Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työtön pitää lomaa?

Vierailija
26.06.2020 |

Kysyn tätä ihan tosissaan, vaikka tiedän aiheen herättävän voimakkaita reaktioita - jopa ihmetystä. Työttömyys ei ole kuitenkaan lomailua vaan kyllä mulla ainakin täyttyy jokainen päivä työhakemusten parissa, haastatteluissa käymisessä, projektien edistämisessä, liiketoimintasuunnitelman laatimisessa, verkostoitumisessa ynnä muussa työllisyyttä edistävissä askareissa. Ja auta armias jos työkkäri vielä vaatii käymään jotain kurssia. Teen tasan tarkkaan vähintään yhtä paljon ”duunia” kuin palkkaa vastaan työskentelevä. Joten mitä olette mieltä, onko oikeus ja kohtuus että lohkaisen kesästä esim. 2 viikkoa silkkaan lomailuun enkä tee mitään? Toistan vielä, että mietin tätä ihan oikeasti vaikka kuulostaa provoilulta. Mutta ihmiset, jotka eivät ole koskaan olleet työttömänä, eivät tunnut ymmärtävän työttömän tarvetta vaihtaa vapaalle.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työssäkäyväkin hakee jatkuvasti uutta työpaikkaa, laajentaa verkostojaan, päivittää koulutustaan tai suunnittelee oman yrityksensä perustamista. Nämä eivät siis ole mitään työttömän erityistehtäviä.

Sinuna pitäisin loman ja sen aikana miettisin, miksi en ole työllistynyt kaikesta toimeliaisuudestani huolimatta. Jokuhan tuossa nyt mättää.

Vierailija
2/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä vasta 6kk, joten en nyt kovin ihmeellisenä pidä ettei vielä ole työtä aktiivisuudesta huolimatta. Teen harkittuja siirtoja, ja pyrin työllistymään osaamistani vastaaviin hommiin. T. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä pitänyt lomia tämän 30 vuoden työttömyyden aikana

Vierailija
4/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että joka päivä 8 tuntia haet töitä ja verkostoidut ja opiskelet.

Salli mun nauraa.

Vierailija
5/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työtön voi pitää lomaa?

Vierailija
6/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä, miten ja miksi??

Vierailija
7/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuinka joku voi saada menemään työhakemuksiin päivittäin 8h aikaa.

Kun olin työttömänä, selasin päivittäin vapaat työpaikat, siihen meni ehkä puoli tuntia aikaa. Samalla tarkistin omilta sivuilta onko työkkäri lähetellyt mitään tehtäviä.

Jos oli sopivia paikkoja, tein työhakemuksen. Siihen meni max. tunti. Ja niitä hakemuksia ei ekan viikon jälkeen tullut rustailtua kuin ehkä kerran viikossa.

Vierailija
8/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä on iso ajatuksellinen virhe. Työttömyys ei ole ikään kuin "työpaikka". Sä voit ajatella asiaa niin, että yhteiskunta maksaa sulle elämisen kustannuksia siitä pakosta, että kun sulla ei sitä työpaikkaa ole olemassa. Edellytyksenä tietenkin on, että sellaisen haluat löytää. Jos tällaisesta haluaa pitää "lomaa", eli ei etsiä itselleen työpaikkaa, niin korvausta ei makseta. Koska silloinhan olet vapaasta tahdostasi vailla töitä. 

Tuolla ajattelun logiikalla eteenpäin....

Vierailija
9/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ollenkaan. 1-2 h viikossa kenties. 

Vierailija
10/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työtön voi pitää lomaa?

Minulle on tullut henkinen vapaus siinä vaiheessa, kun olen saanut työpaikan, joka ei kuitenkaan ala ihan heti.

Työttömänä on vain odotuksen kuluttavasaa tilassa, kun ei tiedä varmaksi mitään.

Vierailija
11/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa pitää ! Mee töihin !! 

Vierailija
12/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työhakemuksiin menekään paljoa aikaa. Moneen muuhun juttuun menee. Koodaan esim. nettipalvelua, joka saattaa jatkossa työllistää minut yrittäjänä. On niitä muitakin tapoja työllistyä kuin hakemusten rustailu. Tasan tarkkaan teen päivässä töitä vähintään 8h ja vasta sen jälkeen kotityöt, urheilu jne. Ihmisillä tuntu olevan todella rajoittunut ja vanhanaikainen käsitys töihin pyrkimisestä. Tiedän että te-toimisto ja kela edellyttää jatkuvaa työn hakua, mutta voisiko asioissa käyttää myös vähän omaa järkeä? Parin viikon loman jälkeen olisin taas täynnä virtaa ja uusia ideoita. Pieni breikki joskus kasvattaa hyvinvointia. Työelämässä tarvitaan hyvin voivia ihmisiä. T. AP

Vierailija
13/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä voit pitää lomaa ihan kuten muutkin. Ilmoitat työkkäriin, että et ole työnhakijana esim. 14.7. - 28.7. välisenä aikana (tämän voit tehdä verkossa). Työkkäri ilmoittaa etuuden maksajalle, että tuolta ajalta ei tarvitse maksaa korvausta. Sitten pidät lomasi ja palaat taas työnhakijaksi 29.7.

Vierailija
14/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko että noihin menee 8 tuntia päivässä tai jos menee niin ei ihmekkään että olet työtön kun olet noin hidas.

Vierailija
15/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä, että jotkut eivät usko listaamiini asioihin menevän 8h. On niihin monesti mennyt aamusta iltaankin kun oikein innostuu. Olen erittäin oma-alotteinen ja yrittäjähenkinen tyyppi. Olin ennen työttömyyttä 8 vuotta yrittäjänä, ja samalla asenteella valmistelen itseäni nyt työttömänäkin seuraaviin haasteisiin. Teen muutakin kuin mitä työkkäri käskee. Käytän omaa päätä. Te, joiden mielestä työn etsimiseen menee pari tuntia viikossa, oletteko itse työttömiä ja todellako toimitte noin? Tai jos jäisitte työttömäksi niin tekisittekö pari hakemusta viikosta ja lopun ajan todella löhöilisitte? T. AP

Vierailija
16/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin työhaastatteluja 6 kk, mutta ikinä et ole tullut valituksi?

Vierailija
17/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin työhaastatteluja 6 kk, mutta ikinä et ole tullut valituksi?

No en tietenkään käy joka päivä haastattelussa. Prio 1 -tavoitteeni on sitä paitsi yrittäjyys, joten olisi tyhmää rampata kaikki aika hakemuksiin ja työhaastatteluihin. Mutta kyllä, teen myös hakemuksia ja joo, välillä käyn haastatteluissa. En tietenkään joka päivä. T. AP

Vierailija
18/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi. Mulle ainakin ilmoitettiin ihan suoraan, että työvoimaviranomaiset lomailevat heinäkuun, palataan asiaan sitten elokuun alkupuolella.

Vierailija
19/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä, että jotkut eivät usko listaamiini asioihin menevän 8h. On niihin monesti mennyt aamusta iltaankin kun oikein innostuu. Olen erittäin oma-alotteinen ja yrittäjähenkinen tyyppi. Olin ennen työttömyyttä 8 vuotta yrittäjänä, ja samalla asenteella valmistelen itseäni nyt työttömänäkin seuraaviin haasteisiin. Teen muutakin kuin mitä työkkäri käskee. Käytän omaa päätä. Te, joiden mielestä työn etsimiseen menee pari tuntia viikossa, oletteko itse työttömiä ja todellako toimitte noin? Tai jos jäisitte työttömäksi niin tekisittekö pari hakemusta viikosta ja lopun ajan todella löhöilisitte? T. AP

Mille alalle haet töitä, kerro konkreettisesti mitä teet 8 h päivässä.

Selostusta tarkemmin, muuten ei kukaan usko.

Terv.

Lähes 50 vuoden työuran tehnyt, ei päivääkään työtön.

Vierailija
20/38 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voi. Mulle ainakin ilmoitettiin ihan suoraan, että työvoimaviranomaiset lomailevat heinäkuun, palataan asiaan sitten elokuun alkupuolella.

Great, ei muuta kun vaihde vapaalle :) Työelämän haasteet ja vaatimukset saattavat painaa työttömän niskassa isona möykkynä paljon enemmän kuin työssä käyvällä. Jokainen tarvii joskus hetken, että voi olla miettimättä ja stressaamatta. En hae tästä ketjusta mitään muiden hyväksyntää "lomalleni", mutta tuli vain pakkomielle kartoittaa ihmisten ajatuksia. Aika ahdasmielisiä näkemyksiä täällä suurin osa. Ymmärrän kyllä, että kun työtä on, työttömien ajatteleminen herkästi *ituttaa. Olen ollut itsekin sellainen töissä ollessani, mutta koitan kehittyä. T. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi