Onko yleisempää että nainen vai mies määrää suhteessa?
Enkä kaipaa nyt mitään "meillä sovitaan kaikki yhdessä" kommentteja. Olen itse huomannut, että yleensä toinen ohjaa paattia ja toinen myötäilee. Eri asioissa voi olla eri pomo, mutta usein suhteessa on se yksi joka määrittää millainen suhde on ja mitä tehdään. En tarkoita siis mitään alistamista ja tyranniaa vaan ihan vain sitä että yleensä joku johtaa. Uudessa suhteessani mies haluaa olla pomo ja se tuntuu oudolta, koska tuntuu että yleensä suomalaisessa suhteessa nainen määrää kaapin paikan ja tämä on ollut itsellenikin tyypillistä aiemmissa suhteissa. Miten teillä muilla menee nämä?
Kommentit (29)
Ei kumpikaan.
En ymmärrä, miksi ap sulki sen vaihtoehdon pois jo aloituksessa, kun se lienee kuitenkin kaikkein yleisintä. Niin oli myös lapsuudenperheessäni ja sisareni perheessä on niin.
Kyllä mies määrää. Se on luonnon valinta.
Voihan se nainen johtaa yhtä hyvin parisuhdetta?! Tilanteen vaan pitää olla luonteva kummallekin osapuolelle.
Nainen määrää lähes poikkeuksetta.
En tunne tai tiedä ainuttakaan paria missä miehellä olisi juurikaan sananvaltaa yleisiin asioihin.
Nainen on luotu miehestä ja miehen apuriksi. Kumpi tuolloin luonnollisesti ohjaa...
mies52v
En tiedä yhtään parisuhdetta jossa mies päättäisi. Meillä mies johtaa toisia töissä, minä meitä arjessa.
Meillä ei ole ollut koskaan epäselvyyttä kumpi johtaa. Nainen on pomo.
Homma toimii vain, jos nainen on ohjaksissa. Jos ei ole, niin ennemmin tai myöhemmin homma kusee.
Nainen. Nainenhan siinä suhteessa on yleensä yksin.
Riippuu ihmisistä. Heikko nainen, niin mies määrää ja sama toisinpäin.
Niinhän se minä olin. Otin miehen ja jätin miehen.
Nyt olen tavannut miehen joka selvästi odottaa että otan ohjat käsiini. No sitä ei tule tapahtumaan. Mikäli mies ei osaa olla mies niin saa olla puolestani.
Minä en ole mikään päättämään hänen elämästään eikä hän minun.
Ohjailemaan en rupea.
Mitä tällä määräämisellä haetaan?
Minä teen useammin päätöksiä asioista joita osaan ja joista olen kiinnostunut, esim. kodin sisustus, päivittäiset raha-asiat. Mies päättää esim. autoasiat, vakuutukset, koska minulla ei niihin ole mitään sanottavaa. Eikö se vähän ole parisuhteen ideana, että autetaan toista asioissa joista toinen ei tiedä tai ei pidä. Sitten ne asiat joihin molemmilla on vahva mielipide, pitää olla samansuuntaisia mielipiteitä ja/tai tehdä kompromissejä molempien eli yhdessä päättää.
Johtajuus jakaantuu sen mukaan, kumpi osaa ja ottaa omakseen. Minä olen enemmän vastuussa ruokataloudesta ja vaatehuollosta sekä puutarhaviljelyksistä. Mies on osaavampi rakennuksen ja auton kunnossapidossa, mutta osallistuu myös pihatöihin. Lasten kanssa vietimme aikaa molemmat suunnilleen saman verran vuorokaudessa. Mies on ollut aktiivisempi pitämään yhteyttä sukulaisiin ja perhetuttuihin, joten heitä tavataan enemmän hänen aloitteestaan.
Yleensä vahva ja oikeudenmukainen nainen johtaa arjessa/parisuhteessa.
Kai sitä voi vaan olla ilman hierarkioita.
Ja mitä sitä pitäisi edes olla päättämässä jatkuvasti?
Kyllähän se on nainen, jolla on päävastuu siitä, että kaikki toimii. Nainen ostaa lasten vaatteet, hankkii synttäri- ja muut lahjat, varaa matkat ja ravintolat, suunnittelee rippijuhlat ja sopii sukulaisvierailuista.
Mies johtaa tässä suhteessa. Aiemmissa suhteissa johdin minä, eikä se sopinut minulle. Minulla on taipumus uupua siihen kaiken päättämiseen, ja viihdyn paremmin suhteessa jossa toinen johtaa.
Minäkään en tarkoita tyranniaa, vaan hienovaraista suunnan ohjausta.