Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei amkia vaan lopeteta?

Vierailija
18.06.2020 |

Jos se on etenkin teknillisesllä puolella pilannut opetuksen tason ja amkia ei arvosteta, niin eikö tuo joutaisi lopettaa? Lyötäisiin nekin rahat yliopistoille ottaa enemmän porukkaa sisään insseistä suoraan dippoja, tradenomeista ktm.iä, koska suurinosa näistäkin tulee työskentelemään samoissa tehtävissä muutenkin. Hoitsut ja restonomit voisi puottaa amistasolle ja pidentää opetusta vuodella, kun sieltä jo vastaava tutkintoa löytyy.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain siellä kiertää samat opettajat kuin yliopistossa.

Miten se liittyy tähän?

Vierailija
22/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on näitä joiden koko elämän ainoa saavutus on yliopistotutkinto. Minä menin amkiin, koska yliopistosta ei yksinkertaisesti löytynyt yhtäkään kiinnostavaa alaa. Seuraavaksi aion itse asiassa lähteä opiskelemaan amiksessa olevaa alaa eli menen "väärään suuntaan". Minua ei kiinnosta kuinka korkea koulutus minulla on, minua kiinnostaa, että teen työtä jossa aidosti viihdyn ja jaksan olla päivät pitkät. Opiskelen ammattiin täysin oman mielenkiintoni mukaan, en todellakaan koulutustason mukaan.

Mikähän tämä ala on mitä ei yliopistosta löydy, mutta amkista löytyy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa ja amkissa molemmissa ihan yhtä lapsellista porukkaa, toki on niitä fiksujakin molemmissa, mutta niin on myös todella lapsellisia.

Vierailija
24/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se liittyy tähän?

En laittanut tuota, mutta samat asiat käydään todennäköisesti sekä opettajien pätevyydet riittäisivät hyvin, joten muutos ei edes olisi kovin paha

Vierailija
25/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amkin tutkintoja pitäisi siirtää yliopistoon esim. Sairaanhoitajatutkinto ja kaikki siihen liittyvät tutkinnot ehdottomasti yliopistoon. Olen itse alan opiskelija ja kaipaisin ehdottomasti paljon syvällisempää TEORIAopetusta ja kunnon laajoja yksilötenttejä. Esim. Anatomiaa ja fysiologiaa tulisi opettaa todella paljon tarkemmin, lisäksi myös farmakologiaa. Olen kyllästynyt ryhmätehtäviin, verkkotehtäviin ja jatkuviin harjoitteluihin.. ei toimi kunnolla, uskon että yliopistossa opiskelu olisi laadukkaampaa ja epämotivoituneet karsiutuisivat nopeammin pois koulusta.

Jos haluat teoriaa, sinun tulee hakeutua opiskelemaan yliopistoon. Miksi kaikkien tutkintoa pitäisi venyttää epäoleellisilla asioilla siksi, että sinä kaipaat muuta ja olet kyllästynyt johonkin. Olet vapaa hakeutumaan teoreettisempaan koulutukseen. Ammattikorkeakoulu on nimenomaan AMMATTIkorkeakoulu.

Vierailija
26/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joiltain osin voisi lakkauttaakin. Olen ensimmäisen vuoden restonomiopiskelija ja 90% kursseista, joita olen suorittanut on ollut luokattoman surkeaa "opetusta". Yksi opettaja sanoi suoraan, että kääntää meidän englanninkieliset raporttimme google kääntäjän avulla. Eikä se ollut valitettavasti vitsi. 

Vierailija
27/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan ap:lle kätilöksi tai teho-osaston hoitajaksi joku joka käynyt amiksen lähihoitajaopinnot+ "vuoden lisäkoulutusta". Katsotaan miten käypi. Hei haloo!

Helposti voi laittaa kätilösuuntautumisen amikseen.

Vierailija
28/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sitten sinä vain hakkisit uuden pakkomielteen, ap.

Hoitoahan et suostu hankkimaan.

Vierailija
29/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi helpompi ja hyödyllisempi vain lopettaa ap

Vierailija
30/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä amkia arvostetaan ja sieltä tulevilla ammattilaisilla on merkittävä paikkansa yhteiskunnassa. Kuten kaikilla muillakin.

Vierailija
31/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on näitä joiden koko elämän ainoa saavutus on yliopistotutkinto. Minä menin amkiin, koska yliopistosta ei yksinkertaisesti löytynyt yhtäkään kiinnostavaa alaa. Seuraavaksi aion itse asiassa lähteä opiskelemaan amiksessa olevaa alaa eli menen "väärään suuntaan". Minua ei kiinnosta kuinka korkea koulutus minulla on, minua kiinnostaa, että teen työtä jossa aidosti viihdyn ja jaksan olla päivät pitkät. Opiskelen ammattiin täysin oman mielenkiintoni mukaan, en todellakaan koulutustason mukaan.

Sairaanhoitaja, toimintaterapeutti, kuntoutuksen ohjaaja, matkailualan tutkinnot..... Siinä muutama ensin mieleen tullut.  

Vierailija
32/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amkin tutkintoja pitäisi siirtää yliopistoon esim. Sairaanhoitajatutkinto ja kaikki siihen liittyvät tutkinnot ehdottomasti yliopistoon. Olen itse alan opiskelija ja kaipaisin ehdottomasti paljon syvällisempää TEORIAopetusta ja kunnon laajoja yksilötenttejä. Esim. Anatomiaa ja fysiologiaa tulisi opettaa todella paljon tarkemmin, lisäksi myös farmakologiaa. Olen kyllästynyt ryhmätehtäviin, verkkotehtäviin ja jatkuviin harjoitteluihin.. ei toimi kunnolla, uskon että yliopistossa opiskelu olisi laadukkaampaa ja epämotivoituneet karsiutuisivat nopeammin pois koulusta.

Ikävä tuottaa pettymys, mutta yliopisto menossa myös pitkälti itsenäiseen opiskeluun.

Ylipäänsä kummallinen ajatus, ettei yliopistossa olisi ryhmätöitä tai verkkotehtäviä. Ainakin omalla alallani (tekniikka) noita on lähes joka kurssilla.

Vierailija
33/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli sama pakkomielle lukion jälkeen että ehdottomasti yliopistoon. En kuitenkaan löytänyt sieltä sellaista alaa joka oikeasti kiinnostaisi uran kannalta vaikka opiskelumielessä olisikin ollut mielenkiintoista.

Muutaman vuoden sitten "etsin" itseäni ja AMK tuntui paremmalta ratkaisulta vaikka aluksi olinkin ennakkoluuloinen.

Vierailija
34/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat teoriaa, sinun tulee hakeutua opiskelemaan yliopistoon. Miksi kaikkien tutkintoa pitäisi venyttää epäoleellisilla asioilla siksi, että sinä kaipaat muuta ja olet kyllästynyt johonkin. Olet vapaa hakeutumaan teoreettisempaan koulutukseen. Ammattikorkeakoulu on nimenomaan AMMATTIkorkeakoulu.

No koska yliopistossa ainoa mahdollisuus olisi sitten lääkäri enkä missään tapauksessa halua lääkäriksi. Sairaanhoitaja ja lääkäri on kaksi täysin eri ammattia samoissa työympäristöissä, molemmat täydentävät toisiaan täysin omalla osaamisellaan. Eli miksi en voinut hakea yliopistoon tälle alalle? Koska en halua lääkäriksi enkä halua tehdä lääkärin työtä.

Vierailija
35/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se liittyy tähän?

Siten, että taso on sama ja kursien sisältö on sama. Olen itse ollut molemmissa samojen opettajien kursseilla.

Vierailija
36/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja, toimintaterapeutti, kuntoutuksen ohjaaja, matkailualan tutkinnot..... Siinä muutama ensin mieleen tullut.  

Ensihoitaja, kätilö, optikko, estenomi, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, röntgenhoitaja

Vierailija
37/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ne amk-laiset voi tiputtaa maanpinnalle, ei ne ole käyneet korkeakoulua. Entiset korkeakoulut taitavat kaikki nykyään olla yliopistoja. Amk vastaa entistä insinööritasoa eli opistosta valmistunutta, korkeakoulusta valmistui diplomi-insinöörit.

Vierailija
38/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska yliopistossa ainoa mahdollisuus olisi sitten lääkäri enkä missään tapauksessa halua lääkäriksi. Sairaanhoitaja ja lääkäri on kaksi täysin eri ammattia samoissa työympäristöissä, molemmat täydentävät toisiaan täysin omalla osaamisellaan. Eli miksi en voinut hakea yliopistoon tälle alalle? Koska en halua lääkäriksi enkä halua tehdä lääkärin työtä.

No sitten se on voi voi. Sinun täytyy sitten opiskella noita omalla ajallasi.

Vierailija
39/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se liittyy tähän?

Siten, että taso on sama ja kursien sisältö on sama. Olen itse ollut molemmissa samojen opettajien kursseilla.

Niin, yksittäisillä kursseilla. Outo ajatus, että vaikka hoitaja olisi yht äkkiä lääkärin tasoinen tai insinööri DI:n tasoinen vain siksi, että heitä on joskus opettanut sama opettaja😂

Vierailija
40/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mielestäni nimenomaan sairaanhoitajan ammatissa tarvitsisi enemmän teoriaopetusta jo opiskeluaikana. Ihmisen anatomiaa pitäisi opiskella paljon syvällisemmin, samoin farmakologiaa.