Saako työtön pitää lomaa?
Kysyn tätä ihan tosissaan, vaikka tiedän aiheen herättävän voimakkaita reaktioita - jopa ihmetystä. Työttömyys ei ole kuitenkaan lomailua vaan kyllä mulla ainakin täyttyy jokainen päivä työhakemusten parissa, haastatteluissa käymisessä, projektien edistämisessä, liiketoimintasuunnitelman laatimisessa, verkostoitumisessa ynnä muussa työllisyyttä edistävissä askareissa. Ja auta armias jos työkkäri vielä vaatii käymään jotain kurssia. Teen tasan tarkkaan vähintään yhtä paljon ”duunia” kuin palkkaa vastaan työskentelevä. Joten mitä olette mieltä, onko oikeus ja kohtuus että lohkaisen kesästä esim. 2 viikkoa silkkaan lomailuun enkä tee mitään? Toistan vielä, että mietin tätä ihan oikeasti vaikka kuulostaa provoilulta. Mutta ihmiset, jotka eivät ole koskaan olleet työttömänä, eivät tunnut ymmärtävän työttömän tarvetta vaihtaa vapaalle.
Kommentit (38)
Ap, omien sanojensa mukaan kirjoittelee 8 tuntia sepustuksiaan että pääsisi töihin.
Pyydettäessä ei osaa kuvailla yhtään mitä ne supistukset on.
HALOO.
Vierailija kirjoitti:
Ap, omien sanojensa mukaan kirjoittelee 8 tuntia sepustuksiaan että pääsisi töihin.
Pyydettäessä ei osaa kuvailla yhtään mitä ne supistukset on.
HALOO.
SEPUSTUKSET!
Vierailija kirjoitti:
Moni työssäkäyväkin hakee jatkuvasti uutta työpaikkaa, laajentaa verkostojaan, päivittää koulutustaan tai suunnittelee oman yrityksensä perustamista. Nämä eivät siis ole mitään työttömän erityistehtäviä.
Sinuna pitäisin loman ja sen aikana miettisin, miksi en ole työllistynyt kaikesta toimeliaisuudestani huolimatta. Jokuhan tuossa nyt mättää.
Itse olin työtön ja keskustelupalstojen kommenteista päätellen työnantajien rekrytointitaidot ovat aika hukassa. Niin heikkolahjaisia ihmisiä on palkattu, ettei voi aina tajuta, miksi. Ei osata edes perusasioita. Esimerkiksi hyvin yleistä on ajatella, että jos jossain on paljon työpaikkoja tarjolla, se tarkoittaa työvoimapulaa. Jos taas olen ymmärtänyt väärin, sitten henkilöllä ei ole ollut kykyä ilmaista itseään ymmärrettäväsi.
Työpaikkojahan on auki silloin tällöin aina, oli työttömiä miljoona tai nolla. Hakijoita on paljon ja joskus joudutaan miltei arpomaan monen hyvän hakijan joukosta. Meillekin tuli paljon hyviä hakemuksia, mutta valitettavasti vain yksi voitiin ottaa. Päädyimme siihen, että haluamme tarjota mahdollisuuden vastavalmistuneelle. Emme halunneet nuorta, vaan halusimme, että jatkossakin riittää alalla kokeneita osaajia ja meillä on resursseja kouluttaa vastavalmistunut. Luultavasti hän hakee parempiin töihin muutaman vuoden kuluttua, mutta siinä vaiheessa työnantajanikin alkaa olla jo eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle haet töitä, kerro konkreettisesti mitä teet 8 h päivässä.
Selostusta tarkemmin, muuten ei kukaan usko.Terv.
Lähes 50 vuoden työuran tehnyt, ei päivääkään työtön.
Tähtään ensisijaisesti yrittäjäksi it-alalle. Lisäksi valmistelen kirjan käsikirjoitusta. Samalla haen osa-aikaisia töitä miltä vaan alalta, joka kykyjen puolesta mahdollinen, jotta pääsisin eroon tukien nostamisesta ja aikaa jäisi kuitenkin tulevan liiketoiminnan kehittämiseen (sisältää koodausprojekteja, markkinointimateriaalin valmistelua + liiketoimintasuunnitelman tekoa) . Toistaiseksi olen kuitenkin vältellyt esim. siivousta tai varastohommia, koska ne eivät kehittäisi oman alani osaamista. Mutta jos mielekkäämpiä töitä ei löydy, voin kohta siivotakin. Tässä esimerkki päivästä:
7.00-09.00: Avointen työpaikkojen tsekkaus, hakemusten lähetys
09.00-12.00: Valmistautumista yrittäjyyteen (lts, koodaamista, markkinointimatskujen tekoa)
12.00-16.00: Kirjaprojektin edistämistä
Ja välillä johonkin väliin tulee työhaastattelu tai palaveri esim. jonkun toimarin kanssa, jolle esittelen osaamiseni ja tarjoudun tekemään hommia freelance-pohjalta. Välillä puolestaan käynti uusyrityskeskuksessa, jossa saan sparrausta tulevaan. Pari kertaa tullut käytyä myös oman alan tapahtumassa. T. AP
Mulla on ainakin työttömänä joka päivä lomaa. Joo, kerran tai kahdesti teen työkkärin pakottamana työhakemuksen johonkin paikkaan, mutta niihin menee maksimissaan kymmenen minuttia päivästä. Muut ajat saan olla ja tehdä niin kuin haluan. Ai, niin joudunhan mä tekemään sen sähköisen tukihakemuksen kerran kuussa. Siihen menee se viisi minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuinka joku voi saada menemään työhakemuksiin päivittäin 8h aikaa.
