Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa juhannus täällä anoppilassa: ei tehdä yhtään mitään kivaa ja kytätään olenko ”kova työihminen”

Vierailija
19.06.2020 |

Nämä pösilöt eivät ymmärrä, että mulla on helkutin rankka kevät takana vastuullisessa työssä ja juhannussiivous ei ole se tapa, jolla haluan kesälomani aloittaa.

Kommentit (539)

Vierailija
221/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän anoppiongelma on siinä, että appi ja anoppi ovat mökillä, meille on ehdoton porttikielto, koska appi täytti keväällä 70v. Nyt anoppi pelkää, että tämä saa koronatartunnan, joten kaikki muu kuin puhelin- tai skypekontaktointi on kielletty. Äsken tuli kuvaa mökiltä, järvi kimalsi ja linnut lauloivat. Me kärvistellään kotona kerrostalossa ja minä kiroan anopin itsekkyyttä. He asuvat omakotitalossa, olisivat olleet siellä ja päästäneet meidät mökille.

Olisitte te mennyt siihen appivanhempien omakotitaloon viettämään juhannusta. siinä on kuitenin omaa pihaa, jossa voi grillata jne. Jos olisitte kysynyt, niin varmaan ois lupa irronnut. 

Levittämään koronaa toisen kotiin?

Se on tyhjillään se talo. Lähtiessä siivotaan. 

Vierailija
222/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän anoppiongelma on siinä, että appi ja anoppi ovat mökillä, meille on ehdoton porttikielto, koska appi täytti keväällä 70v. Nyt anoppi pelkää, että tämä saa koronatartunnan, joten kaikki muu kuin puhelin- tai skypekontaktointi on kielletty. Äsken tuli kuvaa mökiltä, järvi kimalsi ja linnut lauloivat. Me kärvistellään kotona kerrostalossa ja minä kiroan anopin itsekkyyttä. He asuvat omakotitalossa, olisivat olleet siellä ja päästäneet meidät mökille.

Olisitte te mennyt siihen appivanhempien omakotitaloon viettämään juhannusta. siinä on kuitenin omaa pihaa, jossa voi grillata jne. Jos olisitte kysynyt, niin varmaan ois lupa irronnut. 

Levittämään koronaa toisen kotiin?

Se on tyhjillään se talo. Lähtiessä siivotaan. 

Kuule, koko kevään peloteltiin yli 70v ikäisiä ja hyvin vakavasti toivottiin, että vähennetään kaikki fyysisiä kontakteja, joten ei ne vanhukset nyt kertaheitolla usko, että jollain siivouksella saadaan kodin pinnat puhtaiksi viruksesta. Harva pienten lasten äiti jaksaa edes päivän vierailun jälkeen pyyhkiä desinfioivalla aineella kaikki ovet, kahvat, seinäpinnat, lattiat, lattialistat huonekalut jne, siltä varalta, että lapset on niihin koskeneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä viettäisi juhannusta anopin mökillä mistään hinnasta. Haluan helpon, kivan, työleirittömän, ötökättömän, sisävessallisen keskikesän juhlan joten luvassa on cityjuhannus kotosalla grillaten ja kotini mukavuuksists nauttien - suosittelen!

Anopin mökillä on hyvä grilli, sisävessa, ötökänkarkottimia ja aina hyvää ruokaa ja viiniä tarjolla, halkoja saa hakata jos haluaa jotain töitä tehdä. Kyllä kelpaa!

Vierailija
224/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde itse omalla autolla lähimpään hotelliin viettämään omaa aikaa. Tule takaisin, kun siivous on tehty. 

Vierailija
225/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökit ovat työleirejä ja niitä kannattaa välttää viimeiseen asti.

Oikeat mökit ei ole mitään työleirejä. Kyllä ne joskus pitää maalata ja puuseen säiliö tyhjätä ja mökki siivota, mutta siinä ne sitten onkin. Ihmiset, jotka ei ymmärrä mökkeilystä mitään, tekevät mökkipaikastaan pienoismaatilan, jossa kuuluu viljellä kaikenlaista pllunkarvaa, mitä sitten kitketään katkerana kaikki aamupäivät. Sitten istutetaan nurmikko, siis NURMIKKO, paikkaan, jonka pitäisi olla mökki. Mökille ei kuulu mikään nurmikenttä. Jos siellä on nurmi, kyseessä on vapaa-ajan asunto.

Oikea mökki on järven tai meren rannassa, ja sinne mennään uimaan, saunomaan, paistamaan makkaraa tai muurinpohjalättyjä, katsotaan auringonnousua ja laskua ja juodaan mahdollisesti mehukattia tai muuta höpöjuomaa. Rannasta voi riipiä kaislikkoa tai viskellä teräviä kiviä pois, mutta se tehdään samalla kun uidaan tai kahlataan tai nautitaan mehukattia.

Vierailija
226/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä viettäisi juhannusta anopin mökillä mistään hinnasta. Haluan helpon, kivan, työleirittömän, ötökättömän, sisävessallisen keskikesän juhlan joten luvassa on cityjuhannus kotosalla grillaten ja kotini mukavuuksists nauttien - suosittelen!

Ei ole mökki, vaan maatalo, jossa asuu anoppi, appi, ja mun miehen kaksi sisarusta perheineen. Tässä on siis kaksi päärakennusta ja ihan kamalasti siivottavaa :(

Ap

Laita sinä anoppi siivoamaan seuraavaksi kun tulevat teille kylään?

Vierailija
227/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän se miniä testata onko kelvollinen pojalle. Vanha porvoolainen tapa.

Vierailija
228/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin satakuntaa on tämän kaltainen ruokakulttuuri? Olen itse, enkä ole koskaan kuullutkaan.

Vierailija
229/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun ihmeitä lisää. Muistan vielä 90-luvullakin, kun naisen tärkein jatkokouluttautumispaikka ja opinahjo oli emäntäkoulu. Se olisi pitänyt suorittaa ennen kaikkea muuta. Ilman sitä ei ollut valmis elämään. Ihme ja kumma kun yhdellekään pojalle ei sanottu, että emäntäkoulu oli ykkönen ja sitten siihen päälle lukiot ja mitä nyt kukakin tykkää. Minullakin oli laatikko, mihin kerättiin kapioita tulevaa avioitumista varten :D

Nyt keksit vahvasti omiasi. 1990-luvulla eienää edes ollut emäntäkouluja.

Minä muistelen, että olisi ollut vielä ihan 90-luvun alussa (olen eri kirjoittaja). Täytyy peuhtoa, olisiko verkossa tietoa asiasta. Voi olla kotitalousoppilaitoksen nimellä tietty, mutta maalla puhuttiin edelleen niistä emäntäkouluina, varsinkin jos niissä oli joku lypsylinja tai vastaava :-)) Vai onko maatalousoppilaitoksissa ollut joku emäntälinja sitten, eli ei traktorilla ajoa mutta kasvimaan harvennusta ja sen sellaista..

Ei niissä ollut 1990-luvulla mitää lyspylinjaa eikä ollut maatalousoppilaitoksessa emäntälinjaa. Voit tarkistaa googlella, mutta noin se meni, emäntäkouluista kirjoittava halusi provosoida, mutta harmillisesti unohti, että oma luulo ei yleensä ole oikeassa.

Miksi emäntäkoulu olisi ollut maatalousoppilaitoksessa? Siellä opeteltiin pyykin pesua, ruuan laittamista ja muita emäntätaitoja. Ei maatalouden töitä. Kesti 6kk ja täälläpäin oli samassa laitoksessa missä koulutettiin silloisia perushoitajia.

No ihan Wikipediasta voit katsoa, että emäntäkouluissa opetettiin mm. karjanhoitoa ja teurastusta. Jos ne ei olleet maatalouden töitä niin mitä sitten?

Vierailija
230/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä meillä ei ole miniät tervetulleita juhannuksena käymään. En jaksa katsoa naisia, jotka istuvat naama mutrussa odottaen palvelua. Talo elää tavallaan, vieras on mielellään poissa, jos ei sitä siedä.

Enkä missään nimessä vaadi, että poikien on oltava meillä juhannuksena, joten ihan turha itkeä, että olen laittanut napanuoran solmuun enkä päästä lapsia luotani minnekään.

Näitäkin on nähty; yli 70-kymppisiä äitejä, jotka vieläkin edellyttävät että lapsensa ovat heidän kanssaan juhannusta viettämässä. Sitten ihmetellään, miksi miniät eivät tule mökille😂

Vierailija
231/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousoppilaitosten ja emäntäkoulujen yhteisestä pohjasta:

"Maatalousalan ammattioppilaitoksiin Suomessa kuuluivat 1800-luvun puolivälistä 1900-luvun loppupuolelle toimineet maanviljelyskoulut, jotka oli suunnattu etupäässä miehille ja kasvinviljelyn opetukseen. Naisille suunnattuja maatalousalan kouluja olivat meijerikoulut, emäntäkoulut ja karjanhoitokoulut. Nämä koulutyypit sijaitsivat usein yhdessä saman opetusmaatilan yhteydessä."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maatalousoppilaitokset_Suomessa

Sori OT

Vierailija
232/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun ihmeitä lisää. Muistan vielä 90-luvullakin, kun naisen tärkein jatkokouluttautumispaikka ja opinahjo oli emäntäkoulu. Se olisi pitänyt suorittaa ennen kaikkea muuta. Ilman sitä ei ollut valmis elämään. Ihme ja kumma kun yhdellekään pojalle ei sanottu, että emäntäkoulu oli ykkönen ja sitten siihen päälle lukiot ja mitä nyt kukakin tykkää. Minullakin oli laatikko, mihin kerättiin kapioita tulevaa avioitumista varten :D

Minä muistelen, että olisi ollut vielä ihan 90-luvun alussa (olen eri kirjoittaja). Täytyy peuhtoa, olisiko verkossa tietoa asiasta. Voi olla kotitalousoppilaitoksen nimellä tietty, mutta maalla puhuttiin edelleen niistä emäntäkouluina, varsinkin jos niissä oli joku lypsylinja tai vastaava :-)) Vai onko maatalousoppilaitoksissa ollut joku emäntälinja sitten, eli ei traktorilla ajoa mutta kasvimaan harvennusta ja sen sellaista..

Ei niissä ollut 1990-luvulla mitää lyspylinjaa eikä ollut maatalousoppilaitoksessa emäntälinjaa. Voit tarkistaa googlella, mutta noin se meni, emäntäkouluista kirjoittava halusi provosoida, mutta harmillisesti unohti, että oma luulo ei yleensä ole oikeassa.

Miksi emäntäkoulu olisi ollut maatalousoppilaitoksessa? Siellä opeteltiin pyykin pesua, ruuan laittamista ja muita emäntätaitoja. Ei maatalouden töitä. Kesti 6kk ja täälläpäin oli samassa laitoksessa missä koulutettiin silloisia perushoitajia.

No ihan Wikipediasta voit katsoa, että emäntäkouluissa opetettiin mm. karjanhoitoa ja teurastusta. Jos ne ei olleet maatalouden töitä niin mitä sitten?

Ehkä 40 luvulla on ollut vielä tuollaista kun oli maataloja siellä sun täällä. Minun nuoruudessa se oli enemmän rouva taitojen opettelua ja verrattiin miesten armeijaan. Pojat oppii viikkaamaan armeijassa ja tytöt emäntäkoulussa.

Vierailija
233/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tulee mieleeni oman lapsuuden kesät 1990-luvulta. Isäni, joka oli tekniikan tohtori ja toimitusjohtaja, pakkasi meidät autoon joka kesä ja hurautti mummolaan Keski-Suomeen.

Siellä sitten oltiin ilmaista orjatyövoimaa koulujen alkuun asti.

Siivottiin, harvennettiin juurikkaita, oltiin heinäpellolla ja poimittiin viinimarjoja.

Yöt nukuttiin aitassa, jossa haisi hiirenkakka ja ties mikä.

Äiti oli keittiöpiikana ja isä ilmainen renki, jolle jäi kaikki kurjimmat työt. Kerran hän putosi traktorin kuormasta ja mursi kätensä.

Käsi kipsissäkin piti vaan sinnitellä ja leikata vanhalla sirpillä heinää ojanreunoilta ja haravoida heinäpeltoja. Ikinä ei mitään kiitosta saatu, maksettiin vieläpä ruuasta ja asumisesta.

Isoäiti oli kauhea tyranni ja vihasi äitiäni, isän veli joka piti tilaa oli katkera ja kateellinen isälleni tämän koulutuksesta ja menestymisestä.

Isäni, joka oli muuten luunkova tiedemies, oli lapsuudenperheessään säälittävä kynnysmatto ja tunsi olevansa velkaa perheelleen menestyksestään,

vaikka he eivät häntä koskaan tukeneet ja avustaneet.

Minua liikutti kovasti tämä kuvaus isästä, joka äärimmäisyyksiin saakka yrittää ansaita kovasydämisen perheensä kiintymyksen ja kipsikädellä leikkaa vanhalla sirpillä heinää ja haravoi paskiaisten heinäpeltoja.

Höpöhöpö. Missään ei haravoitu eikä niitetty käsipelillä enää 90-luvulla. Kyllä ne paalattiin jo tuolloin. Ja olipas äitisikin varsinainen nynny, kun palveli nöyränä piikana anoppia, joka häntä vihasi.

Meillä oli paalituskone jo 80-luvulla, mutta silti pellot haravoitiin puhtaaksi ja ojat niitettiin viikatteella. Mut ehkä käsi kipsissä sirppi on helpompi käyttää yhdellä kädellä.

Vierailija
234/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouskoulu kesti 6 kk ja emäntäkoulu koko lukuvuoden. Näissä oli se ero, että emäntäkoulussa oli myös lehmien ja muun karjan hoitoa, kun taas talouskoulussa oli vain kotitaloustöitä. En tiedä, missä vaiheessa nämä loppuivat, mutta kaverini kävi emäntäkoulun 1980-luvun alussa.

Vierailija
235/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta kaikessa oli se kaksinaamaisuus ja se kiusaaminen ja joka asiassa eri mieltä oleminen. Lähtivät lasten kanssa uimaan autolla, nuorempi oli 2 v. niin olisin antanut turvaistuimen appiukon auton. Sieltä tuli heti, että heidän autoon ei tuollaista laiteta. Appiukko joi salaa kinun takia ja ovelana miehenä, kun kukaan muu ei ollut kuulemassa sanoi minulle, että ryyppää minun takia. Mun mieskään ei ensin uskonut minus, mutta kun pyysin oikeesti tarkkailemaan heidän käytöstä, niin huomasi isänsä olevan maistissa ja huomasi myös sen, mistä olin sanonut, että appi alkaa väittelee minun kanssa kaikesta, jopa silloin kun en edes ole sanonut mitään. Viha minua kohtaan alkoi ensi tapaamisen lopussa, kun olimme lähdössä heiltä ja anoppi sanoi, että käyttekin kylässä joka toinen viikonloppu siellä ja joka toinen minun vanhemmilla. Kun sanoin, ettei suinkaan kotonakin oitää tehdä kaikenlaista, niin vastaus oli ettei meillä kuka voi olla. Ja siitä se alkoi se vuosien nakertelu. Ja pahinta oli, että lapsia käytettiin välikappaleena. Meni monta vuotta ja sitten räjähdin ja sen jälkeen en anoppia nähnyt. Levätköön rauhassa, missä sitten onkaan, todennäköisesti siellä pahemmalla puolella.

Vierailija
236/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä menitte sinne, jos tiesit mitä tuleman pitää?

Mies meni lupaamaan minun selän takana. Anoppi soitti joka päivä ja itki puhelimessa, miten ikävä poikaa.

Ap

Siis anopin lasta vai lastenlastaan?

Vierailija
237/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"  Yhden juhannuksen nyt menee vaikka päällään seisten. Ja vaikka saisit nipottajan maineen, niin ei kait siellä nyt kädet rakoilla tarvi puuhata. Ja ainahan pääsee pois, säilyttää ainakin kasvonsa, niin ei ole pelkoa että hermostuu ja huutaa koko suvun edessä kuinka paska juhannus. Jos siellä keräät kiukkua, niin räjähdät jossain vaiheessa ihan varmasti. Jos ei muuta paikkaa olla rauhassa,  jos tulitte omalla autolla, niin mee sinne hetkeksi rauhoittumaan, luukutat vähän musiikkia jne. Jos sulla ajokortti ja tunnet kylää, niin käyt vähän ajelemassa ristiin rastiin. Kyll se siitä. :)

Taas siinä yksi hymiö-tyyppi antaa ihme neuvoja! Että teeskennelkää ettei kukaan pidä nipona!

Ei ristus.

Arvostakaa oikeesti omia vapaitanne, ihmiset.

Teille kuuluu hieno  Juhannus jonka pitää saada viettää kuten tykkää !

Mikähän on sinun ongelmasi? Tää av oli ennen paikka missä keskusteltiin sivistyneesti. Älähän siinä huutele vieraisiin pöytiin. Minäkin otin kantaa ihan ap,n kirjoitukseen ihan tsempatakseni. Voi tsiisus. :( :(

Vierailija
238/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lopetettiin? Olisi niin tarpeellista yhä nykyäänkin. Monetkaan vanhemmat eivät ehdi/viitsi/osaa/jaksa siirtää taitojaan lapsille, ja seurauksena on täysin kädettömiä nuoria aikuisia.

Vierailija
239/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä lopetettiin? Olisi niin tarpeellista yhä nykyäänkin. Monetkaan vanhemmat eivät ehdi/viitsi/osaa/jaksa siirtää taitojaan lapsille, ja seurauksena on täysin kädettömiä nuoria aikuisia.

Siis tarkoitin talous- ja emäntäkouluja.

Vierailija
240/539 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on totutettu siihen, että meitä vanhempia tulee kunnioittaa ja auttaa kodin töissä. Se on meidän perinne tehdä yhdessä juhlasiivous koko perheen voimin. Koska poika on avioitunut, niin miniä on osa perhettä ja odotamme että hän ottaa osaa näihin meidän perheen perinteisiin, siivous mukaan lukien. Totta kai tarjoilut ovat myös juhlapyhien arvoiset ja ne maistuvat huomattavasti paremmalle kun tietää tehneensä jotain niiden eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme