Haluan pysytellä kotiäitinä vältelläkseni töitä
Onko väärin haluta useita lapsia osittain siitä syystä, että saa olla heidän kanssaan kotona, eikä tarvi käydä töissä? Minulla on jo kaksi lasta, toisen kanssa olin 2 vuotta kotona, sitten 5 kk töissä, ja nyt tarkoitus on olla taas ainakin 2 vuotta kotona. Haaveilen ainakin neljästä lapsesta. Toki rakastan lapsiani älyttömästi, ja haluan vilpittömästi itse hoitaa ja kasvattaa heidät mahdollisimman pitkään kotona.
Töissäkäynti ei vaan nappaa, vaikka amk-tutkinto ja vakituinen työpaikka löytyykin. Tosin ala ei oikein tunnu omalta, ja pelkään mokaavani. Lisäksi tunnen aina alemmuuden tunteita työpaikalla, koska olen nuorin ja kokemattomin. Enkä muutenkaan vaan jaksa niitä kiireisiä aamuja ja turhaa stressiä, etenkin, kun palkkakin on huono...
Kommentit (40)
Mulla on serkku, joka opiskelee 6. Vuotta yliopistolla ja hän meinaa tehdä seuraavat pari vuotta gradua, jotta ei tarvitse mennä töihin. Se onkin hyvä tekosyy, että en voi mennä töihin kun teen gradua.
Vierailija kirjoitti:
Olet sankari, kun haluat tehdä lapsia Suomeen. Teet erittäin tärkeää työtä.
Sanotko näin myös sikiäville nisteille ja juopoille? Tai huono-osaisille, jos vanhemmat elävät pelkillä tuilla ei lapsien tulevaisuudennäkymät kamalan valoisat ole.
Eihän ap. kukaan estä olemasta kotiäiti ja työelämä perustuu vapaaehtoisuuteen.
Ystäväni on ollut varmaan 10v kotona hoitamassa lapsia, eikä häntä kukaan ole pakottanut työelämään. Elää pääomatuloilla mukavasti, omaisuus miehen kanssa puoliksi ja maksaa vap. eht. eläkevak. maksua ja muita sijoituksia. Elättää jopa pienipalkkaisen miehensä.
Ja ainoa mitä ap. pitää huolehtia on riittävä omaisuus ja sijoitukset sekä eläketurva, jos olet kotona vuosikymmeniä.
Itseasiassa et mitenkään poikkea eliittirouvista, jotka työkseen harrastavat mistä tykkäävät esim. taidetta, kulttuuria jne. Ja omat siivoojat ja kokit käy vielä kotona ja pyykin pesee pesula.
Vierailija kirjoitti:
mikään ei ole niin arvokasta kuin oman lapsen kasvattaminen ja sen näkee kun lapset kasvaa aikuisiksi.
Kotihengettären työ on arvokkainta työtä mitä voi olla ja toivon miehesi ymmärtävän sen arvon.
Nosta hattua sinulle ja toivon että löydän samoilla elämänarvoilla omaavan naisen vaimokseni joku päivä.
Kyllä esim. lääkärin, hoitajan, poliisin, siivoojan, rekkakuskin, bussikuskin, kaupankassan, opettajan, sosiaalityöntekijän, palkanlaskijan ja autonkorjaajan työ on monin verroin arvokkaampaa kuin kotivanhempana oleminen. Ja niistä kertyy myös palkkaa ja eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini oli kotona piilossa juurikin noin.
Jumalaton kiviriippa meille lapsille.
Mun äiti oli työssäkäyvä alkoholisti, mutta en silti kuvittele että kaikki olisivat samanlaisia.
Itse olen kotiäiti, koska voin olla eikä minulla ollut mitään erityistä kunnianhimoa työn suhteen.
Miehellä iso palkka, joten myös tulevaisuus on turvattu. Enkä ole myöskään millään tavalla alistettu vaan kaikki on aina ollut yhteistä.
Hoidan myös meidän sijoituksia, koska mies ei ehdi. Työpäivän jälkeen hän haluaa keskittyä lapsiin ja puuhataan kaikenlaista yhdessä.
Olen ollut mielestäni tosi onnekas.
Niin, miehesi tulevaisuus on turvattu. Mutta sinun tulevaisuuttasi se miehen suuri palkka ei todellakaan turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies kustantaa, ei sossu, ei kela, ei yhteiskunta. Mies saa vastineeksi perheen.
Ja mitä nainen saa vastineeksi? Ei mitään.
Olen itse kotiäidin kasvattama eikä se mitään herkkua ollut. Raha oli tiukassa minkä vuoksi vanhemmat riitelivät jatkuvasti, ja koskaan ei saanut olla rauhassa kotona kun äiti pyöri siellä. Kadehdin muita lapsia jotka saivat koulun jälkeen olla rauhassa yksin kotona muutaman tunnin ja joiden vanhemmilla oli varaa kaikenlaiseen kivaan kuten lomamatkoihin, uusiin trendileluihin jne.
Ei ole väärin. Samat suunnitelmat mulla, ei vaan kiinnosta työmyyränä olo samalla kun on pienten lasten äiti. Haluan miehen jonka palkalla tullaan toimeen sen verran hyvin ettei tarvitse laittaa lapsia pieninä päivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini oli kotona piilossa juurikin noin.
Jumalaton kiviriippa meille lapsille.
Mun äiti oli työssäkäyvä alkoholisti, mutta en silti kuvittele että kaikki olisivat samanlaisia.
Itse olen kotiäiti, koska voin olla eikä minulla ollut mitään erityistä kunnianhimoa työn suhteen.
Miehellä iso palkka, joten myös tulevaisuus on turvattu. Enkä ole myöskään millään tavalla alistettu vaan kaikki on aina ollut yhteistä.
Hoidan myös meidän sijoituksia, koska mies ei ehdi. Työpäivän jälkeen hän haluaa keskittyä lapsiin ja puuhataan kaikenlaista yhdessä.
Olen ollut mielestäni tosi onnekas.
Niin, miehesi tulevaisuus on turvattu. Mutta sinun tulevaisuuttasi se miehen suuri palkka ei todellakaan turvaa.
Kyllä oma ja lasten tulevaisuus on turvattu sijoituksin kuten kirjoitin. Joka vuosi tulee mukava summa osinkoja.
Mies nostaa palkkaa omasta yrityksestään, jolla on reilusti pääomaa. Sekin menisi jakoon, jos ero tulisi
Toki toivon, ettei eroa koskaan tule ja uskon siihen.
Tuntuu, että nykyään on melkein rangaistava teko, jos haluaa hoitaa lapsiaan kotona pidempään. Vaikka mielestäni 9 kuukauden ikäisen lapsen paikka ei todellakaan ole päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla.
Vierailija kirjoitti:
mikään ei ole niin arvokasta kuin oman lapsen kasvattaminen ja sen näkee kun lapset kasvaa aikuisiksi.
Kotihengettären työ on arvokkainta työtä mitä voi olla ja toivon miehesi ymmärtävän sen arvon.
Nosta hattua sinulle ja toivon että löydän samoilla elämänarvoilla omaavan naisen vaimokseni joku päivä.
No mikset ite jäänyt himaan jos niin hienoo on?
No, jos sitä haluat. Itse kotirouvana laitoin lapseni 2 vuotiaana osapäivähoitoon ihan puhtaasti siksi etten jaksanut. Tein kaksi lasta, enempään en kyennyt. Lastenhoito on paljon rankempaa kuin työssäoleminen tai opiskelu. Tänään oltiin purjehtimassa ja kyllähän veti kaikki voimat, ei ole mitään lomailua vaikka alakouluikäisiä jo ovatkin.
Onko sinulla talous turvattu? Maksaako mies sinulle eläkevakuutuksen? Onko avioehdossa otettu huomioon sinun urasta luopumisesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nosta hattua sinulle ja toivon että löydän samoilla elämänarvoilla omaavan naisen vaimokseni joku päivä.Kyllä esim. lääkärin, hoitajan, poliisin, siivoojan, rekkakuskin, bussikuskin, kaupankassan, opettajan, sosiaalityöntekijän, palkanlaskijan ja autonkorjaajan työ on monin verroin arvokkaampaa kuin kotivanhempana oleminen. Ja niistä kertyy myös palkkaa ja eläkettä.
aijaa entäs kun lapselle tulee psykiatrisia ongelmia ja käy vaikka koulussa ampumassa?
tasapainoinen kotikasvatus antaa vahvan itsetunnon jolloin ei hetkahda kiusaamiselle. väitän että kotiympäristöllä on erittäin iso merkitys yksilön mielenterveydelliseen kehitykseen.
lisäksi jos kotiäiti kasvattaa 5 lasta jokainen heistä lääkäri kuten sanoin paljon arvokkaampaa.
Ei tässä ole mitään ongelmaa, jokainen tehköön omilla rahoillaan mitä haluaa. Jos taas haluat että sinun kotona makaamisesi, kustannetaan jonkun toisen rahoista, niin se on väärin. Toki sinä omat lapsesi hoidat ja kasvata omilla rahoillasi?
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät kasva aikuiseksi, kun kotona ei ole aikuisen naisen mallia.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että nykyään on melkein rangaistava teko, jos haluaa hoitaa lapsiaan kotona pidempään. Vaikka mielestäni 9 kuukauden ikäisen lapsen paikka ei todellakaan ole päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla.
Miksi miehet eivät hoida?
Vierailija kirjoitti:
P askon hattuusi.
Olen itse kasvattanut itseni..mutsi oli kyllä himas mut....
Kiitän peruskoulua ja halpaa jatkokoulutusta..
Kiitos suomi
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole mitään ongelmaa, jokainen tehköön omilla rahoillaan mitä haluaa. Jos taas haluat että sinun kotona makaamisesi, kustannetaan jonkun toisen rahoista, niin se on väärin. Toki sinä omat lapsesi hoidat ja kasvata omilla rahoillasi?
Toki sinäkin sitten omat sairautesi hoidat omilla rahoillasi, etkä yhteiskunnan?
Sille on myös syynsä, miksi yhteiskunta tukee omia lapsiaan kasvattavia vanhempia. Ja muissakin erilaisissa tilanteissa olevia ihmisiä. Mielummin itse esim. tukisin verovaroin lapsiaan hoitavia kuin makselisin alkoholisten tai ylipainoisten sairaanhoitokuluja (jotka vievät leijonanosan koko budjetista), tai vankeja yms. On se kumma, että moni näkee kotivanhemmat jonain paholaisina?
Jos vielä kertoisit, kuinka paljon kotiäitinä tienaa? Jos lapsia vaikka 3-4 lasta.