Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä helv.. Työkkäri vaatii keskeytyneistä opinnoista todistuksen?

Vierailija
22.06.2020 |

Olen opiskellut yliopistossa kaksi opintopistettä vuonna 2008 ja sen jälkeen opinnot jäi kokonaan. En ole missään kirjoilla siellä ollut enää varmaan kymmeneen vuoteen. Työkkärissä mut katsotaan OPISKELIJAKSI! Mitä helevettiä. Olen ollut töissä jo vuosikymmenen. Mistä sellanen "todistuksen" saa tähän hätään????

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse te sinne järjestelmään kerrotte ne opintonne alkamis- ja päättymispäivineen. Jos ei ole laittanut päättymispäivää tai kertoo, että opinnot kesken, niin työkkärin täytyy pyytää (maksajalle menevää lausuntoa varten) selvitys siitä, miksi näin on eli oletko vielä oppilaitoksen kirjoilla vai ei. Ei ne virkailijat käytä sitä kristallipalloa, josta te työttömät näette, että tätä työpaikkaa ei kannata hakea jne. eli työkkärissä ei saada näitä koulutustietoja muilta kuin työttömiltä itseltään.

Työkkärissä sinua ei katsota opiskelijaksi, vaikka olisit sivutoimisesti opiskellut 20 vuotta. Tuo opintoasia vain kuuluu tarkastaa, jotta et päädy takaisinperintään.

Onneksi pian tulee Työmarkkinatori, jonne kaikki opiskelutiedot siirtyvät automaattisesti samalla kun työnvälitysfirmat saavat kaikki samat tiedot kuin viranomaisetkin.

Vierailija
22/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos on ollu töissä 13 v ja maksanu liittoon keränny ansiosidonnaista ja joutuu lomautetuksi?

Pitääkö nyt varmistaa etten mitenkään varmasti enää pääse opiskelemaan v 1999 keskeytyneitä valtsikan opintoja, jos vaikka opiskelukipinä syttyisi?

Ihme maa.

Mä keräsin ja maksoin liitonmaksuja pitkään, mutta työkkäri aina lätkäisi ihan vttullakseen karenssia vaikka mä olen itse maksanut ne liitonmaksut omista rahoista ja omista palkoista! Koskaan en saanut niitä rahoja kun aina laitettiin uutta karenssia. Ai mitä mä tein asialle? En ole tehnyt päiväkään töitä enää tuon jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos on ollu töissä 13 v ja maksanu liittoon keränny ansiosidonnaista ja joutuu lomautetuksi?

Pitääkö nyt varmistaa etten mitenkään varmasti enää pääse opiskelemaan v 1999 keskeytyneitä valtsikan opintoja, jos vaikka opiskelukipinä syttyisi?

Ihme maa.

Mä keräsin ja maksoin liitonmaksuja pitkään, mutta työkkäri aina lätkäisi ihan vttullakseen karenssia vaikka mä olen itse maksanut ne liitonmaksut omista rahoista ja omista palkoista! Koskaan en saanut niitä rahoja kun aina laitettiin uutta karenssia. Ai mitä mä tein asialle? En ole tehnyt päiväkään töitä enää tuon jälkeen.

Karenssin saa, kun ei vastaa selvityspyyntöön.

Vierailija
24/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miksi työkkäri on nykyään kiinnostunut keskenjääneistä opinnoista on opiskelupaikkojen/koulujen/yliopistojen it-järjestelmä, josta tieto menee automaattisesti eri tahoille. Nyt tietoa on saatavilla ja sitä käytetään.

Eli näin pystytään reaaliaikaisesti huomaamaan jos jonkun opiskelu järjestelmän mukaan on kokopäivätoimista ja pystytään keskeyttämään esim. työttömyystuki heti. Aiemminhan opiskelija joutui jälkikäteen maksamaan työttömyystukiaan takaisin. Nyt sellaista tilannetta ei pääse syntymään, kun tieto opiskelijastatuksesta menee heti muille viranomaisille.

Vierailija
25/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme maa.

Ai maksoit oikein liitonmaksut omista rahoista ja palkoista. Olisiko kannattanut myös perehtyä siihen miksi sait karenssin lapsellisen kiukuttelun ja näyttämisenhalun sijaan. Ihme asenne - sain karenssin, en tee enää töitä koskaan.

Vierailija
26/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YMMÄRRÄ ETTÄ TYÖKKÄRIN virkailijat ei ole itse opiskelleet yliopistossa, niin heidän on vaikea tajuta näitä yliopiston asioita. Tätä se on aina ollu niitten kanssa. Sama Kela ym. tradenomi yrittää ymmärtää liian vaikeita asioita, kun koulu ei olekaan koulunomaista LOL.

Sekin on aivan sama, missä he ovat opiskelleet. YMMÄRRÄ, että kyseessä on laki, jota pitää noudattaa. LOL.

Vierailija
27/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä työkkäri edes tietää, että sinulla on muinoin ollut opiskelupaikka? Niinpä.

Totta sekin, että harvalla työkkärin virkailijalla itsellään on korkeakoulututkintoa. Siksi eivät oikeasti tiedä, miten opinto-oikeudelle käy.

En näe tuossa mitään ongelmaa vaan tee niin kuin minäkin tein: pyydät yliopistosta todistuksen, että sinulla ei enää ole opiskeluoikeutta. 

Vierailija
28/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme maa.

Et tehnyt mitään välttyäksesi karenssilta? Et kuitannut työnhakuja etkä infoja suoritetuiksi etkä muutenkaan piitannut pätkääkään koko työkkäristä. Et myöskään vaatinut karenssipäätöksi oikaistavaksi. Oma oli mokasi.

Vierailija
29/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako te toimisto jostain tiedon opiskeluoikeudesta jos sitä ei itse ilmoita?

Vierailija
30/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut erota koulusta? Opinto-oikeutesi on sitten palautettavissa, ja se saattaa syödä oikeutesi työttömyysetuuteen.

Ikävä tilanne.

Eikä ole vaan täysin naurettavan keinotekoista byrokratialla kiusaamista. Jos laki on ettei saa opiskella jos on työtön tai päinvastoin niin ei siinä missään kohtaa sanota etteikö jossain koulussa saisi olla joku muinainen opiskeluoikeus jota ei käytä.

Sitäpaitsi ainakin omalla kohdalla nuokin olisi olleet täysin teoreettisia opintojen katkaisuja koska sieltä yliopistolta tuli vielä moneen kertaan tarjous että ilmoittamalla heille sen saa takaisin voimaan, vaikka olin just tuollaisen lapun työkkärille sieltä aiemmin hakenut. Liittyi jotenkin noiden tutkintorakenneuudistuksiin vuosia sitten. 

Vierailija
31/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä työkkäri edes tietää, että sinulla on muinoin ollut opiskelupaikka? Niinpä.

Totta sekin, että harvalla työkkärin virkailijalla itsellään on korkeakoulututkintoa. Siksi eivät oikeasti tiedä, miten opinto-oikeudelle käy.

En näe tuossa mitään ongelmaa vaan tee niin kuin minäkin tein: pyydät yliopistosta todistuksen, että sinulla ei enää ole opiskeluoikeutta. 

Työkkäreissä on yhteinen valtakunnallinen toimintaohje, jota noudattavat niin akateemiset kuin ei-akateemiset virkailijat. Kun asiakas ilmoittaa, että opinnot ovat kesken (asiakas ihan itse sen kertoo!), niin asia pitää tarkistaa ja pyytää selvitys tästä keskeytyksestä. Asiakas on vastuussa ilmoittamistaan tiedoista eli helpompaa olisi, että luotetaan suoraa asiakkaan ilmoitukseen ja ilmoitetaan maksajalle, että asiakkaan antamien tietojen perusteella opinnot eivät ole päättyneet, ei makseta euroakaan.

Vierailija
32/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se miksi työkkäri on nykyään kiinnostunut keskenjääneistä opinnoista on opiskelupaikkojen/koulujen/yliopistojen it-järjestelmä, josta tieto menee automaattisesti eri tahoille. Nyt tietoa on saatavilla ja sitä käytetään.

Eli näin pystytään reaaliaikaisesti huomaamaan jos jonkun opiskelu järjestelmän mukaan on kokopäivätoimista ja pystytään keskeyttämään esim. työttömyystuki heti. Aiemminhan opiskelija joutui jälkikäteen maksamaan työttömyystukiaan takaisin. Nyt sellaista tilannetta ei pääse syntymään, kun tieto opiskelijastatuksesta menee heti muille viranomaisille.

Älä jaksa. Joka koulussa on läsnäoloilmoittautuminen joka ratkaisee sen saako siellä käydä kursseilla. Joku teoreettinen ikivanha opiskeluoikeus ei vielä oikeuta opiskelemaan missään. Muutenkin jos työkkäri kerran saa sen tiedon muualta niin mitäs luulet että miksi ne haluavat juoksuttaa työtöntä turhan selvityksen ja paperipyynnön vuoksi? Just siksi että työkkäri ei muuta nykyään tee kuin ärsyttää työttömiä. Ne kutsuu sitä aktivoinniksi. (ja tää systeemi on demarien luoma vuosikymmenien aikana joten turha syytelllä sipilää tms.)

Ennenhän työkkäristä sai (omg) jopa oikeita töitä. 

Vierailija
33/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Joka koulussa on läsnäoloilmoittautuminen joka ratkaisee sen saako siellä käydä kursseilla. Joku teoreettinen ikivanha opiskeluoikeus ei vielä oikeuta opiskelemaan missään. Muutenkin jos työkkäri kerran saa sen tiedon muualta niin mitäs luulet että miksi ne haluavat juoksuttaa työtöntä turhan selvityksen ja paperipyynnön vuoksi? Just siksi että työkkäri ei muuta nykyään tee kuin ärsyttää työttömiä. Ne kutsuu sitä aktivoinniksi. (ja tää systeemi on demarien luoma vuosikymmenien aikana joten turha syytelllä sipilää tms.)

Ennenhän työkkäristä sai (omg) jopa oikeita töitä. 

Koska lain mukaan työkkärin tulee varmistaa asiakkaalta, onko hän oikeutettu työttömyysetuuteen ja jos kertoo, että opinnot ovat kesken, niin täytyy erikseen varmistaa, että onko asiakas opiskelija vai ei. Vain asiakas voi tämän kertoa eikä tällä ole mitään tekemistä aktivoinnin kanssa. Jos ei kysyttäisi, voitaisiin samantien ilmoittaa, että asiakas ei ole työtön, hän on itse ilmoittanut opiskeluistaan (keskeytyksellä ei väliä), joten etuutta ei makseta.

Vierailija
34/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako työkkäri tiedon opiskelusta vai ei? Miksi ei luoteta jos ihminen sanoo että ei opiskele enää mutta joskus on opiskellut.

Ja saako oikeasti opiskelupaikan takaisin vain sen perusteella että on kymmenen vuotta sitten päässyt opiskelemaan mutta ei ole opiskellut kuin muutaman kurssin?

Vierailija
35/36 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
36/36 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako työkkäri tiedot jostain?