Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei amkia vaan lopeteta?

Vierailija
18.06.2020 |

Jos se on etenkin teknillisesllä puolella pilannut opetuksen tason ja amkia ei arvosteta, niin eikö tuo joutaisi lopettaa? Lyötäisiin nekin rahat yliopistoille ottaa enemmän porukkaa sisään insseistä suoraan dippoja, tradenomeista ktm.iä, koska suurinosa näistäkin tulee työskentelemään samoissa tehtävissä muutenkin. Hoitsut ja restonomit voisi puottaa amistasolle ja pidentää opetusta vuodella, kun sieltä jo vastaava tutkintoa löytyy.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amkin tutkintoja pitäisi siirtää yliopistoon esim. Sairaanhoitajatutkinto ja kaikki siihen liittyvät tutkinnot ehdottomasti yliopistoon. Olen itse alan opiskelija ja kaipaisin ehdottomasti paljon syvällisempää TEORIAopetusta ja kunnon laajoja yksilötenttejä. Esim. Anatomiaa ja fysiologiaa tulisi opettaa todella paljon tarkemmin, lisäksi myös farmakologiaa. Olen kyllästynyt ryhmätehtäviin, verkkotehtäviin ja jatkuviin harjoitteluihin.. ei toimi kunnolla, uskon että yliopistossa opiskelu olisi laadukkaampaa ja epämotivoituneet karsiutuisivat nopeammin pois koulusta.

Jos haluat teoriaa, sinun tulee hakeutua opiskelemaan yliopistoon. Miksi kaikkien tutkintoa pitäisi venyttää epäoleellisilla asioilla siksi, että sinä kaipaat muuta ja olet kyllästynyt johonkin. Olet vapaa hakeutumaan teoreettisempaan koulutukseen. Ammattikorkeakoulu on nimenomaan AMMATTIkorkeakoulu.

No koska yliopistossa ainoa mahdollisuus olisi sitten lääkäri enkä missään tapauksessa halua lääkäriksi. Sairaanhoitaja ja lääkäri on kaksi täysin eri ammattia samoissa työympäristöissä, molemmat täydentävät toisiaan täysin omalla osaamisellaan. Eli miksi en voinut hakea yliopistoon tälle alalle? Koska en halua lääkäriksi enkä halua tehdä lääkärin työtä.

No sitten se on voi voi. Sinun täytyy sitten opiskella noita omalla ajallasi.

Miksi täytyisi, kun noita varten on toimivat koulutukset. Toinen niille, jotka haluavat lääkäreiksi ja toinen niille, jotka haluavat sairaanhoitajiksi? Sinun täytyy vain opiskella tämän hyväksymistä omalla ajallasi. 

Vierailija
42/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain siellä kiertää samat opettajat kuin yliopistossa.

Miten se liittyy tähän?

Siten, että taso on sama ja kursien sisältö on sama. Olen itse ollut molemmissa samojen opettajien kursseilla.

Niin, yksittäisillä kursseilla. Outo ajatus, että vaikka hoitaja olisi yht äkkiä lääkärin tasoinen tai insinööri DI:n tasoinen vain siksi, että heitä on joskus opettanut sama opettaja😂

Siis mitä ihmettä, millä tavalla "saman tasoinen"? Siis etkö ymmärrä eri ammattien merkitystä yhteiskunnan kannalta? Jos vaikka aloitetaan siitä, että ihan kaikki ihmiset ovat saman arvoisia lähtökohtaisesti. Sinä et ap ole ketään ylempänä vaikka sinulla olisi 10 yliopistotutkintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on täydellinen esimerkki siitä ettei yliopisto välttämättä tee ollenkaan fiksummaksi. Kiitos ap kun toimit esimerkkinä asialle 😂

Vierailija
44/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte jankata tästä samasta asiasta kymmenissä eri ketjuissa? Menkää vaikka opiskelemaan niin saatte sisältöä elämällenne. 

Vierailija
45/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on täydellinen esimerkki siitä ettei yliopisto välttämättä tee ollenkaan fiksummaksi. Kiitos ap kun toimit esimerkkinä asialle 😂

Ap ei ole käynyt edes yliopiston ovella. Kunhan provoilee. Oikeasti yliopisto käyneet kyllä ymmärtävät, mikä on amk rooli ja miksi sitä ei kannata lakkauttaa. 

Vierailija
46/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä amkia arvostetaan ja sieltä tulevilla ammattilaisilla on merkittävä paikkansa yhteiskunnassa. Kuten kaikilla muillakin.

Hän ei ole insinööri isossa suunnittelutoimistossa, jota DI.t johtaa. Eräs johtajatason DI sanoi, että meillä on tälläinen systeemi kun amk, mistä valmistuvien henkilöiden pitäisi nimenomaan tietä mitä työelämässä tulee vastaan, mutta niillä ole mitään osaamista/tietoa tänne tullessa miltään osa-aluuelta. Sekä toinen DI haukkui yamkin pilipali lisäkurssiksi, mitä se onkin, jos vertaa maisteriin sitä.

Vierailija
47/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on näitä joiden koko elämän ainoa saavutus on yliopistotutkinto. Minä menin amkiin, koska yliopistosta ei yksinkertaisesti löytynyt yhtäkään kiinnostavaa alaa. Seuraavaksi aion itse asiassa lähteä opiskelemaan amiksessa olevaa alaa eli menen "väärään suuntaan". Minua ei kiinnosta kuinka korkea koulutus minulla on, minua kiinnostaa, että teen työtä jossa aidosti viihdyn ja jaksan olla päivät pitkät. Opiskelen ammattiin täysin oman mielenkiintoni mukaan, en todellakaan koulutustason mukaan.

Mikähän tämä ala on mitä ei yliopistosta löydy, mutta amkista löytyy?

Sairaanhoitaja, toimintaterapeutti, kuntoutuksen ohjaaja, matkailualan tutkinnot..... Siinä muutama ensin mieleen tullut.  

Ei yliopistossa kouluteta myöskään trukkikuskeja, rekkakuskeja, bussikuskeja, taksikuskeja, eräoppaita, kaupan kassoja, hierojia, puuseppiä, ompelijoita, kampaajia, rakennusmestareita, keittäjiä ... hmm miksihän ei.

Vierailija
48/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tätä samaa lääkäri- hoitaja vertailua. Kaksi täysin eri ammattia ja niin on tarkoituskin, en tiedä yhtäkään hoitajaa joka edes haluaisi olla lääkäri ja ne jotka haluavat eivät hakeudu hoitajaksi vaan lääkäriksi tietenkin. Noissa ammateissa on samat työympäristöt ja tietenkin sama päämäärä:potilaan hyvä hoito, mutta muutenhan kyseessä on täysin eri ammatit. Lähihoitaja on myös ihan oma koulutuksensa, siinä koulutuksessa ei ole juuri mitään samaa kuin amk-hoitajien koulutuksissa. Lähihoitajat on ihan oma ryhmänsä ja heillä on ihan oma työnkuvansa ja koulutuksensa. Ei ap ulkopuolisena tule koskaan ymmärtämään tätä kuviota, ainoastaan terveysalan ammattilaiset itse ymmärtävät toistensa merkityksen terveydenhuoltojärjestelmän kannalta.

Vierailija
49/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on näitä joiden koko elämän ainoa saavutus on yliopistotutkinto. Minä menin amkiin, koska yliopistosta ei yksinkertaisesti löytynyt yhtäkään kiinnostavaa alaa. Seuraavaksi aion itse asiassa lähteä opiskelemaan amiksessa olevaa alaa eli menen "väärään suuntaan". Minua ei kiinnosta kuinka korkea koulutus minulla on, minua kiinnostaa, että teen työtä jossa aidosti viihdyn ja jaksan olla päivät pitkät. Opiskelen ammattiin täysin oman mielenkiintoni mukaan, en todellakaan koulutustason mukaan.

Sairaanhoitaja, toimintaterapeutti, kuntoutuksen ohjaaja, matkailualan tutkinnot..... Siinä muutama ensin mieleen tullut.  

Ensihoitaja, kätilö, optikko, estenomi, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, röntgenhoitaja

Hoitajaopisto voisi olla hyvä.

Vierailija
50/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei oo älliä käydä edes lukiota.

Vierailija
51/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensihoitaja, kätilö, optikko, estenomi, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, röntgenhoitaja

Hoitajaopisto voisi olla hyvä.

Montako päivää olet opiskellut hoitoalaa? Mitä ylipäänsä tiedät heidän opiskelusta? Tuskinpa yhtään mitään.

Vierailija
52/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yliopistossa kouluteta myöskään trukkikuskeja, rekkakuskeja, bussikuskeja, taksikuskeja, eräoppaita, kaupan kassoja, hierojia, puuseppiä, ompelijoita, kampaajia, rakennusmestareita, keittäjiä ... hmm miksihän ei.

Miksi opiskella rakennusmetariksi kun voi opiskella rakennusalan DI.ksi ja tienata massia vieläkin enemmän samalla työajalla?

Vierailija
53/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei amkissakaan noita kouluteta

Vierailija
54/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskella rakennusmetariksi kun voi opiskella rakennusalan DI.ksi ja tienata massia vieläkin enemmän samalla työajalla?

Koska kaikki ei ajattele pelkkää rahaa. Jokainen hakee mihin haluaa :)

Vierailija
55/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkasin pari viikkoa sitten kesätöihin amk:ta kaksi vuotta käyneen. Ajattelin, että kai hän suunnilleen sen verran osaa kuin kaksi vuotta vastaavaa korkeakoulututkintoa opiskellut. Ei ollenkaan niin... Kädestä pitäen opastettava on. Voi tietysti olla henkilöstäkin kiinni, mutta tää vie melkein saman verran minun aikaani kuin itse tekee, kun pitää kaikki perusasiatkin kertoa.

Turha tietysti täällä avautua, mutta asioiden kokonaisuuden hallinnan tasolla amklla ja korkeakoululla on todella paljon eroa.

Työssä tietenkin oppii, joten jos olet tehnyt kymmenen vuotta alan käytännön töitä, silloin ei tutkinnolla ole niin hirveästi väliä. 

Vierailija
56/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asiansa osaava mesu työmaalla on sentään toista kuin joku random taulukoita nysväävä dippainssi. Meinaan, että suorittavalle puolelle niitä päteviä tarvitaan myös. T. arkkitehti.

Vierailija
57/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hitto siinä on, että vähintään kerran viikossa täällä on aivan raivoisa hyökkäys AMK:ta vastaan? Onhan AMK:ssa varmasti huonoja puolia, mutta niin on amiksessa ja yliopistossakin. Ihmiset/työtehtävät on erilaisia, jollekin amis on liian suppea ja yliopisto liian teoreettinen, niin kyllähän amk on ihan hyvä olla olemassa siinä välillä. 

Vierailija
58/58 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta voidaan tasa-arvon nimissä alkaa kouluttaa lääkärinomeja (yamk), ettei sairaanhoitajien tarvitse mieltään pahoittaa.