Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa juhannus täällä anoppilassa: ei tehdä yhtään mitään kivaa ja kytätään olenko ”kova työihminen”

Vierailija
19.06.2020 |

Nämä pösilöt eivät ymmärrä, että mulla on helkutin rankka kevät takana vastuullisessa työssä ja juhannussiivous ei ole se tapa, jolla haluan kesälomani aloittaa.

Kommentit (539)

Vierailija
41/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillistä maalaisjunteille. Mistään ei osata nauttia kuin korkeintaan ryyppäämisestä ja koko päivän saunomisesta. Mitään ei voi tehdä vain huvikseen ja asian itsensä vuoksi. Juntti ei ymmärrä ihmisen voivan tehdä arkena ja viikonloppuinakin jos tarve vaatii hulluna töitä. Mutta että elämässä voi olla muitakin kiinnostuksen kohteita ilman että laskee saavansa siitä mitään ns hyötyä. Kuvaan kuuluu tuo teeskennelty työteliäisyys ja herääminen viimeistään kuudelta vaikka ei ole mitään syytä. 

Se on sosiaalista teatteria kyläläisiä varten. Peräkyillä on vahva sosiaalinen kulttuuri ja siellä elää vielä sääty yhteiskunnan jäänteet sekä isäntävalta. Ahdistunutta sekä monesti joka asiaan agressiivisesti reagoivaa joukkoa. Noita ei huomaa sen teeskennellyn maalaismaisen lupsakkuuden takaa heti mutta kyllä jos pidempään tarkkailee tuollaista ympäristöä.  AP ei ihan ymmärrä kuinka pieni ja rajoittunut noiden maailmankuva yleensä on.

Vierailija
42/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anoppi haluaa nähdä poikaansa, niin ei kai sinun tarvitse lähteä mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mies tai anoppi määrätty sun huoltajaksi? Jos olet oikeustoimikelpoinen niin tee omat ratkaisusi , äläkä mene enää ikinä tohon kokemäkihelvettiin. Nytkin voit lähteä pois. Tai niksauta selkä ja lepää huomiseen..

Vierailija
44/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna menkää sinne vasta juhannuspäivänä iltapäivästä, selitätte ettette kerkeä aikaisemmin.

Vierailija
45/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se mies. Onko ihan tervepäinen kun vie sinut tuonne?

Vierailija
46/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa et mene ollenkaan

Vierailija
47/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!

Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.

Nämä ei mm pidä ihan normaalina, jos aikuinen käy uimassa.

Ap

Oikeasti tuo on ihan helvetin noloa.  Kertoo suomalaisesta junttimaisuudesta. Jos ei anoppi ole siivonnut ja laittanut kaikkea valmiiksi niin olkoon ilman perhejuhannusta sitten.

Ei mirenkään erityisesti suomalaisesta, vaan ihan vaan junttimaisuudesta.

Vierailija
48/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi koko pitoihin. Kutsukaa ne appivanhemmat ensi vuonna juhannukseksi Helsinkiin. Ovat yötä hotellissa ja päivä pidetään hauskaa vaikka Linnanmäellä.

Vierailija
49/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta viime hetken suursiivouksesta tuli mieleen juhannus- ja joulusiivoukset 1970-luvulla kotitilalla. Olivat todella perusteellisia, suvun naisväki pesi ison talon kattoja myöten. Ja työnjako oli toki hyvin perinteinen, miehet tekivät samanaikaisesti ulkotöitä. Ruoanlaittoakin oli paljon suurelle suvulle, eli hyvin kiireisiä pyhien aattopäiviä varsinkin suvun naisille...

Vierailija
50/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä siellä pitää siivota? Eikö riitä imurointi ja ylimääräiset tavarat pois näkyviltä?

Ihan kamalalta kuulostaa muutenkin. Eipä siinä, tässä itsekin kuunnellut mökkinaapureiden naulojen naputusta, ruohonleikkurin pärinää ja mattojen tamppausta aamusta asti. Että on niitä työleirejä muuallakin.

Vierailija
51/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa kuurata sitten tuvan lattia hiekalla ja juuriharjalla, kuten jo viime vuosisadan alussa tehtiin. Ja kuka kaataa juhannuskoivut porstuan eteen? Ensi vuonna valmistaudu koitokseen lukemalla Kunnaksen Koiramäen kesä, tuo satakuntalaisten perinteiden aarreaitta.

Vierailija
52/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rosolli on kyllä myös muulloin kun jouluna syötävä ruoka, erityisesti sitä tehdään syyskuussa jolloin on tuoreet porkkanat ja punajuuret juuti maasta nostettu.

Tiedän tunteen ap. Samanlainen tilanne täällä. Kyllä olisi sata tuhatta parempaa tapaa viettää Jussia mutta mökki on miehelleni rakas. Sen takia lasten kanssa kärsitään anopin kanssa muutama päivä vuodessa. Ei ole helppoa!

Siis kärsiikö ne lapsetkin vai sinä vain? Ja huolehdit, että lapsetkin kärsii?

Kannattaisiko tuosta nyt kuitenkin puhua sen miehen kanssa ja ainakin niiden vanhempien lasten kanssa? Harva isä omia lapsuusmuistojaan haluaa koko perheen kustannuksella lämmitellä.

Vierailija
53/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä neuvotaan että AP ei enää menisi anopin mökille. Minä menisin mutta omilla ehdoillani. Kieltäytyisin kohteliaasti suursiivouksesta. Tekisin tunnin verran keittiöhommia. Miehenkin vaatisi mukaan keittiöön tekemään jotain hyödyllistä. Petaisin perheeni sängyt ja huolehtisi oman perheeni asioista. Sanoisin kohteliaasti että en ole tullut raatamaan koko viikonlopuksi, haluan myös nauttia ja levätä. Kaikki tämä kohteliaasti. Olen aikuinen ihminen, minua ei voi pakottaa tekemään mitä en halua ja mikä ei mielestäni ole tarpeellista. Ja mies mukaan tähän strategiaan.

Useista kommenteista päätellen miniät eivät osaa toimia näin. Joko totellaan ja kiristellään hampaita tai suututaan tai laitetaan välit poikki. Opetelkaa pitämään puolenne kohteliaasti.

Olen todella kiitollinen siitä että minulla on hyvä suhde omaan anoppiini ja miniääni. Kaikesta voidaan keskustella ja sopia.

Vierailija
54/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!

Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.

Nämä ei mm pidä ihan normaalina, jos aikuinen käy uimassa.

Ap

Jouluruokia juhannuksena?

Ei vaan nämä on paikalliset pitoruuat, joita laitetaan kaikissa juhlissa. Karjalanpaistia tai naudanpaistia, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikot, rosolli, italiansalaatti, lihapullat, vuohenjuusto, graavilohta ja silliä.

Mutta kun suurin osa pitää tehdä juhannuspäivänä! Me naiset ollaan keittiössä kuudesta aamulla että ruoka on valmista klo 14.

Miehet ei saa tulla keittiöön. Ap

Onko tämä provo vai oletko siirtynyt aikakoneella 1800-luvulle? Olen syntynyt 70-luvulla ja jo tuolloin vanhemmillani oli tasa-arvoinen työnjako, nykyisinhän se on jo itsestäänselvyys. En suostuisi tuollaiseen keittiöorjuuteen koskaan ja törkeää appivanhemmiltasi odottaa moista. Mitä ihmettä sinä moderni nainen siellä edes teet? Nyt hyppää autoon ja huikkaa että "pakko mennä tuli kiireellinen asia, kiitooooos..."

Vierailija
55/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kerro miksi et lähtisi nyt pois? Ehdit vielä pitämään vaikka kuinka mukavan juhannuksen 😊

Vierailija
56/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä viettäisi juhannusta anopin mökillä mistään hinnasta. Haluan helpon, kivan, työleirittömän, ötökättömän, sisävessallisen keskikesän juhlan joten luvassa on cityjuhannus kotosalla grillaten ja kotini mukavuuksists nauttien - suosittelen!

Ei ole mökki, vaan maatalo, jossa asuu anoppi, appi, ja mun miehen kaksi sisarusta perheineen. Tässä on siis kaksi päärakennusta ja ihan kamalasti siivottavaa :(

Ap

Kai miehesikin siivoaa? Älä nyt vaan sano että miehet makoilee ja naiset raataa?!

Vierailija
57/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset ovat noin laiskoja? Itse en pystyisi olemaan jouten, maalaistyö on hyvää vaihtelua tunkkaiseen toimistoon. Tietty rentoutukaa aattona jne., mutta ymmärtäkää, että jonkun se ruoka on laitettavakin.

Minusta on kiva tehdä yhdessä ja autan mielelläni.

Ai kaikki työ on siis toimistotyötä? Itse olen varastossa töissä. Voin taata, että on välillä fyysisesti aika raskasta.

Vierailija
58/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaata veikkaisin

Niin minäkin.

Vierailija
59/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä menitte sinne, jos tiesit mitä tuleman pitää?

Mies meni lupaamaan minun selän takana. Anoppi soitti joka päivä ja itki puhelimessa, miten ikävä poikaa.

Ap

Ja miksi miehesi ei voinut mennä yksinään? Olisit voinut olla kotona ja jos olisi huvittanut siivota, olisit siivonnut omaa kotiasi.

Ja kuunnellut loppuelämäni miehen sukulaisten vihjailuja aviokriisistä, uskottomuudestani ja erosta? No thanks!

Ja vielä: rakastan kovasti miestäni, joka on (perheestään huolimatta) ihana ihminen ja minulle tärkeä! Eli joskus täytyy mennä toisten mukaan, vaikka pitkin hampain.

Palstalla valittaminen on mukavaa viihdykettä ankeuteen! Ap

Vierailija
60/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihminen joka haluaa siivota ennen vieraiden tuloa. Hävettäisi laittaa vieraita siivoamaan, tai esitellä siivouksen tarpeessa olevaa kotia. Tuon ruuanlaittamisen yhdessä jotenkin vielä ymmärrän, tai että vieraat toisivat täydennystä ruokapöytään.

Miehet varmaan tykkäävät puuhata pihalla, mutta aika ankeata olisi jos lyötäis kaikenmaailman pihankunnostusvälineet kouraan.

Ennenvanhaan tehtiin talkootöitä, ja osallistuttiin vastavuoroisuudella ja kaikki tiesi pelin hengen. Mutta en mä itse lähtisi laiskottelemaan, mutta en kyllä työleirillekkään lähtisi.

Yöt voi olla vieraassa paikassa hankalia kun ei ole omaa rauhaa. Tai että isolla porukalla ollaan yhdessä. Saunominen, uiminen ja grillaaminen olis ainakin mun juttu. Ja ehkä pari sidukkaa suomen suvessa. Ja sitten yöksi omaan kotiin.

Ap.lle nyt voimia. Yhden juhannuksen nyt menee vaikka päällään seisten. Ja vaikka saisit nipottajan maineen, niin ei kait siellä nyt kädet rakoilla tarvi puuhata. Ja ainahan pääsee pois, säilyttää ainakin kasvonsa, niin ei ole pelkoa että hermostuu ja huutaa koko suvun edessä kuinka paska juhannus. Jos siellä keräät kiukkua, niin räjähdät jossain vaiheessa ihan varmasti. Jos ei muuta paikkaa olla rauhassa,  jos tulitte omalla autolla, niin mee sinne hetkeksi rauhoittumaan, luukutat vähän musiikkia jne. Jos sulla ajokortti ja tunnet kylää, niin käyt vähän ajelemassa ristiin rastiin. Kyll se siitä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan