Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelette järjestetyistä avioliitoista?

Vierailija
26.06.2020 |

Mitä ajatuksia järjestetyt avioliitot herättävät teissä?

"Liittojen taustalla on ajatus siitä, etteivät nuoret ole kykeneviä tai kypsiä valitsemaan omaa kumppaniaan, tai ettei ihastuminen ole oikea syy valita puolisoa. Puolisoiden välillä tavoitellaan kumppanuutta, jonka on tarkoitus liiton myötä kasvaa rakkaudeksi."

https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rjestetty_avioliitto

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on molemmilla osapuolille täysin ok, niin mikäpä siinä.

Monissa jutuissa on todettu, että järkiavioliitot onnistuu keskimäärin paremmin kuin nämä länsimaiset ihastumiseen perustuvat liitot, iso syy pienemmät odotukset. Meille romanttinen liitto on eräs iso unemien täyttymys, sitten kun vuosia päästä huomataan ettei se toinen ollutkaan täydellinen niin tulee pettymyksiä. 

Itse uskon että nuo onnistuneet liitot ovat seurausta lähinnä siitä, että avioero on joko laitonta tai muuten vaan erittäin paheksuttu asia, jopa tabu. Hyvähän se on pysyä liitossa kun ei muutakaan voi.

Itse en usko järjestettyihin liittoihin yhtään. En usko että rakkaus voi kasvaa ajan kanssa. Sitä joko on tai ei ole, ja siihen vaikuttavat monet asiat hormoneista ja feromoneista lähtien. Toki pari voi rakastuakin, mutta ei se mitenkään automaattisesti liiton myötä tapahdu.

Minun mielestä kyse ei niinkään ollut eron mahdottomuudesta, vaan siitä, että heiltä on tutkimuksissa  ihan kysytty, mikä fiilis. Tottakai kulttuuri vaikuttaa, eli kun kaikille se juttu menee niin, ja on "aina" mennytkin isovanhempienkin kohdalla, niin sitten se on niin ja ollaan aidosti tyytyväisiä, jos saadaan tolkku puoliso. Eli pienemmät odotukset.

Rakkaus kyllä hyvinkin kasvaa, ihan näissä meidän länsimaisissakin liitoissa =) Ainakin itse rakastan puolisoani nyt enemmän kuin 21v sitten, kun mentiin naimisiin.

Vierailija
22/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tuo on nykypäivää jossain päin maailmaa edelleen. Minulla on nimittäin eräs intialainen tuttu, joka on lipumassa piakkoin järjestetyn avioliiton satamaan. Häntä hävetti aluksi kertoa minulle, koska tiesi miten Suomessa yleensä suhtaudutaan parinvalintaan, mutta itse en näe syytä miksei järjestetty avioliitto voisi olla onnellinen (tai onneton) siinä missä ihastuksestakin alkanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa jutuissa on todettu, että järkiavioliitot onnistuu keskimäärin paremmin kuin nämä länsimaiset ihastumiseen perustuvat liitot, iso syy pienemmät odotukset. Meille romanttinen liitto on eräs iso unemien täyttymys, sitten kun vuosia päästä huomataan ettei se toinen ollutkaan täydellinen niin tulee pettymyksiä. 

Juu. Järkiavioliitot onnistuu, koska ei ole lupaa erota ja joutuvat kärvistelemään parisuhdehelvetissä pakolla.

Esim. Intiassa vaimoja tapetaan melko paljon järjestämällä keittiössä "onnettomuus" jossa morsian palaa kuoliaaksi kerosiinikeittimen räjähtäessä, kosa miehet eivät muuten pääse eroon vaimostaan.

Vierailija
24/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon että nuo onnistuneet liitot ovat seurausta lähinnä siitä, että avioero on joko laitonta tai muuten vaan erittäin paheksuttu asia, jopa tabu. Hyvähän se on pysyä liitossa kun ei muutakaan voi.

Itse en usko järjestettyihin liittoihin yhtään. En usko että rakkaus voi kasvaa ajan kanssa. Sitä joko on tai ei ole, ja siihen vaikuttavat monet asiat hormoneista ja feromoneista lähtien. Toki pari voi rakastuakin, mutta ei se mitenkään automaattisesti liiton myötä tapahdu.

Minun mielestä kyse ei niinkään ollut eron mahdottomuudesta, vaan siitä, että heiltä on tutkimuksissa  ihan kysytty, mikä fiilis. Tottakai kulttuuri vaikuttaa, eli kun kaikille se juttu menee niin, ja on "aina" mennytkin isovanhempienkin kohdalla, niin sitten se on niin ja ollaan aidosti tyytyväisiä, jos saadaan tolkku puoliso. Eli pienemmät odotukset.

Rakkaus kyllä hyvinkin kasvaa, ihan näissä meidän länsimaisissakin liitoissa =) Ainakin itse rakastan puolisoani nyt enemmän kuin 21v sitten, kun mentiin naimisiin.

Kysyttäessä. Saattavat valehdella koska siinä kultuurissa ainoa oikea vastaus on, että suvun viisaitten vanhempien järjestämä liitto ei voi olla epäonnistunut.

Vierailija
25/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni on järjestetyssä avioliitossa, ei siis missään pakkoavioliitossa vaan niin että vanhemmat ovat esitelleet heidät toisilleen sillä ajatuksella että nuoret saavat itse päättää/ 

Juhlivat juuri kymmenettä hääpäiväänsä ja ovat tasapainoisessa ja onnellisessa liitossa, kaksi lasta ja tosi tasa-arvoisen oloinen parisuhde.  Ystäväni sanoin rakkaus on syntynyt ja syventynyt hitaasti eikä ollut mikään salamanisku. 

Vierailija
26/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos molemmat osapuolet ovat täysi-ikäisiä ja jutussa täysillä mukana niin sitten ok. Järjestetyt liitot kestävät paremmin kuin romanttiseen rakkauteen perustuvat.

Tässä ajatellaan heti jotain m usli mi maita mutta järjestettyjä liittoja on paljon esim. itä-aasiassa.

Onko noissa maissa avioero kuitenkin sosiaalisesti hyväksytty eli eronnut naista ei pidetä epäonnistuneena ja häpeänä perheelle?

Vierailija
27/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevää. Tarjoaa pariutumismahdollisuuden myös tavallisille miehille.

Tämä riippuu tietenkin ihan niistä sosiaalisista suhteista, joita tavallisen miehen vanhemmilla on. Toki silloin tarjolla ei ole kuumaa tyrkkyinstabebeä vaan han samantasoinen tavis.

Vierailija
28/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos molemmat osapuolet ovat täysi-ikäisiä ja jutussa täysillä mukana niin sitten ok. Järjestetyt liitot kestävät paremmin kuin romanttiseen rakkauteen perustuvat.

Tässä ajatellaan heti jotain m usli mi maita mutta järjestettyjä liittoja on paljon esim. itä-aasiassa.

Onko noissa maissa avioero kuitenkin sosiaalisesti hyväksytty eli eronnut naista ei pidetä epäonnistuneena ja häpeänä perheelle?

Perinteisestihän se ei-haluttu nainen tapetaan, ettei hänen perheelleen tarvitse myötäjäisiä maksaa. Voipa naisen oma perhekin tapoaa ,mikäli itse nainen haluaa erota.

Vierailija
29/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että noita järjestettyjä avioliittoja on maissa, joissa sukulaisuussuhteet luovat perustan liiketoiminnalle ja muullekin asioiden hoitamiselle. Eli esiintyy myös sukulaisten suosimista kaikessa taloustoiminnassa. Sitäkö haluamme? Ehkä tätä jonkin verran onkin tuolla Suomen lahkolaisseuduilla.

Vierailija
30/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ole enää tätä päivää. Nykyään ei naida sukuja ja maita, vaan yksittäisiä ihmisiä. Naiset oli ennen kauppatavaraa, onneksi ei enää.

Naiset tulee olemaan kauppatavaraa myös tulevaisuudessa kun öljy loppuu 40 vuoden päästä ja WW3 on käyty ydinaseilla ja yli puoli maapalloa on hiekka-aavikkona.

Vierailija
31/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat antaa vaihtoehdot ja molemmilla nuorilla on oikeus kieltäytyä niin ihan ok. Toimii varmasti varmemmin kuin joku baariyön yhden yön jutusta yhteen muutto/naimisiin tyylinen tarina

Vierailija
32/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok jos kaikki osapuolet järjestelyyn suostuvat vapaasta tahdostaan. Voivat olla hyvinkin onnellisia.

Vierailija
33/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ymmärrä mitä isoisäni näki isoisässäsi!" --Manjula Simpsoneissa.

Onhan tuo varmasti rumille, saamattomille ja ikäville ihmisille pelastus.

Vierailija
34/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä muistaa, ettei järjestetty avioliitto ole sama kuin pakkoavioliitto. Järjestetyssä kumpikin osapuoli voi kieltäytyä ja on normaalia, että käydään läpi muutama vaihtoehto. Esim. se perinne, ettei sulhanen saa nähdä morsianta ennen häitä, juontuu nimenomaan järjestettyihin/pakotettuihin liittoihin - sulhanen saattaa lähteä karkuun helpommin, jos ei tykkääkään morsiamen ulkonäöstä.

Olen helluntailaissuvusta ja järjestettyjä näkee vielä jonkun verran, tai sellaisia että vanhemmat tutustuttavat nuoria keskenään. Serkkuni meni tällaiseen liittoon ja vaikuttaa ainakin onnellisemmalta kuin itse olin omassa liitossani... Järjestetyissä avioliitoissa on ainakin se etu, että vanhemmat tutustuvat perinpohjaisesti toiseen osapuoleen ja perheeseen, ja osaavat arvioida jos on jotain kummallista. Omalla kohdallani olisi ollut helppoa huomata, että mies tulee olemaan väkivaltainen myöhemmin (mm. suhde äitiinsä oli todella huono, ei kunnioittanut lainkaan), mutta eihän sitä ruusunpunaisten lasien takaa nähnyt.

Vierailija
35/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole nykyaikaa.

Nykyaikaa on panna parisuhdekelvottomia miehiä ja valittaa mammapalstoilla miesten laadusta.

Vierailija
36/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri (nainen) on järjestetyssä avioliitossa. Eipä tuo tilanteeseen mitenkään tyytymätön ole (ja asuvat tosiaan Suomessa ja osaa kielen ja on työpaikkakin eli voisi otta sen eronkin jos haluaisi, vaikka suvun puolelta kyllä tulisi varmaan aikamoista painetta jos sen tekisi). Koulutetuilla ihmisillä tosiaan näitä järjestettyjä liittoja solmitaan vasta kun ikää on sen verran että "alkaa tulla kiire jos aikoo perheen perustaa". Miehen työkaveri (myös järjestetyssä liitossa) sanoikin että kai mä nyt oisin jo jotain saanut aikaiseksi jos ois tullakseen.

Itse olen äärimmäisen kiitollinen siitä että Suomessa moinen ei ole tapana. En edes halua kuvitella millaisen örkin äitini olisi minulle löytänyt. Hänelle hyvän miehen kriteeri tuntuu olevan se että on omat hampaat (ehkä) ja on ainakin kerran vuodessa selvinpäin (ehkä). On vahvasti sitä mieltä etten miestäni ansaitse vaan on aivan liian hyvä minulle.

Vierailija
37/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteisestihän se ei-haluttu nainen tapetaan, ettei hänen perheelleen tarvitse myötäjäisiä maksaa. Voipa naisen oma perhekin tapoaa ,mikäli itse nainen haluaa erota.

Kulttuuri on eri asia, mutta esim. is lamissa ero on ihan normaali proseduuri (joskin sitä ennen on joitain sääntöjä - läpi tulee käydä sovitteluprosessi, jonka aikana pyritään korjaamaan suhteen ongelmia, mutta jos se ei onnistu, sen jälkeen voi erota). Eron jälkeen saa myös mennä vapaasti naimisiin, kumpikin osapuoli. Kristinuskon mukaan ero on taas melko suurikin synti, koska nainen ja mies liittyvät lopullisesti yhdeksi lihaksi, eikä edes sallittu ortodokseille.

Vierailija
38/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkaus on tahdon asia, se sanotaan jo vihkivalassa.

Ja toisaalta, suurin osa rakastaa pyytettömästi omaa lastaan heti kun on syntynyt, tietämättä edes millainen hirviö se on tai teki lapsi mitä tahansa tai käyttäytyisi miten huonosti, yleensä rakkaus säilyy eliniän, kun on suuri tahto rakastaa.

Rakkaus on kaukana tahdon asiasta. Avioliitto sen sijaan saattaa sitä ollakin. Liittoon taas ei tarvita rakkautta.

Kuka tahansa ei rakastu kehen tahansa vaikka tahtoisi hampaat irvessä. Se on biologiaa.

Omaa jälkeläistä kohtaan tunnettua rakkautta ei voi verrata mihinkään muuhun. Kas biologiaa sekin, joka varmistaa geenien jatkuvuuden. Kun lasta rakastaa joku, lapsi pysyy todennäköisemmin hengissä.

/5

Vierailija
39/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkiarviolliittojen toimivuus perustuu siihen, että naiset ymmärtävät tasonsa. Olosuhteista riippuen "feromonit" voivat olla merkittävä tai täysin merkityksetön tekijä.

Vierailija
40/66 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat antaa vaihtoehdot ja molemmilla nuorilla on oikeus kieltäytyä niin ihan ok. Toimii varmasti varmemmin kuin joku baariyön yhden yön jutusta yhteen muutto/naimisiin tyylinen tarina

Ai. Baariyön jälkeen meidänkin seurustelu alkoi yli 30 vuotta sitten ja onnellisia ollaan. Rakkaus vain kasvanut vuosien varrella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi