Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun sairastaa keliakiaa, niin ruoka on gluteenitonta

Vierailija
17.06.2020 |

Mutta mihin tarvitaan niitä "erikoistuotteita"?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas kadehditaan sairaiden rajoitettua ruokavaliota.

Vierailija
2/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat erikoistuotteilla? Jotkut tykkää syödä leipää tai keksejä tai makaronilaatikkoa, tarkoititko näitä? Mun pojalla ei ole keliakiaa, mutta voimakkaita vilja-allergioita, myös gluteenittomille viljoille joillekin. Kyllä hänkin haluaa joskus herkutella silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat erikoistuotteilla? Jotkut tykkää syödä leipää tai keksejä tai makaronilaatikkoa, tarkoititko näitä? Mun pojalla ei ole keliakiaa, mutta voimakkaita vilja-allergioita, myös gluteenittomille viljoille joillekin. Kyllä hänkin haluaa joskus herkutella silti.

Voi se noinkin olla, jos herkuttelu tarkoittaa gluteenista ruokaa.

Eikä paremmasta ole tietoa.

Vierailija
4/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi gluteenitommat tuotteet häiritsevät sinua? Häiritseekö sinua myös laktoosittomat ja sokerittomat tuotteet? Lisäaineettomat tuotteet?

Miksi?

Vierailija
5/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi gluteenitommat tuotteet häiritsevät sinua? Häiritseekö sinua myös laktoosittomat ja sokerittomat tuotteet? Lisäaineettomat tuotteet?

Miksi?

Ei mua häiritse, syököön jokainen "tuotteensa" ihan rauhassa.

Vierailija
6/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan kiva syödä joskus leipää, pastaa tai vaikka sushin kanssa ottaa luraus soijakastiketta. Sori siitä!

Vierailija
7/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi se noinkin olla, jos herkuttelu tarkoittaa gluteenista ruokaa.

Eikä paremmasta ole tietoa.

Niin, onhan se ennenkuulumatonta, että esim irtokarkkeja tai pastaa joku pitää herkutteluna.

Vierailija
8/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä puhut? Gluteenittomista tuotteista? Tyttärelläni on keliakia ja ostan hänelle gluteenittomia ruoka-aineita. Onko ne erikoistuotteita?

Vierailija
9/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ja ravinto ovat osin kulttuuriidonnaisia asioita. Se kulttuuri missä itse olen elänyt ja kasvanut muiden muassa erilaset leivät, pasta ja  pullat sekä moni muu sellainen joka sisälää  gluteenia ja on melko tavanomaista syötävää tai juotavaa, kuten olutta.

Varmasti on paljon niin sanotusti luontaisesti gluteenitontakin tarjolla. (Itse olen saanut muun muassa mansikoita kermavaahdolla kun muutsaivat manskikkakermakakkua. Tai keitettyjä perunoita ja paistettua jauheliaa kun muut söivät lihapullia).

Mutta nykysin yhä useammin samaa kuin muut koska yhä useampi on havainnut, että gluteenittoman vaihtoehdon tekeminen ei ole paljoa vaikeampaa; mitä nyt (ns.) sitko puuttuu lähes aina. - Ja raaka-aineet maksavat (itselläni meni alkuillasa vajaa kymppi (10€) kun ostin vain kaksi kiloa gluteenitonta jauhoseosta. - 

Itse vaan varmaan paljossa tottumuksesta ja aikaa myöten kehittyneistä tavoista haluasin syödä sitä mitä ennen keliakian daigmosointia. Ja myös mahdollisuusien mukaan lähellä sitä, mitä läheiseni.  

Onneksi keliakiani ja sen kauta muodosuvat ruoka valintani kohtaavat enää harvoin ennakkoluuloisuutta; tuskin oikeasaan missään niin paljon kuin ajoittain täällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi