Miten kaikki palstalaiset on asiantuntijoita?
Pistänyt silmään, että niin moni työskentelee asiantuntijatehtävissä. Kuinka paljon niitä asiantuntijoita oikein tarvitsee vai onko jotain hömppätehtäviä, jotka tavallinen pirkkokin osaa?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, ettei täällä ole kovin paljon alle 25-vuotiaita. Kun ikää tulee lisää ja työkokemusta kertyy , yleensä ihmiset siirtyvät suorittavan portaan tehtävistä asiantuntijatehtäviin. Sitä kutsutaan uralla etenemiseksi.
On sulla auvoinen kuva työelämästä.
T. 35 vuotta samassa työtehtävässä työskennellyt
Sama. Kyllähän näitä ikiduunareita on edelleen pilvin pimein ja pois eivät halua. Ei nykyään ole erityisen kiitollista olla pikkupomo monessakaan paikassa.
Ei ne kaikki "asiantuntijat" voi kuiteskaan olla tällä palstalla
Luin ensin 'miksi kaikki pártálápset ovat asiantûntijoita'. Siihen osaisin vastata, mutta en tiedä miksi kaikki palstálaiset ovat asiantûntijoita.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tämä nyt tarkoitti? Eihän tällä palstalla ole tietenkään ihan kaikki suomalaiset eikä siksi kaikki asiantuntijatkaan. Mutta siitä huolimatta palstalla voi olla lähes kaikki asiantuntijaryhmät edustettuna. Jos ajatellaan että lääkäreitä on suomessa x kpl, kyllä on aika todennäköistä, että näistä muutama eksyy myös tälle palstalle ja lukee sen omaan alaan liittyvän aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, ettei täällä ole kovin paljon alle 25-vuotiaita. Kun ikää tulee lisää ja työkokemusta kertyy , yleensä ihmiset siirtyvät suorittavan portaan tehtävistä asiantuntijatehtäviin. Sitä kutsutaan uralla etenemiseksi.
T. 35 vuotta samassa työtehtävässä työskennellytAlanvalinta tai oma haluttomuus edetä urallaan. En tunne ketään, joka olisi 55 vuotiaana samassa duunissa kuin 20-vuotiaana. Tai ketään, joka olisi 65-vuotiaana samassa duunissa kuin 30-vuotiaana.
En tunne paljoa, jotka ovat vielä 65v töissä. Wink, wink
mies52v
Mä tunnen. Ai niin,mutta he ovatkin just niitä asiantuntijoita. Mulla alin eläkeikä on jotain 63 v ja muutama kuukausi päälle, sitten se normaali eläkeikä on jotain 65 v ja kuukaudet päälle ja suurinta eläkettä saan, jos olen 68 v ja rapiat päälle töissä. Eläkkeen suuruus on ihan eri noiden kahden viimeisen välillä, tonnin kuukaudessa eroa. Ajattelin olla töissä sinne asti, jos vaan töitä ja terveyttä riittää.
Nainen 59vMulla on ylin eläkeikä tasan 70 vuotta. Ei paljon naurata.
Minulla on 66v6kk aikaisin. Lapseni kai ovat töissä 5 vuotta vielä kuolemansakin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi.
T: Tämän palstan asiantuntijoiden asiantuntija.
Av:lta löytyy asiantuntijat kaikkeen lastenkasvatuksesta maanpuolustukseen ja kvanttifysiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 35 vuotta samassa työtehtävässä työskennellytAlanvalinta tai oma haluttomuus edetä urallaan. En tunne ketään, joka olisi 55 vuotiaana samassa duunissa kuin 20-vuotiaana. Tai ketään, joka olisi 65-vuotiaana samassa duunissa kuin 30-vuotiaana.
Meidän toimistossa vanhimmat patut ovat kohta neljääkymmentä vuotta samassa duunissa. Revipä siitä :)
No se nyt lukee palkkakuitissa. En minä sitä sinne itse ole kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näppärä googlaaja voi esiintyä asiantuntijana ja päteä alalla kuin alalla.
Tosin kyseisenlaisesta pätemisestä on vain lyhytaikainen ilo, joka loppuu kun alkaa hävettämään.Niinpä. Varsinkin, jos paikalle sattuu joku, joka oikeasti tietää asiasta vähän enemmän. Itse olen monta kertaa nähnyt palstalla näitä taloustieteen "asiantuntijoita", jotka yrittävät tunkea kysynnän ja tarjonnan tasapainoa joka paikkaan. Näillä ei ole mitään hajua, että se on nimenomaan mikrotason teoria ja makrotasolla se saattaa mennä jopa ihan päinvastaiseksi. Nämä putoavat heti, kun heille muistuttaa indifferenssikäyrästä, vaikka tämäkin on ihan peruskurssin asiaa.
