Kuinka kehittää jämäkkyyttä?
Haluisin oppia oikeanlaista jämäkkyyttä ja asserriivisuutta. Olen melko hyvässä asemassa työelämässä, mutta siitä huolimatta vähän hukassa. Ulkoisesti olen kuulemma itsevarman ja osaavan oloinen, mutta sisäisesti olen välillä ihan sairas epävarmuuden kanssa. Kohtaan työssäni paljon voimakkaita ihmisiä ja näiden kanssa olen ihan jumissa, ahdistunut eikä itku ole kaukana. Toistaiseksi on pokka pitänyt, mutta hinta on kova - hengenahdistus, unettomuus.
Kuinka assertiivisuutta voi kehittää? Kuinka voisin kontrolloida autonomista hermostoani? Syön pahimmissa paikoissa betasalpaajia, se auttaa vähän, mutta haluaisin voida paremmin. Osaan kyllä hommani, ei se siitä ole kiinni, mutta miksi ahdistun niin kovasti eriävistö mielipiteistä?
Onko joku päässyt näistä eteenpäin?
Kommentit (8)
How about some assertiveness training? En tiedä paljonko harrastetaan meillä.
Harjoittelemalla. Sekä vastaan sanomista, että aggressiivisten reaktioiden vastaanottamista ja niiden ignoraamista. Itse puhun ääneen näitä harjoituksia tehdessäni, ovat tuottaneet tulostakin.
Kiinnitä itsetuntosi ja identiteettisi johonkin ei-ihmisiin liittyvään asiaan. Kirjoita vaikka, millainen olet (parhaimmillasi) ja palaa listaan silloin, kun pelko tai ahdistus ottavat vallan.
Yksi kikka mikä tepsii kanssa, on suunnata fokuksensa esteiden (tässä tapauksessa ihmisten) yli ja ohi. Etsi siis heitä suurempi inspiraatio ja tavoite (esimerkiksi vielä parempi asema) , ja sijoita ihmiset tässä mielikuvassa sivurooleihin - auttaja, häirikkö, jne. Älä anna heille pääroolia elämässäsi.
Tuohon kehollisten reaktioiden pulmaan auttaa niinkin yksinkertainen juttu kuin hengitysharjoitukset. Kehoin "valmiustilaan" kuuluu hengityksen muuttuminen tiheämmäksi ja pinnallisemmaksi, ja tietoinen hengityksen rauhoittaminen (esim. sisäänhengitys 3 sek, pito 3 sek, uloshengitys 6 sek) on viesti hermostolle että hätätila ei ole todellinen, ja muutkin reaktiot vaimenee (esim. verenpaine laskee). Toimii siinä vaiheessa kun etukäteen jännittää, siinä vaiheessa kun joku karjuu naama punaisena ja siinä vaiheessa kun pitäisi palautua haastavasta tilanteesta. Myös unta odotellessa kehon vireystilaa voi säädellä säätelemällä hengitystä.
Ainakin kannattaa opetella valmiita lauseita, jotka sopivat sellaisiin tilanteisiin, jotka toistuvat.
Sanot, että teillä on töissä voimakkaita persoonia. Jos toistuva tilanne on esim. sellainen, että näillä ääni nousee, niin harjoittelet niihin tilanteisiin lauseen "ei ole tarpeen kohottaa ääntä, vedetäänpä henkeä ja jatketaan". Jos toinen alkaa väittelemään, että ei mene muuten jakeluun, niin toistat toiveesi samoin sanoin.
Tai mikä se tilanne onkaan ja mitä haluat sanoa. Kun on muutamaan tilanteeseen valmis lausevalikoima, niin niistä saa tositilanteessa poimittua oikean käyttöön.
Joskus tarvitaan harjoittelemista. Yksi asia, jonka olen oppinut elämässä on se, että harjoittelu (ainakin tällaisissa psykologisissa asioissa) tuottaa tulosta eniten, kun sitä tekee niissä todellisissa tilanteissa. Toisin sanoen pelkkä teoriatason pohdiskelu, self-help -kirjojen lukeminen ja mielikuvaharjoittelu ei riitä, vaan pitää tietoisesti toimia uudella tavalla todellisissa tilanteissa, joissa kyseistä ominaisuutta haluaa kehittää. Ja pitää ymmärtää myös pienten edistysaskeleiden arvo ja hyöty.
Joskus ongelma on siinä, ettei ole varma omista päämääristä. Eli ei ole assertiivinen sosiaalisesti, kun sisäisesti on epävarma siitä mihin tulisi pyrkiä. Siinä auttaa varmaan tietoinen päämäärien ja niihin johtavien konkreettisten askelten muotoileminen.
Haluaisin itsekin olla assertiivisempi, tai jämäkämpi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kuulostaa isolta haasteelta.
Sori, en osaa auttaa, kun itsellä samoja ominaisuuksia. Toivottavasti saat vinkkejä.