Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko ostaa uurna, kun koira tuhkataan?

Vierailija
26.06.2020 |

Juteltiin ystävän kanssa koiran kuolemasta. Olivat joutuneet lopettamaan lemmikkinsä, ja ostaneet uurnan. Tuhkat sirolteltiin mökille.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koira jätetään eläinlääkäriaseman kautta tuhkattavaksi niin uurna tulee ostaa. Tuovat esitteen josta valitaan sopiva. Pahvilaatikko on halvin

Kuten jo vastattiin, olen itse jättänyt kaikki lopetetut eläimet joita minulla on ollut, tuhkattavaksi joukkotuhkauksessa ja sen jälkeen ne on levitetty sellaiseen puistoon, mikä on näille eläinten tuhkille tehty.

Tämäkin vaihtoehto maksaa, mutta on kyllä halvempi kuin muut tavat.

Kyllä, joukkotuhkaus on yksi vaihtoehto mutta oletin nyt että ap puhui yksilötuhkauksesta ja niihin tarvittavista uurnista

Vierailija
22/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhkaa tulee vain vähän, joten ihan mikä vain kannellinen kippo käy. Jotkut haluaat vain tehdä koiran tuhkauksesta ison numeron...

Ajatteletko näin myös äidistäsi

Meillä on ollut kaksi koiraa, kolme kissaa ja jyrsijöitä, mutta oikeasti en näe mitään syytä sijoittaa rahaa jonkun kuolleen eläimen hautaamiseen. Eläin on eläin, aina. Vaikka eläin on rakas, niin se on eläin ja kuollutta ei tarvitse palvoa.

Miksi sitten kuollut äitisi tarvitsisi isommat hautamontut? Se maitokannu käy ihan hyvin. Ei tarvitse palvoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhkaa tulee vain vähän, joten ihan mikä vain kannellinen kippo käy. Jotkut haluaat vain tehdä koiran tuhkauksesta ison numeron...

Meillä on ollut kaksi koiraa, kolme kissaa ja jyrsijöitä, mutta oikeasti en näe mitään syytä sijoittaa rahaa jonkun kuolleen eläimen hautaamiseen. Eläin on eläin, aina. Vaikka eläin on rakas, niin se on eläin ja kuollutta ei tarvitse palvoa.

Miksi sitten kuollut äitisi tarvitsisi isommat hautamontut? Se maitokannu käy ihan hyvin. Ei tarvitse palvoa

Kuolleen äidin hautaamista säätelee laki, eläimen ruumiin hävittäminen taas on paljon vapaampaa. Kaiken lisäksi ihmisten hautaamiseen liittyy perustavanlaatuisia yhteiskunnallisia tapoja ja instituutioita, eläinen hautaamiseen ei. Kannattaa panna hetkeksi ne omat tunteet syrjään ja miettiä asioita hieman perusteellisemmin.

Vierailija
24/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän se tavallaan on, että eläin voi olla se paras ystävä, jopa ihmisiä parempi ja läheisempi. Mutta sitten kun se kuolee, siitä tulee vain eläin. Se tulisi muistaa.

Olen alussa ottanut uurnat koiristani ja kissoistani, mutta en aio enää ottaa. Ei minulla kuitenkaan ole niille mitään hautapaikkaa vaan uurnia alkaa olla jo hyllyt täynnä. Jatkossa laitan kaikki joukkotuhkaukseen ja olisi pitänyt tehdä niin alusta asti. Mutta kyllähän ne ensimmäisten lemmikkien kuolemat oli niin tuskallisia, että silloin nuorena likkana halusi saada oikean uurnan halattavaksi. Nykyään kuolemaan osaa jo suhtautua järkevämmin ja nauttii joka hetkestä rakkaiden kanssa koska tiedostaa, että hänet voi koska tahansa menettää.

Vierailija
25/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi aiheesta, mutta olen sanonut miehelleni ja lapsilleni jo vuosia sitten, että kun aikanaan kuolen, niin en halua hautaa. Tuhkaus vain ja tuhkat voi viskoa minne vain, sillä ei ole enää siinä vaiheessa mitään väliä. En todellakaan halua mihinkään mitään hautakiveä ja hoidettavaa hautaa, vaan kun olen kuollut, niin olen kuollut.

Vierailija
26/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä paljon elämästä vieraantuneita jotka pitävät piskiä ihmisen veroisena.

Arvostan viisasta koiraa typerää ihmistä enemmän. Olen tavannut paljon molempia, vaikken tietääkseni lainaamaani kirjoittajaa.

Ihme raivopää olet. :D

Mihin perustat oletuksesi? Totesin vain tosiasian, johon voit tutustua seuraamalla uutisi Hietaniemestä, Kuusjärveltä, eduskunnasta juuri nyt ja miele(ttömyyde)nosoituksista ympäri maailmaa.

Vierailija
27/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinhän se tavallaan on, että eläin voi olla se paras ystävä, jopa ihmisiä parempi ja läheisempi. Mutta sitten kun se kuolee, siitä tulee vain eläin. Se tulisi muistaa.

Olen alussa ottanut uurnat koiristani ja kissoistani, mutta en aio enää ottaa. Ei minulla kuitenkaan ole niille mitään hautapaikkaa vaan uurnia alkaa olla jo hyllyt täynnä. Jatkossa laitan kaikki joukkotuhkaukseen ja olisi pitänyt tehdä niin alusta asti. Mutta kyllähän ne ensimmäisten lemmikkien kuolemat oli niin tuskallisia, että silloin nuorena likkana halusi saada oikean uurnan halattavaksi. Nykyään kuolemaan osaa jo suhtautua järkevämmin ja nauttii joka hetkestä rakkaiden kanssa koska tiedostaa, että hänet voi koska tahansa menettää.

Jep, onhan eläimen kanssa sekin juttu, että ihminen päättää sen lopettamisesta. Mullakin menee eläinten kuolemat ihon alle, mutta toisaalta kuitenkin niihin suhtautuu eri tavalla. Esim. kun vuokrahevoseni lopetettiin, itkin joka päivä n. kuukauden ajan, vaikka olin tuntenut hevosen vasta vuoden. Enkä ole mikään teinityttö, vaan keski-ikäinen nainen. Mutta en mä enää sen kuolemaa sure. Osallistuin sen lopetukseenkin, ja siitä on jäänyt ihan hyvät, vaikkakin tosi surulliset muistot.

Vierailija
28/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän tarvitse edes sitä, vaan hänen toiveensa on isän kanssa sellainen, että hautaa ei tule, vaan tuhkat sirotellaan heidän määrittelemään paikkaan, jota en tiedä vielä.

Vierailija
29/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko halailit tuhkauurnaa?

Vierailija
30/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Äiti on perheenjäsen. Koira on (anteeksi vaan) vain eläin.

Vierailija
31/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikin voi jättää myös joukkotuhkattavaksi, jolloin ei saa mitään uurnaa. Jotain sekin silti muistaakseni maksaa.

Pari vuotta sitten maksoin kissan tuhkauksesta 70 €, siis niin että en saanut tuhkaa itselleni.

Erillistuhkaus pitää pyytää erikseen ja silloin tietenkin omistaja saa tuhkat.

Vierailija
32/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahvilaatikko käy varsin hyvin, voivat valita vaikka jäämistöstäni sopivan. Entisaikaan tehtiin ruumisarkut itse, nykyään kansalaisopistoissa tehdään uurnia.

T. äiti. 

Vierailija
33/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen alussa ottanut uurnat koiristani ja kissoistani, mutta en aio enää ottaa. Ei minulla kuitenkaan ole niille mitään hautapaikkaa vaan uurnia alkaa olla jo hyllyt täynnä. Jatkossa laitan kaikki joukkotuhkaukseen ja olisi pitänyt tehdä niin alusta asti."

Voihan ne uurnat rikkoa ja sirotella johonkin luontoon.

Otin lemmikilleni yksilötuhlauksen ja maatuvan/siroteltavan uurnan. Oman rasuan käyttöä en tullut kysyneeksi, pellavapussille tuli hintaa 26 euroa.

Vierailija
34/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleen äidin hautaamista säätelee laki, eläimen ruumiin hävittäminen taas on paljon vapaampaa. Kaiken lisäksi ihmisten hautaamiseen liittyy perustavanlaatuisia yhteiskunnallisia tapoja ja instituutioita, eläinen hautaamiseen ei. Kannattaa panna hetkeksi ne omat tunteet syrjään ja miettiä asioita hieman perusteellisemmin.

Mitä yhteiskunnallisia tapoja ja instituutioita tarkoitat? Jälkikäsittelyyni tarvitaan vain krematorio ja tuhkan karistelija ilman mitään sirkusta. Astia on valmiina.

Kannattaa panna hetkeksi ne omat tunteet syrjään ja miettiä asioita hieman perusteellisemmin.

Mitä muuten tarkoittaa perustava laatu?

Vierailija
35/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki edesmenneet koirat 4kpl yksityistuhkattu.

Maksaa enemmän,mutta haluttiin haudata tuhkat pihallemme.

Joukkotuhkauksessa menee ties mihin.

Koirat ovat olleet jokainen perheenjäseniämme ja hyvin rakkaita,

Uurnan voi tosiaan valita ja pahvinen halvin.

Vierailija
36/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se koira taida eläessään ja vielä vähemmän kuoleman jälkeen miettiä sitä kuinka arvokkaassa purkissa rippeet lepäävät. Joten omistajan oma asia jos siitä rahallisesta panostuksesta lohdutusta saa.

Vierailija
37/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahvilaatikko käy varsin hyvin, voivat valita vaikka jäämistöstäni sopivan. Entisaikaan tehtiin ruumisarkut itse, nykyään kansalaisopistoissa tehdään uurnia.

T. äiti. 

Pitäisi olla jotain eläintenuurnan tekemiseen soveltuvia kurssejakin. Hamstereille ihan pienet, kissoille ja pupuille isommat, koirille omat jne. Siinä voisi jokainen askarrella omat ihanat uurnansa rakkailleen!

Vierailija
38/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikin voi jättää myös joukkotuhkattavaksi, jolloin ei saa mitään uurnaa. Jotain sekin silti muistaakseni maksaa.

Pari vuotta sitten maksoin kissan tuhkauksesta 70 €, siis niin että en saanut tuhkaa itselleni.

Aika paljon. Mitä olisit tehnyt tuhkalla, jos olisit saanut ne itse?

No siis en halunnut kissan tuhkia itselleni, siksi en ottanut niitä. Jos olisi pitänyt tuhkat jostain syystä vastaanottaa, niin kai olisin sirotellut ne paikalle josta kissa aikanaan löytyi (se oli siis löytökissa, joka eli kanssamme hyvän ja pitkän elämän).

Vierailija
39/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran voi myös jättää yhteistuhkaukseen, jolloin ei tarvita mitään astiaa koska tuhkaakaan ei saa itselleen.

Se on halvin vaihtoehto.

Vierailija
40/69 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän tarvitse edes sitä, vaan hänen toiveensa on isän kanssa sellainen, että hautaa ei tule, vaan tuhkat sirotellaan heidän määrittelemään paikkaan, jota en tiedä vielä.

Kyllä hän tarvitsee jonkin astian. Tuhkaa ei kaadeta sukulaisen taskuun. Perheen vanha maitokannu voi saada uuden käytön. Siihen voi helposti raaputtaa kaikkien siitä siroteltujen suvun jäsenten nimet.