Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS:Bussikuski jätti 9-vuotiaan tytön pysäkille, koska käteinen ei kelpaa – äiti löysi tyttärensä tuntia myöhemmin itkuisena ja peloissaan

Vierailija
18.06.2020 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006546189.html

Miksi äiti ei varmistanut että kelpaako käteinen bussiin?

Kommentit (342)

Vierailija
301/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hulluus tämä on ettei käteistä saa käyttää?! Minä en meinannut saada R-kioskilta pakettiani ulos, koska maksoin käteisellä! Myyjä kyseli tuskastuneeena eikö minulla ole pankkikorttia, sanoin että ei ole kuin  tämä Visa Electron ja sillä on vain 2 e. 

Mikä on tämä hulluus, että pitää väkisin käyttää hankalaa, hidasta ja tilaa vievää käteistä vuonna 2020 ???

Heitän yleensä lompakosta kolikot roskiin, koska ne vievät liikaa tilaa.

Vierailija
302/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, että okei kuskitkin voi mokata. Miksi pitää mennä vielä iltapäivälehtien lööppeihin valittamaan asiasta?

Tasapuolisuuden vuoksi. Onhan ennenkin kohuttu lapsen jättämisestä pysäkille. Ei tässä ihonvärin pitäisi ratkaista uutiskynnyksen ylittämistä. Hätä on hätää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hulluus tämä on ettei käteistä saa käyttää?! Minä en meinannut saada R-kioskilta pakettiani ulos, koska maksoin käteisellä! Myyjä kyseli tuskastuneeena eikö minulla ole pankkikorttia, sanoin että ei ole kuin  tämä Visa Electron ja sillä on vain 2 e. 

Mikä on tämä hulluus, että pitää väkisin käyttää hankalaa, hidasta ja tilaa vievää käteistä vuonna 2020 ???

Heitän yleensä lompakosta kolikot roskiin, koska ne vievät liikaa tilaa.

Jos sinulle rahalla ei olekaan merkitystä, jollekin toiselle sillä on suuri merkitys. Laita kolikkosi johonkin parempaa kuin roskiin. Kipeästi varoja kaipaavia keräyskohteita on runsaasti valittavana.

Vierailija
304/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä katon, että tuossa pääsyyllinen on vanhempi. Ei tunne lastaan ja sen kykyä pärjätä tilanteissa.

Ei noin nuorta vielä laiteta kulkemaan julkiseen liikenteeseen, jos lapsi ei pärjää ongelmatilanteissa.

Miksei mennyt kaverin luo takas ja soittanut sieltä?

Vanhempi on tehnyt virheen mutta siitä ei kenekään, edes bussikuskin pidä rangaista lasta. Eikä etenkään jättää heitteille. Me ollaan kaikki vastuussa siitä että lapset ovat turvassa. Joka muuta väittää sen kannattaa tutkailla omaa ihmisyyttään ja tarkasti. 

Voisitko kertoa, mitä bussikuskin olisi pitänyt tehdä toisin?

Bussikuskin olisi pitänyt joko myydä lippu käteisellä tai päästää lapsi ilmaiseksi.

Vierailija
305/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesimeloni00, puhuu aiheesta muualla

Vierailija
306/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä jatkuvaa bussikuskien syyttelyä. Heille on annettu tiukat ohjeet, kuinka toimia. Toimit ohjeiden mukaan, saat torut. Ihme, ettei aina huvita tehdä duunia. Tehdään niin tai näin, niin turpiin tulee.

Myös meille asiakkaille ohjeet ovat olleet selvät: osta lippu etukäteen, busseista ei saa ostettua lippua. Hyvin yksinkertaista. Nyt taas pitäisi jonkun lukutaidottoman hieno rouvan lasta paapoa... :D

Miksei näille kuskeille jankuteta, että lapset ovat AINA erityistapauksia ja heidän on päästävä vaikka ilmaiseksi matkaan.

Itsekin olen aikuisena naisenakin päässyt ilmaiseksi, kun sopivaa rahaa ei vaan ollut antaa rahasta takaisin.

Vierailija
307/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä katon, että tuossa pääsyyllinen on vanhempi. Ei tunne lastaan ja sen kykyä pärjätä tilanteissa.

Ei noin nuorta vielä laiteta kulkemaan julkiseen liikenteeseen, jos lapsi ei pärjää ongelmatilanteissa.

Miksei mennyt kaverin luo takas ja soittanut sieltä?

Ei lapsen pärjäämisessä mitään ongelmaa ollut, vaan kuljettajan. Hänen olisi pitänyt osata toimia tilanteessa fiksusti ja ottaa lapsi kyytiin.

Miten kuskissa on vikaa? Ei kuski tiedä, kuka lapsi on, mistä lapsi on tulossa ja mihin menossa. Olisiko pitänyt alkaa selvittää ja perehtyä? Kuskilla on työnantajan ohjeet ja niiden mukaan hänen on toimittava, vieläpä määrätyssä aikataulussa. Kyseessähän ei ollut keskiyö, -40 pakkasta. Vanhemman vastuulla on ihan täysin ohjeistaa omat mukulansa ja selvitellä reitit ja liput valmiiksi. Vanhemman vastuulla on myös huolehtia omasta takaa saattaja, jos muksu on niin pieni tai toope, ettei selviä odotetuista asioista itse.

Olisihan voinut olla vaikka villiviikari, joka on kotoaan omalla päätöksellä äidiltä pöllityllä kolikolla matkalla vaikka uimahalliin tai kaverin luokse, johonkin mikä ei ole itsellä edes tiedossa. Jos kuski olisi ottanut kyytiin ja muksu harhailisi "kadonneena" stadin ytimessä, taas olisi kuskin vika, kun on ottanut kyytiin ja soitto lehteen. Ihmeellinen on tämä yhteiskunta nykyään, kun kaikki vika on aina jossain ihan muualla, kuin itsessä.

Vierailija
308/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko Sauli lahjoitti polkupyörän?

Vierailija
309/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilmeisesti tarvetta tehdä tutkintapyyntö äidistä, ei tuolla tavalla voi jättää 9-vuotiasta avutonta lasta heitteille. Ilmeisesti vielä jonkinlainen erityishuomiota tarvitseva lapsi, koska ei ymmärtänyt takaisin kaverilleen mennä ja oli kännykän akunkin päästänyt tyhjäksi.

Vierailija
310/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuski teki kyllä väärin, mutta lapselle pitäis opettaa, että kännykkää ei saa päästää tyhjäksi, tai pitää ladata ennenkuin lähtee liikkeelle.

Vierailija
311/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko on kieltää käteisen käyttö? Voi suositella sitä mutta kyllä rahan pitää kelvata.

Vierailija
312/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän ihmisellä on pokkaa siirtää oma vastuu aina pois ja syytellä muita. Tässä esim sitä kuljettajaa. Röyhkeänä kerrotaan jopa lehteen, jotta saadaan huomiota. Ja toisaalta pois huomio siitä, että on vanhempana mokannut, kun ei ole huolehtinut lapsensa asioista.

Tuo matka Kuninkaantammesta Kannelmäkeen on noin kilometri tai korkeintaan kaksi eli ihan kävelymatka. Tekee vain hyvää liikkua nykynuorisollekin.

Olen täällä pääkaupunkiseudulla törmännyt kahteen kertaan ilmiöön, että joku lapsi pummaa matkan röyhkeästi. Kuskit pelkäävät näitä kirjoituksia ja suostuvat kyyditsemään ilmaisiksi.

Vierailija
313/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuhan on aina jonkun muun kun äiti on idiootti. Ja toi tarina , näkäinen lapsi, kenen syy se on bussikuskin? Kännykän akku tyhjä, se oli varmaan mun vika.

Miksi se mukula ei menyt takas kaverille, senhän olis pitänyt olla fiksu kuten äitinsä.

Vierailija
314/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä jatkuvaa bussikuskien syyttelyä. Heille on annettu tiukat ohjeet, kuinka toimia. Toimit ohjeiden mukaan, saat torut. Ihme, ettei aina huvita tehdä duunia. Tehdään niin tai näin, niin turpiin tulee.

Myös meille asiakkaille ohjeet ovat olleet selvät: osta lippu etukäteen, busseista ei saa ostettua lippua. Hyvin yksinkertaista. Nyt taas pitäisi jonkun lukutaidottoman hieno rouvan lasta paapoa... :D

Asiapa ei ole näin mustavalkoinen. En muista lain kohtaa ulkoa mutta laki itseasiassa antaa nimenomaan mahdollisuuden päästää kyytiin omaa harkintaa käyttäen maksutta jos näyttää että juurikin esim pieni lapsi jäisi vaaraan jos ei pääsisi kyytiin.

Valitettavasti veikkaan että työn kyynistämä kuski on ollut vain huonolla tuulella ja unohtanut hetkeksi järjen äänen.

Terv BCD-kortin ja Linja-autonkuljettajan ammattitutkinnon suorittanut

Vierailija
315/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Oulussa oon ihan omin silmin nähny ja kuullu, kuinka bussikuski päästi itkevän lapsen bussiin kun lapsen korttia ei löydy. Ei jättäny pysäkille. Käski vaan lapsen soittaa vanhemmille ja heidän kanssaan sopia että miten pääsee takas kotiin. Oli talvi ja pakkanen ja lapsi menossa kouluun.

Eli ei ne säännöt nyt ihan niin tiukat ole, joustonvaraa on jos on halua.

Vierailija
316/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomien kertomus tapahtui Helsingissä ja kyseessä oli lapsi joka yritti matkustaa bussilla.

Itse kerroin viestiketjussa kuinka AIKUISENA koetin matkustaa bussilla ja koska korttimaksu ei kelvannut niin kysyin luvan kuskilta ja sain matkustaa pummilla yhden kerran. Olen aikuinen, matkustanut kerran elämässäni pummilla kysyen siihen kuskilta luvan ja tunnen kotikaupunkini kaikki asuinalueet joten osaan kyllä kävellä myöskin kotiini. Herra jumala ei auttanut minua kotiini vaan reilu bussikuski.

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtui siis vielä jossain tuppukylä Kouvolassa? Missä pullossa lapsia elätetään, jos eivät tunne oman kotikaupunkinsa suuntia? Herranjumala sentään 

Vierailija
317/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun meidän lapset oli tuon ikäisiä ja niillä oli kavereita kylässä niin mentiin aina saattamaan bussille ja katsottiin että varmasti pääsee kyytiin. Joskus saattaa olla vaikka vuoro pois välistä tms. Yleensä vielä soitin isälle tai äidille että Maija on nyt bussissa tulossa kotiin.

Vierailija
318/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen Hesassa bussilla . Siinä kuljettajat ovat päästäneet lapsia ja mummoja ilmaiseksi, jos näillä on vain kolikoita.

Ja eivät ole kantasuomalaisia kuljettajia.

Vierailija
319/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuski vasemmistolainen?

Minä olen vasemmistolainen ja olen usein auttanut kassajonossa ihmistä, jolla raha ei riitä. Samoin olen bussissa maksanut jonkun puolesta muutaman kerran. Minun vasemmistolaisuuteeni kuuluu myös se, että annan kerjäläisille rahaa, eikä vain kolikoita. Pidän lompakon sivutaskussa vitosia sitä varten.

Nyt ei ole kerjäläisiä näkynyt, joten olen lahjoittanut puhelinkeräyksiin UNICEF, PELASTAKAA LAPSET, JA PLAN.

Vierailija
320/342 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkoot suositus miten tahansa mutta kyllähän nyt rahan pitää kelvata! Jos minua ei huolittaisi bussiin tai en saisi ruoka-ostoksiani mukaan puuttuvan käteisen vuoksi nostaisin melkoisen metelin ja veisin asian sosiaaliseen mediaan. 

"Kyllähän rahan pitää kelvata"

Ihan oikeesti boomer. On tilanteita joissa se käteinen nyt ei välttämättä kelpaa, ja silloin sä joko kaivat kortin esiin tai lähdet vähin äänin ja ensi kerralla pidät kortilla sen verran valuuttaa että pärjäät vastaavissa tilanteissa.