Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelette järjestetyistä avioliitoista?

Vierailija
26.06.2020 |

Mitä ajatuksia järjestetyt avioliitot herättävät teissä?

"Liittojen taustalla on ajatus siitä, etteivät nuoret ole kykeneviä tai kypsiä valitsemaan omaa kumppaniaan, tai ettei ihastuminen ole oikea syy valita puolisoa. Puolisoiden välillä tavoitellaan kumppanuutta, jonka on tarkoitus liiton myötä kasvaa rakkaudeksi."

https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rjestetty_avioliitto

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalassa liitossa olleena olisi ollut ehkä helpompaa jos joku toinen olisi objektiivisesti auttanut valintaprosessissa. Jo alussa oli pieniä vihjeitä siitä, ettei asiat ehkä ole niin kuin kuuluu, mutta sivuutin ne vain omana epävarmuutena ja halusin jatkaa eteenpäin, kun mies oli niin hurmaava. Muutamalle kaverille kerroin ja sanoivat vaan, että tee niin kuin sydän sanoo, ja koin tietyllä tapaa velvollisuudekseni katsoa vielä vähän aikaa, ehkä se siitä paranee... Sitten olinkin jo niin syvällä ettei enää pois päässyt omin voimin. No kuten yleistä, juominen ei parane vaan pahenee, aina. Olisipa äidilläni ollut edes jotain sananvaltaa, hän oli epäileväinen alusta saakka. Ja jo miehen vanhempien jututtaminen olisi auttanut, heillä oli todellinen kuva siitä miehestä joka oli minun prinssini. Valitettavasti tapasin miehen vanhemmat vasta eron aikaan, kun pääsin hellan ja nyrkin välistä ja sopassa oli mukana jo 2 lasta.

Vierailija
42/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avio- ja avoerojen maassa pidän ideaa järkevänä. Vanhemmat etsivät lapsilleen sopivan puolisot eikä pitkäaikaista seuraa etsitä kännipäissä kapakoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä uskomattoman lapsellista kehua järjestettyä avioliittoa, kun sen ongelmat ovat yleisessä tiedossa. Järjestetty avioliitto ei koskaan ole naiselle hyvä, jos eroaminen ei käytännössä ole mahdollista tai se tuottaa stigman, vaikka nainen alun perin olisikin itse suostunut liittoon. Lisäksi maissa, jossa järjestettyjä avioliittoja on, on naisen asema heikko, mikä ilmenee muunmuassa prostituutiona ja perheväkivallan normalisointina. 

Naisen "suojeleminen" tarkoittaa monesti sitä, että nainen on käytännössä muiden tekemien valintojen vanki. Taustalla on myös ajatus naisesta, joka ei ymmärtäisi omaa parastaan eikä ole muutenkaan yhtä arvokas kuin mies.

Vierailija
44/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ole enää tätä päivää. Nykyään ei naida sukuja ja maita, vaan yksittäisiä ihmisiä. Naiset oli ennen kauppatavaraa, onneksi ei enää.

Naiset tulee olemaan kauppatavaraa myös tulevaisuudessa kun öljy loppuu 40 vuoden päästä ja WW3 on käyty ydinaseilla ja yli puoli maapalloa on hiekka-aavikkona.

Jos noin käy, niin myös miehet ovat kauppatavaraa.

Vierailija
45/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En teilaa. Tietysti kaikissa tapauksissa ei toimi, mutta monissa tapauksissa voisi toimia. Elämänkokemus on opettanut, että suuri roihuava rakkaus hiipuu. Sen jälkeen jäljelle jää mahdollisesti kunnioitus, mitä yhteistä on kumppanin kanssa ja yhteinen materia.

Minun olisi aika helppo hyväksyä mieheksi mukava, komea ja minua kunnioittava mies. Jos vielä olisi taloudellisesti mukava olla, sopisi minulle.

Sänkypuuhat on opeteltavissa, jos löytyy halua miellyttää toista.

Monissa kulttuureissa käytetään sanaa kunnioitus (voi sisältää enemmän merkityksiä, kuin suomenkielinen sana), joka on avioliiton ja rakkauden koossapitävä voima.

Vierailija
46/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että ensimmäinen kumppani valitaan rakkaudesta, toinen rahasta ja kolmas elämänkumppaniksi.

Järjestetyssä avioliitossa pyritään saamaan nämä kaikki samaan pakettiin. Aina ei tietysti onnistuta.

Vierailija
47/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä luonnon vastaista, että joku muu valitsee puolison eikä itse. Kyllä niillä geeneillä on väliä ja uskon että ihmiset jotka sopivat myös geenien puolesta yhteen, hakeutuvat yhteen. Tällaista valintaa ei tapahdu järjestetyissä avioliitoissa ja syntyy sitten mitä sattuu.

Vierailija
48/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä luonnon vastaista, että joku muu valitsee puolison eikä itse. Kyllä niillä geeneillä on väliä ja uskon että ihmiset jotka sopivat myös geenien puolesta yhteen, hakeutuvat yhteen. Tällaista valintaa ei tapahdu järjestetyissä avioliitoissa ja syntyy sitten mitä sattuu.

Ei siinä ole mitään lunnonvastaista, jos pyrkims on monogamiset suhteet. Nykymuodossan monogamiaa ylläpitäviä rakenteita ei vain ole ja naisten luonnolliset parinvalintamekanismit ovat rikki. Miehet taas aina sopeutuvat, joten miesten käytös on seurausta naisten toiminnasta.

Vierailija
49/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä uskomattoman lapsellista kehua järjestettyä avioliittoa, kun sen ongelmat ovat yleisessä tiedossa. Järjestetty avioliitto ei koskaan ole naiselle hyvä, jos eroaminen ei käytännössä ole mahdollista tai se tuottaa stigman, vaikka nainen alun perin olisikin itse suostunut liittoon. Lisäksi maissa, jossa järjestettyjä avioliittoja on, on naisen asema heikko, mikä ilmenee muunmuassa prostituutiona ja perheväkivallan normalisointina. 

Naisen "suojeleminen" tarkoittaa monesti sitä, että nainen on käytännössä muiden tekemien valintojen vanki. Taustalla on myös ajatus naisesta, joka ei ymmärtäisi omaa parastaan eikä ole muutenkaan yhtä arvokas kuin mies.

Taidat olla itse se naivi tässä. Käytännössä vaihtoehto ovat haaremit tai naisten seksuaalisuuden kontrollointi. Nykyinen systeemi on tuhoon tuomittu, eiköhän se pitäisi pikkuhiljaa hitaammillekin alkaa valjeta, että parishteet ovat pikkuhiljaa katoamassa.

Vierailija
50/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään lunnonvastaista, jos pyrkims on monogamiset suhteet. Nykymuodossan monogamiaa ylläpitäviä rakenteita ei vain ole ja naisten luonnolliset parinvalintamekanismit ovat rikki. Miehet taas aina sopeutuvat, joten miesten käytös on seurausta naisten toiminnasta.

Ohis, mutta mitä tarkoitat monogamiaa ylläpitävillä rakenteilla? Ja eikö se jo kerro riittävästi monogamian epäluonnollisuudesta jos siihen pitää rakenteiden avulla pakottaa, eli se ei tule luonnostaan?

Ja miten naisten luonnolliset parinvalintamekanismit ovat rikki? Tiedätkö mitä luonnollisia parinvalintamekanismeja naisilla on? Entä miehillä?

/5

Vierailija
51/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on hyvä muistaa, ettei järjestetty avioliitto ole sama kuin pakkoavioliitto. Järjestetyssä kumpikin osapuoli voi kieltäytyä ja on normaalia, että käydään läpi muutama vaihtoehto. Esim. se perinne, ettei sulhanen saa nähdä morsianta ennen häitä, juontuu nimenomaan järjestettyihin/pakotettuihin liittoihin - sulhanen saattaa lähteä karkuun helpommin, jos ei tykkääkään morsiamen ulkonäöstä..

Juuri näin! 

Vierailija
52/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari intialaista työkaveria, joista molemmat ovat vanhempiensa järjestämissä avioliitoissa. Olen keskustellut heidän kanssaan aiheesta ja he molemmat kertovat olevat tyytyväisiä.

Tämä on parasta ensikäden tietoa mitä olen aiheesta saanut, ja sen perusteella suhtautumiseni on enemmän positiivinen kuin negatiivinen.

Vierailija
53/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä pystyisi harrastamaan seksiä jonkun toisen valitseman ihmisen kanssa. Saati sitten lisääntymään ja passaamaan jatkuvasti ruokaa pöytään.

Usein nuo pyytävät naisiaan myös hieromaan "raskaan" päivän jälkeen. Kodin pitää olla puhdas ja vaatteet silitettynä. Tuo on olettama, mitä olen ulkomaalaisilta miehiltä eri järjestettyjen avioliittojen maista kuullut. Olettavat ja toivovat suomalaisten naisten toimivan samoin.

Vierailija
54/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle-areenasta tuli joku dokumentti. Nepalin lapsimorsian tai vastaava. Alkoi liitto kyllä karun onnettomasti. 13-vuotias tyttö, joka halusi opettajaksi. Tuli köyhästä perheestä ja isä tuskaili, miten rahat riittävät myötäjäisiin ja mitä sillä saa. Ei ainakaan kovin suurta valinnanvaraa. Uusi aviomies ilmoitti heti, että koulu loppuu siihen, rahaa ei ole. Naisen tehtävä oli olla kotona ja tehdä kotitöitä. Unelmat murskaksi ja katkera tulevaisuus edessä. Ei kyllä äitinsäkään näyttänyt mitenkään onnelliselta.

Tunnen yhden perheen, missä oli kolme tytärtä (jostakin Intian suunnalta). Yhden järjestetty avioliitto ei onnistunut ja valitti siitä usein perheelleen, kuinka onneton hän on. "Ymmärsi", että pitää yrittää vain sopeutua kohtaloonsa, vaan ei pystynyt.

Vierailija
55/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin harkita järjestettyä avioliittoa. Sopivaa miestä ei tunnu löytyvän muutenkaan, eikä mulla ole liikaa aikaa tuhlattavaksi jos/kun tahtoisin lapsen ja mielellään kaksikin.

Vierailija
56/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätpä nämä Ensitapaaminen alttarilla kokeilutkaan ole pahemmin menestyneet, vaikka pohjatyötä on tehty.

Vierailija
57/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En teilaa. Tietysti kaikissa tapauksissa ei toimi, mutta monissa tapauksissa voisi toimia. Elämänkokemus on opettanut, että suuri roihuava rakkaus hiipuu. Sen jälkeen jäljelle jää mahdollisesti kunnioitus, mitä yhteistä on kumppanin kanssa ja yhteinen materia.

Minun olisi aika helppo hyväksyä mieheksi mukava, komea ja minua kunnioittava mies. Jos vielä olisi taloudellisesti mukava olla, sopisi minulle.

Sänkypuuhat on opeteltavissa, jos löytyy halua miellyttää toista.

Monissa kulttuureissa käytetään sanaa kunnioitus (voi sisältää enemmän merkityksiä, kuin suomenkielinen sana), joka on avioliiton ja rakkauden koossapitävä voima.

Kunnioitus ei näy kyllä siinä, että miehet saavat hyväksyttävämmin silti juosta vieraissa. Naiset eivät. Perheväkivaltaa on paljon, eikä katsota, että länsimainen yhteiskunta saisi puuttua siihen. Miten menevät talousasiat ja rahan jako? Riippuuko miehestä?

Sitten puistattava ajatus, että olisi todella ruma ja pieni penis. Sen kanssa ei vain voisi elää.

Vierailija
58/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätpä nämä Ensitapaaminen alttarilla kokeilutkaan ole pahemmin menestyneet, vaikka pohjatyötä on tehty.

Niissä ei taideta tavata lainkaan naimisiinmenijöiden perheitä? Kun vanhemmat valitsevat, heillä on kumminkin koko henkilön eliniän läpäisevä kokemus siitä, millainen henkilö on luonteeltaan ja millaiset jutut ovat hänelle tärkeitä. Valtaosassa järjestettyjä avioliittoja (en puhu pakkoavioliitoista) myös puolisot tapaavat etukäteen ja päättävät, haluavatko liiton vaiko eivät.

Myös kulttuuri on erilainen. Järjestetty liitto ja rakkauteen kasvaminen vaativat melkoista epäitsekkyyttä, kykyä kehittyä ja ylipäänsä kärsivällisyyttä. Kun orientaatio on jo valmiiksi se, että liitosta yritetään tehdä loppuelämän juttu eikä vaan mennä telkkariin kokeilemaan, luo se ihan erilaiset puitteet yhteisen elämän rakentamiselle. Suomalainen äärimmäisen individualistinen kulttuuri, jossa ahdistutaan jo siitä että omassa tilassa on toinen henkilö, ei oikein sovi tällaiseen kulttuuriin. Hyvin pienet jutut voivat olla järjetön dealbreaker suomalaiselle, joka haluaa tehdä elämästään juuri sellaisen kuin itse näkee parhaaksi ja jolla toisaalta ei ole välttämättä edes erityistä halua perheen perustamiseen (tai se ei ole unelma).

Vierailija
59/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ikinä pystyisi harrastamaan seksiä jonkun toisen valitseman ihmisen kanssa. Saati sitten lisääntymään ja passaamaan jatkuvasti ruokaa pöytään.

Usein nuo pyytävät naisiaan myös hieromaan "raskaan" päivän jälkeen. Kodin pitää olla puhdas ja vaatteet silitettynä. Tuo on olettama, mitä olen ulkomaalaisilta miehiltä eri järjestettyjen avioliittojen maista kuullut. Olettavat ja toivovat suomalaisten naisten toimivan samoin.

Tästä tuli mieleen, että minua aina varoiteltiin suhteen alussa siitä, että kohta joudut kaameaksi kotiorjaksi. Ulkomaalainen mies. Olimme olleet ehkä vuoden suhteessa, kun sain pahan burnoutin sairastuin masennukseen ja elämänhallintani romahti täysin ja putosin kokonaan. Mies otti kaksi kuukautta palkatonta vapaata, jotta sai huolehdittua minusta ja kodista - hoiti kaikki normaalit kotityöt (jakautuivat jo vähän enemmän hänelle ennestään), teki ruuat, vei minua toisinaan kävelylle ulos ja siihen päälle siivosi oksennukset muutamaan kertaan päivässä. Teki tätä samaa myös töihin palattuaan jonkun aikaa.

Vierailija
60/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuullut, että nykyään mus limimaissa etenkin koulutetun keskiluokan keskuudessa on hyvin yleistä, että avioliittosopimuksiin ladellaan kasa ehtoja. Esim. ei toista vaimoa (se ei muutenkaan ole todellakaan yleinen käytäntö nykyään), täyselätys ja omaa rahaa, kodinhoitajan palkkaaminen, naisen oikeus puoleen palkasta pakollisten menojen jälkeen tms. Mitä nyt ikinä keksitäänkään. Jos ehdot eivät myöhemmin täyty, on erolle uskonopillisestakin näkemyksestä pätevä syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan