Velkahelvetti
Terveiset täältä kuumista oloista. Nyt on tilanne se, että tämä kakku leviää käsiin. On vippejä, kulutusluottoja ja pankkilainoja. Rahat ovat aivan loppu. Olen soittanut paikat läpi viikko sitten ja tehnyt maksusuunnitelmat, mutta en pysty niitä hoitamaan. Rahat eivät vain riitä ja turha soittaa uusia, koska kesäkuun palkka on jo periaatteessä käytetty asumisen maksamiseen, että koti pysyy ja se on luottotietojani tärkeämpää. Luottotiedot menevät punaiselle päivänä minä hyvänsä, tulee noin 12 merkintää. Visakortit yms. lähtee samantien. Olemassa olevat lainat, jaa en tiedä.
Toisaalta ulosotto on mulle helpotus, koska nyt maksaisin erilaisia velkoja yli 800 euroa kuukaudessa, siis tyhjää ilmaa ja ulosottoon menee palkastani suojaosuuden jälkeen 440 euroa. Miinuksena on vaan tuo mahtava luottorekisteri sitten.
Heh, parasta tässä on se, että olen perintäalalla työssä, mutta ei tämä työhöni vaikuta :)
Älkää sanoko, hae pankista, katsokaas pankista on jo haettu ja nyt eivät enää anna. Ilman reaalivakuutta ja mieluummin ulosotto ja luottotiedot veks kuin sukulaisten edessä anelu, eikä ne edes auttaisi.
Muita samassa tilanteessa? Kuinka monta merkintää teillä on?
Kommentit (51)
Mulla 100 tuhatta velkaa meni ulosottoon. Pääsin aikoinaan velkajärjestelyyn, 5vuotta kestää. 2vuotta vielä jäljellä, sitten tää p..ska päättyy!
Tää on ollu raskas ja kivinen tie ja vielä 2vuotta pitäs jaksaa. Painan töitä niska limassa, että saan maksettua tuota velkajärjestelyä, mulla lähtee 800e/kk palkasta siihen. Kädestä suuhun elän.
Mun tuurilla tässä käy niin, että kun viimein maksan viimesen erän, saan sydärin ja kuolen pois. Hyvin meni.
Noh. Mulla kuoli aviomies, meni siinä ohessa oma työkyky, työni menetin, läheiset kaikkos pikkuhiljaa enkä uusia suhteita osaa tässä kunnossa enää oikein luoda. Jotenkin houkuttelen nyt jopa rikkinäisempiä ihmisiä kuin itse olen. Tällä hetkellä tilanteessa, että ulosotto uhkaa, enkä tiedä yhtään miten asumiseni käy. Enkä rehellisesti sanottuna tiedä kuinka pitkään jaksan taistella täällä. Ainoastaan lemmikit pitää mut elossa ja saa arkeeni rutiinia. Pelkään ihmisiä ja pelkään tulevaisuuttani, en voi ymmärtää miten mun normaali ja tavallinen elämäni hajosi käsiin enkä jostain syystä pääse enää jaloilleni. Just nyt sellanen ahdistus päällä ettei ole aikoihin ollutkaan.
Itse olen käynyt velkajärjestelyn läpi ja hyvin selvinnyt. Sain maksut maksettua määrätyssä ajassa, toki tiukkaa teki, mutta pitää vain sopeutua siihen. Autosta ja talosta luovuttiin vapaaehtoisesti, toki ne olisi saanut pitää, mutta se olisi vaikuttanut mm. maksuajan pituuteen. Ainakin meillä oli, että jos työssä tarvitsee autoa, sen olisi voinut pitää, muttei se ollut meille välttämätöntä. Itseasiassa velkajärjestely oli helpotus siihen verrattuna, mitä loppuaika yrityksen kanssa taistellessa oli. Luottotiedot puhdistuivat välittömästi, kun viimeinen maksuerä oli maksettu. Kyllä sinäkin selviät, on vapauttavaa aloittaa elämä puhtaalta pöydältä sitten joskus.
Vierailija kirjoitti:
Noh. Mulla kuoli aviomies, meni siinä ohessa oma työkyky, työni menetin, läheiset kaikkos pikkuhiljaa enkä uusia suhteita osaa tässä kunnossa enää oikein luoda. Jotenkin houkuttelen nyt jopa rikkinäisempiä ihmisiä kuin itse olen. Tällä hetkellä tilanteessa, että ulosotto uhkaa, enkä tiedä yhtään miten asumiseni käy. Enkä rehellisesti sanottuna tiedä kuinka pitkään jaksan taistella täällä. Ainoastaan lemmikit pitää mut elossa ja saa arkeeni rutiinia. Pelkään ihmisiä ja pelkään tulevaisuuttani, en voi ymmärtää miten mun normaali ja tavallinen elämäni hajosi käsiin enkä jostain syystä pääse enää jaloilleni. Just nyt sellanen ahdistus päällä ettei ole aikoihin ollutkaan.
Kovasti voimia sinulle. Tuollainen ahdistus on kamala tila. Pääset vielä yli siitä ja eteenpäin, koskaan ei tiedä mitä elämässä tulee eteen. Koita jaksaa vaikeat ajat. Normaali elämä on vielä edessä. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti voimia sinulle. Tuollainen ahdistus on kamala tila. Pääset vielä yli siitä ja eteenpäin, koskaan ei tiedä mitä elämässä tulee eteen. Koita jaksaa vaikeat ajat. Normaali elämä on vielä edessä. <3
Kiitos kauniista viestistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kauniista viestistä <3 Kyllä mä elämääni vieläkin arvostan, ihmeellistä kyllä. Välillä vaan tuo järjetön kauhu valtaa mielen eikä hetkeen pysty ajattelemaan mitään järkevää.
oletko keskustellut asiasta kenenkään kanssa? Mielenterveystoimisto auttaa ahdistukseen ja Velkaneuvoja raha-asioihin.
Olin joskus samassa tilanteessa, asuin ulkomailla ja velkaannuin siellä pahasti joka puolelle, velkojat soittelivat jatkuvasti kotiin, kännykkään, myös työpaikan vaihteeseen. Myin onakotitalon pois ja hävitin kaikki luottokortit, muutin takaisin Suomeen. Luottotiedot meni vuosikausiksi, mutta sain ne takaisin. Velkaa en ota enää ikinä, asun vuokralla, auto on vanhahko mutta oma. Olen onnellisempi kuin koskaan, ja säälin niitä jotka velkavivulla pitävät kulissejaan pystyssä, olin samassa tilanteessa joskus itsekin ja pyörin öisin hikisenä, huolestuneena ja unettomana lakanoissani. Ei enää ikinä sellaista kiitos.
Puhdistuuko muka luottotiedot välittömästi missään tapauksessa, siis vaikka maksaa millätavoin velkansa?
Eikö ne merkinnät säily ainakin kaksi vuotta tai enemmänkin?
Nythän on keskusteltu vasta, että pitäisi puhdistua heti, mutta ei ole vielä tullut mitään päätöstä.
Eikö kaikilla pitäisi kuitenkin olla sama laki, maksoi sitten ulosoton kautta tai velkajärjestelyn kautta.
Näitä lukiessa tunnen aina suurta kiitollisuutta siitä että olen velaton :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kauniista viestistä <3 Kyllä mä elämääni vieläkin arvostan, ihmeellistä kyllä. Välillä vaan tuo järjetön kauhu valtaa mielen eikä hetkeen pysty ajattelemaan mitään järkevää.
Ymmärrän tuon kauhun, olen ollut itse samassa tilanteessa. Mutta ihme ja kumma, kun sen päätöksen tein ja annoin mennä niin helpotti. Ei enää kokoaikaista sumplimista eri perintätoimistojen kanssa ja pelkoa postilaatikolle menosta. Lyhennyseräkin pienempi kuin se, jonka ennen maksoin eri suuntiin.
Minä annoin mennä ulosottoon. Koska jos joskus tarvitsen toimeentulotukea, pieni eläke, niin ulosotto lasketaan menoksi.
Mutta jos on omaehtoinen järjestely, niin ei hyväksytä.
Mieti riittääkö rahasi koko sen ajan jos menet velkajärjestelyyn.
Ulosotossa on kaksi lakisääteistä vapaakuukautta jos tulot on alle tietyn rajan. Muuten se pitää itse anoa ja riippuu ulosottohenkilöstä saako sen vai ei.
Itsekin luulin, että en selviä, mutta ainakin jollain tavoin tässä nyt pärjään. Tiukkaa on, mutta muutakaan en voi.
anna mennä ulosottoon, kyllä se loppuu aikanaan, nykyään ei sentään velkavankeuteen pistetä, huolehdi omasta mielenterveydestäsi, seurakunnan diakonilta voi saada hiukan apua
Vierailija kirjoitti:
Mulla 100 tuhatta velkaa meni ulosottoon. Pääsin aikoinaan velkajärjestelyyn, 5vuotta kestää. 2vuotta vielä jäljellä, sitten tää p..ska päättyy!
Tää on ollu raskas ja kivinen tie ja vielä 2vuotta pitäs jaksaa. Painan töitä niska limassa, että saan maksettua tuota velkajärjestelyä, mulla lähtee 800e/kk palkasta siihen. Kädestä suuhun elän.
Mun tuurilla tässä käy niin, että kun viimein maksan viimesen erän, saan sydärin ja kuolen pois. Hyvin meni.
100 000, 5 vuotta... 800e kuussa. Matikka ei nyt täsmää?
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä velkaneuvontaan. Ja suosittelen vahvasti ajan varaamista diakonissalta keskusteluapua varten. Ei tarvitse kuulua kirkkoon, ei ole mitenkään uskonnollista, on täysin ilmaista ja käytännönläheistä. Auttavat sinua etsimään kaikki sinulle kuuluvat julkisen sektorin avut ja saat keskustelua. Monilla diakonissoilla on ratkaisukeskeisestä terapiasta koulutusta. Oikeasti, on tosi hyödyllistä. Ei pidä jäädä yksin vaan hakea apua rohkeasti eri paikoista ja pyytää siihenkin apua.
Eikä ulosotto vie kotia kun tosi ääri tilanteessa. Lähtökohta on että koti täytyy ihmisellä olla.
Toki jos se koti on laknalla rakennettu/ostettu joka maksamatta ni pankki kyl ottaa omansa.
Ja nyt olet kyllä tainut omaa tyhmyyttäsi humputtaa raha asiaisi sotkuun.
Kerta on työkin ni...daa.
Ja se että nyt laitat 800e muka tyhjään...eli maksat omia ostoksiasi pidät parempana että maksat reilu 400e kk ulosottoon ni
Mahdatko olla edes töissä perinnässä kun tuollaista pidät parempana?
Tollompikin tajuaa miten kalliiksi ulosoton kautta kierrättäminen tulee oikeus kuluineen ja korkoineen.
Ja ihmetyttää miks sovit sellaiset maksu jutut ettet selviä niistä. Et osaa talouttasi hoitaa.
Tuliko hummattua baariin,kampaajalle,vaatteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkajärjestelyssä saa osan veloista anteeksi.
Olen ollut ulosotossa ja luottotiedoissani on ollut maksuhäiriömerkintöjä, mutta kaikki tuo on jo takanapäin. En aio enää koskaan ottaa minkäänlaista lainaa. On ihana olla lainoista vapaa.
Ap:tä kehottaisin vielä miettimään, olisiko ketään läheistä ihmistä, joka voisi lainata sen verran, että välttyisit ulosotolta ja maksuhäiriömerkinnöiltä. Tosin ulosottohan ei välttämättä merkitse maksuhäiriömerkintöjä. Välttämättä luottotietojen menetys ei paljon vaikuta, jollei tarvitse vuokrata asuntoa, hankkia vakuutuksia, puhelin- ja nettiliittymiä ja mitä kaikkea sitä onkaan. Mutta se ikävä tunne, että luottotiedot ovat menneet. Oli tosi ihanaa tilata omat luottotiedot ja nähdä että kaikki on taas ok.
Rahaahan se kuitenkin vain loppujen lopuksi on eli bittejä jossain pankkien tai vippiyhtiöiden tietojärjestelmissä. Kukaan moottoripyöräjengiläinen ei tule pahoinpitelemään sinua. Irrottaudu henkisesti niistä veloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkajärjestelyssä ei makseta koko velkaa takaisin vai olenko väärässä. - eri
Täältä löytyy apua velkaongelmiin: https://oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/talous_ja_velkaneuvonta/asiakkaaks… . Eivät maksa velkoja mutta auttavat maksusopimusten tekemisessä ja äärimmäisessä hädässä tekevät velkajärjestelyhakemuksen. Yksityishenkilön velkajärjestelyssä maksatte velkojanne 3 tai 5 vuotta, jos ei ole omistusasuntoa, ja se jälkeen olette velattomia.