Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS:Bussikuski jätti 9-vuotiaan tytön pysäkille, koska käteinen ei kelpaa – äiti löysi tyttärensä tuntia myöhemmin itkuisena ja peloissaan

Vierailija
18.06.2020 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006546189.html

Miksi äiti ei varmistanut että kelpaako käteinen bussiin?

Kommentit (342)

Vierailija
121/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolo äiti. Itkee lehdessä, vaikka oli oma syynsä. Ja avuton lapsi ei osannut mennä takaisin kaverilleen soittamaan äidilleen. Pääasia tuntuu olevan, että äiti pääsee syyttämään bussikuskia.

Oletatko, että yhdeksänvuotias alkaa paniikissa ajatella rationaalisesti? Äidin virheistä voi keskustella erikseen, mutta tämä oli bussikuskilta ihan selkeä heitteillejättö-

Ohjeistus on ettei käteistä oteta ja itse en ainakaan haluaisi koronaa vain sen takia ettei joku noudada ohjeistusta ja tuo likaisia rahoja, jotka on pyörineet satojen ihmisten käsissä. Jos yhtään olet viimeaikoina matkustanut bussissa, niin kuljettajat eivät edes halua katsoa sisääntulijoita päin, kun päästävät bussiin ja ymmärrän heitä täysin. 

Vierailija
122/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt yhtään olet oppinut lukemista siellä opiskelun mekassa Helsingissä, niin ymmärrät välikohtauksen tapahtuneen Kouvolassa. Kouvola on se kaupunki jossa sinäkin vierailit lapsuudessasi huvipuistossa käyden.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarkastaja Kouvolan paikallisliikenteen bussiin tulee? Joku yksityisen Parkkipate firman pysäköinnin valvoja vai? Kouvolan busseissa ei ole kertaakaan näkynyt lippujen tarkastajaa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menin joskus paikallisliikenteen bussiin ja kuski kertoi minulle kerrottiin ettei korttimaksu käy vaan ainoastaan käteismaksu. Kysyin suoraan kuskilta, että voinko matkustaa tämän kerran pummilla ja maksaa vasta tulevilla kerroilla. Kuski hyväksyi sen vastalauseita esittäen.

Aikuisena sitä on rohkeutta, mutta lapsena olisin itsekin jäänyt kadun varteen itkemään.

Bussikuski voi päästää, mutta jos tulee tarkastajat, saat sakkomaksun ihan varmasti.

En tiedä missä takahikiällä asut, mutta HSL:n tarkastajat on työskennelleet ihan normaalisti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 km kävely 9 vuotiaalle kotiin ylivoimainen kesällä?

Mikähän vamma sillä oli?

Hän ei tiennyt mihin päin olisi pitänyt kävellä, eikä voinut käyttää Google mapsia kun akku oli loppu.

Omassa lapsuudessa olisi kysytty vastaantulevalta minne suuntaan mennään.

Vierailija
124/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on aikuisen vastuu? Ja tarkoitan bussikuskia!

Bussikuskin tehtävä on ajaa bussia ja huolehtia, että ajaminen tapahtuu matkustajia vaarantamatta. Bussikuskin tehtävä ei ole huolehtia siitä, että lapsilla on sopiva maksuväline, akkua puhelimessa jne. Se on vain ja ainoastaan lapsen vanhempien/huoltajien tehtävä. Heidän vastuunsa, ei kenenkään muun.  

Vierailija
125/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan sompanssien ei tarvitse näyttää lippuja. Eikä kukaan niiltä edes uskalla kysyä.

Vierailija
126/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIKÖ NYKYLAPSET JAKSA KÄVELLÄ KOLMEA KILOMETRIÄ?????????????????????????????????????????????

Vierailija
127/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tuossa kertoi ettei saanu ärrältä pakettia ku ei ollu kun käteistä...mulla jäi ärrälle röökiaski, pari energiajuomaa , suklaalevy  ja  tamppoonit kun se vitt"sesti hymyilevä myyjä alkoi osoitella jotain lappua että käteinen ei käy. Sanoin että mulla on luottotiedot menny, miten mä pankkikortin muka saan? Kohautteli vaan vi""nen hymy naamallaan harteita ja  kehtasi vielä kiljua perään että mun pitää viedä ne ostokset takaisin mistä otin. Sai viiä ihan ite vaan.

Vain otettu lääke auttaa. Luottotiedoton kyllä saa pankkikortin. Toki sepustuksesi olikin vain sekavaa provoyritys tms. 

No ei todellakaan saa! Olen 41-vuotias ja minulla maksuhäiriömerkinnän takia vain Visa Eletrcon .En saa myöskään vuokrattua asuntoa yksityishenkilöiltä. Maksuhäiriöt vaikuttaa hiton moneen asiaan.

Kulta, se Visa Electron on pankkikortti. 

Tiedän muttei luottokortti, ellei siinä ole katetta niin sitten osta mitään. Eli jos käteinen ei kelpaa eikä ole muuta kuin tyhjä Visa Eletcron niin siinäpä sitten olen  ./ Käytönössä  peeaa.

No se nyt vielä puuttuisi, että ihminen, joka ei osaa edes alkeita raha-asioista saisi luottokortin. Jos on tili tyhjä, sitten ei osteta mitään. Hyvin yksinkertaista. 

Vierailija
128/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä se alkaa, kaupatkaan ei kaikki ota käteistä vastaan, tästä se ihmisten mikro siruttaminen alkaa....

Vierailija
129/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei busseja ole jo sytytetty palamaan?

Vierailija
130/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt yhtään olet oppinut lukemista siellä opiskelun mekassa Helsingissä, niin ymmärrät välikohtauksen tapahtuneen Kouvolassa. Kouvola on se kaupunki jossa sinäkin vierailit lapsuudessasi huvipuistossa käyden.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarkastaja Kouvolan paikallisliikenteen bussiin tulee? Joku yksityisen Parkkipate firman pysäköinnin valvoja vai? Kouvolan busseissa ei ole kertaakaan näkynyt lippujen tarkastajaa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menin joskus paikallisliikenteen bussiin ja kuski kertoi minulle kerrottiin ettei korttimaksu käy vaan ainoastaan käteismaksu. Kysyin suoraan kuskilta, että voinko matkustaa tämän kerran pummilla ja maksaa vasta tulevilla kerroilla. Kuski hyväksyi sen vastalauseita esittäen.

Aikuisena sitä on rohkeutta, mutta lapsena olisin itsekin jäänyt kadun varteen itkemään.

Bussikuski voi päästää, mutta jos tulee tarkastajat, saat sakkomaksun ihan varmasti.

En tiedä missä takahikiällä asut, mutta HSL:n tarkastajat on työskennelleet ihan normaalisti. 

Sorry, en ole käynyt Kouvolassa huvipuistossa. Olen käynyt vain Linnanmäellä. Ja tämä tapahtuma oli Helsingissä HSL:n toimialueella, jossa tarkastajia näkyy ihan viikottain. 

Vierailija
131/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 10-vuotias ei osaa säätää tai vahtia  kännykkäänsä niin että akku ei lopu, eikä osaa yli 50-vuotiaskaan.

Olen (59 v) esim joutunut yhdellä lentokentällä pulaan kun myöhästymme koneesta enkä voinut kännykällä ostaa lippua toiseen koneeseen kun akku oli loppu. Sain ostettua pavlelutiskillä mutta tuli paljon kalliimaksi. Entä jos ei olisi ollut palvelutiskiä auki  niin sinne olisin jäänyt. Ja tiedoksi: Laturi oli repussa joka oli pojan mukana, poika pääsi sillä koneella jolla meidän piti alunperin , käsimatkatavaroilla, mutta mä jäin kentälle isojen laukkujen ja suksien kanssa.

