Miten kaikki palstalaiset on asiantuntijoita?
Pistänyt silmään, että niin moni työskentelee asiantuntijatehtävissä. Kuinka paljon niitä asiantuntijoita oikein tarvitsee vai onko jotain hömppätehtäviä, jotka tavallinen pirkkokin osaa?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Näppärä googlaaja voi esiintyä asiantuntijana ja päteä alalla kuin alalla.
Tosin kyseisenlaisesta pätemisestä on vain lyhytaikainen ilo, joka loppuu kun alkaa hävettämään.
Niinpä. Varsinkin, jos paikalle sattuu joku, joka oikeasti tietää asiasta vähän enemmän. Itse olen monta kertaa nähnyt palstalla näitä taloustieteen "asiantuntijoita", jotka yrittävät tunkea kysynnän ja tarjonnan tasapainoa joka paikkaan. Näillä ei ole mitään hajua, että se on nimenomaan mikrotason teoria ja makrotasolla se saattaa mennä jopa ihan päinvastaiseksi. Nämä putoavat heti, kun heille muistuttaa indifferenssikäyrästä, vaikka tämäkin on ihan peruskurssin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, ettei täällä ole kovin paljon alle 25-vuotiaita. Kun ikää tulee lisää ja työkokemusta kertyy , yleensä ihmiset siirtyvät suorittavan portaan tehtävistä asiantuntijatehtäviin. Sitä kutsutaan uralla etenemiseksi.
Jos työpaikalla on 1-2 näitä asiantuntijatehtäväpaikkoja ja 20 perusduunaria, niin miten näistä ne yli 25 vuotiaat pääsee etenemään kyseisellä työpaikalla?
Nykyään työelämä on vaativampaa kuin ennen, joten suhteellisesti isompi osa porukkaa tekee asiantuntijatyötä. Sillä "osaamisella", jolla ennen käveltiin siistiin sisätyöhön, ei nykyään pääse edes palkattomaan harjoitteluun.
Kuka täällä muka asiantuntija on? muuta kuin tunnistamaan narsistin ja sian
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, ettei täällä ole kovin paljon alle 25-vuotiaita. Kun ikää tulee lisää ja työkokemusta kertyy , yleensä ihmiset siirtyvät suorittavan portaan tehtävistä asiantuntijatehtäviin. Sitä kutsutaan uralla etenemiseksi.
Jos työpaikalla on 1-2 näitä asiantuntijatehtäväpaikkoja ja 20 perusduunaria, niin miten näistä ne yli 25 vuotiaat pääsee etenemään kyseisellä työpaikalla?
Vaihtamalla työpaikkaa? Minäkin olin 10 vuotta kaupassa ja siellä merkittävin uramahdollisuus oli päästä esimieheksi. Eli käytännössä täsmälleen samaa hommaa kuin muillakin, mutta teet vain tilitykset ja työvuorolistat lisäksi. Ja siihen tarjottiin ihan kahden vuoden koulutusta. Juu, menin yliopistoon ja siirryin oikeisiin asiantuntijatöihin, joissa minun ei tarvitse enää purkaa yhtään kuormaa eikä rahastaa yhtäkään asiakasta vaan oikeasti käsittelen vain erilaisia tietoja ja myyn niitä asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtamalla työpaikkaa? Minäkin olin 10 vuotta kaupassa ja siellä merkittävin uramahdollisuus oli päästä esimieheksi. Eli käytännössä täsmälleen samaa hommaa kuin muillakin, mutta teet vain tilitykset ja työvuorolistat lisäksi. Ja siihen tarjottiin ihan kahden vuoden koulutusta. Juu, menin yliopistoon ja siirryin oikeisiin asiantuntijatöihin, joissa minun ei tarvitse enää purkaa yhtään kuormaa eikä rahastaa yhtäkään asiakasta vaan oikeasti käsittelen vain erilaisia tietoja ja myyn niitä asiakkaille.
Se, että sinua on onnistunut, ei tarkoita, että kaikkia onnistaa. Niitä parempia paikkoja ei vaan riitä kaikille ja tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinua on onnistunut, ei tarkoita, että kaikkia onnistaa. Niitä parempia paikkoja ei vaan riitä kaikille ja tämä on fakta.
Ei tietenkään riitä. Mutta eipä niitä paikkoja kyllä itsekseen tupsahtele. Ja minusta on vähän ylimielistä sanoa, että minua on onnistanut. IHan itse hain yliopistoon, hankin maisterin tutkinnon, hain työpaikan ja nyt olen perustanut oman yrityksen. Ei näitä pelkkä onni elämääni tuonut, vaan kyllä minun piti tehdä töitä tämän eteen.
En mahda mitään niille titteleille joita firman HR-osasto muutaman vuoden välein keksii. Nyt mun titteli on muutaman vuoden ollut konsultti vaikka yli 20 vuotta olen samansisältöisiä IT-rotan sekalaisia koodaushommia työkseni tehnyt. Onneksi ai tarvitse asiakkailla käydä eikä mitään käyntikortteja jaella. Jos joku ammattia kysyy niin konsultti on vihonviimeinen minkä kertoisen. +3000 hengen firmassamme kaikki ovat asiantuntijoitta riippumatta lainkaan työnkuvasta. Luulen että tämä asiantuntijaorganisaatiotrendi on lähtöisin markkinointi- ja HR-osastoilta. Asiakkaille on helpompi markkinoida palveluita kun firmassa työskentelee pelkkiä asiantuntijoita. Se on sit teknologiasektorilta levinnyt joka alalle. En mä epäile yhtään etteikö AV-palstalla olisi asiantuntijoita juuri niin paljon kuin vaikuttais olevan.
Vierailija kirjoitti:
En mahda mitään niille titteleille joita firman HR-osasto muutaman vuoden välein keksii. Nyt mun titteli on muutaman vuoden ollut konsultti vaikka yli 20 vuotta olen samansisältöisiä IT-rotan sekalaisia koodaushommia työkseni tehnyt. Onneksi ai tarvitse asiakkailla käydä eikä mitään käyntikortteja jaella. Jos joku ammattia kysyy niin konsultti on vihonviimeinen minkä kertoisen. +3000 hengen firmassamme kaikki ovat asiantuntijoitta riippumatta lainkaan työnkuvasta. Luulen että tämä asiantuntijaorganisaatiotrendi on lähtöisin markkinointi- ja HR-osastoilta. Asiakkaille on helpompi markkinoida palveluita kun firmassa työskentelee pelkkiä asiantuntijoita. Se on sit teknologiasektorilta levinnyt joka alalle. En mä epäile yhtään etteikö AV-palstalla olisi asiantuntijoita juuri niin paljon kuin vaikuttais olevan.
Etkö sinä muka ole asiantuntija? VAi tekeekö joku sinun puolestasi sen suunnitteluhomman ja sinä vain toteutat.
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä muka asiantuntija on? muuta kuin tunnistamaan narsistin ja sian
Täältähän löytyy kaikki Suomen narsistiasiantuntijat. Kriteereiksi riittää 1) on av-mamma 2) jolla on ex-mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mahda mitään niille titteleille joita firman HR-osasto muutaman vuoden välein keksii. Nyt mun titteli on muutaman vuoden ollut konsultti vaikka yli 20 vuotta olen samansisältöisiä IT-rotan sekalaisia koodaushommia työkseni tehnyt. Onneksi ai tarvitse asiakkailla käydä eikä mitään käyntikortteja jaella. Jos joku ammattia kysyy niin konsultti on vihonviimeinen minkä kertoisin. +3000 hengen firmassamme kaikki ovat asiantuntijoita riippumatta lainkaan työnkuvasta. Luulen että tämä asiantuntijaorganisaatiotrendi on lähtöisin markkinointi- ja HR-osastoilta. Asiakkaille on helpompi markkinoida palveluita kun firmassa työskentelee pelkkiä asiantuntijoita. Se on sit teknologiasektorilta levinnyt joka alalle. En mä epäile yhtään etteikö AV-palstalla olisi asiantuntijoita juuri niin paljon kuin vaikuttais olevan.
Etkö sinä muka ole asiantuntija? VAi tekeekö joku sinun puolestasi sen suunnitteluhomman ja sinä vain toteutat.
Missä kohtaa tekstiä kielsin lukeutuvani niihin asiantuntijoihin?
"+3000 hengen firmassamme kaikki ovat asiantuntijoita riippumatta lainkaan työnkuvasta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla auvoinen kuva työelämästä.
T. 35 vuotta samassa työtehtävässä työskennellytAlanvalinta tai oma haluttomuus edetä urallaan. En tunne ketään, joka olisi 55 vuotiaana samassa duunissa kuin 20-vuotiaana. Tai ketään, joka olisi 65-vuotiaana samassa duunissa kuin 30-vuotiaana.
En tunne paljoa, jotka ovat vielä 65v töissä. Wink, wink
mies52v
Mä tunnen. Ai niin,mutta he ovatkin just niitä asiantuntijoita. Mulla alin eläkeikä on jotain 63 v ja muutama kuukausi päälle, sitten se normaali eläkeikä on jotain 65 v ja kuukaudet päälle ja suurinta eläkettä saan, jos olen 68 v ja rapiat päälle töissä. Eläkkeen suuruus on ihan eri noiden kahden viimeisen välillä, tonnin kuukaudessa eroa. Ajattelin olla töissä sinne asti, jos vaan töitä ja terveyttä riittää.
Nainen 59v
No ei ne ainakaan maailmasta tiedä mitään. Meistä ei kukaan tiedä milloin aika jättää, joten nuo raha asiat kannattaisi unohtaa. Ymmärrän toki jos eläke on niin pieni, ettei sillä oikein pärjää. Tuo on sitten eri asia. Kyllä töistä pitää päästä mahdollismman nopeasti pois ja nauttimaan.
mies52v
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mahda mitään niille titteleille joita firman HR-osasto muutaman vuoden välein keksii. Nyt mun titteli on muutaman vuoden ollut konsultti vaikka yli 20 vuotta olen samansisältöisiä IT-rotan sekalaisia koodaushommia työkseni tehnyt. Onneksi ai tarvitse asiakkailla käydä eikä mitään käyntikortteja jaella. Jos joku ammattia kysyy niin konsultti on vihonviimeinen minkä kertoisin. +3000 hengen firmassamme kaikki ovat asiantuntijoita riippumatta lainkaan työnkuvasta. Luulen että tämä asiantuntijaorganisaatiotrendi on lähtöisin markkinointi- ja HR-osastoilta. Asiakkaille on helpompi markkinoida palveluita kun firmassa työskentelee pelkkiä asiantuntijoita. Se on sit teknologiasektorilta levinnyt joka alalle. En mä epäile yhtään etteikö AV-palstalla olisi asiantuntijoita juuri niin paljon kuin vaikuttais olevan.
Missä kohtaa tekstiä kielsin lukeutuvani niihin asiantuntijoihin?
"+3000 hengen firmassamme kaikki ovat asiantuntijoita riippumatta lainkaan työnkuvasta."
Niin, oletin, että et itse tykkää nimikkeestä asiantuntija, kun sanoit että et voi mitään niille titteleille, joita hr-osasto keksii ja sen jälkeen puhuit omasta tittelistäsi etkä kenenkään muun.
Itse asianajaja. Siis Helsingissä ei Porvoossa :D
Luulisin, että se vaikutelma saattaa olla seurausta siitä, että moni asiantuntija tai omalla alallaan ammatillisesti korkeastikoulutettu tai juuri se asiantuntija, vastaa niihin oman oman alansa kysymyksiin ja/tai keskustelunaiheisiin. Ei siis välttämättä vastaile noihin "victoria kauniimpi kuin madeline"....
Itse yleensä vastailen noihin juridiikka-asioihin ja satunnaisesti muihin. Eli se meidän hiljaisten taustaseuraajien kiinnostus herää, kun on oma ala kyseessä, jolloin vaikuttaa siltä, että feikkejä "asiantuntijoita".
Tämä minun näkemys asiasta.
Fatalji
Vierailija kirjoitti:
Itse asianajaja. Siis Helsingissä ei Porvoossa :D
Luulisin, että se vaikutelma saattaa olla seurausta siitä, että moni asiantuntija tai omalla alallaan ammatillisesti korkeastikoulutettu tai juuri se asiantuntija, vastaa niihin oman oman alansa kysymyksiin ja/tai keskustelunaiheisiin. Ei siis välttämättä vastaile noihin "victoria kauniimpi kuin madeline"....
Itse yleensä vastailen noihin juridiikka-asioihin ja satunnaisesti muihin. Eli se meidän hiljaisten taustaseuraajien kiinnostus herää, kun on oma ala kyseessä, jolloin vaikuttaa siltä, että feikkejä "asiantuntijoita".
Tämä minun näkemys asiasta.
Fatalji
Niinpä. Tällä palstalla on vielä hassua se, että jos oikeasti osallistut oman alaasi liittyvään keskusteluun, aina joku tulee nillittämään, että ei kai täällä oikeat xxxt palstaile. Ihan kuin se olisi jotenkin mahdotonta, että Suomen suosituimmalla keskustelufoorumilla ei olisi yhtäkään lääkäriä, asianajajaa, taloustieteilijää, apteekkaria, insinööriä, toimittajaa, psykologia tai ohjelmistosuunnittelijaa.
Naiset jaksaa toitottaa tuota asiantuntijaa aina. tittelin kipeyttä se vaan on.
Mulla on ylin eläkeikä tasan 70 vuotta. Ei paljon naurata.