Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velkahelvetti

Masentunut
24.06.2020 |

Terveiset täältä kuumista oloista. Nyt on tilanne se, että tämä kakku leviää käsiin. On vippejä, kulutusluottoja ja pankkilainoja. Rahat ovat aivan loppu. Olen soittanut paikat läpi viikko sitten ja tehnyt maksusuunnitelmat, mutta en pysty niitä hoitamaan. Rahat eivät vain riitä ja turha soittaa uusia, koska kesäkuun palkka on jo periaatteessä käytetty asumisen maksamiseen, että koti pysyy ja se on luottotietojani tärkeämpää. Luottotiedot menevät punaiselle päivänä minä hyvänsä, tulee noin 12 merkintää. Visakortit yms. lähtee samantien. Olemassa olevat lainat, jaa en tiedä.

Toisaalta ulosotto on mulle helpotus, koska nyt maksaisin erilaisia velkoja yli 800 euroa kuukaudessa, siis tyhjää ilmaa ja ulosottoon menee palkastani suojaosuuden jälkeen 440 euroa. Miinuksena on vaan tuo mahtava luottorekisteri sitten.

Heh, parasta tässä on se, että olen perintäalalla työssä, mutta ei tämä työhöni vaikuta :)

Älkää sanoko, hae pankista, katsokaas pankista on jo haettu ja nyt eivät enää anna. Ilman reaalivakuutta ja mieluummin ulosotto ja luottotiedot veks kuin sukulaisten edessä anelu, eikä ne edes auttaisi.

Muita samassa tilanteessa? Kuinka monta merkintää teillä on?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

anna mennä ulosottoon, kyllä se loppuu aikanaan, nykyään ei sentään velkavankeuteen pistetä, huolehdi omasta mielenterveydestäsi, seurakunnan diakonilta voi saada hiukan apua

Samoin on hyvä tietää että 

mikäli velallinen on suorittanut vuoden yhtäjaksoisesti velkaansa esimerkiksi palkastaan, on hänellä oikeus pyytää sen perusteella vapaa-kuukausia, jollloin palkasta ei ulosmitata maksusuorituksia olemassa siihen olevaan velkaan. Tätä on erikseen anottava ulosottomieheltä, mutta maksuvapaakuukaudet myönnetään, jos kerran vuosi suoritettu velkaa yhtäjaksoisesti.

Vierailija
42/51 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus samassa tilanteessa, asuin ulkomailla ja velkaannuin siellä pahasti joka puolelle, velkojat soittelivat jatkuvasti kotiin, kännykkään, myös työpaikan vaihteeseen. Myin onakotitalon pois ja hävitin kaikki luottokortit, muutin takaisin Suomeen. Luottotiedot meni vuosikausiksi, mutta sain ne takaisin. Velkaa en ota enää ikinä, asun vuokralla, auto on vanhahko mutta oma. Olen onnellisempi kuin koskaan, ja säälin niitä jotka velkavivulla pitävät kulissejaan pystyssä, olin samassa tilanteessa joskus itsekin ja pyörin öisin hikisenä, huolestuneena ja unettomana lakanoissani. Ei enää ikinä sellaista kiitos.

Ulkomailla helposti repsahtaa ryypyn puolelle kun duunit helppoja suomalaiselle koulutetulle ja tulee vaa aika pitkäksi.

Siitä se ajatus ja rahat sitten lähtee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta ulosotossa, niin voi hakeutua velkajärjestelyyn.

Vierailija
44/51 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autossa on rahoitus päällä, niin sitä ei voi viedä ulosottokaan. Tällöin pitää toki pystyä hoitamaan sen auton rahoitus. Auto sinänsä voi olla kalliskin tällöin.

Vierailija
45/51 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin soimaatte itseänne viittä vaile hirsipuuhun, niin miettikääs tätä:

15 suomi-kansanedustajaa on ulosotossa kahden viime vuoden aikana, lukekaa alta miten kansanedustajilla on mm verovelkaa ja pelkkien parkkisakkojen maksamisessa on ollut ongelmia (kansanedustajan palkka kuitenkin ollut aika reilu!).

LÄHDE :  https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000463400.html

Vierailija
46/51 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain vuosia sitten sairastuin ja olin lähes vuoden täysin kyvytön hoitamaan mitään asioita, useimpina päivinä en päässyt ylös sängystä, konttasin vessaan ja jääkaapille ja takaisin sänkyyn. Fyysinen sairaus toi tietysti mukanaan myös masennuksen, mikä pahensi tilannetta entisestään. Taloudellinen tilanne rysähti samantien, koska olin yrittäjä. Velkaa meni ulosottoon noin 30.000€. Nyt on vielä 24.000€ jäljellä.

Olen parantunut ja päässyt takaisin työelämään, mutta 2000€ bruttopalkalla ei juhlita. Maksan siitä 500€/kk ulosottoon, ja laina lyhenee hitaasti.

Sen lisäksi teen kovasti ylimääräisiä töitä, joista tulevilla rahoilla kuittaan lisää ulosottoa pois. Hoidan lapsia 8€ tuntipalkalla (surkea kyllä koulutetulle aikuiselle, mutta edes jotakin), myyn käsitöitäni ja teen korjausompelua. Käytännössä teen melkein 20h vuorokaudesta jotain työtä, jotta saisin velkaa lyhennettyä.