Tämä että joka h-mmetin paikassa voi maksaa vain kännykällä tai saa alennuksen vain jos maksaa sillä, on ihan p-stä!

Kyllä osaa. Ihan perusasioita, että lentokentällä on akkua jäljellä ja laturin lisäksi myös varavirtalähde. Siellä kännykässähän se lentolippukin on.

Vierailija
132/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tuossa kertoi ettei saanu ärrältä pakettia ku ei ollu kun käteistä...mulla jäi ärrälle röökiaski, pari energiajuomaa , suklaalevy  ja  tamppoonit kun se vitt"sesti hymyilevä myyjä alkoi osoitella jotain lappua että käteinen ei käy. Sanoin että mulla on luottotiedot menny, miten mä pankkikortin muka saan? Kohautteli vaan vi""nen hymy naamallaan harteita ja  kehtasi vielä kiljua perään että mun pitää viedä ne ostokset takaisin mistä otin. Sai viiä ihan ite vaan.

Vain otettu lääke auttaa. Luottotiedoton kyllä saa pankkikortin. Toki sepustuksesi olikin vain sekavaa provoyritys tms. 

No ei todellakaan saa! Olen 41-vuotias ja minulla maksuhäiriömerkinnän takia vain Visa Eletrcon .En saa myöskään vuokrattua asuntoa yksityishenkilöiltä. Maksuhäiriöt vaikuttaa hiton moneen asiaan.

Tiedän muttei luottokortti, ellei siinä ole katetta niin sitten osta mitään. Eli jos käteinen ei kelpaa eikä ole muuta kuin tyhjä Visa Eletcron niin siinäpä sitten olen  ./ Käytönössä  peeaa.

En tajua aikuista jolla on Visa Electron. Sehän on karkin osteluun tarkoitettu lapsille tai muille henkilöille, jotka eivät hallitse rahankäyttöään.

Vierailija
133/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä jatkuvaa bussikuskien syyttelyä. Heille on annettu tiukat ohjeet, kuinka toimia. Toimit ohjeiden mukaan, saat torut. Ihme, ettei aina huvita tehdä duunia. Tehdään niin tai näin, niin turpiin tulee.

Myös meille asiakkaille ohjeet ovat olleet selvät: osta lippu etukäteen, busseista ei saa ostettua lippua. Hyvin yksinkertaista. Nyt taas pitäisi jonkun lukutaidottoman hieno rouvan lasta paapoa... :D

Ihan jo koulutuksessa kerrotaan ettei ketään saa jättää heitteille, jos kyseessä on esim. Nuori tai päihtynyt. Eli kyllä kuski on toiminut väärin tilanteessa. Ei meillä mitään tiukkoja ohjeita ole. Inhimillisyyttä ja maalaisjärkeä itsekin käytän töissä päivittäin, eikä ole toruttu vastaavissa tilanteissa

T: linja-auton kuljettaja

Etpä ole bussikuskia nähnytkään, jos väität, että kuskeja ohjeistetaan ottamaan ympäripäissään oleva ihminen kyytiin. Täälläpäin ainakin käännytetään ovelta jos on liian päissään ja hyvä niin. 

Jos tämä päihtynyt henkilö on jossain keskustassa jossa on ihmisiä, niin en minäkään ottaisi kyytiin. En jaksa alkaa saivartelemaan, kyllä varmasti aikuiset ihmiset ymmärtävät mikä on heitteillejättö. Nythän puhuttiin lapsesta.

Ei sinun tarvitsekaan saivarella. Ihan vain vastasin tuolle, joka väitti, että päihtyneet pitää ottaa kyytiin, etteivät jää heitteille.

Niin, olen sama henkilö tietysti. Jos näet ojassa humalaisen henkilön makaamassa, niin mitä teet? Mitä sinun kuuluisi tehdä? Kuskeja sitoo samat velvollisuudet, mutta töissä ollessa on vielä isompi vastuu ettei omalla toiminnallaan aiheuta kenellekkään hengenvaaraa. Niinkuin kirjoitin en ottaisi kyytiin jos on muitakin ihmisiä huolehtimassa, mutta yksin häntä ei saisi jättää pysäkille. Jännä että tämmöistä asiaa pitää vääntää rautalangasta. Vaikka laki on aika yksiselitteinen.

Vierailija
134/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se nyt vielä puuttuisi, että ihminen, joka ei osaa edes alkeita raha-asioista saisi luottokortin. Jos on tili tyhjä, sitten ei osteta mitään. Hyvin yksinkertaista. 

Tämän takia luottotiedoton ei saa PANKKIKORTTIA, koska sen pystyy saamaan miinukselle. Visa Electronia ei.

-sivusta.

Vierailija
135/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän vamma sillä oli?

Hän ei tiennyt mihin päin olisi pitänyt kävellä, eikä voinut käyttää Google mapsia kun akku oli loppu.

Minun lapsuudessani 2000-luvulla opetettiin, että vieraille aikuisille ei saa puhua.

Vierailija
136/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia luottotiedoton ei saa PANKKIKORTTIA, koska sen pystyy saamaan miinukselle. Visa Electronia ei.

-sivusta.

Ei, vaan luottotiedon ei saa LUOTTOKORTTIA. Visa Electron on pankkikortti. Pankkikortti, on kortti, jolla voi maksaa vain, jos tilillä on katetta. 

Vierailija
137/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolo äiti. Itkee lehdessä, vaikka oli oma syynsä. Ja avuton lapsi ei osannut mennä takaisin kaverilleen soittamaan äidilleen. Pääasia tuntuu olevan, että äiti pääsee syyttämään bussikuskia.

Oletatko, että yhdeksänvuotias alkaa paniikissa ajatella rationaalisesti? Äidin virheistä voi keskustella erikseen, mutta tämä oli bussikuskilta ihan selkeä heitteillejättö-

Ohjeistus on ettei käteistä oteta ja itse en ainakaan haluaisi koronaa vain sen takia ettei joku noudada ohjeistusta ja tuo likaisia rahoja, jotka on pyörineet satojen ihmisten käsissä. Jos yhtään olet viimeaikoina matkustanut bussissa, niin kuljettajat eivät edes halua katsoa sisääntulijoita päin, kun päästävät bussiin ja ymmärrän heitä täysin. 

Ahaa, eli ohjeistuksen vuoksi bussikuski päätti jättää lapsen heitteille. Melko alhainen moraali hänellä.

Vierailija
138/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse opettanut lapseni toimimaan hätätilanteissa. esim. tuossa tilanteessa lapseni olisi voinut aivan hyvin mennä istumaan ja sanonut, että soitan äidin pysäkille vastaan ja hän tulee maksamaan matkan, olen alaikäinen ja tämä on vaarallinen alue tähän aikaan illasta, joten en aio jäädä yksin tuonne ulos. tämän ohjeen olen antanut, koska olen opettanut lapsilleni ettei kuskeilla ole oikeutta jättää alaikäistä lasta yksin johonkin korpeen.

tai sitten lapseni olisi voinut (olen opettanut tämänkin) puhutella bussissa olevia muita ihmisiä ja kysynyt voisiko joku tulla maksamaan kortillaan minun matkani ja ottaa vastineeksi käteistä rahaa

jos lapsella ei olisi ollut käteistä, mutta puhelin toimii, hän olisi voinut soittaa jommalle kummalle vanhemmalleen ja olisimme voineet sitten jutella lasta auttavan aikuisen kanssa, että miten matka korvataan.

jos kaikesta huolimatta lapsi heitetään ulos bussista, lapseni osaavat puhutella kadulla kulkevia ihmisiä ja pyytää vaikka puhelinta lainaan, jotta voivat soittaa häkeen.

Olen myös sanonut, että aina hätätilanteessa saa ottaa taksin ja tulla sillä kotiin ja että kuskille pitää sanoa jo ennen matkan alkamista ettei ole rahaa maksaa, mutta kotona äiti/isä maksaa matkan. 

kaikenkaikkiaan näissä tilanteissa on kyse siitä, että lapsi pitää opettaa puhumaan vieraille ihmisille ja selittämään asiansa siten, että vieras ymmärtää.

Olen itse kerran maksanut vieraan lapsen matkan, kun kuski alkoi selvittämään lapselle että ei busseissa ilmaiseksi kuljeta. kun oli viimeinen bussi, menin ja maksoin lapsen matkan, toiset sitten istuivat paikallaan ja näpertelivät puhelintaan ja pari tyyppiä kuvasi sitä... no.. hupinsa kullakin.

Vierailija
139/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän vamma sillä oli?

Minun lapsuudessani 2000-luvulla opetettiin, että vieraille aikuisille ei saa puhua.

No sitten jäät itkemään ja soitat iltalehteen jälkikäteen. Et varmaan olisi ladannut puhelintatakaan ja käyttänyt aplikaatiota.

Vierailija
140/342 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä jatkuvaa bussikuskien syyttelyä. Heille on annettu tiukat ohjeet, kuinka toimia. Toimit ohjeiden mukaan, saat torut. Ihme, ettei aina huvita tehdä duunia. Tehdään niin tai näin, niin turpiin tulee.

Myös meille asiakkaille ohjeet ovat olleet selvät: osta lippu etukäteen, busseista ei saa ostettua lippua. Hyvin yksinkertaista. Nyt taas pitäisi jonkun lukutaidottoman hieno rouvan lasta paapoa... :D

Ihan jo koulutuksessa kerrotaan ettei ketään saa jättää heitteille, jos kyseessä on esim. Nuori tai päihtynyt. Eli kyllä kuski on toiminut väärin tilanteessa. Ei meillä mitään tiukkoja ohjeita ole. Inhimillisyyttä ja maalaisjärkeä itsekin käytän töissä päivittäin, eikä ole toruttu vastaavissa tilanteissa

T: linja-auton kuljettaja

Etpä ole bussikuskia nähnytkään, jos väität, että kuskeja ohjeistetaan ottamaan ympäripäissään oleva ihminen kyytiin. Täälläpäin ainakin käännytetään ovelta jos on liian päissään ja hyvä niin. 

Jos tämä päihtynyt henkilö on jossain keskustassa jossa on ihmisiä, niin en minäkään ottaisi kyytiin. En jaksa alkaa saivartelemaan, kyllä varmasti aikuiset ihmiset ymmärtävät mikä on heitteillejättö. Nythän puhuttiin lapsesta.

Ei sinun tarvitsekaan saivarella. Ihan vain vastasin tuolle, joka väitti, että päihtyneet pitää ottaa kyytiin, etteivät jää heitteille.

Niin, olen sama henkilö tietysti. Jos näet ojassa humalaisen henkilön makaamassa, niin mitä teet? Mitä sinun kuuluisi tehdä? Kuskeja sitoo samat velvollisuudet, mutta töissä ollessa on vielä isompi vastuu ettei omalla toiminnallaan aiheuta kenellekkään hengenvaaraa. Niinkuin kirjoitin en ottaisi kyytiin jos on muitakin ihmisiä huolehtimassa, mutta yksin häntä ei saisi jättää pysäkille. Jännä että tämmöistä asiaa pitää vääntää rautalangasta. Vaikka laki on aika yksiselitteinen.

Jännä, että yksikään kuski ei ole ottanut päihtynyttä kyytiin niillä vuoroilla, joilla minä olen matkustanut. Matkustan bussilla lähes päivittäin, joten aikas monta tapausta on tullut nähtyä. Jos bussikuskit huolehtisivat jokaisesta juoposta, joka pysäkeillä makaa, eivät he tiettyinä ajankohtina ehtisi sitä omaa työtänsä eli bussin ajamista edes tehdä. Poliisit ovat sitä varten, että poimivat juopot talteen. Ei se ole bussikuskien tehtävä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi