Asuntoilmoitusten turn-offit ja muut epäkiinnostavat asuntoratkaisut
Itse suljen välilehden asuntoilmoituksesta, jos esim. omakotitaloon tullaan sisään ns. makuuhuonekerrokseen ja keittiöön ja olkkariin kivutaan ylös toiseen kerrokseen. Yleensä näissä on tietysti iso terassi alhaalla ja yläkerrassa sitten pieni parveke. Mitä iloa siitä terassista on esim. ruokailun ym. suhteen, kuka jaksaa raahata ruokia ja astioita alas ja ylös? Sitten parveke siinä keittiön tai olkkarin yhteydessä on niin pieni monesti, että sinne hädin tuskin saa edes ruokaryhmää ja grilliä. Eri asia ovat ns. rinnetalot, joissa yläkerrasta on pääsy pihamaalle.
Kommentit (1196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratontti ei ole paha asia, jos vuokra-aikaa vielä vaikkapa 50 vuotta jäljellä. Jos ihan just ympeutuu, voi tulla roimia korotuksia vuokraan.
Omakotitalossa vuokratontti usein järkeväkin, koska jos tontin hinta esim. 50 000 e ja vuokra vuodessa 1000 e ja vuokra-aika 50 vuotta, ei kannata ostaa sitä tonttia. Et nimittäin todennäköisesti asu siinä enää 50 vuoden kuluttua ja myydessä et saa tontin hintaa takaisin. Eli teet tappiota.
Vuokratontti on ok, jos sen tontin omistaa kunta. SIINÄ tapauksessa vuokrataso on tiedossa koko vuokra-ajalle, eikä kohtuuttomia korotuksia tule. Vuokra 4% tontin hinnasta ja tontin voi myös lunastaa omakseen kesken vuokrasopimuskauden. Toisin on laita kaiken firmojen ym. keinottelijoiden kohdalla; ne voivat mielivaltaisesti korottaa vuokratasoa ja ainoat vaihtoehdot ovat joko maksaa korotettua vuokraa tai viedä oma talo ym. rakenteet pois tontilta.
Tonttimaa halpenee vain hevonkuusessa eli syrjäseuduilla sijaitsevissa paikoissa.
Mutta tuossa on se yhtälön toinen puoli, eli ikimaailmassa ei taas kannata kasvukeskuksissa ostaa minkäänlaista asuntoa, joka sijaitsee vuokratontilla, ei edes kaupungin vuokratontilla, jos aiot asua siinä vielä vuokrakauden päättymisen aikaan. Esim. pääkaupunkiseudun kaupungit ovat repineet aivan megalomaanisia vuokrankorotuksia vuokra-ajan päättyessä.
Vierailija kirjoitti:
Oksaista mäntypaneelia lattiasta kattoon. Pienet ikkunat.
:DD En tiedä miksi koit tarvetta mainita sanan oksainen. Ymmärrät ehkä (toivottavasti), että aidossa puussa on AINA oksankohtia.
En minäkään pidä siitä, että koko asunto on kuorrutettu pelkällä puulla, mutta se oksainen oli kyllä turha yksityiskohta. Puussa on aina oksat ja kommenttisi antoi sellaisen vaikutelman, ettet pidä juuri näistä em. kaltaisista puupaneeleista.
Mulla turn off on kotien "kylmyys". Näitä valkoisia kivitaloja, valkoisine sisustuksineen ja kiveä joka puolella. Tän takia rakennutettiin itse sitten hirsitalo. Niitä ei juurikaan meinaa edes löytää myynnistä. Ilmeisesti niissä just viihdytään sen verran hyvin. Mutta taas 3-4v vanhoja, eli käytännössä uusia kivitaloja on myynnissä vaikka kuinka.
"Tämä asunto sopii kahdellekin eri sukupolvelle". Jolla tarkoitetaan, että jostain löytyy esim. mummolle oma kerros tai kauppaan kuuluva erillinen yksiö.
Eiköhän lähtökohtaisesti kaikki ainakin kahden makuuhuoneen kämpistä lähtien sovi kahdelle sukupolvelle, vai asuuko Suomessa paljonkin lapsia vanhemmistaan erillään? Eli tuollaisia kämppiä voisi mainostaa "kolmen sukupolven" asuntoina, ei kahden.
Vierailija kirjoitti:
Asunnot, joissa lattiat on "maalattu". Näitä on alkanut näkemään todella paljon varsinkin vanhoissa asunnoissa. Tulee mieleen, että lattia on paskakuntoinen ja se on päätetty "korjata" maalaamalla.
En taida nyt ymmärtää, mitä "maalaaminen" tarkoittaa. Minulla on vanha puutalo. Poistin vanhaa maalia ja tein varovaisen hinnan ja maalasin lankkulattiat. Ennen lattiat maalattiin. Usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäntypaneelit on pieni murhe jos talo on muuten hyvä.
Valitettavasti tällaista ihmettä en ole ikinä nähnyt. Jos mäntypaneelia on kaikilla pinnoilla on talo muutoinkin ihan kamala.
Puupinta on aina puupinta. Sitä voi halutessaan maalatakin.
Vierailija kirjoitti:
Live Love Laugh
Av-mammat eivät osaa katsoa sisustuksen ohi.
Ei mikään yllätys.
Yksi isohko turn-off on ainakin se, jos asunnossa tulee mummo kaupan päälle.
Pienenkin säilytystilan puute, pelottavan yleistä varsinkin uudiskohteissa. Ymmärrän että selkeälinjaiset, avarat ja yhtenäiset tilat ovat muodissa, mutta osa asunnoista on täysin yhteensopimattomia oikean elämän kanssa! Hienoahan se on fantasioida ilmoitusta katsellessa miten kohta alkaa uusi harmoninen ja minimalistinen elämä... Mutta tavallinen lapsiperhe, jossa harrastetaan ja pelataan pihalla, laitetaan itse ruokaa ja koristellaan jouluksi muutenkin kuin vaihtamalla tyylikkäät punaiset verhot ei ihan tyylikkäästi solahda mihinkään 75 neliön minimalistiseen design-kotiin.
Varastotilat, vaatehuoneet, kiinteät kaappisyvennykset ja keittiön säilytystilat loistavat poissaolollaan. Makuuhuoneet ovat pieniä, eikä niihin ole suunniteltu minkäänlaista säilytystilaa. On katsos kaunista rikkomatonta seinää! Kodinhoitotila saattaa olla, mutta se on pieni ja kaukana makuuhuoneista (monesti toisessa kerroksessa). Talossa on muodin mukaisesti useampi wc, mutta ne ovat 2 neliön kokoisia ja niissäkin ainoa mahdollinen säilytystila on pari vetolaatikkoa allaskaapin alla. Omakotitalon autotalli on postimerkin kokoinen, eikä sen yhteydessä ole lainkaan varastotilaa. Eteisessä on sentään aina se yksi MASSIIVISEN kokoinen liukuovikaappi, joka ulottuu 4 metrin huonekorkeuteen.
Mihin h***ettiin niissä on tavallisen perheen tarkoitus laittaa kaiken maailman lasten potkumopot talveksi, tennismailat, joulukoristeet, uunivuoat, jakkupuvut, hiustenkuivaajat ja toppatakit?! Vai eivätkö trendikkäät kunnon kansalaiset enää edes huoli kotiinsa muuta kun 10-osaisen kapselivaatekaapin per henkilö ja sulavalinjaista elektroniikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:DD En tiedä miksi koit tarvetta mainita sanan oksainen. Ymmärrät ehkä (toivottavasti), että aidossa puussa on AINA oksankohtia.
En minäkään pidä siitä, että koko asunto on kuorrutettu pelkällä puulla, mutta se oksainen oli kyllä turha yksityiskohta. Puussa on aina oksat ja kommenttisi antoi sellaisen vaikutelman, ettet pidä juuri näistä em. kaltaisista puupaneeleista.
Sinun kannattaisi katsoa mitä paneleita on tarjolla.
Löytyy vähäoksaista ja oksatonta!
Ohhoh!
:DD
Vierailija kirjoitti:
Paritalot
Nää on pahoja, kun ei voi tietää millainen naapuri on. Voi olla ihan kamala tapaus, ja saa elämän hankalaksi. Tosin tiedän kyllä monia, joilla on mennyt ihan hyvin, mutta itseäni aina mietityttää nämä, kun omassa taloyhtiöissä on yksi todella hankala pariskunta, meitä on onneksi enemmän asukkaita tässä taloyhtiöissä kuin 2.
Näin sinkkuihmisenä nimenomaan halusin itselleni tuon paljon parjatun "keittiön sohvalla", sillä teen niin vähän ruokaa kotona, että erillinen keittiö olisi ollut täysin hukkatilaa. Mulla sohva toimii hyvin tilanjakajana ja tv-taso on sohvaa vastapäätä ehjällä seinällä. Lisäksi halusin monen inhokin tuulikaapin, koska se on kätevä koirataloudessa, varsinkin kun tuulikaappiin laittoi koko lattian peittävän kuramaton.
Ehdottomia turnoffeja mulle olivat remontoimaton sauna-/kylppäriosasto ja remontoimaton keittiö. Nyt keittiön on se halpa mutta siisti ikeaversio, jonka ajan kanssa laitan mieleisekseni. Pintaremontit (tapetoinnit jne.) hoidin ensimmäisenä ja keittiö saa rauhassa odottaa, kun kunto kuitenkin on sellainen ettei inhota katsella sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alue joka on kaavamuutosten kohteena (yleensä vanhoja suosittuja asuinalueita, joille uudisrakennetaan aktiivisesti). Käytiin katsomassa yhtä ihanaa rivarikämppää jossa oli metsään rajoittuva takapiha. Välittäjä sitten sivulauseessa kertoi, että alueella on vireillä kaavamuutoksia ja mm. kyseisen metsän tilalle on tulossa kerrostaloasuntoja.
Tämä kannattaa oikeasti tarkastaa!! Aika paljon on asuntoja jotka ovat hetken aikaa hyvällä paikalla, kunnes viereiselle pellolle pykätään motonetti. Sitten alkaa se läpikadunliikenne aamusta iltaan. Kun etsin taloa, halusin nimen omaan vanhalle alueelle joka on jo täyteen rakennettu. Oli tarjolla samalta asuinalueelta myös halvahko talo, joka oli mukavalla paikalla, mutta jotenkin vaisto sanoi että tuossa ei hyvä heilu. Noh, muutama vuosi, ja naapuriin rakennettiin mt-kuntoutujien koti, ja takapihaan ulottuva etsä hakattiin, ja sinne pystytettiin jotain muuntajakoppeja, ja tehtiin sähkötolppapuisto.
Huomautan että mt- kuntoutujissa ei itsessään ole mitään vikaa, vaan siinä että aikaisemmin lähes 0-liikennekatu muuttui vilkasliikenteiseksi.
Ei välttämättä auta, että valitsee ns. täyteen rakennetun alueen. Jossain vaiheessa saatetaan alkaa purkaa vanhaa ja rakentaa tilalle uutta, esim. kaksi kerrostaloa aiemman yhden tilalle tai kerrostaloja vanhoille omakotitalotonteille. Juuri noin tehtiin meidän entisellä asuinalueella, ja kaupunginosa meni niin pilalle että muutettiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin inhoan näitä nykyisiä avokeittiöhelvettejä. En minä halua "seurustella vieraiden kanssa samalla kun hymyillen kokkailen heille saarekkeen ääressä". Yäk. Kotini on minua eikä vieraitani varten
Tämä. Minulle on myös täysin vieras ajatus kutsua vieraita katselemaan kokkaustani. Onko tämä uusi trendi? Jos pidetään illanistujaiset, niin teen jotain pitsaa tai muuta VALMIIKSI, ja yleensä on sovittu että jokainen tuo jotain mitä on tehnyt kotonaan VALMIIKSI.
En itse haluaisi mennä vieraisille katselemaan kun talonväki laittaa ruokaa tai vaikkapa siivoaa.
Miten ne vieraat joutuisivat katsomaan kokkaamistasi, jos olet tehnyt ruuat etukäteen valmiiksi?
Taidat olla hieman tyhmä.
Eri.
Kävin joskus talossa jossa ulko-ovelta lähti todella pitkä käytävä. Tämän käytävän varrella oli vessa, pesuhuone+sauna, kolme makkaria ja taisi vaatehuonekin löytyä. Sitten pitkän käytävän päässä oli yhdistetty keittiö-olohuone. Ihan kuin olisi kävellyt pitkää hyttikäytävää pitkin. Kallis asunto hyvällä sijainnilla, mutta pelkkää käytävää. Ei jatkoon.
xerxes kirjoitti:
Mä taas tykkään, että khh:sta on käynti pesutiloihin ja ehdottomasti myös ulos. Mut toki sais olla hyvin suunniteltu kokonaisuus. Mulle khh on vähän sellainen varaeteinen/pukuhuone myös (tai jopa etupäässä, vaikka pyykitkin siellä pyöräytetään), toki jos haluaa/on varaa niin voi tehdä jonkun 200 m2 talon, jolloin tämän voi välttää. En oikein ymmärrä miksi khh palvelisi vain yhtä tarkoitusta, koska en itse halua siellä aikaa viettää kodinhoitomielessä muuten kuin heittää pyykit koneeseen. Siitä olen samaa mieltä, että käynti khh:een sais olla muualta kuun keittiöstä.
Et oikein ymmärrä?? Luehan ne viestit uudelleen, niissä kyllä kerrotaan mitkä mättää.
Kun parvekkeelle tai takapihalle pääsee vain MAKUUHUONEEN KAUTTA, eikä esim. olohuoneen tai keittiön. Näin juuri tälläisen ratkaisun yhdessä pohjapiirroksessa ja palasi mieleen muistot siitä, kun teininä olisi halunnut olla rauhassa omassa huoneessa ja perheenjäsen käy tupakalla sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jota ei haittaisi idän tai pohjoisen suuntainen parveke? :D Haen itse nimenomaan noihin ilmansuuntiin aukeavia ikkunoita ja parvekkeita. Pihakin olisi mieluisa pohjoisen tai idän puolella.
Mulla oli aikoinaan yksiö pohjoiseen ja sehän oli ihan parasta, aurinko ei kuumentanut asuntoa mutta paistoi sinne maisemaan hienosti.
Mulla on asunto suurin piirtein itään päin. Tämän kesän helteet meni ilman hermojen kiristelyä, koska asuntooni ei paista aurinko. Ei edes aamuaurinko paista suoraan. Eli tästä ei tule kirkasta pätsiä. Täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alue joka on kaavamuutosten kohteena (yleensä vanhoja suosittuja asuinalueita, joille uudisrakennetaan aktiivisesti). Käytiin katsomassa yhtä ihanaa rivarikämppää jossa oli metsään rajoittuva takapiha. Välittäjä sitten sivulauseessa kertoi, että alueella on vireillä kaavamuutoksia ja mm. kyseisen metsän tilalle on tulossa kerrostaloasuntoja.
Tämä kannattaa oikeasti tarkastaa!! Aika paljon on asuntoja jotka ovat hetken aikaa hyvällä paikalla, kunnes viereiselle pellolle pykätään motonetti. Sitten alkaa se läpikadunliikenne aamusta iltaan. Kun etsin taloa, halusin nimen omaan vanhalle alueelle joka on jo täyteen rakennettu. Oli tarjolla samalta asuinalueelta myös halvahko talo, joka oli mukavalla paikalla, mutta jotenkin vaisto sanoi että tuossa ei hyvä heilu. Noh, muutama vuosi, ja naapuriin rakennettiin mt-kuntoutujien koti, ja takapihaan ulottuva etsä hakattiin, ja sinne pystytettiin jotain muuntajakoppeja, ja tehtiin sähkötolppapuisto.
Huomautan että mt- kuntoutujissa ei itsessään ole mitään vikaa, vaan siinä että aikaisemmin lähes 0-liikennekatu muuttui vilkasliikenteiseksi.
Ei välttämättä auta, että valitsee ns. täyteen rakennetun alueen. Jossain vaiheessa saatetaan alkaa purkaa vanhaa ja rakentaa tilalle uutta, esim. kaksi kerrostaloa aiemman yhden tilalle tai kerrostaloja vanhoille omakotitalotonteille. Juuri noin tehtiin meidän entisellä asuinalueella, ja kaupunginosa meni niin pilalle että muutettiin pois.
Ilman muuta nämä asiat pitää selvittää etukäteen. Vanhalle puutaloalueelle harvoin kyllä ruvetaan rakentamaan kerrostaloja, mutta olen sellaisenkin nähnyt. Kerrostalossa kaksi kerrosta, eikä sen vieressä olevaa ok-taloa saatu myytyä oikein millään hinnalla. Tämä johtui siitä että kt:n ylemmän kerroksen parvekkeet olivat ok-talon takapihalle.
Mulla ei ollut edellisessä asunnossa olohuoneessa yhtäkään ehjää seinää (eli seinää jolla ei ole ikkunaa tai ovea). Yhdellä seinällä oli ikkunalla, yhdellä ovi makuuhuoneeseen, yhdellä aukko eteiseen ja yhdellä ovi toiseen makuuhuoneeseen. Kummasti vaan sielläkin oli kaksimetrinen sohva, sivupöytä, nojatuoli ja kirjahylly. Nykyisessä asunnossa samassa huoneessa on se samainen yli kaksimetrinen sohva, kirjahylly, 160 cm sänky, kaksi pikkupöytää, sohvapöytä ja nojatuoli vaikka ehjiä seiniä on tasan yksi.