Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsee eroon stalkkaajasta?

Vierailija
24.06.2020 |

Tässä on nyt eräs ihminen alkanut häiriköidä ja hieman jo ahdistaa. Kyseessä on ihan tuttu ihminen ja oltu aikoinaan samoissa kaveripiireissä paljonkin ja on ollut fb-kaverinakin iät ajat, mutta ei mitään sen kummempaa yhteydenpitoa. Nyt tein facebookiin työn puolesta erään sivuston ja olen vastuussa sivustosta ja siellä on myös työpuhelinnumero näkyvissä. Nyt tämä ihminen sitten kilkuttelee facebookiin viestiä jatkuvasti ja on nyt useana iltana soittanut tuohon työpuhelimeen. Eilenkin soitti puoli yhdeltätoista illalla.

Pari ensimmäistä kertaa vastasin ja juttelin kohteliaasti niitä näitä ja varovasti vihjailin, että nämä sivut ovat tosiaan nyt ihan työtäni ja työpuhelimeenkin odottelen ihan oikeita työpuheluita, etten ehdi tuntitolkulla jaarittelemaan. Lopulta jätin vain tylysti vastaamatta. Pari viikkoa ensimmäisistä yhteydenotoista sitten pisti viestiä ja kysyi työpaikkani osoitetta. En vastannut mitään, kun ajattelin, etten halua häntä työpaikalleni notkumaan. Ajattelin että rauhoittui, mutta viime viikolla laittoi sitten viestin, jossa kysyi, missä asun. En vastannut siihenkään mitään ja nyt sitten parin päivän sisällä on yrittänyt soittaa useamman kerran iltaisin.

Ensin ajattelin, että voin helposti kertoa, että kyseessä on työpuhelin ja työpaikan fb, mutta sitten tajusin, että kaivaa jostain sitten tuon henkilökohtaisen puhelinnumeron tai ilmestyy kotiovelle. Mitenkäs tällaiselle nyt sitten kerrotaan nätisti, etten halua jutella hänen kanssaan, kun ei siitä ensimmäisestä kerrasta eikä puhelujen ja viestien ignooraamisestakaan näköjään itse tätä tajua. Kyseessä on siis henkilö, jolla ei ole elämässään ihan kaikki hyvin. Toisaalta melko harmiton tyyppi enkä häntä varsinaisesti pelkää, mutta en halua, että hän alkaa soittelemaan tai ilmestyy oven taakse keskellä yötä tms. Tunnen hänen veljensä, joten voin ehkä puhua ensin hänen kanssaan ja jossain vaiheessa voi laittaa estot päälle, mutta sitä ennen pitäisi ilmeisesti jotenkin selkeämmin vielä ilmaista, että tämä ei nyt ole ok. Ja mietityttää myös tuo, miten työnantajan kannalta tässä nyt olisi järkevintä toimia, ettei ala häiriköimään firmaa tai esimerkiksi mustamaalaamaan. Työnantaja kyllä tietää tapauksesta ja hänen puolestaan minulla on vapaat kädet toimia niin kuin parhaaksi katson.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/27 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työsi mahdollisesti ihmisläheistä ja tyyppi arvelee, että tietenkin olet myös häntä varten kaverina ilmaiseksi? Näitä ammattinsa osaavien kaverien hyötykäyttäjiä riittää jokaiselle.

Kun kyse on  työpuhelimesta ja työajasta on selvää, ettet vastaa turhiin puheluihin työaikana saati vapaallakaan. Ja jos heppu ei sitä ymmärrä selität asiat yksinkertaisen selkeästi. Jos et muuta uskalla, niin toteat että työnantajasi on ehdottomasti kieltänyt yksityiset puhelut ja vapaalla pidät puhelinta pois päältä muutenkin.

Se, että hermoilet jo nyt siitä miten heppu ahdistelisi sinua yksityiseen numeroosi tekee elämästäsi hankalaa. Sinun täytyy uskaltaa vetää rajasi onpa sinulla  millaisia uhkakuvia tahansa, koska muuten jäät noidankehään pitkäksi ajaksi.

Laitat eston ja poistat kavereistasi. Ei muuta. Usein tuollaiset tyypit saattavat sitten mankua ja roikkua jonkun aikaa, mutta joka kerta päättäväisesti pidät etäällä. 

Ilmeisesti ei ole kyse kuitenkaan psykopaatista, joten sinun vain täytyy oppia olemaan tiukka. Aina ei löydy sitä sinulle helpointa ratkaisua selvitä tilanteesta, vaan joudut astumaan epämukavuusalueellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille sanotaan suoraan että et halua olla hänen kanssa tekemisissä livenä ja muistutat että vainoamisesta saa Suomessa nykyään linnatuomion. Jos homma jatkuu niin sitten vain lähestymiskieltoa. Jos se ei ole mikään sekakäyttäjä niin uskoo normaalia puhetta. Muistuta myös, että Suomessa kenenkään ei ole pakko olla tekemisissä toisen ihmisen kanssa vapaa-ajalla jos ei halua.

Olet siis sinkkunainen ja se on yksinäinen syrjäytynyt mies?

Olen parisuhteessa, mutta emme asu miesystävän kanssa yhdessä. Ja kyllä, tämä soittelija/ viestittelijä on yksinäinen syrjäytynyt mies. 

ap

No sittenhän helpointa on sanoa ettei miesystäväsi pidä siitä, että muut miehet soittelevat sinulle ja siksi toivot ettei hän enää soittaisi sinulle. Kysyt mihin hän tarvitsee osoitetta ja sitten sanonut, että et halua hänen saapuvan sinne osoitteeseen, koska miesystäväsi tykkäisi pahaa ja se aiheuttaa sinulle ongelmia. Jos hän haluaa antaa jotain, niin miesystäväni ei tykkää, että otat vastaan lahjoja muilta miehiltä jne.

Vierailija
24/27 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläpäs nyt putoaa nopsaan. Nyt oikeasti tarvittaisiin palstan apua. 

ap

Itselläni oli tuollainen stalkkaaja pidemmän aikaa.

Olimme tapailleet joskus, mutta ei mitenkään seurusteluksi asti.

Kun päätin "suhteemme", mies alkoi käydä pihallani autonsa kanssa. Hän saattoi istuskella autossaan, ja tuijottaa asuntooni. Hän näki siis parvekkeelleni tuolta parkkikselta.

Noh, sanoin hänelle että lopettaa tuon stalkkailun tai soitan poliisille.

Hän nauroi ja sanoi että ei suomalainen poliisi puutu tälläisiin asioihin ja hän saisi korkeintaan sakot. Edes poliisilla uhkailu ei siis tehonut.

Olin tosi nuori, enkä tiennyt yhtään mitä tehdä. Kärsin muutenkin ahdistuksesta tuolloin, koska olin tullut raiskatuksi pari vuotta taaksepäin. Tämä ahdistelu vain lisäsi huonoa oloani ja aiheutti lopulta traumaperäisen stressihäiriön uusiutumisen.

Tämä äijä stalkkasi minua hyvin pitkään, kunnes eräänä päivänä videokuvasin hänen stalkkaamista autosta. Otin kuvatallenteet hänen uhkailuistaan ja viesteistään.

Menin poliisille ja hän sai lähestymiskiellon sekä korvasi aiheuttamaansa kärsimystä rahallisesti.

Kehotan sinua ehdottomasti suhtautumaan stalkkeriin vakavasti. Voit puhua tälle veljelle ja stalkkaajalle itselleen, mutta älä käytä siihen liikaa voimiasi jos tuloksia ei tule.

Tälläisestä jää vakavat traumat ja luotto ihmisiin menee. Vainoharhaisuus iskee pienimmistäkin asioista.

Mene ehdottomasti poliisin juttusille, jos ei lopeta.

Tsemppiä!!

Vierailija
25/27 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpäs nyt putoaa nopsaan. Nyt oikeasti tarvittaisiin palstan apua. 

ap

Itselläni oli tuollainen stalkkaaja pidemmän aikaa.

Olimme tapailleet joskus, mutta ei mitenkään seurusteluksi asti.

Kun päätin "suhteemme", mies alkoi käydä pihallani autonsa kanssa. Hän saattoi istuskella autossaan, ja tuijottaa asuntooni. Hän näki siis parvekkeelleni tuolta parkkikselta.

Noh, sanoin hänelle että lopettaa tuon stalkkailun tai soitan poliisille.

Hän nauroi ja sanoi että ei suomalainen poliisi puutu tälläisiin asioihin ja hän saisi korkeintaan sakot. Edes poliisilla uhkailu ei siis tehonut.

Olin tosi nuori, enkä tiennyt yhtään mitä tehdä. Kärsin muutenkin ahdistuksesta tuolloin, koska olin tullut raiskatuksi pari vuotta taaksepäin. Tämä ahdistelu vain lisäsi huonoa oloani ja aiheutti lopulta traumaperäisen stressihäiriön uusiutumisen.

Tämä äijä stalkkasi minua hyvin pitkään, kunnes eräänä päivänä videokuvasin hänen stalkkaamista autosta. Otin kuvatallenteet hänen uhkailuistaan ja viesteistään.

Menin poliisille ja hän sai lähestymiskiellon sekä korvasi aiheuttamaansa kärsimystä rahallisesti.

Kehotan sinua ehdottomasti suhtautumaan stalkkeriin vakavasti. Voit puhua tälle veljelle ja stalkkaajalle itselleen, mutta älä käytä siihen liikaa voimiasi jos tuloksia ei tule.

Tälläisestä jää vakavat traumat ja luotto ihmisiin menee. Vainoharhaisuus iskee pienimmistäkin asioista.

Mene ehdottomasti poliisin juttusille, jos ei lopeta.

Tsemppiä!!

Hyi kamala. En ymmärrä stalkkereita..

Vierailija
26/27 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni neuvo minulle oli että jos tulee pihalle kyttäämään niin juokse pesäpallomaila kädessä häntä kohti. Varmasti lähtee :D

Vierailija
27/27 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosia ne reppanamaiset, itsesääliset kilttipojat on. Ei kannata mennä päätä silittämään. Siinä on kellanvalkoista kontaktiliimaa,