Sanna Ukkolan uusi kolumni täyttä asiaa!
Kommentit (300)
Olipa lapsellinen kolumni taas vaihteeksi. Miten voi aikuisen ihmisen olla noin vaikeaa ymmärtää yhteiskuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on synkkä historia Ruotsin ja Venäjän alaisuudessa. Kuinka voi olla, ettei ketään loukkaa esim. Ruotsin kieli ja kaikki lainasanat Ruotsin ja Venäjän kielistä? Kaikella kunnioituksella Muhammed Aliakin kohtaan, mutta miksi jatkaa puhumista Amerikan englannilla, mutta muuttaa orja nimi Muhammed Aliksi? Eikö Amerikan englanti ole orjakieli? Amerikan alkuperäisväestölläkään ei näytä ole mitään ongelmaa pukeutua valkoisen miehen vaatteisiin ja käyttää valkoisen miehen keksintöjä, mutta kulttuurin omiminen sylettää ja loukkaa heti – ainakin joitakin "tiedostavia" suomalaispiirejä - jos suomalaisessa lastenohjelmassa suomalaisnäyttelijä esiintyy intiaanina. Jos omissa tavoissa ja kulttuurissa pidättäydytään, niin onko kravatti ihan varmasti sopiva vaatekappale ihan jokaisen pidettäväksi ja pitsa perinteinen suomalainen ruoka?
Minua loukkaa se, että täällä jauhetaan mielenosoituksessa orjuudesta ja sompputyttö osoittaa Senaatintorin rakennuksia ja väittää mustien orjien rakentaneen ne hiellä ja verellä, kun oikeasti samaan aikaan 1800-luvulla suomalaiset ovat olleet monin paikoin orjan asemassa ja ilman oikeuksia! Lisäksi tsaari raahasi Kiinasta orjia myös Suomen kamaralle. Jos joku täällä mielenosoitusta asiasta voisi pitää niin kiinalaiset ja suomalaiset!
Minua loukkaa ettei tiedetä omasta kotimaastaan yhtään mitään vaikka on saatu ilmainen koulutus.
Sekin loukkaa, että stereotypiat ovat kuulema huono ja sopimaton juttu, mutta kuitenkin nämä tahot itse, joita stereotypioiden kerrotaan luokkaavan ja alistavan rasistisesti, ovat kaikki valkoisen miehen orjuuttamia ja alistamia. Sekin vähän nostaa verenpainetta, että suomalaisten kerrotaan olevan niin rasisteja, että hirvittää, mutta kuitenkin samainen porukka on katsonut Bill Cosby show'ta koko perheen voimin nenät ruudussa kiinni suuren ihastuksen vallassa. Ja siinä kohtaa, kun suomalaisten rasismista puhutaan, suomalaisia ovatkin yllättäen valkonaamavirtaset eivätkä nämä muhammedit, joiden on kerrottu olevan suomalaisia siinä missä muidenkin. Ja minä ainakin loukkaannun, kun patsaita kaadetaan – ihan jo kuvanveistäjän puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti yrittää Ukkola lutkuttaa isäntien ohjeiden mukaan. Pääsee vielä pitkälle Iltalehdessä. :D
Kumma, kun kovasti misogyniaa vastustavat "hyvät" ihmiset harjoittavat sitä itse silloin, kun nainen kehtaa olla eri mieltä. Ukkola ei voi siis itse mitenkään ajatella näin, koska hänen miehensä on persu ja lehden isännät käskevät vaan häntä syöttämään heidän ajatuksiaan? Olen nainen ja olen monissa asioissa samoilla linjoilla Ukkolan kanssa, vaikka häntä kovasti inhotaankin vasemmistopiireissä.
Ukkola on stereotyyppinen Cool Girl. Se, että kaikki naisten mielipiteet ja valinnat pitäisi hyväksyä vain, koska he ovat naisia on liberaalifeministinen harhaluulo. Radikaalifeministeille tuollainen huttu ei mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisinta on se, että vihervasemmisto ei kykene asettamaan asioita kulloiseenkin kulttuuriseen kontekstiin, vaan asiat tuodaan esille mustavalkoisesti. Katoaako rasismi sillä, että USAssa on musta presidentti? No ei kadonnut, mutta tuskin se katoaa silläkään, että kaikki kunnioittavat yhtä väkivaltaista pikkurikollista, joka koki julman kuoleman.
Miten voi olla niin käsittämättömän vaikea ymmärtää, että tässä ei ole kyse yhden pikkurikollisen kunnioittamisesta, vaan siitä, että kyseinen tyyppi sattui nyt olemaan se viimeinen niitti?
Ja miksi me ei myöskään voida kriittisesti tarkastella sitä, miten me historiaa kerrotaan ja opetetaan? Sitä, että historiallisiin tapahtumiin on aina useampi näkökulma. Esimerkiksi itselle 90-luvulla opetettiin, että Kolumbus löysi Amerikan, mikä eurooppalaisesta näkökulmasta onkin totta, olihan se uusi manner tuolloin. Mutta paikallisten intiaanien näkökulmasta historia ei menekään aivan noin, ja heillä on asiasta aivan toisenlainen käsitys.
Mitä tulee patsaisiin, miksi ne eivät voi olla museossa? Miksi niiden valloittajien kuvien pitää olla keskeisillä paikoilla muistuttumassa ihmisiä siitä, että historia on täynnä sortoa ja surua? Varsinkin kaupungeissa, joissa se historia on kaikista kivuliain.
Viikkoa aiemmin kuollut Brianna Taylor olisi ollut paljon parempi katalyytti ja symboli liikkeelle, mutta naisviha kytee yhteiskunnassa syvällä. Mikään ei ole tässä maailmassa vihatumpi kuin ylipainoinen musta nainen, MLK:ta mukaillen.
Veikkaan orwellilaisesti että jossain vaiheessa saat potkut siitä hyvästä että et osallistunut mellakkaan, tai sinut lynkataa jollet lisää sateenkaarilippua faceprofiiliin, tai mustaa kuvaa instaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tuota Uncle Ben's -juttua ymmärrä. Miksi se olisi rasistista, että jossain tuotteessa on täysin asiallinen ja realistinen kuva mustasta ihmisestä? Eikö samalla logiikalla pitäisi poistaa mustat myös kaikista mainoksista, lehtijuttujen kuvista jne.?
Oletko musta vai valkoinen?
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan orwellilaisesti että jossain vaiheessa saat potkut siitä hyvästä että et osallistunut mellakkaan, tai sinut lynkataa jollet lisää sateenkaarilippua faceprofiiliin, tai mustaa kuvaa instaan.
No sinä et kyllä ole orwellia sisäistänyt laisinkaan. Liekö olet edes lukenut(?) Toimiiko orwell edes muka enää sellaisena terminä jota voi heitellä ympäriinsä että saadaan itsestä jotenkin annettua tiedostavampi kuva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että täällä Suomessa amerikan rasismisyytökset voivat tuntua hyvin kaukaisilta, mutta ei noita brandeja muutetakaan meidän takiamme. Käytännössä meidän tehtävä ei ole sanoa saako joku ulkopuolinen henkilö loukkaantua niistä termeistä tai stereotypioista joita me häneen kohdistamme; voimme vain ilmaista suuttumuksemme mikäli meitä itseämme halvennetaan.
Mikäli esim. Ruotsissa myytäisiin puukon muotoisia karkkeja, joiden mainoskuvassa on örveltävä känninen ukko suomiverkkareissa nimellä "Finn-knivar" niin on aika todennäköistä että joku täällä Suomessa vetäisi herneen nenäänsä, tekisi ilmoitukset ja tuote poistuisi hyvin nopeasti valikoimasta. Voisin tuossa tilanteessa suomalaisena ottaa kantaa siihen olisiko tuotteen kieltäminen typerää vai ei, ja lisäisikö se suomalaisiin kohdistuvia ennakkoluuloja vai ei.
Sen sijaan suomalaisena en voi mennä kommentoimaan että "kiinalaisten", "jenkkien", "arabien" tms loukkaantuminen on turhaa, koska en itse kuulu tuohon ryhmään.
Onhan meillä tämä kotimainen eskimojäätelö. Suomalaiset ovat olleet juuri yhtä sorrettuja ja alemmaksi luokiteltua väkeä kuin inuiitit aikanaan. Ei paljoa orjasta puutu mitä suomalaisten historiaan tulee. En koe, että me olemme anteeksiyyntöä velkaa kenellekään.
Eipä meiltäkin ole paljoa ruotsin kruunu anteeksi pyydellyt vaikka suomalaisia tykiruoaksi lähetettiin.Millä lailla suomalaisten kokema sorto liittyy muiden maailman ihmisten kokemaan sortoon? Ei se, että sinun kansaasi on syrjitty, oikeuta millään lailla muitten syrjimistä.
Mikäli suomalaisena haluisit haastaa jonkin (ruotsalaisen?) brandin oikeuteen suomalaisten halventamisesta, olet täysin vapaa sen tekemään.
No ihan kuule siten, että on aivan naurettavaa jos historiassa orjan asemassa olevia ihmisiä syyllistetään joidenkin toisten orjuudesta. Suomalaiset on kolonialismin uhreja yhtälailla ja on aivan hemmetin naurettavaa, että sorretut suomalaiset pyytelevät anteeksi orjuutta ja kolonialismia, kun me olemme siellä sorrettujen puolella olleet aina.
Suomalaiset olleet aina sorrettujen puolella? Sinun kannattaisi nyt lukea hieman siitä, miten suomalaiset ovat kohdelleet saamelaisia.
Sanna Ukkolan valkoinen uhriutuminen aiheuttaa mulle aina saman myötähäpeän tunteen. Miten ihminen voi olla noin pihalla ihan kaikesta, ja silti noin täynnä itseään? Voi jestas taas.
Kannattaa muistaa, että tämä aivan järjettömiin mittasuhteisiin mennyt kaikesta loukkaantuminen on ennen kaikkea amerikkalainen ilmiö. Meillä kyllä somessa puhutaan, että ”mitään ei saa enää sanoa”, mutta oikeasti Suomessa ollaan näissä asioissa (ainakin vielä toistaiseksi) aika järkevällä ja maltillisella linjalla.
Jotenkin ironista, että Suomessa tuohon jenkkityyliseen loukkaantumiseen ovat menneet mukaan ennen kaikkea vasemmistonuoret (vrt. 70-luku, jolloin kaikki amerikkalainen oli saatanasta). Amerikkalainen kulttuuri-imperialismi näyttää siis saavuttaneen täydellisen voittonsa 😂
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri Iltalehden kolumneja linkitetään tälle palstalle?
Koska persut...Mikään muu julkaisu ei ota vastaa iltapaskan linkkejä, ovat tasoa mv-lehti...
Vierailija kirjoitti:
Sanna Ukkolan valkoinen uhriutuminen aiheuttaa mulle aina saman myötähäpeän tunteen. Miten ihminen voi olla noin pihalla ihan kaikesta, ja silti noin täynnä itseään? Voi jestas taas.
Rasistinen kommentti
Vierailija kirjoitti:
Nonni. Ammupa alas kolumnin teesit turvautumatta ad hominemeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ymmärrän patsaiden kaatamisen oikein hyvin. Patsas on kunnianosoitus sille jota se esittää (ihminen tai aate), ja kaikki eivät sen kunnia arvoisia ole.
Esim. Turun Lenin-patsaan voisi ihan hyvin poistaa, samoin Hakaniemen rannassa olevan kommunistipatsaan.Ja kun kaikki patsaat on kaadettu, kirjat poltettu ja historia pyyhitty pois, mitä sen jälkeen? Se kaikki mitä nyt yritetään hävittää kuuluu valitettavasti perusosasena ihmisluontoon. Patsaat, kirjat, taide yleensä ja historia toimivat erinomaisena tallenteena menneistä hirveyksistä, ja muistutuksena siitä mihin ei enää tule palata. Ne kun hävität, katoaa myös konkreettinen tieto siitä mikä oli väärin ja missä mentiin metsään, ja samat virheet on helppo toistaa.
Historiastahan nykypäivän antifa on aatteensa kehittänyt, joskin puutteellisesti ja yksisilmäisesti. Jos historiaa ei olisi ei olisi mellakoitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on synkkä historia Ruotsin ja Venäjän alaisuudessa. Kuinka voi olla, ettei ketään loukkaa esim. Ruotsin kieli ja kaikki lainasanat Ruotsin ja Venäjän kielistä? Kaikella kunnioituksella Muhammed Aliakin kohtaan, mutta miksi jatkaa puhumista Amerikan englannilla, mutta muuttaa orja nimi Muhammed Aliksi? Eikö Amerikan englanti ole orjakieli? Amerikan alkuperäisväestölläkään ei näytä ole mitään ongelmaa pukeutua valkoisen miehen vaatteisiin ja käyttää valkoisen miehen keksintöjä, mutta kulttuurin omiminen sylettää ja loukkaa heti – ainakin joitakin "tiedostavia" suomalaispiirejä - jos suomalaisessa lastenohjelmassa suomalaisnäyttelijä esiintyy intiaanina. Jos omissa tavoissa ja kulttuurissa pidättäydytään, niin onko kravatti ihan varmasti sopiva vaatekappale ihan jokaisen pidettäväksi ja pitsa perinteinen suomalainen ruoka?[/quote
Minua loukkaa se, että täällä jauhetaan mielenosoituksessa orjuudesta ja sompputyttö osoittaa Senaatintorin rakennuksia ja väittää mustien orjien rakentaneen ne hiellä ja verellä, kun oikeasti samaan aikaan 1800-luvulla suomalaiset ovat olleet monin paikoin orjan asemassa ja ilman oikeuksia! Lisäksi tsaari raahasi Kiinasta orjia myös Suomen kamaralle. Jos joku täällä mielenosoitusta asiasta voisi pitää niin kiinalaiset ja suomalaiset!
Minua loukkaa ettei tiedetä omasta kotimaastaan yhtään mitään vaikka on saatu ilmainen koulutus.
Tuo on jo niin älyvapaata ettei mahdollisen syrjinnän syy ole väri vaan joku muu tekijä. Valkoista tyttöä ainakin katsottaisiin hevisti vinoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän nykyisen keskustelun ongelma on, että me erittäin maltilliset tasa-arvoon ajattelumme perustaneet ihmiset alamme olla aivan täynnä tätä pelleilyä.
Ainakin minä.Ai sua hermostuttaa kun riisipaketin kylki uudistetaan?
Ookoo.
Missä niin sanoin?
Minua hermostuttaa, että kaikki historialliset ikävimmät tapahtumat yritetään häivyttää. R@sismi ei poistu riipaketin kuvaa vaihtamalla. Voi kunpa se olisikin niin helppoa. Myöskään inuiittien kokema syrjintä ei häviä sillä, että Suomessa vaihdetaan jäätelön nimi.
Näistä muutoksista voi toki perustellusti olla montaa eri mieltä. Kenties voisi myös pohtia, pitäisikö pakkausten ulkoasujen sijaan kiinnittää enemmän huomiota esimerkiksi siihen, kuinka eettisesti nämä samat firmat tuotteensa tuottavat.
En saa kuitenkaan tästä parhaalla tahdollakaan mitään historian ikävien tapahtumien häivyttämistä. Päinvastoin, niistä on nimenomaan puhuttu ja niitä on käytetty perusteluna näille muutoksille.
Suomalais-ugrilaiset kansat ovat sorrettuja Venäjällä. Mutta ketään ei kiinnosta se edes täällä, rajan lähettyvillä.
Täytyy tuumata, että jotku suomalaiset ovat älyllisesti vajaat, kun kannattavat jotain hippiaikoja. Onneksi en tarvitse nähdä tätä kaikkia paskaa, koska elinaikaa on minulla vain noin 6kk. Kaikki maa..han..muutt..jat,eivät nosta Suomea ylös, vaan kantasuomalaiset.
Setä, täti, mamma, äiti ym. vastaavat vilahtelevat tuotenimissä siksi, että kuluttajien odotetaan suhtautuvan myönteisesti esimerkiksi äitiyteen ja omaavan siihen liittyen positiivisia mielleyhtymiä. Nyt sitten joku kierosilmä näkeekin niissä orjuuden historiaa.