Indifferenssikäyräkin kuuluu mikrotaloustieteelliseen teoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu ihan ei mene noin. Suorittava porras = suorittavan portaan koulutus (ammattikoulutus). Asiantuntija = asiantuntijan koulutus ( ylempi korkeakoulututkinto vaaditaan etenkin julkisen sektorin asiantuntijatehtäviin). AMK on sitten vähän siinä välissä. Esim. AMK-insinöörialat = yleensä asiantuntijatehtäviä yksityisellä puolella. Valtion hommiin estää muodollinen koulutusvaatimus. Sitten jotkut tradenomit ym. nomit = monesti ei-asiantuntijatehtävissä.
Olemme kaikki päteviä kaikkien alojen asiantuntijoita mihin komiteaan tahansa. Itse olen lapsettomana, mutta lapsellisena vanhanapoikana intoutunut jakamaan muun muassa lastenkasvatusohjeita sivistyneille perheille, onneksi vain pyydettäessä.
Tuttu on Atk-asiantuntija. Tein melko samoja töitä mikrotukihenkilönimikkeellä joskus takavuosina. Eli asentaa ohjelmia ja laitteita, korjaa laitteita neuvoo henkilökuntaa ohjelmistojen käytössä ja tekee jotain raportteja. Mulla oli työtehtävissä aika paljon muutakin, taisin jotain vähän koodatakin.
Vierailija kirjoitti:
Av:lta löytyy asiantuntijat kaikkeen lastenkasvatuksesta maanpuolustukseen ja kvanttifysiikkaan.
Sellaista fysiikan ja matematiikan laskuakaan ei ole, johon täällä ei saisi apua. Tietysti tulee noita ”neuvoja”, mutta myös tietoa ja osaamista.
Suurin osa meistä on niin kovia asiantuntijoita, ettei tartte töissäkään käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 35 vuotta samassa työtehtävässä työskennellytMitä olet siis tehnyt urasi eteen?
Eri henkilönä sivusta huutelen; olen hankkinut korkeakoulutuksen, vaikka työhöni vaaditaan merkonomin tutkinto. Asialla ei ole mitää merkitystä, meillä ei täällä ole korkeampia asemia tai etenemismahdollisuuksia, paitsi esimiesasemat. Esimiesasemaan päästäkseen täytyy olla kokemusta esimiestyöstä, joten jos kokemusta haluan, työpaikkaa tulee vaihtaa. Korkeakoulututkintoon liityvä esimieskoulutus ei täällä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Olemme kaikki päteviä kaikkien alojen asiantuntijoita mihin komiteaan tahansa. Itse olen lapsettomana, mutta lapsellisena vanhanapoikana intoutunut jakamaan muun muassa lastenkasvatusohjeita sivistyneille perheille, onneksi vain pyydettäessä.
Jaakko Parantainen - kaikkien alojen erityisasiantuntija.
"Kolmekiloinen hauki, tosta kuule vasurilla nykäsin laiturin alta. Siitä viet vaimolle filettä pöytään."
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärjellä pärjää ihmeen pitkälle vaikkei ole kouluja käynyt.
Ainakaan minun työssäni ei pärjäisi maalaisjärjellä.
Monet asiat ovat jopa maalaisjärjen vastaisia mutta matematiikka ja empiria ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet toimivuutensa ja maalaisjärjen virheelliseksi.
Ymmärsit täysin, mitä ajoin takaa ;D
Minut on torpedoitu niin monta kertaa ammatillisesti, sillä perusteella, että ei tällä sivustolla asianajajat ole.... Haloo. Sama lääkäreillä ja muilla. Sittenhän se haloo vasta nousisi, jos me "asiantuntijat" liikkuisimme vain omissa piireissä "emmekä jalkautuisi alas norsunluutornistamme".
Itse ollut sivustolla jo vuosia ja vieläkin minä olen vain feikki samalla nimimerkillä. En vaan vastaile noihin "kenen julkkiksen kanssa haluaisit naimisiin" -juttuihin. Minun ala on juridiikka ja ne kiinnostaa.
Muilla asiantuntijoilla varmaan aika pitkälti sama ajatusmaailma noiden vastausten suhteen, joten muut palstailijat (juristit käyttää termiä maallikot) ajattelee, että jopa täällä yhtäkkiä on alan asiantuntijoita. Kyseiset hlöt seuranneet keskusteluita ja vastailevat kun oma ala tulee tapetille :D
Fatalji