Olen kateellinen eläkeläisille
He ovat jo suorittaneet elämänsä, kaikki saavutukset ja ponnistelut on jo takanapäin. He saivat tehdä uransa rauhallisemmassa elämänrytmissä, vakitöissä, ja keräsivät muhkueläkkeet. Hankittuna on jo omistusasunto, sähköpyörä, ja taritsee vain miettiä lähtisikö (jo maksetulle, omalle) mökille vai Espanjaan tänä vuonna.
Monien kasvoilta paistaa tietty seesteisyys, jota ei ole olemassa meille nuorille. Meille on vain kiristys-kiire-kaaos-yhteiskunta loputtomalla epävarmuudella, ja tunnelin päässä siintää....lisää samaa paskaa, ainakin 70-vuotiaaksi asti. Ja siihen mennessä on eläkejärjestelmäkin ehtinyt kaatua jo monta kertaa niin ei tarvitse eläkepäivistä hirveästi haaveilla.
Kellään muulla samoja ajatuksia?
Kommentit (68)
Ei kannata. Vanhoilla ihmisillä esim. luusto ja lihakset rappeutuvat. Keho tulee vuosi vuodelta raskaammaksi kantaa, tulee lisäksi kipuja, sydänvaivoja, nivelkipuja.
Nuorena ei ole tällaista. Nauti siitä, kun vielä voit.
Ap. Minulla ei ollut kolmekymppisenä muuta kuin kaksi lasta ja rutosti velkaa. Nyt on vain raihnainen kroppa. Velka ei ole. Pieni eläke. Asunto on vihdoinkin oma. Hauta odottaa.
Mun mielestä eläke-ikää pitäisi laskea! 60v ja halukkaat eläkkeelle, jaksaisi tehdä ja puuhailla kaikkea kivaa vielä.
Mieluummin nuorille töitä, elämä vasta edessä, rahaa menee paljon kaikkeen, oman asunnon ostot haaveissa yms.
Itse pääsen nyt syksyllä eläkkeelle 63v. Onnekseni olen terve ja hyväkuntoinen, ei mene rahaa lääkkeisiin, kun ei se eläke niin suuren suuri ole.
Mutta näillä mennään😊
Entäs ne köyhät eläkeläiset? Paljon työttömänä olleet ja sairaat? Eipä heitä kukaan muista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eläkkeellä kylläkin jo 30-vuotiaana. Ei kyllä kannata olla kateellinen, sillä vaikea masennus on tuhonnut koko elämän.
Sulle olen kaikkein kateellisin; ei edes tarvi käydä töissä. IKINÄ. Loisia koko elämä ja tehdä mitä huvittaa. Dream life.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä eläke-ikää pitäisi laskea! 60v ja halukkaat eläkkeelle, jaksaisi tehdä ja puuhailla kaikkea kivaa vielä.
Mieluummin nuorille töitä, elämä vasta edessä, rahaa menee paljon kaikkeen, oman asunnon ostot haaveissa yms.
Itse pääsen nyt syksyllä eläkkeelle 63v. Onnekseni olen terve ja hyväkuntoinen, ei mene rahaa lääkkeisiin, kun ei se eläke niin suuren suuri ole.
Mutta näillä mennään😊
Kenellä olisi varaa jäädä eläkkeelle 60-vuotiaana? Ja jos on, niin eikö silloin ole varaa ottaa 60-vuotiaana loparit, karenssi, pari vuotta ansiosidonnaista ja sitten pariksi vuodeksi peruspäivärahalle. Kai eläkkeestä haaveilevalla sen verran on säästöjä ja sijoituksia.
Kunhan kysyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta näillä mennään😊Kenellä olisi varaa jäädä eläkkeelle 60-vuotiaana? Ja jos on, niin eikö silloin ole varaa ottaa 60-vuotiaana loparit, karenssi, pari vuotta ansiosidonnaista ja sitten pariksi vuodeksi peruspäivärahalle. Kai eläkkeestä haaveilevalla sen verran on säästöjä ja sijoituksia.
Niillä 60v olisi kai varaa jäädä eläkkeelle, joilla on "säästöjä ja sijoituksia"...
Eihän se nyt noin mene..
Olepa kateellinen niille, jotka menettivät laman tai konkurssin vuoksi kaiken ja jäi vain velkaa. Tai niille, jotka ovat jääneet sairaseläkkeelle jo nuorena, jouduttuaan liikenneonnettomuuteen aikana, jolloin ei ollut turvavöitä eikä -tyynyjä ja selvisivät nippanappa hengissä.
Minulla on ikää 56 vuotta. Vakinaisissa töissä olen elämästäni ollut 15 vuotta, joista 9 viimeistä on nykyinen työpaikka. En ole ainoa kaltaiseni. Loput on pätkätöitä. Ensimmäinen kaksi vuotta oli alle 23-vuotiaana, eikä minun ikäpolveni saa siitä ajasta mitään eläkettä. Työeläkertymäni on jotain 600 euroa/kk. Jippii!
Eläkkeet tulevat palkan ja työvuosien mukaan.
Matalapalkka-alalla niitä muhkeita eläkkeitä ei tule, vaikka työvuosia onkin paljon.
Ja töitä piti olan takaa jokaikinen työpäivä, ei ollut mitään rauhallisia ja helppoja aikoja.
Joillakin virkamiehillä voi olla noita ap:n kuvailemia juttuja, mutta ei muilla.
Kun aloin saada eläkettä 16 vuotta täytettyäni, ostin stereot. Tästä on jo 36 vuotta aikaa, mutta stereoiden vahvistin on edelleeen käytössä ja toimii ongelmitta.
Mä olen kateellinen neliraajahalvaantuneille. Juoda vaan pillimehua ja katsoa töllöä, aah!
Ymmärrän, että eläkejärjestelmä rakennettiin turvaamaan elanto kehonsa rikkoneille. Metsureilla saattoi olla selkä ...askana ja kädet pilalla jo 50-vuotiaina.
Ymmärrän, että eläkeikä nousee terveydenhuollon jne. kehittyessä.
Silti se kiristää hermoja, että hyväkuntoiset 60-v nauttivat tyhjistä päivistään ja loukkaantuvat kaikista ikään liittyvistä termeistä (vanhus, iäkäs jne.) samalla, kun oma eläkeikä tulee olemaan 70+ vuotta. Jos koskaan pääsee eläkkeelle. Projektityöläisenä olen ollut lomalla viimeksi lukiolaisena...
Länsimaissa keskiverto eläkeläinen tienaa enemmän kuin perheenperustamisiässä oleva 35-vuotias.
Noh, nauttikaa koko rahan edestä 😩
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että eläkejärjestelmä rakennettiin turvaamaan elanto kehonsa rikkoneille. Metsureilla saattoi olla selkä ...askana ja kädet pilalla jo 50-vuotiaina.
Silti se kiristää hermoja, että hyväkuntoiset 60-v nauttivat tyhjistä päivistään ja loukkaantuvat kaikista ikään liittyvistä termeistä (vanhus, iäkäs jne.) samalla, kun oma eläkeikä tulee olemaan 70+ vuotta. Jos koskaan pääsee eläkkeelle. Projektityöläisenä olen ollut lomalla viimeksi lukiolaisena...
Länsimaissa keskiverto eläkeläinen tienaa enemmän kuin perheenperustamisiässä oleva 35-vuotias.
Ei hyväkuntoiset 60-vuotiaat ole eläkkeellä.
Minä en ole kateellinen. Monia heistä odottaa melko kurja tulevaisuus hoivakodeissa. Lisäksi ikääntyminen tuo omat rappeumansa mukanaan, henkiset ja fyysiset.
Jos olisin nyt 70 vee, pelkäisin tulevaisuuttani todella paljon. Muistisairaudet esim ovat kamalia sairauksia. Joten pitäkööt mökkinsä ja eläkkeensä. Kunnes omaisuus päätyy hoivajättien taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo viimeinen väitteesi on peräisin? Keskieläke Suomessa on nyt 1716€/kk ja mediaanieläke noin 1500€/kk. 35-vuotiaiden keskipalkka on 3250€/kk ja mediaanipalkka 3050€/kk.
35-vuotiaden palkat ovat siis lähes kaksinkertaiset eläkkeisiin verrattuna.
Olen kateellinen, niille eläkeläisille jotka ovat terveenä päässeet eläkkeelle, aiemmin oli vaikka minkälaista eläkettä, osa-aikaeläkettä, yksilöllistä varhaiseläkettä ym, mutta nyt eläkeikää vain nostetaan ja nostetaan. Näin 32 työvuoden jälkeen en enää henkisesti jaksaisi täysi-aikaista työtä, mutta työterveyslääkäri on eri mieltä.Eikä ole niitä säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyväkuntoiset 60-vuotiaat ole eläkkeellä.
Kyllä nykyiset 60-vuotiaat jäivät eläkkeelle mitä moninaisimmista syistä.
Osa on ollut rikki, kyllä. Mutta sitten on ollut näitä "ihana kun on vihdoin aikaa matkustella!" -pirkkoja ja "en tykännyt työkavereista" -einoja, jotka luulevat eläkkeen olevan palkinto hyvästä työstä.
No ei se ole, se on viimesijainen tuki VANHUKSILLE, jotka eivät enää kykene elättämään itseään.
Eläkkeen merkitys on ehtinyt hämärtyä. Siksi minäkin maksan 1/4 palkastani, että saan elättää lomailijoita... Terveitä lomailijoita, joiden eläkepotti on keskimäärin suurempi kuin oma kuukausipalkkani.
Tästä järjestelmästä ei tule jäämään itselleni mitään nautittavaa! Ei tämä voi olla kestävää 😂
Faktantarkastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo viimeinen väitteesi on peräisin? Keskieläke Suomessa on nyt 1716€/kk ja mediaanieläke noin 1500€/kk. 35-vuotiaiden keskipalkka on 3250€/kk ja mediaanipalkka 3050€/kk.
35-vuotiaden palkat ovat siis lähes kaksinkertaiset eläkkeisiin verrattuna.
Verotus ja menot. Ei työikäinen saa käteen läheskään 2x siitä mitä eläkeläinen :D Hupinumeroita on toki kiva pyöritellä.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kysyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta näillä mennään😊Kenellä olisi varaa jäädä eläkkeelle 60-vuotiaana? Ja jos on, niin eikö silloin ole varaa ottaa 60-vuotiaana loparit, karenssi, pari vuotta ansiosidonnaista ja sitten pariksi vuodeksi peruspäivärahalle. Kai eläkkeestä haaveilevalla sen verran on säästöjä ja sijoituksia.
Niillä 60v olisi kai varaa jäädä eläkkeelle, joilla on "säästöjä ja sijoituksia"...
Eihän se nyt noin mene..
Itse haaveilen jo oravanpyörästä hyppäämisestä vaikka ikää on vasta 50+. Kuten aloittaja kirjoitti niin ei vaan jaksaisi tätä härdelliä enää, Kaikki huolet toimeentulosta ja kiireestä voisi heivata. No, olen sijoittanut rahani niin, että halutessani voin näin tehdä jo 55-vuotiaana ja painua etelän lämpöön asumaan edullisesti. Pelkona vaan, että pitkästyn ja menee tissutteluksi. Mutta kiva tietää, että on mahdollisuus tehdä näin.
Ai niin, varallisuuteni ei ole perittyä, vaan ihan itse hankittua, joten ei olla synnytty kultalusikka suussa.
Itse olen eläkkeellä kylläkin jo 30-vuotiaana. Ei kyllä kannata olla kateellinen, sillä vaikea masennus on tuhonnut koko elämän.