Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko, että pallosalama on olemassa ja tieteellisesti mahdollinen?

Vierailija
18.06.2020 |

Tieteellisesti tämä ilmiötä ja sen syntymekakanismia ei ole voitu selittää eikä sellaista ole voitu tuottaa koskaan testiolosuhteissa. Kuitenkin ilmiö tunnetaan lähes kaikkien kansakuntien kielessä ja maailmassa löytyy tuhansia ihmisiä, jotka väittävät sellaisen nähneensä. Totta vai tarua?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena leirillä kun ohjaaja ja osa leiriläisistä näki sellaisen läheisellä pellolla ukkosen aikana. Itse en valitettavasti. Tilanne oli niin spontaani että en usko että olisivat siinä valehdelleet, joten ajattelen että näkivät oikeasti.

Vierailija
2/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pelkää noita. Tuleeko se avoimesta ikkunasta sisään? Ei varmaan pienestä raosta mahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriani tämän suhteen on seuraava: Lähelle iskeneen salaman välähdys on niin kirkas ja niin nopeasti syttyvä, että ihmisen silmä tavallaan sokaistuu hetkeksi ja katseen kohdistuspisteessä näyttäisi olevan kirkas piste ja pallo mikä myös liikkuu katseen kohdistuksen muuttuessa. Tätä virheellisesti kuvitellaan pallosalamaksi.

Vierailija
4/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt lapsena pallosalaman tulevan sisään pistorasiasta, yläkerrassa olevassa huoneessa. Pallo pyöri aikansa paikallaan, seilasi sitten hieman sivuttais suuntaan ja haihtui yhtäkkiä. Ulkoa kuului järjettömän kova paukaus. Juoksimme alakertaan kun pelästyimme ilmiötä. Pallosalama on todellakin olemassa. Miksi ei muka olisi? 

Vierailija
6/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallosalama poltti tätini ja hänen poikaystävänsä 70-luvulla, tuli  telttaan.

Vierailija
7/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nähnyt lapsena pallosalaman tulevan sisään pistorasiasta, yläkerrassa olevassa huoneessa. Pallo pyöri aikansa paikallaan, seilasi sitten hieman sivuttais suuntaan ja haihtui yhtäkkiä. Ulkoa kuului järjettömän kova paukaus. Juoksimme alakertaan kun pelästyimme ilmiötä. Pallosalama on todellakin olemassa. Miksi ei muka olisi? 

Ihmiset yleensä pitävät sitä mielikuvituksen tuotteena.

Vierailija
8/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkiin tuli pallosalama sisälle ja jätti liikkuessaan palojälkiä seiniin ja lattiaan, kapeita mustia.

Toisessa tapauksessa ihoon tuli palojälkiä, samanlaisia kuin auringonpolttamassa, kun pallo oli heti ikkunan ulkopuolella.

Vierailija
9/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole vuosiin miettinyt asiaa. Lapsena muistan kun näistä peloteltiin, tosin silloin näistä peloteltiin ihan faktana ilman epäilystäkään siitä etteikö näitä olisi olemassa. Tämän jälkeen ei ole pallosalama ilmiönä tullut missään vastaan.

Vierailija
10/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiustenkuivaajani kärähti ja sen virtajohdon läpi syöksyi sellainen 20 cm läpimitaltaan ollut pallosalama. Leijui pari sekuntia ilmassa ja hävisi.

Ei ollut ukonilmaa.

Vierailija
11/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni pelkää noita. Tuleeko se avoimesta ikkunasta sisään? Ei varmaan pienestä raosta mahdu.

Näkemäni pallosalama tuli sisään pistorasiasta, kiersi vauhdilla huoneita ja poistui pistorasiasta. Talo oli vanha, en tiedä, onko nykyään sähköverkot suojatunpia.

Vierailija
12/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä mikä oli, mutta meillä kävi joku salamanpoikanen aamulla räpsähtämässä keittiössä. Olin sieltä vain hetkeä aiemmin poistunut, kun kuului selän takaa aivan kuin staattisen sähkön poksahtaminen. Poika sattui olemaan vieressä ja näki myös välähdyksen. Ukkonen oli hetkeä aiemmin helisetellyt ikkunoita.

Kaupungissa tämä omakotitalossa.

Vierailija
13/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Tuli pistorasiasta, sinkoili vähän aikaa edes takas ja meni pois keittiön vesihanasta. Olin ihmeissäni mutta talon vakiasukkaat ei juuri säikkyneet. Heille tuttu ilmiö. Usko tieteentekijöihin osittain mureni koska eivät edes usko niiden olevan todellisia. Voi uunot.

Vierailija
14/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiustenkuivaajani kärähti ja sen virtajohdon läpi syöksyi sellainen 20 cm läpimitaltaan ollut pallosalama. Leijui pari sekuntia ilmassa ja hävisi.

Ei ollut ukonilmaa.

Hui herranjestas, ehkä kuitenkin oli yksittäinen salama. Mihin se hävisi?

Vierailija
15/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriani tämän suhteen on seuraava: Lähelle iskeneen salaman välähdys on niin kirkas ja niin nopeasti syttyvä, että ihmisen silmä tavallaan sokaistuu hetkeksi ja katseen kohdistuspisteessä näyttäisi olevan kirkas piste ja pallo mikä myös liikkuu katseen kohdistuksen muuttuessa. Tätä virheellisesti kuvitellaan pallosalamaksi.

Höpö höpö.

Vierailija
16/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset yleensä pitävät sitä mielikuvituksen tuotteena.

Olis sekin kun kaikkea mitä ei ole itse nähnyt tai kokenut pidettäisiin aina mielikuvituksen tuotteena tai jonain muuna väärintulkintana. Jotkut ihmiset on sellaisia.

Vierailija
17/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pallosalama tuli savupiipusta ja tappoi äitini siskon kun oli 14 vuotias, oli ihan todellinen

Vierailija
18/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nähnyt pallosalaman, tuli pistorasiasta ja poltti puulattiaan hirveät jäljet ja haju oli melkoinen.

Vierailija
19/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anniina Perhokalatyttö kirjoitti:

pallosalama tuli savupiipusta ja tappoi äitini siskon kun oli 14 vuotias, oli ihan todellinen

Minä olen myös nähnyt pallosalaman, joka tuli savupiipusta. Oli noin 15 cm halkaisijaltaan ja "räjähti", hirveä pamahdus ja kirkas valo. Sen jälkeen olen pelännyt ukkosta.

Vierailija
20/24 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pallosalama on pyörinyt huoneissa niin missä te ja muut ihmiset on silloin olleet? Eikö ole pelottanut että se tulee kohti vai pystyykö sitä helposti väistämään? Lapsena varoiteltiin ettei saa liikkua jos pallosalama tulee, ettei se lähde seuraamaan. Nykyisin ollaan kai siinä uskossa, ettei hevillä lähde perään. Mitä mieltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan