisen ostoksen lisäksi jotain pientä "turhaa" ihan vain siksi kun tulee samaan postimaksuun, ja kivijalassa tällaista ei tapahdu). Maksa vain käteisellä, lopeta luoton käyttö heti ja pidä siitä kiinni. Jos ei ole tilillä rahaa, jätät ostamatta. Ja ennenkaikkea, älä mene kaupoille. Kun pysyy kotona, rahaa säästyy :D Kun et näe niitä tavaroita, et osaa edes kaivata niitä

Siis nettishoppailu on minulle se iso ongelma, kun niitä mainoksia pomppaa sivuille ja sähköpostiin ja fb/instafiidiin, ja on nimenomaan niitä alennusmyyntejä ja supertarjouksia. Kivijalkakaupoilla käyn tosi harvoin ja harvoin niistä edes päädyn ostamaan mitään 🤔 Netti poikki olis varmaan yksi ratkaisu mutta en ihan siihen pysty :D

Sähköposti: lopetat jokaikisen uutiskirjeen jonka saat, peruutuslinkki tulee lain mukaan löytyä kaikkien viestien lopusta. Sivujen mainokset: asennat selaimeesi adblock-lisäosan, jottei mainoksia näytetä. Kiellät selaimesi asetuksissa evästeet ja toivot että tarpeelliset sivut silti toimii. Jokaikinen sivu joka näyttää evästeasetukset, näet sen vaivan että kiellät evästeet ettei tietojasi anneta mainosverkosteille juuri esimerkiksi FBssä ja Instassa näyttämistä varten. FB:ssä ja Instassa käyt muokkaamassa mainosasetuksiasi sen verti kuin ne antaa myöten, niin että näkisit mahdollisimman tylsiä ja sinua kiinnostamattomia mainoksia.

Vierailija
42/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun pankissani on tarjolla säästöpossutoiminto, joka säästää samansuuruisen summan kuin käytät.

Ostan itse alesta, esim .-30%, ja säästän erotuksen.

Ap:nä laittaisin suoraan lapsilisän kunkin lapsen tilille ja käyttäisin vasta kun tarvitaan vaikkapa vaatteita.

Samoin tietyn summan elarista, vaikka 40%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta käytettynä vain se minkä tarvit tai alesta ja me käydään kahden viikon välein kaupassa täyttäen aina pakastin ja jääkaappi. Tällä systeemillä ruokalasku tippui 200 e kuukaudessa kun suunnitellaan mitä syödään eikä tule niitä heräte ostoksia. Kaupassa käynnin sijaan keksit jotain muuta kuten lenkkeilyä, uimista tai muuta halpaa kivaa tekemistä.

Vierailija
44/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tullut velkaa, mutta elin kädestä suuhun. Toisaalta olin kyllä osa-aikaisella hoitovapaalla, kun kaikki rahat menivät mitkä tulivat. Mikä muuttui? Mietin monia mahdollisia tapauksia mitä voisi tapahtua: sairastuisin pidemmäksi ajaksi niin, etten enää saisi palkan suuruista sairaspäivärahaa, tulisi sairaalalaskuja, lapsi sairastuisi, lomautus, työttömyys yms. Sitten seuraavaksi mietin, että mitä, jos nuo tapahtuisivatkin sitten kun lapsi on teini-iässä. Tein listan niistä asioista, joista haluaisin lapseni teininä nauttia, kuten minäkin aikanaan sain: Vanhemman kustantama toisen asteen koulutus, harrastukset, pienet kahvilassa käynnit, mopo, kielikurssi, rippijuhlat, ajokortti, Vanhojen tanssit, yo-tutkinnon maksut, valmennuskurssit, yo-juhlat, opiskeluasunnon vuokratakuu, opiskeluasuntoon perustarvikkeet huonekalut, astiat, liinavaatteet, vaikka ostaisi kierrätettynä, niin niihin menee jonkin verran rahaa, opiskelijan ruokakomero täyteen ruokaa. 

Ei tarvitse edes tapahtua kamalia, niin silti teini-ikäisen kasvatus ja koulutus maksaa. Toki voi sanoa, että maksakoon nuori itse ajokorttinsa, mutta ajokortista on varmaankin enemmän iloa ja hyötyä kuin vuosien ajan turhaan ostetuilla merkkivaatteilla ja muotitoppahaalareilla.

