Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin New Yorker -vaatekaupassa ja voi että siellä oli halpaa

Vierailija
23.06.2020 |

Hihattomat topit 2,99 ja hyvälaatuiset T-paidat 3,99. Lierihattu 7.99 ja rypytetyt topit olkaimilla 6,99. Ostelin kaikkea ja loppusumma oli 34e. Tää on vähän niin kuin ruokakauppojen Lidl, todella edullinen.
Mutta pistää miettimään, että millaiset katteet muilla halpamerkkiyhtiöillä on, kun myyvät samanlaisia kolme kertaa kalliimmalla.

Kommentit (259)

Vierailija
201/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vouhkataan eettisistä vaatteista, mutta kukaan ei tiedä mitä ne ovat tai missä niitä myydään 😂.

Vierailija
202/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vouhkataan eettisistä vaatteista, mutta kukaan ei tiedä mitä ne ovat tai missä niitä myydään 😂.

Kyllä niitä myydään monissa kaupoissa, jopa marketeissa esim. Cittari, Prisma jne. Vastuullisesti tuotettu vaate on merkitty sertifikaatilla tai muilla merkinnöillä, jotka ovat viranomaisten valvonnassa ja hyväksymiä.

https://www.nudge.fi/news/87/sertifikaatit-ja-vastuullisuus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin tuon pitäisi pistää miettimään sitä, minkälaisissa oloissa vaatteet valmistetaan.

Ei kyllä kiinnosta. Voitkin ostaa kallista, kun sinulla työolosuhteet varmaan ovat kunnossa ja sinullahan ei ole varaa ostaa halpaa, koska olet köyhä.

Vierailija
204/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tekis mieli ostaa sieltä yks mekko, mutta viime kesänä ostin sieltä kaksi vaatetta, joihin molempiin tuli heti reiät. Toiseen taisi tulla jopa ekan pesun jälkeen ja toiseen toisen pesun jälkeen

Vierailija
205/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauroin ihan samaa. Hyvällä asiallahan tässä ollaan, mutta kun porukka väittää mm. ostavansa suoraan suomalaiselta ompelijana vaatteensa jne niin kyllähän tämä vähän naurattaa. Kuitenkin samaan aikaan meitä suomalaisia naisia on muotiliikkeet täynnä ja arvostelu on palstallakin kovaa jos kehtaat pukeutua väärän vuosikymmenen vaatteisiin tai lapsi on vaatetettu kuluneempaan paitaan. Nyt vähän vähemmän oman sädekehän (turhaa) kiillotusta. Kiva että sait otoksestasi iloa AP

Vierailija
206/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole varaa maksaa itseään kipeäksi jonkun suomalaisen suunnittelemasta kaapumekosta jossa lisäksi näyttää päiväkotitädiltä tai Putouksen hahmolta. Missä ovat suomalaisten ompelijoiden seksikkäät, nuorekkaat vaatteet jotka kelpaisi teinitytöllekin?

Seksi sitä, seksi tätä... Miksi teinitytön pitäisi pukeutua seksikkäästi?

Vierailija
207/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos nämä lapset ei vääntäis niitä vaatteita hikipajoissa ne olis kadulla tai bordelleissa myymässä itseään.Noissa maissa lapset käy töissä,ei niiden koulunkäynti ja lapsuus ole sama asia kuin täällä.

Vierailija
208/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista mitään New Yorkerin vaatteita. Joskus käynyt tutkimassa valikoimaa, mutta tuotteet huonolaatuisia ja ainakin Tampereen Ratinan myymälä sotkuisen oloinen. Nyt korona-aikaan ei ainakaan tule mentyä, kun ovessa lukee että ei saa tulla jos on mitään oireita tai sairauksia, niin ilmeisesti en diagnooseineni ole tervetullut asiakas... (Joo tiedän ettei se sitä tarkoita, mutta saa sitä kai boikotoida jos noin pöljästi ilmaistaan.)

Vierailija
209/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvälaatuiset? En ole pitkään aikaan käynyt koska minusta siellä on nimenomaan harvinaisen huonolaatuisia vaatteita. Siis selkeästi huonompia kuin jossain henkkamaukalla.

Pesin T-paidan ja toppejakin jo pari kertaa, eivätkä ole menneet miksikään.

Ap

Maksettu mainos? Vai mikä muu motiivi sinulla on valehdella?

No eivät ole. Saumojen kiertohan on ihan tavallista esim. Stockmannilta ostetuissa T-paidoissa. Näissä ei näy sitä vielä. Ja en näitä nyt mihinkään paraatikäyttöön ostanutkaan.

Ap

Lindexin ja Vero Modan t-paitojen saumat kiertää pesun jälkeen. Joka ei usko, voi tulla meille katsomaan. Ei meinaa pyykkinarulle niitä saada, kun ovat niin kieroja.

Vierailija
210/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä itse ompelen, vaate on melkoisen eettinen, mutta materiaalit ei välttämättä ole.

Vierailija
211/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette osta new yorkerista eettisistä syistä tai laadun vuoksi, niin mistä te oikein ostatte? Yhtä samaa paskaa kaikkialla. Kaikilla ei ole varaa ostaa suomalaiselta suunnittelijalta, suomalaisen ompelijan ja suomalaisen kangastehtaan tekemiä Mymmeli-kaapuja.

Useimmat suomalaiset merkit käyttävät ulkomaista kangasta, ulkomaista lankaa, ulkomaista työvoimaa, ulkomaisia tehtaita, ulkomaisia kuljetusyrityksiä ym. Design on suomesta eli joku rikas suomalaine kerää rahat ulkomaisten tekemästä työstä.

Tai toiste päin.

Suomessa on vielä neulomoja, mutta vaatteet ommellaankin sitten Virossa.

Vierailija
212/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohimennen kysyisin, että mistä esim. t-paidat kannattaa ostaa sitten että ovat korkealaatuisempia? Itse todella harvoin huomaan mitään eroa niiden laadussa jos ostan kalliimman. Hinta saa ollea korkeampi jos oikeasti ovat jotenkin parempia. Minulla on esim. H&M:n mustia jatkuvassa käytössä olevia t-paitoja 6 vuoden takaa edelleen käytössä eikä niissä ole mitään vikaa, mutta mielellään ostaisin parempaa jos sellaista on -- siis muutenkin kuin vain hinnan puolesta. Kolmin-nelinkertaisessa hinnassa pitäisi näkyä jotain laatueroakin.

M35

GAP

Vierailija
213/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vieläkään vastannut, haluaisitko että oma lapsesi tekisi näitä riepuja jollekin läskille länsimaalaiselle muutaman sentin tuntipalkalla.

Oletko siis sosiopaatti?

No en tietenkään. Miten se liittyy tähän keskusteluun? Oletitko muiden trikoovaatteiden olevan jotenkin eettisiä? xD

Ap

Liittyy aika paljonkin. On nimittäin aivotonta ostella lasten tekemiä vaatteita ja samalla tekopyhästi sanoa, että "tietenkään en haluaisi OMAN lapseni tuollaisissa oloissa olevan". Sinun lapsesi ei ole yhtään sen arvokkaampi kuin kenenkään muunkaan lapsi. On myös olemassa eettisiä vaatteita, vaikka halpojen hintojen sokaisemat aivottomat kanat eivät sitä tajuakaan. Mitä väliä, vaikka lapset elävät epäinhimillisissä oloissa, kunhan MINÄ saan halpaa vaatetta, eikö niin?

Mitä itse tekisit asialle?

Se, että lapsi on kadulla hankkimassa rahaa leipään myymällä itseään ja hyväksikäytettynä tällä tavoin vai tuolla töissä? Jompikumpi, ei ole paljon vaihtoehtoja noissa maissa, asia ei muuksi muutu, vaikka lopettaisimme kokonaan vaatteiden käytön, lapset joutuvat kadulle sen jälkeen.

Tekopyhää kuvitella, että lasten olot paranevat, kun jätämme rievut ostamatta tai saavat parempaa palkkaa, aina löytyy muu maa, joka tekee halvalla. Yhteiskunta ei näissä maissa välitä pätkääkään kansalaisistaan.

Juuri näin. Olen Unicefin kuukausilahjoittaja, se varmaan auttaa lapsia enemmän, kuin vaateostojen miettiminen.

Ap

Eli maksat itsellesi hyvän omantunnon, mutta et vaivaudu tekemään konkreettisia tekoja esim. valitsemalla eettisiä vaatteita. Helpompi pistää suoravelotuksella parikymppiä kuussa jollekin järjestölle ja ulkoistaa vastuu muille kuin toimia itse. Niin tyypillistä hyväosaisen itsekkään länsimaisen toimintaa. 

Mistä sinä ostat vaatteesi?

Mielellään sitten kauppoja, jotka löytyvät kaupungilta eikä mitään edestakasin pakettejen lähettelyä.

Jännä et näitä pitää nyhtämällä nyhtää kun täällä niin moni eettinen on paikalla paasaamassa.

Ohis

No heitetään nyt summa mutikassa mitä ekana tulee mieleen: Sidoste, Pomar, Weecos, Nosh, Nudge. Eivät ole ainoat, googlaamalla löydät lisää. Samoin jo mainittu FB- ryhmä Eettinen ja ekologinen muoti auttaa pitkälle. Outi Pyy puhuu näistä blogissaan myös, sieltä löytyy tietoa.

Ps. yhtäkään pakettia mun ei ole tarvinut lähettää edes takaisin, koska omistan mittanauhan ja osaan sitä käyttää.

