Miksi ei amkia vaan lopeteta?
Jos se on etenkin teknillisesllä puolella pilannut opetuksen tason ja amkia ei arvosteta, niin eikö tuo joutaisi lopettaa? Lyötäisiin nekin rahat yliopistoille ottaa enemmän porukkaa sisään insseistä suoraan dippoja, tradenomeista ktm.iä, koska suurinosa näistäkin tulee työskentelemään samoissa tehtävissä muutenkin. Hoitsut ja restonomit voisi puottaa amistasolle ja pidentää opetusta vuodella, kun sieltä jo vastaava tutkintoa löytyy.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ota pää pois sieltä pensaasta. Huomaa ettei sinulla ole minkäänlaista tietoa noiden koulutusten tasosta.
Ei lisättävää 😊
Yliopisto/opisto/ammattikoulu-järjestelmä oli yksinkertainen ja ytimekäs. Sen pitäisi palauttaa nyt, kun suuri osa työikäisistä ja päättäjistä vielä muistaa, miksi se oli hyvä ja miten se toimi.
Luuletko että huvin vuoksi rahoitetaan tommosta toimintaa mitä nyt on? Kyllä sillä on ihan syynsä, että amis ja AMK/yliopisto on erotettu täysin toisistaan.
Tradenomit ja ekonomit ei todellakaan työskentele samoissa tehtävissä. Mutta kyllä, amk järjestelmän voi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että huvin vuoksi rahoitetaan tommosta toimintaa mitä nyt on? Kyllä sillä on ihan syynsä, että amis ja AMK/yliopisto on erotettu täysin toisistaan.
Puhutaan ennemmin amis/amk ja yliopisto sitten omanaan.
Laitetaan ap:lle kätilöksi tai teho-osaston hoitajaksi joku joka käynyt amiksen lähihoitajaopinnot+ "vuoden lisäkoulutusta". Katsotaan miten käypi. Hei haloo!
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan ap:lle kätilöksi tai teho-osaston hoitajaksi joku joka käynyt amiksen lähihoitajaopinnot+ "vuoden lisäkoulutusta". Katsotaan miten käypi. Hei haloo!
Kuinka ne opistohoitajat sitten ennen pärjäsi?
Osittain siellä kiertää samat opettajat kuin yliopistossa.
Kohta amkista valmistuu tohtoreita, jotain applied doctor...
Amkin tutkintoja pitäisi siirtää yliopistoon esim. Sairaanhoitajatutkinto ja kaikki siihen liittyvät tutkinnot ehdottomasti yliopistoon. Olen itse alan opiskelija ja kaipaisin ehdottomasti paljon syvällisempää TEORIAopetusta ja kunnon laajoja yksilötenttejä. Esim. Anatomiaa ja fysiologiaa tulisi opettaa todella paljon tarkemmin, lisäksi myös farmakologiaa. Olen kyllästynyt ryhmätehtäviin, verkkotehtäviin ja jatkuviin harjoitteluihin.. ei toimi kunnolla, uskon että yliopistossa opiskelu olisi laadukkaampaa ja epämotivoituneet karsiutuisivat nopeammin pois koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Amkin tutkintoja pitäisi siirtää yliopistoon esim. Sairaanhoitajatutkinto ja kaikki siihen liittyvät tutkinnot ehdottomasti yliopistoon. Olen itse alan opiskelija ja kaipaisin ehdottomasti paljon syvällisempää TEORIAopetusta ja kunnon laajoja yksilötenttejä. Esim. Anatomiaa ja fysiologiaa tulisi opettaa todella paljon tarkemmin, lisäksi myös farmakologiaa. Olen kyllästynyt ryhmätehtäviin, verkkotehtäviin ja jatkuviin harjoitteluihin.. ei toimi kunnolla, uskon että yliopistossa opiskelu olisi laadukkaampaa ja epämotivoituneet karsiutuisivat nopeammin pois koulusta.
Eikös se muuten ulkomailla ole yliopistossa? Jenkeissä ainakin taitaa olla, myös muualla.
Vierailija kirjoitti:
Kohta amkista valmistuu tohtoreita, jotain applied doctor...
Karmiva ajatus, leikkimaistereita ja leikkitohtoreita
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa selvitään ilman AMK.ta
Ap on näitä joiden koko elämän ainoa saavutus on yliopistotutkinto. Minä menin amkiin, koska yliopistosta ei yksinkertaisesti löytynyt yhtäkään kiinnostavaa alaa. Seuraavaksi aion itse asiassa lähteä opiskelemaan amiksessa olevaa alaa eli menen "väärään suuntaan". Minua ei kiinnosta kuinka korkea koulutus minulla on, minua kiinnostaa, että teen työtä jossa aidosti viihdyn ja jaksan olla päivät pitkät. Opiskelen ammattiin täysin oman mielenkiintoni mukaan, en todellakaan koulutustason mukaan.
"Luuletko että huvin vuoksi rahoitetaan tommosta toimintaa mitä nyt on? Kyllä sillä on ihan syynsä, että amis ja AMK/yliopisto on erotettu täysin toisistaan."
Ei todellakaan voi väittää tosissaan näin: AMK/yliopisto.
Yliopisto: akateeminen koulutus - vain yliopisto tuottaa sitä.
Ammattikorkeakoulu ei ole verrannollinen yliopiston kanssa missään suhteessa, ja on vaatimuksiltaan ja luonteeltaan erilainen. "Korkeakoulutetut", joista nykyisin puhutaan, on niputettu harhauttavasti yhteen. Tosin yliopistojen aloituspaikkoja on huimasti lisätty, tutkinnot ovat lyhentyneet, hoitajista yms. tehdään poikkeuskoulutuskella nopeasti ns. maistereita ja taso on laskenut, mutta silti AMK ja yliopisto ovat kaksi eri opinahjoa.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomit ja ekonomit ei todellakaan työskentele samoissa tehtävissä. Mutta kyllä, amk järjestelmän voi lopettaa.
Controller check
Talouspäällikkö check
Lainaneuvottelija check
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys, mutta yliopisto menossa myös pitkälti itsenäiseen opiskeluun.
Yliopistotkin ovat täynnä näsäviisaita pikkupentuja. Mihin näiden kanssa joutuu?
Miks sulla ap menee tunteisiin tämmönen asia? Miten tää asia vaikuttaa sun elämään? 😂
Ota pää pois sieltä pensaasta. Huomaa ettei sinulla ole minkäänlaista tietoa noiden koulutusten tasosta.