Uusperhepohdintaa
Kannattaako jatkaa, vai kannattaako erota? Pohdin tilannettamme.
Mies on oikein mukava, minua selkeästi vanhempi. Hän on hyvin kouluttautunut ja palkka on hyvä. Taustalla on myös paljon perintöä.
Minä olen häntä nuorempi. Olen myös hyvin (akateemisesti) kouluttautunut ja ok palkka (n. 4000e). Minulla ei ole paljon omaisuutta eikä vielä suuria perintöjä tulossa.
Meillä molemmilla on yksi lapsi, jotka ovat suunnilleen saman ikäiset. Mies toivoisi yhteistä lasta. Yhteinen lapsi heikentäisi minun taloustilannetta jonkin verran, eli rahaa jäisi huomattavasti vähemmän. Meillä on yhteinen asunto, josta miehellä ei ole enää lainaa ja minulla on omasta osuudestani aika paljon.
Ongelma on lastemme eriarvoisuus. Miehen lapsi saa paljon kaikenlaista ja tulevaisuudessa hänellä on opiskeluasunto ym., vanhemmat ehkä ostavat asunnonkin. Minulla ei ole mahdollisuus kustantaa sellaista omalle lapselleni. Olemme olleet kaikki yhdessä miehen omistamalla mökillä ja siellä miehen lapsi kertoo omalleni, kuinka tämä kaikki on hänen. Minua mietityttää voiko lapsia kasvattaa tällaisessa ympäristössä? Tai varmaankin voi, mutta jotenkin se tuntuu vaikealta tai nöyryyttävältä. Pieni asia, mutta kun minulla ei mökkiä ole, niin meillä ei oman lapseni kanssa ole oikein "mitään". Onko lapselle tervettä nähdä, että ihmisillä on erilaisia asioita vai onko asetelma lapseni kannalta ongelmallinen? Lisäksi mietin tätä yhteisen lapsen tekemistä, että kärjistääkö se tilannetta entisestään, kun hän sitten taas on ns. miehen jälkeläinen.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ja siis tarkoitan "kaikella" sitä, että miehellä on mökin lisäksi esim. auto ja hänen lapsella todella kalliita harrastuksia (esim. ratsastus ja purjehdus) joita minulla ei ole oikein varaa omalleni tarjota. Toki jotain on varaa tarjota, mutta ei niin paljon kaikkea. ap
Miten tämä näkyy arjessa? Sinä syöt einesmaksalaatikkoa ja mies sisäfilepihviä? Sinä lomsilet vähävaraisten tuetuilla lomalereillä ja mies jossain kaukokohteessa?
Miehen pitää maksaa lapsesi harrastukset vai miehen kapsen pitää lopettaa omansa?
Miten miehen mökki ja auto vaikuttaa sinuun?
Ei lasta tohon missään tapauksessa. Nykyinenkin tilanne on niin huono lapsellesi, että miksi katsot tollasta?
Älä tee yhteistä lasta ilman avioitumista.
Avion kautta sinun lapsesta tulee hänen lapsensa. Voitte keskustella siitä, miten kohtelette perheessä toisianne niin tasapuolisesti, kuin mahdollista.
voit myös erikseen vielä miettiä, onko enempi käyttöraha tärkeämpi kuin toinen lapsi. Huomioi etuudet, kun puntaroit rahaa vs. elämää.
varmasti asian kuuluisi testamenttien teko koska mies kaiketi tahtoo säilyttää lapsensa oikeuksia, siltä osin kun ne jakaantuisivat "sinun" lapsellesi.
Ap ei edes näe nykytilassa vikaa. Ei samassa perheessä pidä olla eri elintasoja. Tai sitten ap ei katso, että he ovat perhe.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee yhteistä lasta ilman avioitumista.
Avion kautta sinun lapsesta tulee hänen lapsensa. Voitte keskustella siitä, miten kohtelette perheessä toisianne niin tasapuolisesti, kuin mahdollista.
Mitä tarkoitat tuolla, että avioliiton kautta lapsesta tulisi ap:n miehen lapsi? Ei todellakaan tule. Hänellä on yhä oma isä.
Kummallista että tulosi ovat 4000e ja siltikään et pysty maksamaan lapsellesi harrastuksia? Joudutko maksamaan puolet perheenne menoista vaikka olet miestäsi pienempituloinen?
Itse en kestäisi tuollaista lainkaan. Meillä on uusioperhe, asunto on miehen, mutta eivät lapset sitä tiedä. Lapset ovat tasa-arvoisia ja varsinkin nyt kun meillä on yhteinen lapsi niin mies on alkanut ymmärtää että elintason kuuluu olla koko perheellä täysin sama.
En ymmärrä tuollaista ukkoa, joka pitää kynsin ja hampain kiinni rahoistaan, kun tuloerot on ilmeisesti melko suuret. Maksaako hän koskaan mitään sinulle ja lapsellesi vai maksetaanko kaikki tiukasti puoliksi?