Niin minä sitten aloitin säästämisen ja sijoittamisen. 

Vierailija
45/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vinkeistä ja tsempeistä, luin kaikki viestit vaikka en vastannut kaikkiin erikseen, ja pistän tämän ketjun muistiin kun tulee taas heikko hetki, luen, juuri tälläistä motivaatiota tarvitsen 🙂 Luottokortti lähtee nyt pakastimeen, tarkistan budjetit ja luon tuon humputtelutilin.

Vierailija
46/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on siinä, että tulot ovat hieman niukat. Tulevaisuudessa lapsesi kasvavat joten lasten kulutkin tulevat kasvamaan, hinnat, vuokrat ja muut maksut nousevat -- usein nopeammin kuin palkkasi. Nyt olisi aika järkeistää tilannetta ja pyrkiä säästäämään sekä menoissa että hankkimaan hätävararahasto.

Ehdottomasti pitäisi olla säästössä edes sen verran rahaa, ettei tarvitse velalla maksaa odottamattomia menoeriä. Vaikka maksat sellaiset laskut nyt luottokortilla ja maksat luottokorttilaskun pois ennen kuin tulee korkoa, se ei ole sama asia, koska luottokorttilaskun rahat ovat pois seuraavan kuukauden tuloista, eikö niin? Jos sulla olisi hätävararahat erikseen säästettynä, kuukauden normaalit tulot pysyisivät aina tasaisina.

Et kertonut mistä tulosi tarkkaan ottaen koostuvat. Jos ei asumistuki kuulunut tuloihisi, oletko selvittänyt saisitko asumistukea?

Suuri menoerä on auto ja siihen liittyvät maksut (bensa, vakuutus, korjaukset, parkkimaksut, ym.). Laske paljonko näitä kuluja tulee vuodessa ja selvitä tulisiko julkisilla, pyörällä, jalan yms. liikkuminen halvemmaksi. Koituisiko autosta luopumisesta säästöjä, joista saisi rahaa hätävaroiksi?

Koita löytää muita säästökohteita. Ruokaa voi aina ostaa edullisemmin ja harkitummin.

Ideaali olisi sun tapauksessa, että saisit säästöön edes vararahaston, jolloin sun kuukauden tulot olisivat helpommin hallittavissa joka helpottaisi pienen summan laittamista säästöön joka kuukausi. Siitä voisit pistää sivuun pienen humputtelurahankin joka kuukausi, mikä ehkäisisi suunnittelematonta tuhlausta kuten nyt.

Vierailija
47/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ole vielä kokeillut, kiitos 😄 En halua siitä kokonaan luopua, koska ainakin toistaiseksi se on minun hätävara myös.

Haluatkohan sinä oikeasti mitään muutosta, kun käytät noita hymiöitä tyyliin, että "heheh onpas minun elämäni hassua, kun en pysty säästämään mitään"?

Vierailija
48/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut huithapeli rahan suhteen, mutta neuvon silti. Välttele mainoksia, ilmoituksia alennusmyynneistä, blokkaa kaikki verkkokauppojen uutiskirjeet. Älä käy kaupoissa jos ei ole ihan pakko.

Älä osta luotolla mitään. Älä ikinä. Ei, ikinä ei ole tilannetta että olisi pakko. Ei vain ole. Selityksiä riittää miksi joskus täytyy, mutta ne ovat kaikki tekosyitä.

Vierailija
49/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoit, kaikki taidot ja keinot sinulla jo on. Kyse on varmaan motivaatiosta. Jos todella haluat säästää, sun täytyy sitten myös sietää epämukavuutta, ettet saa kaikkea, mitä mieli tekisi ostaa.

Totta! Se on kyllä minulla ongelmana. :/

Mikä on mielestäni täysin ymmärrettävää! Onhan se stressittömämpää ostaa, mitä haluaa, kuin vastustaa mielitekoja.

Mä sinuna ehkä miettisin, miksi haluat muuttaa ostokäyttäytymistäsi. Sain ensimmäisestä viestistäsi kuvan, ettet kuitenkaan ole varsinaisesti pulassa taloutesi kanssa. Saat pakolliset menot maksettua, ja luotolla/laskullakin ostaessa hoidat ne maksut pois ajallaan. Ehkä jos koittaisit oikein selkeästi kirkastaa mielessäsi, mikä on nyt saanut sut haluamaan muutosta, voisit arvioida, onko se syy sellainen, johon todella haluat sitoutua. Kuten sanoin, mieliteoista pois kääntyminen kuitenkin aina aiheuttaa jonkinlaista stressiä, joten muutoksessa onnistuakseen tarvitsee varmasti hyvän syyn, miksi viitsisi vaivautua ja "kiusata" itseään.

Vierailija
50/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on annettu hyviä säästövinkkejä, mutta arjen menot ja tilapäinen tuhlailu eivät ole niitä juurisyitä vaan se, että ap ei ole riittävän motivoitunut siihen että pahan päivän varalle olisi varauduttu.

Olin itse samanlainen ja tajusin alkaa oikeasti ajatella pidemmällä tähtäimellä kun tulin raskaaksi ja perhevapaat alkoivat häämöttää. Se jotenkin konkretisoi sen että mitään en ole laittanut säästöön enkä mihinkään varautunut. Omalla kohdallani huithapeloinnin lopetti vasta tositilanne jossa säästöjä oli saatava tilille.

Jälkeenpäin olen ajatellut että olihan se todella vääristynyttä että minulle jää käteen 4000e/kk ja seuraavaan tilipäivään mennessä tili on tyhjä ja viimeiset päivät ennen palkkaa rillutellaan luotolla.

Vierailija
51/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on olla ostamatta sellaista, johon ei ole varaa: ei siis tule ostaa luottokortilla, ei laskulla, ei osamaksulla eikä millään muullakaan vippaskonstilla, vain ja AINOASTAAN rahalla, joka löytyy tililtä heti. Vaikka se tarkoittaisikin useiden tuhansien eurojen säästämistä jotakin hankintaa varten.

Vierailija
52/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti pois, et näköjään osaa käyttää pelkkänä hätävarana.

Älä muutenkaan maksa mitään kortilla, pidä vaan pikkusumma käteistä mukana.

Vierailija
53/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ole vielä kokeillut, kiitos 😄 En halua siitä kokonaan luopua, koska ainakin toistaiseksi se on minun hätävara myös.

Haluatkohan sinä oikeasti mitään muutosta, kun käytät noita hymiöitä tyyliin, että "heheh onpas minun elämäni hassua, kun en pysty säästämään mitään"?

En ole ap, mutta mielestäni parempaa jälkeä syntyy hyvällä fiiliksellä tekemisellä kuin otsa rypyssä puristamalla. Ap on havahtunut tilanteeseensa ennenkuin on ”kusessa” ja se on loistava asia! Tilanne on korjattavissa vielä ilman dramaattisia muutoksia ja valtavaa stressiä. Tsemppiä ap:lle! Hyvällä fiiliksellä ja positiivisella tekemisen meiningillä eteenpäin 😊

Vierailija
54/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottokortti pois, et näköjään osaa käyttää pelkkänä hätävarana.

Älä muutenkaan maksa mitään kortilla, pidä vaan pikkusumma käteistä mukana.

Tuo nyt ei ole kovinkaan hyvä neuvo. Lennot ja hotellit kannattaa aina ostaa luotolla, jonka lisäksi OP:lla saa kaikkiin ostoksiin 180päivän tuoteturvan rikkoutumisen varalle (jos takuu ei korvaa). Toki mitään päivittäisostoksia ei kannata maksaa luotolla, kun siihen ei saa mitään hyötyä siitä...

Vierailija
55/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet hyvässä alussa, koska tiedostat ongelmasi etkä ole saanut talouttasi peruuttamattomasti solmuun. Ensimmäinen vinkkini sinulle: Maksa aina ensin itsellesi. Eli rahan käytön järjestys on tämä: pakolliset menot, säästö, "humputtelu". Ja tässä et huijaa itseäsi, pakolliset menot sisältävät vakn oikeasti pakolliset menot, eli asumisen, ruuan, sähkön, veden yms. Vaatteista pakollisia ovat vain lapsillesi pieneksi jäävien/rikkinäisten vaatteiden uusimiseen tarvittava raha.

Kun olet tuloistasi vähentänyt ne pakolliset menot, jaa jäljellä oleva summa kahteen osuuteen, esim suhteessa 60/40 %. Näistä toinen osa menee säästöön, ja se menee AINA! Eli heti kun saat tulosi, laitat syrjään summan, jonka olet päättänyt laittaa säästöön. Ja näihin et koske. Jäljelle jäävä osuus on sitten sitä "humputtelua" varten, eli voit vaikka ostaa vaatteita sillä, mikäli niin haluat tehdä. Etkä osta luotolla! Sulla on nyt tämä tietty summa varattuna näihin ylimääräisiin turhuuksiin, enempää et käytä.

Toinen vinkki: katso dokumentteja halpamuodin tuotannosta ja ympäristövaikutuksista. Yle Areenassa on ainakin ollut hyviä. Ja sitten ajattelet sitä asiaa. Oikeasti pohdit. Lähes kaikki varmasti tietää mitkä ne vaateteollisuuden vaikutukset on, mutta kovin moni ei sitä silti ajattele ostaessaan. Seuraavan kerran kun olet tekemässä niitä heräteostoksia, niin pyaähdyt miettimään nuutä dokumentteja, joita katsoit. Ja mietit, että onko se asia sinulle niin tarpeellinen (ei se ole), että kannattaa a) tuhlata rahansa siihen ja b) tuhlata luonnonvaroja siihen. Toivottavasti päädyt samaan tilanteeseen kuin minä, ettet yksinkertaisesti saa ostettua melkeinpä niitäkään vaatteita, joita "oikeasti" tarvit.

Vierailija
56/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmasi on siinä, että tulot ovat hieman niukat. Tulevaisuudessa lapsesi kasvavat joten lasten kulutkin tulevat kasvamaan, hinnat, vuokrat ja muut maksut nousevat -- usein nopeammin kuin palkkasi. Nyt olisi aika järkeistää tilannetta ja pyrkiä säästäämään sekä menoissa että hankkimaan hätävararahasto.

Ehdottomasti pitäisi olla säästössä edes sen verran rahaa, ettei tarvitse velalla maksaa odottamattomia menoeriä. Vaikka maksat sellaiset laskut nyt luottokortilla ja maksat luottokorttilaskun pois ennen kuin tulee korkoa, se ei ole sama asia, koska luottokorttilaskun rahat ovat pois seuraavan kuukauden tuloista, eikö niin? Jos sulla olisi hätävararahat erikseen säästettynä, kuukauden normaalit tulot pysyisivät aina tasaisina.

Et kertonut mistä tulosi tarkkaan ottaen koostuvat. Jos ei asumistuki kuulunut tuloihisi, oletko selvittänyt saisitko asumistukea?

Suuri menoerä on auto ja siihen liittyvät maksut (bensa, vakuutus, korjaukset, parkkimaksut, ym.). Laske paljonko näitä kuluja tulee vuodessa ja selvitä tulisiko julkisilla, pyörällä, jalan yms. liikkuminen halvemmaksi. Koituisiko autosta luopumisesta säästöjä, joista saisi rahaa hätävaroiksi?

Koita löytää muita säästökohteita. Ruokaa voiaina ostaa edullisemmin ja harkitummin.

Ideaali olisi sun tapauksessa, että saisit säästöön edes vararahaston, jolloin sun kuukauden tulot olisivat helpommin hallittavissa joka helpottaisi pienen summan laittamista säästöön joka kuukausi. Siitä voisit pistää sivuun pienen humputtelurahankin joka kuukausi, mikä ehkäisisi suunnittelematonta tuhlausta kuten nyt.

Tuo varakassan säästäminen olisi todella järkevää, etten joutuisi rahoittamaan yllättäviä menoja luotolla. Luotot vaan pitää saada ensin pois, että pystyisin säästämään vähän enemmän. Nyt olen säästänyt 50-100e/kk mutta ei se riitä jos ja kun joudun myös käyttämään säästöjä esim. autoon.

Eihän minulla hyvät tulot ole, mutta sen verran että jos en yhtään tuhlailisi tai ostaisi luotolle niin ihan kivasti pärjäisin. Auto vie kyllä hirveästi rahaa mutta ei ainakaan pariin vuoteen vielä ole realistista luopua siitä työn ja lasten vuoksi.

