Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävän traumat entisistä parisuhteista

Vierailija
20.06.2020 |

Olen seurustellut pari vuotta miehen kanssa, jolla on menneisyydessään ollut muutama pitkä parisuhde. Jo alussa häkellyin hänen tavastaan pyydellä anteeksi ihan tavallisia arkisia asioita ja toimia, mutta ajan kanssa tuo tekemisen pahoittelu ja anteeksipyytely on pahentunut ja pahentunut.

”Ei kai haittaa..?” kuuluu miehen suusta päivittäin tai ainakin viikoittain. Kesäisin miehen anteeksipyytely puhkeaa kukkaan, kun hän on silminnähden pahoillaan siitä, että lähtee ”taas” kalaan. Talvisin hän pyytelee anteeksi päiväuniaan tai sellaisia asioita, jotka vievät kaiken hänen huomionsa.

Olen suoraan sanottuna vähän kyllästynyt, enkä osaa enää suhtautua tähän tyyliin rakentavasti. Alussa olin empaattinen, jolloin mies kertoi, ettei aiemmissa parisuhteissaan saanut lähteä kalaan ilman riitaa ja päiväunista oli mäkätetty niin, että mies oppi tuntemaan syyllisyyttä kaikesta mitä tekee (jos se ei ole toisen huomioimista).

Kuinka saada iskostumaan miehen kaaliin, ettei minulta tarvitse pyytää kaikkeen lupaa? Ja millaisia tyranneja hän onkin sietänyt, ja vieläpä useiden vuosien ajan?

Älkää olko tyranneja, mies voi mennä rikki.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika parantaa. Itse olin eksän jäljiltä samanlainen ja lisäksi mulla oli ärsyttävä tapa luulla että kaikki sanominen oli mun syyttelyä. Jos esimerkiksi töissä todettiin yleisesti vaikka jonkin asian unohtuneen jonnekin niin huudahdin heti etten se ollut ollut minä. Melkoisesti nousi kulmia ihmisillä. Enkä siis itse edes tajunnut miten ihmeellistä käytökseni oli, eksä vain oli opettanut jatkuvasti pelkäämään raivareita.

Nyt eksästä on kymmenen vuotta enkä enää oleta kaiken olevan minun syytäni. Nykyään mullakin on vaatimuksia.

Niin ja olen nainen.

Vierailija
2/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaterapia ja pariterapia. Yksin omin avuin et voi ”pelastaa” miestä kokemaltaan traumalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin löysin vertaistukea! Minulla on samankaltainen tilanne. Vieläpä samanlaisista asioista: saako mennä yksin jonnekin, pahoittelee päiväunia, viivyttelee töihin lähtöä kun varmistaa että minä olen ok (ex oli estänyt töihin lähtöä).

Lisäksi on vaikeaa sanoa mistään oikeasti minua häiritsevästä asiasta (edellä mainitut ei todellakaan häiritse). Jos sanon, mies saa "häpeäkohtauksen" ja kokee olevansa läpeensä huono ihminen (vaikka pidän huolen etten kritisoi häntä vaan asioita). Sitten huomio meneekin tilanteen korjaamisesta ja alunperin minun mielipahasta siihen, että vakuuttelen ja lohdutan miestä.

En siis osaa neuvoa mutta kiinnostaa, onko teillä konflikteissa vastaavaa?

Vierailija
4/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko ottaa ihan tosissaa jonkun höpinöitä?

Vierailija
5/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin löysin vertaistukea! Minulla on samankaltainen tilanne. Vieläpä samanlaisista asioista: saako mennä yksin jonnekin, pahoittelee päiväunia, viivyttelee töihin lähtöä kun varmistaa että minä olen ok (ex oli estänyt töihin lähtöä).

Lisäksi on vaikeaa sanoa mistään oikeasti minua häiritsevästä asiasta (edellä mainitut ei todellakaan häiritse). Jos sanon, mies saa "häpeäkohtauksen" ja kokee olevansa läpeensä huono ihminen (vaikka pidän huolen etten kritisoi häntä vaan asioita). Sitten huomio meneekin tilanteen korjaamisesta ja alunperin minun mielipahasta siihen, että vakuuttelen ja lohdutan miestä.

Kuulostaa todella tutulta, sillä minunkin on varottava tarkoin etten kritisoi miestä itseään, ja vaikka kuinka varoisin, ottaa hän asian hyvin henkilökohtaisesti. Oikeastaan lopulta keskustelemme siitä, että syyttelinkö vai enkö syytellyt, jolloin alkuperäinen ongelma unohtuu.

Ollaan pitkälti samassa veneessä!

Ap

Vierailija
6/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistien uhreja opetetaan pitämään puoliaan näyttelemällä jotakuta, joka pitää aggressiivisesti puoliaan. He ajattelevat, etteivät ole "sellaisia ihmisiä", jolloin vastataan "mutta jos olisit, miten toimisit". Henkilö ohjataan siis ensin näyttelemään vahvaa, jonka jälkeen hänestä tulee vahva.

Jotenkin näissä viesteissä vaan ihmetyttää se, miksi haluatte puolisoidenne muuttuvan. Miehet ovat nimittäin suhteellisen sietämättöniä "voimaantuneina", eikä liene sattumaa, että olette itsekin kynnysmattoja puolisoiksenne vahvojen ja itsenäisten miesten sijaan valinneet.

Vierailija
7/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhde ei voi kehittyä jos toinen taantuu "yhyy en voi tälle mitään kun ex aiheutti trauman", eikä mikään koskaan etene tuosta kuopasta.

Vierailija
8/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa melko idiootille miehelle jos ei osaa erotaa parisuhteita toisistaan. Puhutteleeko hän sinua exän nimellä?

Vierailija
9/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut traumatisoituu aivan mistä tahansa. Ei sen eksän tarvitse olla mikään hirviö. Todennäköisesti mies on sinunkin kohdalla jo saanut jotain traumoja. Yrirät selvästi jo varoa sanojasi ym., että mies ei ota itseensä. Ei kukaan jaksa tuollaista hyssyttelyä pidemmän päälle... Miehen terapia voisi auttaa.

Vierailija
10/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella tutulta, sillä minunkin on varottava tarkoin etten kritisoi miestä itseään, ja vaikka kuinka varoisin, ottaa hän asian hyvin henkilökohtaisesti. Oikeastaan lopulta keskustelemme siitä, että syyttelinkö vai enkö syytellyt, jolloin alkuperäinen ongelma unohtuu.

Ap

Juuri noin! Eli mies "alistumalla" käyttääkin valtaa? Miten lopettaisi toisen suojelun?

Vierailija
11/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle mitä kerrot täällä.

Sano, että sun kanssa suhteessa ei tarvitse pelätä tekevänsä omia juttuja. Saa sanoa, että huomenna menen kalaan ja ylihuomenna on judotreenit ja kohta menen kalaan, kun on hyvä kalasää. 

Vierailija
12/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yh, pistäisin poikki. En jaksaisi luimistelevaa äijää, joka on kuitenkin saman tien karvat pystyssä syyttelemässä. Hyi hele...

Miehen todella huono itsetunto vie itsetunnon rippeetkin ap:lta pian ja mitä mies siitä saa? Hän saa taas syyn syyttää muita oman päänsä sisäisistä ongelmista. Pariterapia ei auta, vaan miehen pitää selvittää oman päänsä ongelmat ihan itse. Ongelmat eivät jää varmasti tuohon, vaan niitä löytyy aina vaan lisää ja ap huomaa pian olevansa ongelmien aiheuttaja ja syypää. Eroa ap, pelasta itsesi. Mies ei ole suhteen arvoinen.

Vierailija
13/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeasti joka toinen suomalainen nainen on narsisti.

Vierailija
14/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, toisaalta traumatisoitunut raukka. Toisaalta nainen hiippailee miehen herkkien tunteiden ympärillä eikä voi sanoa oikeista ongelmista mitään, ettei mies koe itseään syytetyksi. Kenellä on valta tässä dynamiikassa?

Vierailija
15/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut traumatisoituu aivan mistä tahansa. Ei sen eksän tarvitse olla mikään hirviö. Todennäköisesti mies on sinunkin kohdalla jo saanut jotain traumoja. Yrirät selvästi jo varoa sanojasi ym., että mies ei ota itseensä. Ei kukaan jaksa tuollaista hyssyttelyä pidemmän päälle... Miehen terapia voisi auttaa.

Hienosti taas vähätellään toisen traumoja kun kyseessä on mies

Vierailija
16/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karkeasti joka toinen suomalainen nainen on narsisti.

Äärettömän karkeasti sanottuna vanhempasi tekivät ainakin yhden virheen parisuhteessaan. Voit varmaan päätellä, ketä tarkoitin. :D

Vierailija
17/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti taas vähätellään toisen traumoja kun kyseessä on mies

No kuvitellaan tilanne toisin päin tai sukupuolineutraalien henkilöiden kesken?

Vierailija
18/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle voi myöhemmin tulla "murrosikä" ja alkaa kapinoida sinua vastaan.

Vierailija
19/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessahan olette valinneet tällaiset puolisot pönkittääksenne omaa egoanne hyvinä naisina. Miehet ovat oppineet, että teiltä saa positiivista vahvistusta säälin kautta ja trauma hyväksytään tekosyyksi perseilylle. Tästä syystä tässäkin ketjussa ap tarttuu vain myötäilykommentteihin, eikä halua miehen saavan omaa tahtoa.

Omassa lähipiirissäni oli hetken tällainen pariskunta. Noin 20 vuotta eron jälkeen mies jaksoi vieläkin jauhaa traumoistaan. Todellisuudessa käytti tätä tekosyynä vastuidensa välttelyyn, jota oli myös se, että kysyi esim. puolisoltaan luvan kaikkeen toimintaansa ulos menosta lähtien. Siis omalle pihalle pihatöihin menosta. Kaikki epäonnistumiset olivat exän syytä. Tarinat myös vääristyivät ja pahenivat vuosien myötä. Exä oli elävä syntipukki kaikelle pahalle, mitä miehen elämässä tapahtui.

Vierailija
20/78 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan