Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka muu pelkää, että tuo ihmisten lisääntynyt kirkosta

Vierailija
08.07.2006 |

eroaminen saa aikaan sen ettei kouluissa enää sallita mitään uskonnon opetusta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon asioita voi jokainen opettaa lapsilleen kotonaan.

t.uskossa oleva

Vierailija
2/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun itse kirkkoon, olen uskossa, mutta haluan, että lapsillani on vapaus valita, vasta sitten aikuisena. Koulun puuduttava uskonnonopetus tappaa vähäisenkin kiinnostuksen kristinuskoon. Lapseni ovat aina olleet elämänkatsomustiedossa, sillä katson sen opettavan paljon laajemmin ja paremmin asioita kuin uskontotunnit. Onneksi nykyään lasten ei tarvitse kuulua samaan uskonnolliseen ryhmään kuin huoltajan, toisin kuin muutama vuosi sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:Kans uskossa oleva

Ps. Sitä olen miettinyt, että ehkä täälläkin aletaan tapaamaan riivaajia, kun lapsia ei enää kasteta...

Vierailija
4/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska muuten kannattaisivat uskonnontunteja koulussa? Minusta oikeasti tuntuu siltä että perinteet ja historia halutaan pikkuhiljaa unohtaa...koulu sekä päiväkoti ovat myös suuressa osassa lapsen kasvatuksessa kodin ohella.

Vierailija
5/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa uskonnolliset arvot niin halutessa. Luuletteko tosiaan, että koulun pintapuolinen, puuduttava uskonnonopetus saa lapsenne kiinnostumaan uskonnostanne?

Vierailija
6/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiirissä voi tulla ristiriitaisia tunteita kun osa on muslimeja, toiset juutalaisia, ateisteja tai kristittyjä ja koulu opettaa yhtä ja vain yhtä totuutta.

Vierailija
7/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh. Sellainen pois päiväkodeista, kouluista ja muista julkisista virastoista jne.

Vierailija
8/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järjetön meininki Suomessa, yrityksetkin maksavat pakolla kirkollisveroa...

Vierailija
9/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se kuuluu sinne, koska itsekin uskossa olen ja uskonnon tunneista olen pitänyt myös kouluikäisenä..Todella harmi jos omilla lapsillani ei enää uskonnontunteja ole!

Toisaalta kyllä ymmärrän sen, ettei kaikki niitä uskonnon tunteja halua, jos ovat ateisteja tai muslimeja tai jotain muuta..Ehkäpä ajan kanssa tämä menee niin, että eri uskontoryhmille on omat koulunsa..?

Vierailija
10/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin ala-asteella ja oli menossa maantiedon tunti. Opettaja kertoi kuinka maailma on syntynyt alkuräjähdyksestä. Silloin yksi poika viittasi ja kysyi että mutta miksi uskonnontunnilla sitten opetetaa että Jumala on luonut maailman. Silloin opettaja selvästi meni vaikeeks mutta tokas vaan että se on uskonnollinen näkemys asiasta, tää on maantieteellinen näkemys.

Tuon takia mäkin voisin haluta että ei olisi uskonnon tunteja koulussa. Lapset vaan menee sekaisin, kumpaan sit uskoa.

Vierailija
11/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikkia uskontoja ilman tunnustuksellista otetta.

Vierailija
12/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodit ja uskonnolliset yhteisöt hoitakoon uskonnon opetuksen. Se ei todellakaan ole koulun tehtävä. Voitais pistää vaikka nimien keruu pystyyn tämän hyvän asian puolesta...

Vierailija
13/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä länsimaisen ihmisen pitää tuntea juutalaisuus ja kristinusko eri suuntineen melkoisen tarkasti, samoin kirkkohistoria ja Raamattu. Lisäksi pitää tietysti tuntea tärkeimmät asiat muista isoista uskonnoista. Uskonto on vaikuttanut ja vaikuttaa niin paljon kulttuuriin ja ajattelutapaan niidenkin kohdalla, jotka itse eivät usko, että mitään kulttuuria ei voi ymmärtää tuntematta uswkontoa, joka siinä vallitsee. Lisäksi kaikenlainen länsimainen taide ja kulttuurielämä, metaforat, media ja kielenkäyttö pohjaavat niin paljon Raamatun kertomuksiin ja kristilliseen perinnetietoon ja mytiikkaan, että minkäänlaista sivistystä ei voi hankkia tuntematta niitä pohjatekstejä.

Vierailija
14/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä mekin väännettiin kieli poskessa islamin uskontunnustusta ja mielenkiintoista ja hauskaa oli. Saisi tulla peruskouluunkin uskontojenopetus jos ET on niin pelottavaa.

Vierailija
15/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä länsimaisen ihmisen pitää tuntea juutalaisuus ja kristinusko eri suuntineen melkoisen tarkasti, samoin kirkkohistoria ja Raamattu. Lisäksi pitää tietysti tuntea tärkeimmät asiat muista isoista uskonnoista. Uskonto on vaikuttanut ja vaikuttaa niin paljon kulttuuriin ja ajattelutapaan niidenkin kohdalla, jotka itse eivät usko, että mitään kulttuuria ei voi ymmärtää tuntematta uswkontoa, joka siinä vallitsee. Lisäksi kaikenlainen länsimainen taide ja kulttuurielämä, metaforat, media ja kielenkäyttö pohjaavat niin paljon Raamatun kertomuksiin ja kristilliseen perinnetietoon ja mytiikkaan, että minkäänlaista sivistystä ei voi hankkia tuntematta niitä pohjatekstejä.

Nykyinen opetus on ihan liian tunnustuksellista.

Vierailija
16/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska opetuksen taso oli niin paljon parempaa. ET:ssä siihen aikaan niissä kouluissa keskityttiin pitkälle arvopohdintoihin (hyviä sinänsä, mutta eivät auta riittävästi yleissivistyksen hankinnassa) ja eri uskontojen opetus oli hyvin tasapainossa keskenään. Toisin sanoen siellä opetettiin hyvin niukasti kristinuskoa tuossa tarkoittamassani yleissivistävässä mielessä. Ei hirveästi auta, jos tietää monestako kirjasta Raamattu koostuu, mutta ei ole ikinä kuullut tarinaa tuhlaajapojasta ja sitten pitäisi analysoida kaunokirjallinen teos, joka pohjaa kyseiseen taruun. Toisaalta ehkä nykyisessä tilanteessa ET:n arvopohjaan sopiikin, että kristinuskoa ei painoteta yhtään enempää kuin shintolaisuutta. Valitettavasti se kuitenkin aiheuttaa sen, että oman kulttuurin ymmärrys jää vajaaksi ja itse uskon, että tähän pätee sama kuin kieliin. Ei voi ymmärtää vieraita kulttuureja, jos ei ymmärrä omaansa.

25

Morre:

Tätä minäkin kannatan. Eli kaikille pakolliset ET tunnit, joilla käsiteltäisiin myös näitä asioita.

Nykyinen opetus on ihan liian tunnustuksellista.

Vierailija
17/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla hyvä toi että uskonnontunnilla opetetaa kaikista uskonnoista jo ekasta luokasta lähtien. Ja sitten ei semmoisella tyylillä että " asia on näin" vaan että " tässä uskonnossa uskotaan näin" . Ja nimenomaan myös Kristinuskosta puhutessaan pitäisi sanoa että " Kristinuskossa uskotaa näin" eikä että " me uskomme näin" niin silloin niille tunneille voi Kristittyjen lisäks tulla ateistit, Muslimit, Juutalaiset jne... ja sitten sen oman uskonnon opetuksen jättäisin kotiin. Silloin ei välttämättä tarvis mitää ET tunteja ollakkaa.

Vierailija
18/18 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo tunnustuksellisuus vaihteli aina opettajien mukaan. Sitä on varmasti hyvin vaikea valvoa, milloin opetus on tunnustuksellista ja milloin ei - ja missä raja menee. Tämän vuoksi ymmärrän, jos koko uskonnon opetus haluttaisiin kieltää.