Vierailija
57/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on olla ostamatta sellaista, johon ei ole varaa: ei siis tule ostaa luottokortilla, ei laskulla, ei osamaksulla eikä millään muullakaan vippaskonstilla, vain ja AINOASTAAN rahalla, joka löytyy tililtä heti. Vaikka se tarkoittaisikin useiden tuhansien eurojen säästämistä jotakin hankintaa varten.

Jep tässä olisi pakko nyt onnistua :/ Laskin että saan velat maksettua vuoden loppuun mennessä pois, kunhan en tee uutta. Ja olen siis tehnyt niin ennenkin ja onnistunut mutta sitten taas jossain kohtaa retkahtanut.

Vierailija
58/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet hyvässä alussa, koska tiedostat ongelmasi etkä ole saanut talouttasi peruuttamattomasti solmuun. Ensimmäinen vinkkini sinulle: Maksa aina ensin itsellesi. Eli rahan käytön järjestys on tämä: pakolliset menot, säästö, "humputtelu". Ja tässä et huijaa itseäsi, pakolliset menot sisältävät vakn oikeasti pakolliset menot, eli asumisen, ruuan, sähkön, veden yms. Vaatteista pakollisia ovat vain lapsillesi pieneksi jäävien/rikkinäisten vaatteiden uusimiseen tarvittava raha.

Kun olet tuloistasi vähentänyt ne pakolliset menot, jaa jäljellä oleva summa kahteen osuuteen, esim suhteessa 60/40 %. Näistä toinen osa menee säästöön, ja se menee AINA! Eli heti kun saat tulosi, laitat syrjään summan, jonka olet päättänyt laittaa säästöön. Ja näihin et koske. Jäljelle jäävä osuus on sitten sitä "humputtelua" varten, eli voit vaikka ostaa vaatteita sillä, mikäli niin haluat tehdä. Etkä osta luotolla! Sulla on nyt tämä tietty summa varattuna näihin ylimääräisiin turhuuksiin, enempää et käytä.

Toinen vinkki: katso dokumentteja halpamuodin tuotannosta ja ympäristövaikutuksista. Yle Areenassa on ainakin ollut hyviä. Ja sitten ajattelet sitä asiaa. Oikeasti pohdit. Lähes kaikki varmasti tietää mitkä ne vaateteollisuuden vaikutukset on, mutta kovin moni ei sitä silti ajattele ostaessaan. Seuraavan kerran kun olet tekemässä niitä heräteostoksia, niin pyaähdyt miettimään nuutä dokumentteja, joita katsoit. Ja mietit, että onko se asia sinulle niin tarpeellinen (ei se ole), että kannattaa a) tuhlata rahansa siihen ja b) tuhlata luonnonvaroja siihen. Toivottavasti päädyt samaan tilanteeseen kuin minä, ettet yksinkertaisesti saa ostettua melkeinpä niitäkään vaatteita, joita "oikeasti" tarvit.

Nyt on verkkopankkiin avattu “humputtelutili”. Lasten hankinnoille avasin oman tilin myös, sinne aion laittaa puolet lapsilisistä. Säästötili minulla jo onkin toisessa pankissa, ettei niiden rahojen nosto olisi niin helppoa.. Laskin myös summat mitä laitan säästöön palkasta ja mitä humputtelutilille, nyt voin ehkä jopa onnistua koska olen budjetoinut selvästi sen shoppailurahan. 👍

Vierailija
59/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei ole vielä maininnut, että säästää ei missään nimessä kannata tilille vaan johonkin pienikuluiseen rahastoon. Sieltä rahat saa lunastettua kun niitä oikeasti tarvitset, mutta ei tule niin helposti käytettyä kuin jos ovat säästötilillä.

Vierailija
60/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahastoon kirjoitti:

kukaan ei ole vielä maininnut, että säästää ei missään nimessä kannata tilille vaan johonkin pienikuluiseen rahastoon. Sieltä rahat saa lunastettua kun niitä oikeasti tarvitset, mutta ei tule niin helposti käytettyä kuin jos ovat säästötilillä.

On minulla rahastokin. - ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan