Miten pääsee eroon stalkkaajasta?
Tässä on nyt eräs ihminen alkanut häiriköidä ja hieman jo ahdistaa. Kyseessä on ihan tuttu ihminen ja oltu aikoinaan samoissa kaveripiireissä paljonkin ja on ollut fb-kaverinakin iät ajat, mutta ei mitään sen kummempaa yhteydenpitoa. Nyt tein facebookiin työn puolesta erään sivuston ja olen vastuussa sivustosta ja siellä on myös työpuhelinnumero näkyvissä. Nyt tämä ihminen sitten kilkuttelee facebookiin viestiä jatkuvasti ja on nyt useana iltana soittanut tuohon työpuhelimeen. Eilenkin soitti puoli yhdeltätoista illalla.
Pari ensimmäistä kertaa vastasin ja juttelin kohteliaasti niitä näitä ja varovasti vihjailin, että nämä sivut ovat tosiaan nyt ihan työtäni ja työpuhelimeenkin odottelen ihan oikeita työpuheluita, etten ehdi tuntitolkulla jaarittelemaan. Lopulta jätin vain tylysti vastaamatta. Pari viikkoa ensimmäisistä yhteydenotoista sitten pisti viestiä ja kysyi työpaikkani osoitetta. En vastannut mitään, kun ajattelin, etten halua häntä työpaikalleni notkumaan. Ajattelin että rauhoittui, mutta viime viikolla laittoi sitten viestin, jossa kysyi, missä asun. En vastannut siihenkään mitään ja nyt sitten parin päivän sisällä on yrittänyt soittaa useamman kerran iltaisin.
Ensin ajattelin, että voin helposti kertoa, että kyseessä on työpuhelin ja työpaikan fb, mutta sitten tajusin, että kaivaa jostain sitten tuon henkilökohtaisen puhelinnumeron tai ilmestyy kotiovelle. Mitenkäs tällaiselle nyt sitten kerrotaan nätisti, etten halua jutella hänen kanssaan, kun ei siitä ensimmäisestä kerrasta eikä puhelujen ja viestien ignooraamisestakaan näköjään itse tätä tajua. Kyseessä on siis henkilö, jolla ei ole elämässään ihan kaikki hyvin. Toisaalta melko harmiton tyyppi enkä häntä varsinaisesti pelkää, mutta en halua, että hän alkaa soittelemaan tai ilmestyy oven taakse keskellä yötä tms. Tunnen hänen veljensä, joten voin ehkä puhua ensin hänen kanssaan ja jossain vaiheessa voi laittaa estot päälle, mutta sitä ennen pitäisi ilmeisesti jotenkin selkeämmin vielä ilmaista, että tämä ei nyt ole ok. Ja mietityttää myös tuo, miten työnantajan kannalta tässä nyt olisi järkevintä toimia, ettei ala häiriköimään firmaa tai esimerkiksi mustamaalaamaan. Työnantaja kyllä tietää tapauksesta ja hänen puolestaan minulla on vapaat kädet toimia niin kuin parhaaksi katson.
Kommentit (27)
Eikö kenelläkään ole vinkkejä tai kokemuksia?
ap
No kylläpäs nyt putoaa nopsaan. Nyt oikeasti tarvittaisiin palstan apua.
ap
Kammottavalta kuulostaa. En osaa auttaa asiassa varsinkin kun ei ole pelkästään yksityistilien kautta kontaktissa. Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta? Mulla hajois pää, jos itsellä olisi tuollainen kyselemässä.
Mitä sä nyt mesoot ja messuat siellä, ap.. kuulostat ylireagoivalta hysteerikolta.
Koetas nyt vaan palleahengittää ja rauhoittua.
Ei siellä sun kotioves takana ketään ole.
Tuskin tuleekaan.
Ja jos tulee, sitten soitat sinitakit. Ok?
Sä et oo kuule stalkkausta nähnytkään verrattuna omiin kokemuksiini.
Sille sanotaan suoraan että et halua olla hänen kanssa tekemisissä livenä ja muistutat että vainoamisesta saa Suomessa nykyään linnatuomion. Jos homma jatkuu niin sitten vain lähestymiskieltoa. Jos se ei ole mikään sekakäyttäjä niin uskoo normaalia puhetta. Muistuta myös, että Suomessa kenenkään ei ole pakko olla tekemisissä toisen ihmisen kanssa vapaa-ajalla jos ei halua.
Olet siis sinkkunainen ja se on yksinäinen syrjäytynyt mies?
Jos ei usko kieltoa mikäli sanot ettet halua olla hänen kanssa tekemisissä, niin heti yhteys poliisille. Kerro kaikilla työpaikalla tilanteesta. Älä jää uhriksi. Sinulla on oikeus elää rauhassa tässä maassa.
Mä epäilisin jotain vähän sekoa naishenkilöä..
Hirrrrrrvee selitys aapee kuka jaksaa tollasta länkytystä lukee, älä ylireagoi someen.
Mies vai nainen? Jos mies ilmaise selkeästi että et ole kiinnostunut sillä lailla.
Voisko yrittää sanoa, että on niin hektistä tämä arki tällä hetkellä ettei ehdi olla mitenkään yhteyksissä enempää. Ja hyvät jatkot ja mukavat kesän toivotukset päälle. Näin mä tekisin ennen estojen laittoa. Oon näin tehnykin ja semistalkkaajat on lopettanu siihen.
Ohis, mutta tälläiset öisin/myöhään illalla soittelevat ihmiset ovat muutenkin rasittavia. Tunnen yhden joka saattaa pommittaa ihan casuaalisti 00 aikaan että voitasko nähdä??? Tai pommittaa 3:lta aamulla. Onneksi whatsappissa saa viestiäänet mutelle.
Soita henkilölle ja kerro vielä kerran, että odotat, että hän ymmärtää olla enää soittelematta tai muuten ottamatta yhteyttä, että tahdot olla rauhassa. Jos ei ymmärrä, niin seuraavaksi jos hän soittaa sinulle sanot, että otat yhteyttä poliisiin, jos vielä ottaa yhteyttä ja että puhelut voidaan nahoittaa. Jos vielä kolmannen kerran soittaa niin kerro, että nauhoitat puhelun. Jos tällä kertaa purka apahaa mieltään ja haukkuu sinut, niin odotat, että soittaako neljännen kerran vai jättikö nyt rauhaan. Jos soittaa neljännen kerran, niin sitten otat yhteyttä poliisiin. Jätät asian sikseen, jos lopettaa häirinnän kertaan kiellon päälle. Jotkut tahtovat viimeisen sanan ja yksittäinen haukunta olisi helpoin tapa päästä hänestä eroon. Puhu vain aiheesta. Älä anna yhtään lausetta, joka kosketaisi muuta ja aiheuttaisi hänessä lisämielenkiintoa. Hänen on lopetettava yhteydenpito. Jos hän pitkittää puhelua, voit toistaa sanomaasi ja kuunnella ja taas toistaa sanomasi. yksitoikkoisesti. Lopulta toivota hyvää jatkoa, mutta ei seurassasi ja sulje puhelin. Käytä selkeästi ei-sanaa.
Oletko sinä alapeukuttaja joku vainoaja, jolla on aivot paskana ja nuppi sekaisin lääkkeistä?
Vierailija kirjoitti:
Voisko yrittää sanoa, että on niin hektistä tämä arki tällä hetkellä ettei ehdi olla mitenkään yhteyksissä enempää. Ja hyvät jatkot ja mukavat kesän toivotukset päälle. Näin mä tekisin ennen estojen laittoa. Oon näin tehnykin ja semistalkkaajat on lopettanu siihen.
Näin siis teinkin aluksi ja luulin, että tajusi. Sitten alkoi uudestaan ja alkoi kysellä työpaikan ja kodin osoitetta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hirrrrrrvee selitys aapee kuka jaksaa tollasta länkytystä lukee, älä ylireagoi someen.
Mihin ihmeen someen? Tyyppi soittelee työpuhelimeen ja kyselee osoitetta. Pikkuisen eri juttu kuin joku random-someriehuja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sille sanotaan suoraan että et halua olla hänen kanssa tekemisissä livenä ja muistutat että vainoamisesta saa Suomessa nykyään linnatuomion. Jos homma jatkuu niin sitten vain lähestymiskieltoa. Jos se ei ole mikään sekakäyttäjä niin uskoo normaalia puhetta. Muistuta myös, että Suomessa kenenkään ei ole pakko olla tekemisissä toisen ihmisen kanssa vapaa-ajalla jos ei halua.
Olet siis sinkkunainen ja se on yksinäinen syrjäytynyt mies?
Olen parisuhteessa, mutta emme asu miesystävän kanssa yhdessä. Ja kyllä, tämä soittelija/ viestittelijä on yksinäinen syrjäytynyt mies.
ap
Olen myös miettinyt, että pitää varmaankin vaihtaa tuo henkilökohtainen puhelinnumerokin salaiseksi, jos tämä henkilö sen jostain kaivaa. Osoitteen osalta vähän mietityttää, että sen saa varmaankin helposti tietoonsa, kun tuntee monia ihmisiä, jotka tietävät missä asun. Mietin myös auttaisiko, jos laittaisin fb-profiiliin parisuhdestatuksen näkyviin, jos siitä tajuaisi, että siinä mielessä on ihan turhaa yrittää lähestyä. Siellä kuitenkin käy jatkuvasti myös stalkkaamassa. Muutama viikko sitten häneltä tuli tykkäys monen vuoden takaiseen kuvaan ja yrityksen sivuillakin näkyy jatkuvasti tykkäilevän ja jakavan juttuja.
ap
Älä laita mitään lisätietoa itsestäsi nyt nettiin. Sinulle on jo kerrottu miten kannattaa toimia. Tuo mies voi olla vaarallinen sinun miehellesikin. Kerro tutuille että on tällainen stalkkaaja että älkää kertoko minusta mitään jos kyselee.
Numero HETI salaiseksi ja osoitteen luovutuskielto maistraatin nettisivuilta.
Teet kuten sanottiin että kiellät selvästi viestillä "älä ota enää yhteyttä tai teen rikosilmoituksen vainoamisesta". Ja sitten teet sen.
Ja kun olet sanonut älä ota yhteyttä kannattaa blokata hänet siellä fbssä. Mitä hittoa vielä pääsee profiiliisi. On varmaan tallentanut kaikki kuvasi koneelle jne.
up