Mitenköhän kuvittelet jos sinä omahyväisesti kehut, että kaikki sopii, että se olisi niin myös muille? Hyi, miten ylimielistä. Mä taas roudaan sovituskoppiin jatkuvasti vaatteita, jotka näyttäväkin päällä ihan hirveiltä. Samoin joistain paidoista ei voi sanoa ennen kuin sovittaa, kumpi näyttää paremmalta kahdesta eri koosta.

Joten mulle on ainakin täysin turhaa koittaa ostaa netistä. Nettikauppojen hövelien palautusmahisten takana on toki tietenkin laki, mutta myös toive, että ihmiset eivät kehtaisikaan palauttaa, vaan ostaisivat enemmän, kuin kaupassa ostaisivat.

Sinänsä postitse ostaminen on ekologisempaa, kuin kivijalasta ostaminen, mutta mä en elä täällä ilmastoa varten, vaan ilmasto on täällä meitä eläjiä varten. Eli en siirry ostamaan netistä, koska tosiaan en osaa hahmottaa ilman sovitusta, sopiiko vaatteen malli vartalolleni.

Ap

Mitä ylimielistä on mittanauhan käytössä? Se oli vastaus henkilölle, joka oletti nettikaupoista ostelun vaativan eestaas lähettelyä. Ei vaadi, jos kaupassa on ilmoitettu mitat.

Niin olen minäkin sovitellut kivijalkakaupoissa ja kirppiksillä kymmeniä ja taas kymmeniä vaatteita yrittäessäni löytää sopivan. Monesti joutuu lähtemään tyhjin käsin, kun ei vaan löydy. Ja niin teen jatkossakin, en osta vain netistä enkä kuljettele mittanauhaa mukanani kaupungilla.

Ei mittanauha kerro kaikkea. Mitat voi selvitä, muttei esim. vaatteen muoto tai materiaalin käyttäytyminen (laskeutuvuus, joustavuus jne). Siksi tykkään sovittaa.

Vierailija
214/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin tuon pitäisi pistää miettimään sitä, minkälaisissa oloissa vaatteet valmistetaan.

Samanlaisissa oloissa ne kalliitkin valmistetaan. Hinnoissa vaan on design lisä ja isommat katteet.

Kannattaa vähän katsoa valmistusmaitakin. Bangladesh, Kambodza ja Intia on pahapaha ja nounou. Kiina on jo parempi. Turkki ja Portugal Eurooppaa. Viro melkein kotimaata.

Vierailija
215/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut lippiksiä ja kangastossuja tuolta. Niitä ei valmisteta kauhean monessa tehtaassa maailmassa. Ja tuolla on hyvät hinnat ja ok laadut. Miksi maksaisin moninkertaisen hinnan vastaavasta tossusta cittarille?

Vierailija
216/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte vielä huonompaa laatua, niin käykääpä Primarkissa.

Vierailija
217/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viimeksi uuden t-paidan kolme vuotta sitten. Juurikin sellaista ap:n hämmästelemää kallista kotimaista laatua ja alennusmyynnissä -50% jäi hintaa peräti 20 €. On ollut ahkerassa käytössä ja näyttää edelleen pikkuisen laadukkaammalta ja tyylikkäämmältä kuin lapsityövoimarytkyt.

Jos pitää ap:n tavoin jotain Espritiä "Stockmannin kalliina merkkinä", kannattaa perehtyä vähän paremmin vaatetarjontaan ja sen laatuun.

Vierailija
218/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin sieltä halvan takin pari vuotta sitten, on kestänyt.

Tosin liian nuorisotyyliä nelikymppiselle, mutta nyt kun vähän aikaa sitten kävin kiertelemässä kaksi isoa kauppakeskusta läpi niin en löytänyt mitään sopivaa tyyliä myöskään. Käytän siis edelleen sitä New Yorkerin takkia.

Vierailija
219/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohimennen kysyisin, että mistä esim. t-paidat kannattaa ostaa sitten että ovat korkealaatuisempia? Itse todella harvoin huomaan mitään eroa niiden laadussa jos ostan kalliimman. Hinta saa ollea korkeampi jos oikeasti ovat jotenkin parempia. Minulla on esim. H&M:n mustia jatkuvassa käytössä olevia t-paitoja 6 vuoden takaa edelleen käytössä eikä niissä ole mitään vikaa, mutta mielellään ostaisin parempaa jos sellaista on -- siis muutenkin kuin vain hinnan puolesta. Kolmin-nelinkertaisessa hinnassa pitäisi näkyä jotain laatueroakin.

M35

GAP

Kun täällä nyt paljon puhutaan siitä työvoimasta joka sen vaatteen teettää niin GAP kuuluu niihin jotka polkevat niitä vaatteen tekijöitä.

Sitä ei kysytty mutta jos sen eettisyyden kautta haluaa ajatella niin H&M on parempi kuin GAP.

Vierailija
220/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolla kukaan valkoinen voi hyvällä omalla tunnolla käydä.