Pakko aina katsoa kun tuo 19v poika ottaa ruokaa, nytkin meinasi kauhaista puolet savulohesta
Mikä siis koko porukalle tarkoitettu, mikä mennyt kasvatuksessa pieleen 🤦🏽
Sama joulupöydässä, saattaa jostain porkkanalaatikosta kauhaista ison kasan niin että muille ei jää mitään, pakko aina vähän sivusilmällä katsoa kun ottaa ruokia. Nyt meinas lähteä savulohesta kämmenen kokoinen palanen, oli pakko sanoa että ei sitä oo tarkotus yksin kaikkea syödä
Kommentit (498)
Vierailija kirjoitti:
Miten näin monella on lautasmalli hukassa? Eipä ihme että Suomi on täynnä lihavia. Googlettakaapa huviksenne hakusanalla ”lautasmalli kala” niin löytyy vähän osviittaa minkä kokoinen annos on normaali.
Toki ymmärrän että teinipoika tarvitsee runsaasti energiaa. Joku 1kg kalaa on silti täysin liioteltua oli sitä kuinka teini ja poika tahansa.
Hirmuisen suuri kämmen, jos aloituksessa mainittu kämmenkokoinen savulohipala oli kilon painoinen. Toisaalta kovin pikkuinen kala, jos kämmenenkokoinen pala olisi puolet siitä.
Kun ongelma on tiedossa, miksi aloittaja ei ole varautunut siihen jo 10 vuotta sitten? Meilläkin menee jouluaterialla paljon porkkanalaatikkoa. Siksi sitä on tuplamäärä muihin ruokiin verrattuna.
Juhla-aterioilla ei lautasmallista piitata, ja muutenkin vähemmän välitetään terveellisyydestä. Tämä pätee niin jouluna kuin juhannuksena, kun ei niitä erikoisaterioita kovin monta kertaa vuodessa tule.
Vierailija kirjoitti:
Sano pojalle, että ottaa kutakin ruokalajia sen verran että kaikki muut saavat samankokoisen annoksen kuin poika itse. Eli jos vaikka jonkun laatikon on tarkoitus riittää neljälle niin silloin poika saa ottaa neljäsosan.
Kova ruokahalu yhdistettynä tuonikäisille tyypilliseen, äärettömän itsekkyyteen. Meilläkin parikymppinen jälkeläinen saattaa kotona käydessään syödä kaikki leikkeleet ja aukaista uuden paketin kysymättä tai edes ilmoittamatta ja laittaa paketin takaisin jääkaapin perälle, josta se sitten löytyy huutamaan ajan päästä vanhentuneena. Itse ostan esim. leikkeleet aina mahdollisimman pitkällä käyttöajalla, kun en nykyisellään, riskiryhmään kuuluvana käy kaupassa kuin kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kasvatuksessa on mitään mennyt pieleen, teillä on vaan liian vähän ruokaa varattuna. Tuon ikäisillä on pohjaton nälkä.
Vaikka olisi kuinka nälkä niin ei tarvitse ahmia. Normaalikokoiset annokset riittävät.
Sanoo hän, joka ei ole kasvattanut yhtään teiniä. Niillä ihan oikeasti on pohjaton nälkä eikä sillä ole mitään tekemistä ahmimisen kanssa.
Aterialla on varmasti muutakin tarjolla kuin lohta. Vatsa täytetään mm. leivällä, perunalla ja salaatilla eikä pelkällä kalalla.
Joo, hiilarihöttöä vaan maha täyteen. Sehän se onkin terveellistä. Salaatista nyt ei tule kuin vihaiseksi, kun se suomalaisilla tuppaa olemaan linjaa jääsalaatti-kurkku-tomaatti.
No meinaatko että aterialla voi yksi syödä vain pelkkää lohta??? Syököön kotonaan vaikka kaksi kokonaista lohta, mutta ei kylässä.
No just tämä, poika saattaisi just kylässä missä paljon eri ruokia niin kauhaista niitä lihapullia puolet lautasestaan, niin ettei muille jää tarpeeksi, ei jokaista ruokalajia voi varata kilotolkulla ihan vaan sen takia, että jos nyt joku aikoo niitä kahmia
Eikä tarvi olla poika, siskon mies 67 wee on juuri tuollainen. Täyttää oman lautasensa, yleensä ensimmäisenä ajattelematta muita. Sisko on ylpeä possunmallisesta miehestään ja tämän hyvästä ruokahalusta. Mielenkiintoista, etteivät perunat ja muut niin paljoa kiinnosta kuin liha, kala ja kahvipöydän herkut. Täytekakustakin ottaa varmaankin neljänneksen, jos kakkua oli varattu kaikkia vieraita varten ja kahvivieraita on vaikkapa kymmenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton joten väitän arvioni olevan puolueeton. Molemmat tekee tässä väärin. Poika, joka kahmii muidenkin osuuden ja sinä, joka et pysty puuttumaan tilanteeseen JA hankkimaan ruokaa riittävästi. Kala on kallista ja jos sitä ei ole varaa ostaa lisää, sitten ateriaa pitää jatkaa edullisilla lisukkeilla: munia, maitoa, leipää, perunaa jne.
Toisaalta on poikakin aika törppö (kasvatuksen osuus?) jos ei oikeasti tajua sitä, ettei hän voi rohmuta toisten osuutta etenkin noista arvokkaammista ruokalajeista. Kohtelias ja toiset huomioon ottava normaali ihminen ei kehtaisi tehdä tollain. Pitäisi huomauttaa, että nälkä jäi ja jos teillä annoskoot on liian pieniä, niin kyllä 19-vuotiaan pitäisi osata ymmärtää se ja sanoa suoraan omille vanhemmilleen.
Poikahan asuu omillaan eli käy vanhempiensa luona kylässä. Syököön omalla asunnollaan lisää. Ei kyläpaikassa huomautella, että ruokaa oli liian vähän.
Ei päivän koko ravinnontarvetta ole tarkoituskaan yhdellä aterialla täyttää.Ei kukaan pidä 19-vuotiasta vieraana. Juuri pois muuttanut nuori ruokitaan mielellään. Yksin syö liian köyhästi.
Ei se silti oikeuta syömään vanhempien luona pelkkää savulohta, jolloin muille ei jää juuri mitään. Enkä huomannut, että olisi mainittu että on juuri muuttanut omilleen. Se taitaa olla oma oletukseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos jotain on vähän jäljellä vaikka kalaa niin se jaetaan tasan. Kysytään ketkä haluaa...
Ja eka ei rohmua kaikkea.
Jos jotain on vähän jäljellä, tehdään uutta ruokaa. Joku herkku annetaan lapselle.
Muutakin ruokaa oli aterialla tarjolla, mutta pojalle kelpasi vain savulohi. Silloin ei tehdä rohmelolle uutta ruokaa eikä varsinkaan anneta hänelle (muita) herkkuja. Ostakoon herkkunsa kaupasta itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kasvatuksessa on mitään mennyt pieleen, teillä on vaan liian vähän ruokaa varattuna. Tuon ikäisillä on pohjaton nälkä.
Vaikka olisi kuinka nälkä niin ei tarvitse ahmia. Normaalikokoiset annokset riittävät.
Sinun normaalisi on todennäisesti roimasti pienempi kuin teinisi. Teinit ja yleensä etenkin teinipojat voivat syödä hämmästyttäviä määriä. Sinuna vain varaisin enemmän ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton joten väitän arvioni olevan puolueeton. Molemmat tekee tässä väärin. Poika, joka kahmii muidenkin osuuden ja sinä, joka et pysty puuttumaan tilanteeseen JA hankkimaan ruokaa riittävästi. Kala on kallista ja jos sitä ei ole varaa ostaa lisää, sitten ateriaa pitää jatkaa edullisilla lisukkeilla: munia, maitoa, leipää, perunaa jne.
Toisaalta on poikakin aika törppö (kasvatuksen osuus?) jos ei oikeasti tajua sitä, ettei hän voi rohmuta toisten osuutta etenkin noista arvokkaammista ruokalajeista. Kohtelias ja toiset huomioon ottava normaali ihminen ei kehtaisi tehdä tollain. Pitäisi huomauttaa, että nälkä jäi ja jos teillä annoskoot on liian pieniä, niin kyllä 19-vuotiaan pitäisi osata ymmärtää se ja sanoa suoraan omille vanhemmilleen.
Poikahan asuu omillaan eli käy vanhempiensa luona kylässä. Syököön omalla asunnollaan lisää. Ei kyläpaikassa huomautella, että ruokaa oli liian vähän.
Ei päivän koko ravinnontarvetta ole tarkoituskaan yhdellä aterialla täyttää.Ei kukaan pidä 19-vuotiasta vieraana. Juuri pois muuttanut nuori ruokitaan mielellään. Yksin syö liian köyhästi.
Ei se silti oikeuta syömään vanhempien luona pelkkää savulohta, jolloin muille ei jää juuri mitään. Enkä huomannut, että olisi mainittu että on juuri muuttanut omilleen. Se taitaa olla oma oletukseksi?
Juu on oma oletukseni, että alaikäisenä ei olisi kotoa häädetty.
Meillä se poismuuttanut ruokitaan niin hyvin kuin mahdollista ja annetaan kotiinviemisiä. Meillä ei ole vain milliä ruokaa. Ei sitä savulohtakaan.
Eikä meitä ärsytä se posmuuttanut lapsi muutenkaan. Siitähän tässä on kyse.
Pieni kala.liian vähän ruokaa koko perheelle
..ei 400 gramman laatikostakaan syö kuin 2kitukasvuista.laita lisäkkeitä salaattia leipää juustoja leikkeleitä..monipuolista ruokaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun normaalisi on todennäisesti roimasti pienempi kuin teinisi. Teinit ja yleensä etenkin teinipojat voivat syödä hämmästyttäviä määriä. Sinuna vain varaisin enemmän ruokaa.
Etkö osaa lukea? Muutakin ruokaa oli aterialla tarjolla, mutta kelpasi vain savulohi.
Onko pelkkä savulohi mielestäsi normaali ateria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano pojalle, että ottaa kutakin ruokalajia sen verran että kaikki muut saavat samankokoisen annoksen kuin poika itse. Eli jos vaikka jonkun laatikon on tarkoitus riittää neljälle niin silloin poika saa ottaa neljäsosan.
Kova ruokahalu yhdistettynä tuonikäisille tyypilliseen, äärettömän itsekkyyteen. Meilläkin parikymppinen jälkeläinen saattaa kotona käydessään syödä kaikki leikkeleet ja aukaista uuden paketin kysymättä tai edes ilmoittamatta ja laittaa paketin takaisin jääkaapin perälle, josta se sitten löytyy huutamaan ajan päästä vanhentuneena. Itse ostan esim. leikkeleet aina mahdollisimman pitkällä käyttöajalla, kun en nykyisellään, riskiryhmään kuuluvana käy kaupassa kuin kerran viikossa.
Nuuka on aina nuuka.
Tuollaiset 17-19 vuotiaat teinit olivat ne sitten tyttöjä tai poikia on kaikkein ärsyttävimpiä. Tytöt eivät pistä tikkua ristiin kotiasioiden suhteen eli puhun nyt pöydän kattauksesta, tiskikoneen tyhjentämisestä, siiamisesta jne. Ja pojat syövät jääkaapin tyhjäksi ruoasta ja juovat kaljat, siiderit, Coca Colet, tuoremehut mitä nyt jääkaapoista sattuu löytymään. Minä vihaan teinejä varsinkin kun ne ovat avopuolison lapsia eikä omia. Onneksi toinen niistä on jo muuttanut omilleen ja toinenkin on jo muuttamassa pois.
En lukenut muita vastauksia, mutta yhden perheen pojat tekivät tuollaista juhlissa ja vieraisilla. Vanhemmat vain naureskelivat, että pojilla on nälkä. Jättivät vielä lautaselle tähteitä eli kyse oli puhtaasti käytöstapojen puutteesta. Heitä ei pienempinä myöskään ohjattu vieraisilla valvottu, rikkoivat muiden tavaroita yms. Koskaan eivät myöskään kiittäneet lahjoista.
En katso lasten viaksi, koska tällaiset asiat opitaan kotona. Lapset ovat kärsineet siitä, etteivät osaa käytöstapoja, kiittää, tervehtiä yms. koska ei sellaisia voi ottaa kesätöihinkään. Jokaisessa työpaikassa on osattava peruskäytöstavat.
Ihmeen moni pitää jo aikuisen lapsen huonoa käytöstä siis hyväksyttävänä. No eipä yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika itsekkäältä jos ajattelee että hänelle kuuluisi suurempi annos kuin muille. Muut pitää ottaa huomioon ja mitoittaa annoskoko niin, että se on suunnilleen saman kokoinen kuin muilla ruokailijoilla (tai pienempi).
Höpö. Se teinipoika tarvitsee isomman annoksen.
Jatkossa teette niin, että muut ottaa ensin ja poika sitten loput, mitä jää. 19 v on jo sen verran aikuinen, että pitäisi tajuta ottaa muut huomioon. Ei tässä ole nyt kyse siitä, että pieni kasvava raukka nälissään yrittäisi saada edes joatin apetta masukkaan, vaan ihan puhtaasti minä, minä, minä -tyyppi, niin kuin tämän päivän nuoret järjestäin tuntuvat olevan. Ja ihan sama miten on kasvatettu, ei auta, kun aina löytyy näitä kaiken ymmärtäviä tätejä ulisemaan mediaan, että voi voi, totta kaik saa ja pitää ja täytyy ymmärtää, on kasvava lapsi vielä ja ostat liian vähän ruokaa.
Siitä pojasta tulee "isompana" vanukasmies. Tää av on pullollaan ketjuja miehistä jotka tyhjentävät jääkaapin sekä ruokapöydän tehokkaasti. Harjoittelu tällä nuorella kai ollut käynnissä pidemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa teette niin, että muut ottaa ensin ja poika sitten loput, mitä jää. 19 v on jo sen verran aikuinen, että pitäisi tajuta ottaa muut huomioon. Ei tässä ole nyt kyse siitä, että pieni kasvava raukka nälissään yrittäisi saada edes joatin apetta masukkaan, vaan ihan puhtaasti minä, minä, minä -tyyppi, niin kuin tämän päivän nuoret järjestäin tuntuvat olevan. Ja ihan sama miten on kasvatettu, ei auta, kun aina löytyy näitä kaiken ymmärtäviä tätejä ulisemaan mediaan, että voi voi, totta kaik saa ja pitää ja täytyy ymmärtää, on kasvava lapsi vielä ja ostat liian vähän ruokaa.
Poika tajuaa olla tulematta häiritsemään ja ärsyttämään.
Mulla on 17-v. himourheilijateinipoika. Ei syö leipää eikä napostele välipaloja. Todellakin varaan sitä lohta tai muuta ruokaa ihan eri mittakaavoissa kun hän on syömässä.
No tuon ikäisen pojan proteiiniannos aterialla on n. kaksi kämmenenkokoista palaa! Sun pitää huolehtia, että lapsi saa kunnolla ruokaa! Muistan kuinka 18-vuotiaana hoikkana tyttönä laihduin viisi kiloa kun olin kesän poikaystävän luona ja ne ruokamäärät olivat järkyttävän pieniä.
Ymmärrän, että kala on kallista. Kerro se sille lapselle. Sitteen vaan neuvot poikaa aina ennen ruokailua ja kerrot mitä oon varannut ja millä ateriaa voi täydentää. Ei nälkäisen nuoren miehen aivoihin mahdu muuta kuin se ruoka! Varaa jatkossa lisukkeeksi vaikka raejuustoa ja munia. Lisäksi kunnolla perunaa ja leipää kylkeen.
Avoin kommunikaatio. Ja sen ymmärtäminen että nälkäisen tai kiim*aisen (nuoren) miehen tajunnantaso on jo laskenut.
Jos jotain on vähän jäljellä, tehdään uutta ruokaa. Joku herkku annetaan lapselle.