Kun olin työttömänä, selasin päivittäin vapaat työpaikat, siihen meni ehkä puoli tuntia aikaa. Samalla tarkistin omilta sivuilta onko työkkäri lähetellyt mitään tehtäviä.
Jos oli sopivia paikkoja, tein työhakemuksen. Siihen meni max. tunti. Ja niitä hakemuksia ei ekan viikon jälkeen tullut rustailtua kuin ehkä kerran viikossa.
No et kyllä ole kovin montaa tai kovin hyvää hakemusta rustannut. Työn haku on asia, johon voi käytää aikaa lopulta ihan miten paljon tahansa. Aika nopea saat olla jo, jos selaat todella oikotien, monsterin, molin ja mitä näitä nyt on läpi puolessa tunnissa - eli toisin sanoen et kovin montaa ilmoitusta lue läpi. Jo yhden hyvä hakemuksen kirjoittamiseen menee helposti tunti (toki moni voi käyttää hiomiseen, kommenttien pyytämiseen jne. kanssa paljon enemmän).
Tämän lisäksi et ilmeisesti käynyt koskaan haastatteluissa, et kertaakaan lähettänyt avointa hakemusta, et kertaakaan soittanut työpaikalle jne.
On olemassa useita virkamiehiä, jotka tekevät yhteiskunnalle merkityksettömän työnsä parissa tunnissa viikossa. Miksi työttömän pitäisi tehdä viikossa yhtään enempää töitä työllistymisen takia? Virkamiehet saavat kuitenkin lomansa ja usein 6-10 kertaa enemmän korvausta työstänsä kuin työtön korvausta. Siis työtön tulee paljon halvemmaksi kuin monet virkamiehet.
Ei työttömällä lomaa ole, se on palkan saajan etuus, jotta jaksaa tehdä töitä jatkossakin. Mikäli olet työllistämistä edistävässä palvelussa ollut tietyn aikaa, voit pitää muistaakseni viikon loman. Mutta siellä ollaan sit oltu yli vuosi, että siihen oikeus olisi. Poikkeuksena koulutukset, mutta silloin ollaan opiskelijoita.
Saa, olen pitänyt kohta 2 vuotta :-)
Vierailija kirjoitti:
Saa, olen pitänyt kohta 2 vuotta :-)
Mulla 20.
Jos pyörittelet aikaa oman yrityksen perustamisessa ja mietit voitko pitää työttömyydestä rahaa, haet väärää etuutta. Hae starttirahaa, 6kk aikana sulla on sitten siihen tarkoitettua aikaa hoitaa noita koodailujasi jne ja saada bisnes pyörimään ja sen 6kk jälkeen voit hakea toisen 6kk kuukausittain, mutta pitää olla jo liiketoiminta pyörimässä.
Helposti voi lomailla. Pyrin viettämään 3 kk vuodesta thaimaassa tai espanjassa. Ikinä ei tuet ole katkenneet lomailun aikana.
Kun Perussuomalaiset hallitsee, on kaikilla mielekästä työtä ja palkka on kohdallaan. Kunnon suomalaisia tarvitaan työnjohtajaksi zuvackityöläisille. Työnjohtajalle totta kai maksetaan palkka. Zuvackit ei saa kun laihaa puuroa. Bantutyöläsille vaan velliä.
Täytän kohta 54. Koulutusta ja kokemusta on vaikka kuinka, mutta ei työnantajia kiinnosta kun ikää on.
En jaksa enää stressata vaan lomailen suosiolla. Joskus haen jotain paikkoja mutta kun en saa edes haastattelukutsua, niin minkä minä asialle (iälleni) voin.
En usko enää töihin pääseväni. Miksi siis stressata? Lomailen hyvällä omallatunnolla.
Kun on vuosia työttömänä, ei mistään enää löydy niin paljon työpaikkoja haettavaksi, että voisi edes tunnin päivässä kuluttaa hakemiseen. Kaikki mahdolliset työt on etsitty jo moneen kertaan. En tiedä, olisiko se enemmän säälittävää vai naurettavaa, jos nyt aloittaisin taas uuden avointen hakemusten kierroksen.
Työtön saa vaikka muuttaa asumaan Thaimaahan, kunhan on tavoitettavissa sähköpostilla ja hakee kaikkia ehdotettuja paikkoja. Toki se vara kannattaa pitää, että on sellainen ammatti ja työ haussa, että ei tule kutsua sijaiseksi puolen tunnin varoitusajalla.
Sun täytyy varmaan itse päättää otatko rennommin pari viikkoa. Sama edessä jos yrittäjyydestä haaveilet. Oleppa nyt itse itsesi pomo ja punnitse kumpi on kannattavampi vaihtoehto. Itse työttömyydestä loman ottaminen ei kuulosta mahdolliselta.
Joskus linjattiin viikon lomaoikeus. Sen aikana ei tarvinnut olla tavoitettavissa.
Tämä on ilmeisesti menneen talven lumia.
Näyttää että ap puhui potaskaa työnhaustaan, tavis luuseri joka esittää ahkeraa.