Jos ilmoitan asuntolainahakemuksessa käyttäväni tietyn määrän omia säästöjä...
...niin pitääkö minun tosiaan käyttää niin paljon? Konkreettisesti: minulla olisi nyt laittaa asuntoon 100 000 e käteistä ja ilmoitan tämän lainahakemuksessa. Sanotaan, että pankki myöntää lainaa 150 000 e, eli voisin hankkia 250 000 e maksavan asunnon. Sitten löydänkin asunnon, joka maksaa 200 000 e. Haluankin käyttää omia rahoja vain 50 000 e. Saanko edelleen pankilta lainana tuon 100 000 e?
Kommentit (23)
Et välttämättä, koska se asunto toimii lainan vakuutena ja vakuusarvo vaikuttaa siihen, paljonko lainaa voidaan myöntää. Yleensä 70% on maksimi (ellet ole ensiasunnon ostaja) eli jos esimerkkisi mukaisesti asunto maksaa 200 000 niin todennäköisesti saisit lainaa max. 140 000.
Olen ensiasunnon ostaja. Näköjään voin siis saada lainaa 95 % asunnon arvosta. Miten se sitten käytännössä menee, jos kerran olen jo etukäteen pyytänyt lainalupauksen, sitten löydän asunnon, josta minun pitää tehdä äkkiä (tunneissa tai max. päivässä) tarjous, niin pitääkö minun tuossa ajassa pyytää uusi lainalupaus asunnon todellisen hinnan mukaan? Mitä järkeä sitten ylipäätään pyytää lainatarjousta ennen kuin tietää, minkähintaisen asunnon tarkalleen ottaen ostaa? Itselläni katselemieni asuntojen hintahaarukka on n. 190 000 - 290 000. En tiedä, minkähintaiseen ratkaisuun päädyn.
Vierailija kirjoitti:
Olen ensiasunnon ostaja. Näköjään voin siis saada lainaa 95 % asunnon arvosta. Miten se sitten käytännössä menee, jos kerran olen jo etukäteen pyytänyt lainalupauksen, sitten löydän asunnon, josta minun pitää tehdä äkkiä (tunneissa tai max. päivässä) tarjous, niin pitääkö minun tuossa ajassa pyytää uusi lainalupaus asunnon todellisen hinnan mukaan? Mitä järkeä sitten ylipäätään pyytää lainatarjousta ennen kuin tietää, minkähintaisen asunnon tarkalleen ottaen ostaa? Itselläni katselemieni asuntojen hintahaarukka on n. 190 000 - 290 000. En tiedä, minkähintaiseen ratkaisuun päädyn.
Jatkan tähän, että palkkatasoni (n. 2100 e netto) vuoksi voisin kuitenkin saada vain sen n. 150 000 e lainaa, en suinkaan mitään 0,95 x 290 000 = 275 500 ?
Tuo on neuvoteltavissa oleva asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan tähän, että palkkatasoni (n. 2100 e netto) vuoksi voisin kuitenkin saada vain sen n. 150 000 e lainaa, en suinkaan mitään 0,95 x 290 000 = 275 500 ?
Jos sopiva asunto löytyy, teet ehdollisen tarjouksen, toteutumisen ehtona lainan saanti. Sitten vaan pankille asunnon paperit, tarkastavat kuitenkin jokaisen kohteen ennen lainan myöntämistä.
Pyydät lainalupauksen max. summalle ja nostat vaan tarpeellisen määrän?
Voit saada lainalupauksen x määrälle mahdollista asuntolainaa, mutta varsinainen laina myönnetään ostettavan kohteen hinnan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyydät lainalupauksen max. summalle ja nostat vaan tarpeellisen määrän?
Miten? Jos netissä täytän lainahakemuksen niin ei kai siellä mitään vapaata kenttää ole satuilla, että haluan, että lupaatte minulle maksimaalisen lainan, mutta en aio käyttää niin paljon säästöjä kuin ilmoitin, että pystyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sopiva asunto löytyy, teet ehdollisen tarjouksen, toteutumisen ehtona lainan saanti. Sitten vaan pankille asunnon paperit, tarkastavat kuitenkin jokaisen kohteen ennen lainan myöntämistä.
No entäs jos vaikutan myyjän mielestä epärealistiselta ostajalta (suomeksi, vaikutan siltä, ettei minulla ikäni ja muun puolesta ole varaa), niin silloinhan ehtivät jo hyväksyä jonkun muun tarjouksen kun minä vasta odottelen lainapäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs jos vaikutan myyjän mielestä epärealistiselta ostajalta (suomeksi, vaikutan siltä, ettei minulla ikäni ja muun puolesta ole varaa), niin silloinhan ehtivät jo hyväksyä jonkun muun tarjouksen kun minä vasta odottelen lainapäätöstä.
Sellaista se elämä joskus on.
Vierailija kirjoitti:
Voit saada lainalupauksen x määrälle mahdollista asuntolainaa, mutta varsinainen laina myönnetään ostettavan kohteen hinnan mukaan.
Eli jos kohde on halvempi, en saakaan yhtä paljoa lainaa? No silloinhan en pysty suunnittelemaan talouttani kun en tiedä, paljonko minulle tulee jäämään rahaa tilille kun olen maksanut käteisköntän. Ajattelin siis maksaa käteisellä siis heti reilusti enkä vain tuota 5:tä prosenttia.
Laitat lainahakemukseen että haet maksimissaan 290.000€ arvoiseen asuntolainaan rahoituksen josta omarahoitusosuus on 30% käteisenä. Näin ollen jos otatkin lainaa vain 200 000 on tuo 35% 60.000€. Näin nämä asiat toimivat, prosenteilla pelataan. T. Lainaneuvottelija
Vierailija kirjoitti:
Laitat lainahakemukseen että haet maksimissaan 290.000€ arvoiseen asuntolainaan rahoituksen josta omarahoitusosuus on 30% käteisenä. Näin ollen jos otatkin lainaa vain 200 000 on tuo 35% 60.000€. Näin nämä asiat toimivat, prosenteilla pelataan. T. Lainaneuvottelija
Tuli virhe, eli ei 35% vaan 30%.
Lainan määrä: 200.000€
omarahoitusosuus 60.000€
Lainan määrä: 290.000€
Omarahoitusosuus: 87.000€
Ja näin edelleen sekä suurempaan lainaan että pienempään. Millään muulla tavalla et asiaa voi laskea.
Vierailija kirjoitti:
Ahaaa :) Mutta kysyn nyt vielä, että onko tuossa vahingossa väärä sana ”asuntolainaan”. Eikö pitäisi olla ”asuntoon”? Eikö se rahoitus haeta 290 000 e arvoiseen asuntoon, ei asuntolainaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omarahoitusosuus 60.000€Lainan määrä: 290.000€
Omarahoitusosuus: 87.000€Ja näin edelleen sekä suurempaan lainaan että pienempään. Millään muulla tavalla et asiaa voi laskea.
Lainan määrä = asunnon arvo? Olen aina luullut, että lainaksi haetaan sitä lainarahaa ja että siihen ei sisälly omat käteiset.
Se hakemus koskee asuntolainaa, siksi siinä haetaan asuntolainaa.
Kyllä sitä lainaa voi hakea jollekin tietylle summalle, vaikka asunnon hinta olisi vielä vähän hakusessa. Ja kaikkia omia säästöjään ei tietenkään ole pakko käyttää siihen asuntoon. Voi olla hyväkin jättää vähän pelivaraa ja sotakassaa. Mutta lainaa voi hakea tietylle summalle ja sitten kun on saanut sen lainalupauksen, niin voi katsella löytyykö mitään kivaa ostettavaa.
Lainalupauksen jälkeen vielä puidaan erikseen lainan yksityiskohdat. Siinä se kuvio sitten tarkentuu, kun on tiedossa se ostettava asunto, mietitään sopiva laina-aika ja omien säästöjen osuus, mahdollinen korkoputki ja mitä näitä on.
Pankin X sivuilla lukee näin: ”Lainalupaus vauhdittaa kaupantekovaihetta ja antaa etulyöntiaseman mahdollisessa tarjouskilpailutilanteessa.” Kerrotaanko asuntotarjousta tehdessä jo, että mulla on lainalupaus niin ja niin paljolle ja omia säästöjä niin ja niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omarahoitusosuus 60.000€Lainan määrä: 290.000€
Omarahoitusosuus: 87.000€Ja näin edelleen sekä suurempaan lainaan että pienempään. Millään muulla tavalla et asiaa voi laskea.
Mutta hetkonen, minähän olen valmis maksamaan paljon suuremman omarahoitusosuuden kuin standardi 30 %. En voi laittaa, että haen lainaa 70 % asunnon arvosta. En edes saisi niin paljoa lainaa. Suunnitelmissa on esim. n. 50 % omarahoitusosuus. Mutta en mitään prosenttimäärää osaa sanoa, kun en tiedä, minkä hintaisen ostan. Esim. jos ostan 290 000 e maksavan asunnon, omarahoitusosuuteni olisi 150 000 e eli 51,7%
Mistä pankista saa yksittäinen henkilö noin pienillä tuloilla noin paljon lainaa?
Siis saanko edelleen pankilta lainana _150 000_ e?