Meillä on asuntolaina, mutta ulosotto ei ole ollut kiinnostunut talosta, siitä on lainaa maksettu vasta vähemmän kuin mun ulosottovelat on. Myöskään pankki ei ole lainan suhteen tehnyt mitään, antoi jopa lyhennys vapaata kun mies joutui lomautetuksi koronan vuoksi.

Mulla on myös auto, josta olen maksanut 6000€, arvo nykyään noin 4000-5000€. Eivät ole sitäkään vieneet, koska lyhennän velkaa sopimuksen mukaan. Lisäksi tarvitsen autoa työmatkoihin.

Ulosotto ei kohdallani ole mikään katastrofi. Mies joutui ottamaan mun puhelinliittymän nimiinsä kun kilpailutettiin halvemmaksi, mutta muuten ei ole juuri vaikuttanut asioihin.

Monta vuotta kuitenkin vielä maksamista edessä, toivottavasti hoituu 5-6 vuodessa. Jään toivon mukaan sinä aikana myös äitiyslomalle, mutta yritän maksaa palkan mukaan laskettua lyhennystä silti joka kk.

Vierailija
47/51 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Itse velkaannuin, kun siirryin opiskelijaelämästä hyväpalkkaiseen työhön. Ostin sohvaa, pöytää jne osamaksulla ja ajattelin että riittää rahat. Muutin kalliimpaan asuntoon ja siitä se sitten pikkuhiljaa lähti. Nyt velkaa 30t. Olenkin tässä vuoden tehnyt kahta työtä ja tarkoitus vielä ensi kesään tehdä. Kyllä se tästä. Väsyttää, mutta itsepä olen tilanteeseen syypää ja pitää vain maksella takaisin kovalla hinnalla :)

Vinkki. Aloita velanmaksu aina siitä missä korkein korko ja siirry seuraavaan. Joissain voi olla 20% ja ne kannattaa aina lyhentää nopeiten että saa pääoman laskemaan.

Vierailija
48/51 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää : yli 300 000 euron velkataakka on yhä useammalla yksin asuvalla.

Yhden hengen asuntokuntien velan määrä on noussut tasaisesti koko 2000-luvun.

LÄHDE :     https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006552059.html

Vierailija
49/51 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää : yli 300 000 euron velkataakka on yhä useammalla yksin asuvalla.

Yhden hengen asuntokuntien velan määrä on noussut tasaisesti koko 2000-luvun.

LÄHDE :     https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006552059.html

Ohis jutussa on tarkka määräkin mainittu:Yksin asuvia, joilla on asuntovelkaa vähintään 300 000 euroa, on Suomessa 1 774, joista 1 155 on pääkaupunkiseudulla.

Samassa jutussa OP:n edustaja sanoo, että "Mikäli (yksinasuva) hakee esimerkiksi suurta, 300 000 euron asuntolainaa, tulee laskennallisten nettokuukausiansioiden olla vähintään 3 200 euroa."

Eli tuollainen velka on suht harvalla yksinasujalla. Mutta sinänsä tietysti pitää paikkansa, että yhä useammalla yksinasujalla on 300 000 euron velka jos miettii asiaa aikajanallisesti: asuntojen hinnat nousee vuosi vuodelta ja tulotasokin nousee vuosi vuodelta.

Vierailija
50/51 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kamala tilanne. Meillä oma ihana koti ja molemmilla osamaksuautot, mutta lisäksi on pitänyt kortit vinguttaa tappiin. Tuli tontin vuokra, vakuutusmaksut + yms. Laskuja. Rahaa ei ole yhtään. Elämme liian kalliisti sen tiedän, mutta kauhein tapahtui minulle. Olen sairaanhoitaja ja jäin kiinni töissä lääkkeiden ottamisesta omaan käyttöön. Olen nyt monta kuukautta hoitanut rahani pikavipeillä kun en ole erottamistani uskaltanut kertoa kenellekään. Nyt on se tilanne ettei sieltäkään saa enää rahaa. Talon myynti on varmasti edessä, mutta siitä on velkaa niin paljon ettei se ratkaise mitään. Voi kun voisin viisaampana aloittaa aikuisena elämisen puhtaalta pöydältä uudestaan.

Vierailija
51/51 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla 100 tuhatta velkaa meni ulosottoon. Pääsin aikoinaan velkajärjestelyyn, 5vuotta kestää. 2vuotta vielä jäljellä, sitten tää p..ska päättyy! 

Tää on ollu raskas ja kivinen tie ja vielä 2vuotta pitäs jaksaa. Painan töitä niska limassa, että saan maksettua tuota velkajärjestelyä, mulla lähtee 800e/kk palkasta siihen. Kädestä suuhun elän. 

Mun tuurilla tässä käy niin, että kun viimein maksan viimesen erän, saan sydärin ja kuolen pois. Hyvin meni. 

100 000, 5 vuotta... 800e kuussa. Matikka ei nyt täsmää?

Laki yksityishenkilön velkajärjestelystä: maksetaan välttämättömien menojen jälkeen kaikki jäljelle jäävät varat velkojille. Se on vähän monimutkaisempaa matematiikkaa varsinkin silloin, kun säilytetään asunto.

Velkajärjestelyssä ei tavallisesti tarvitse maksaa kaikki velkoja, vaan käyttää koko maksuvara velkojen maksuun x vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan