Kävin New Yorker -vaatekaupassa ja voi että siellä oli halpaa
Hihattomat topit 2,99 ja hyvälaatuiset T-paidat 3,99. Lierihattu 7.99 ja rypytetyt topit olkaimilla 6,99. Ostelin kaikkea ja loppusumma oli 34e. Tää on vähän niin kuin ruokakauppojen Lidl, todella edullinen.
Mutta pistää miettimään, että millaiset katteet muilla halpamerkkiyhtiöillä on, kun myyvät samanlaisia kolme kertaa kalliimmalla.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohimennen kysyisin, että mistä esim. t-paidat kannattaa ostaa sitten että ovat korkealaatuisempia? Itse todella harvoin huomaan mitään eroa niiden laadussa jos ostan kalliimman. Hinta saa ollea korkeampi jos oikeasti ovat jotenkin parempia. Minulla on esim. H&M:n mustia jatkuvassa käytössä olevia t-paitoja 6 vuoden takaa edelleen käytössä eikä niissä ole mitään vikaa, mutta mielellään ostaisin parempaa jos sellaista on -- siis muutenkin kuin vain hinnan puolesta. Kolmin-nelinkertaisessa hinnassa pitäisi näkyä jotain laatueroakin.
M35
GAP
Kun täällä nyt paljon puhutaan siitä työvoimasta joka sen vaatteen teettää niin GAP kuuluu niihin jotka polkevat niitä vaatteen tekijöitä.
Sitä ei kysytty mutta jos sen eettisyyden kautta haluaa ajatella niin H&M on parempi kuin GAP.Huom! M35 kysyi vain laatua, ei eettisyyttä.
Tosin kertoohan se vaatteen laatukin jotain eettisyydestä. Huonoissa oloissa ei pystytä valmistamaan hyvää. Mulla on nyt päällä Gapin toppi. Valmistettu Jordanissa! Ei mitään tietoa valmistusmaasta, mutta siistiä työtä on.
Ja ehkä huomaat että kirjoitin ettei sitä kysytty. Täällä vaan paljon sitä eettisyyttä pohditaan niin otin asian esille että GAP kuuluu niihin paskafirmoihin joille oma raha tärkeämpi kuin niiden olot jotka sen vaatteen tekee.
Ns. Halpa kaupan farkut kesti 10 vuotta.
Ei ole valmistajan syy jos lihotte ja vaatteet ratkee. Liika pesu kuluttaa mitkä tahansa vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millä lapsityövoimalla jossain Cambozan perukoilla nuo on valmistettu? Ja väitätkö oikeasti, että neljällä eurolla saa hyvälaatuisen t-paidan? Pesepä se vaate pari ketaa ja katso mitä tapahtuu. New Yorker on juuri sellaista kertakäyttö-roskamuotia, jota pitäisi välttää.
Niin ovat Lindex, Kapp Ahl, H&M ja kaikki muutkin halpikset. Eiväthän nykyisin edes Stockan kalliit T-paitamerkit kuten Esprit tms ole mitenkään hyvälaatuisia.
ApOmituinen logiikka. "Voin ostaa mahdollisimman halvalla lapsityövoimalla teetettyjä rättejä, koska niitä myydään myös muutamassa muussa kaupassa". No, itse en osta yhtään mistään kaupasta lapsityövoimamaissa tehtyjä retkuja. En halua tukea sellaista toimintaa.
Lapsityövoiman käyttö on länsimaisesta hyvinvointivaltiosta käsin katsottuna ilman muuta eettinen ongelma. Mutta oletko koskaan miettinyt, mitä se 8 v pikkutyttö joutuisi myymään, ellei ompelutyötä olisi tarjolla? Tosiasia kuitenkin on se, että monessa maassa lasten on pakko osallistua perheen elatukseen. Ihan utopiaa ajatella, että boikotoimalla halpisketjuja ompelijatytöt vapautuisivat leikkimään teekutsuja nukeilla tai katsomaan piirrettyjä netflixistä.
Hah hah haa, itse ostin Stockan alesta 2,60 euroa ihania, erivärisiä, isoja miesten T-paitoja helleyöpaidoiksi. 100 % puuvillaa, olmainen toimitus ja kun ostin Bonuswayn kautta, sain vielä takaisin jotain 6%hinnasta.
Olenpa etevä shoppailija. Jee !
Ostin joku vuosi takaperin New Yorkerin alennusmyyntirekistä keinonahkaisen bikertakin, jossa oli koristeena niittejä ja hapsulliset hihat.
Takin alkuperäinen hinta taisi olla jotakin 65 €.
Ajattelin siis, että kestää hyvännäköisenä edes 1 syksyn ajan, mutta takin hapsut olivat äärimmäisen halpaa materiaalia ja venyivät ja hapertuivat/katkesivat, jos jäivät johonkin kiinni.
En muutenkaan ole ostanut ko. liikkeestä juuri mitään, kun sieltä ei löydy mitään omaan tyyliini sopivaa, mutta kyllä toi taisi olla viimeinen kerta, kun edes vilkaisenkaan sinnepäin.
Ja mulla on muutama muukin vastaavanlainen (Zarasta ja Mangosta ostetut) takki, jotka ovat kestäneet käytössä hyvin jo vuosien ajan.
Uskon siis hyvin ko. liikkeen vaatteiden huonon ja halvan laadun.
Minulla on muutama New Yorkerista ostettu vaate. Niistä ei ole pesussa väri lähtenyt, saumat eivät kierrä, eivätkä ole kutistuneet.
Tsekkaan aina materiaalin, nuo vaatteet ovat joko viskoosia tai puuvillaa.
Akryyli ja polyesteri nukkaantuvat ja hiostavat aina, olivatpa mitä merkkiä tai kenen valmistamia tahansa.
Zarasta ostetut mustat farkut haalistuivat hetkessä. Siellä on myös melkoisia rättejä kaupan, mutta hyvääkin tavaraa löytyy, kunhan malttaa katsoa materiaalin ja saumat etukäteen.
Tulin joskus pari vuotta sitten käyneeksi New Yorkerissa ensi kerran ja ostin kaksi pitkähihaista paitaa, jotka edelleen ovat kovassa käytössä ja vaatekaappini suosikkeja. Eivät kutistuneet pesussa, eivät myöskään päästäneet väriä vaikka molemmat paidat ovat kirkkaanpunaisia, ovat tosi nättejä ja mukavia. Vaikka en New Yorkeria halpakauppana halua tukea, oma kokemus tuotteista sattuu olemaan tosi positiivinen, olenko onnekas vai sattuiko haaviin juuri ne hyvät tavarat? Eivät tosin olleet ne kaikista halvimmat sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millä lapsityövoimalla jossain Cambozan perukoilla nuo on valmistettu? Ja väitätkö oikeasti, että neljällä eurolla saa hyvälaatuisen t-paidan? Pesepä se vaate pari ketaa ja katso mitä tapahtuu. New Yorker on juuri sellaista kertakäyttö-roskamuotia, jota pitäisi välttää.
Niin ovat Lindex, Kapp Ahl, H&M ja kaikki muutkin halpikset. Eiväthän nykyisin edes Stockan kalliit T-paitamerkit kuten Esprit tms ole mitenkään hyvälaatuisia.
ApOmituinen logiikka. "Voin ostaa mahdollisimman halvalla lapsityövoimalla teetettyjä rättejä, koska niitä myydään myös muutamassa muussa kaupassa". No, itse en osta yhtään mistään kaupasta lapsityövoimamaissa tehtyjä retkuja. En halua tukea sellaista toimintaa.
Lapsityövoiman käyttö on länsimaisesta hyvinvointivaltiosta käsin katsottuna ilman muuta eettinen ongelma. Mutta oletko koskaan miettinyt, mitä se 8 v pikkutyttö joutuisi myymään, ellei ompelutyötä olisi tarjolla? Tosiasia kuitenkin on se, että monessa maassa lasten on pakko osallistua perheen elatukseen. Ihan utopiaa ajatella, että boikotoimalla halpisketjuja ompelijatytöt vapautuisivat leikkimään teekutsuja nukeilla tai katsomaan piirrettyjä netflixistä.
Siksi enemmin ostaa siltä joka kohtelee työntekijöitä paremmin. WRC sai osan yrityksistä painostettua maksamaan siitä jo tehdystä työstä mutta ainakaan minun silmissä ne täälläkin mainitut Levi's, Bestseller, yms ovat nykyään pohjasakkaa jolta en osta.
Sen sijaan esim Asos jota olen epäillyt halpavaatteiden takia kuului niihin jotka pitivät maksusopimuksista kiinni.
New Yorkerista ei näin nopesti löydä tietoa kenellä vaatteet tuotetaan eli jos jollain faktaa voisi olla kiva tietää kaiken tämän parjaamisen jälkeen.
Me täällä länsimaissa pystymme kyllä kulutustottumuksilla vaikuttamaan mutta se moralisointi ja boikotointi kaikki halpavaatteita kohtaan ei auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostais tuo mittanauha-mestari, et mitkä kaikki mitat otat kun mietit vaatteen sopivuutta? Ihanko totta on olemassa kauppa, jolla on jokaiseen vartaloon täysin istuvat kuteet? Mikäs se sellainen on? Eihän nyt pelkkä rinnan, vyötärön, lantion mitta riitä mihinkään.
Oliskohan tää ylimielinen mittaaja paikalla selventämässä?
En ole sama, mutta vaate valitaan leveimmän kohdan mukaan. Kannattaa toki verrata esim. rinnanympärstä (yleensä lantio on levein) istuvuuden selvittämiseksi. Yleensä kuvista saa osviittaa siitä, millaista istuvuutta haetaan. Ei se ole rakettitiedettä.
Tässä esimerkiksi pienempäänkin budjettiin sopivia jossakin määrin eettisiä ja ekologisia t-paitoja: https://www.weekendbee.fi/collections/pure-waste/products/naisten-t-pai…
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkiksi pienempäänkin budjettiin sopivia jossakin määrin eettisiä ja ekologisia t-paitoja: https://www.weekendbee.fi/collections/pure-waste/products/naisten-t-pai…
Taas vaihteeksi mitoitus reilua vaikkakin kommenttiin mukaan ei kestä pesua vaan kutistuu.
Roskavaatteita, joita en ottaisi edes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kurkkaamassa, koska haluaisin ostaa kestävällä tavalla. Mutta eivät olleet mun makuni mukaisi vaatteita nämä.
Olin vähän aikaa töissä Newyorkerissa. Ei pystynyt olemaan kauempaa. Mm yksi rekkalastillinen vaatteita oli homehtunut, ja siit ei saanut hiiskahtaakaan. Piti laittaa kaikki vaan myyntiin.
Ite oon ostanu sielt vaatteit ja ne o tosi laadukkait!
Juu kestää 3 kuukautta maksimissaan. Edelleen jotain Novitan mustia t-paitoja mulla, jotka ostettu 2000 alussa...
Halvimmat suurimmaksi osaksi keinokuituja sisältävää, ei puhdasta puuvillaa. Ja tietty Bangladeshista yms. Jos jotain positiivista, niin koot istuvat meille normaalikokoisille hyvin.
Mun lapseni ovat käyttäneet New Yorkerin farkkuja. Sataprosenttista puuvillaa nuo näyttävät olevan. Kestävät jokapäiväisessä käytössä sen vuoden, minkä itselläni kestivät Made in USA -levikset samassa iässä ysärillä. Kun polvet ovat puhki, shortseina ne menevät sitten vielä kesän tai pari.
Tietenkään tehtaan työntekijät eivät saa samaa palkkaa kuin jenkkiompelijat ysärillä, brändi ei saa yhtä kovia voittoja eikä maahantuoja yhtä kovia katteita. Mutta kestävyyden puolesta ei moittimista.
Mikäs siinä jos haluaa kulkea halvoissa ja laaduttomissa rytkyissä. Halvaltahan se varsinkin aikuisella ihmisellä näyttää.
Ap on muuten melko yksinkertaisen oloinen ”argumentteineen”. Luulin keskenkasvuiseksi, kunnes selvisi että olikin ihan aikuinen ihminen.