Poika ja miniä pahoina, kun sanoin etteivät heidän lapset ole tervetulleita kesäpaikkaamme.
Minulla on ihana mökki saaristossa, jossa vietän suurimman osan kesää. Kulkuyhteydet ovat hankalat, mökki ei ole suuren suuri (olo/takkahuone, ruokahuone ja baarikeittiö, kaksi makuuhuonetta ja lasitettu veranta sekä terassia, jossa mm ulkotakka ja kesäkeittiö. Rantasauna ja laituri veneille.
Poikani ja hänen vaimonsa haluavat tulla mökilleni pariksi kolmeksi viikoksi heinäkuussa. Sanoin, että ei käy, heillä kolme pientä lasta, nuorin vasta vauva. En jaksa lasten riehumista ja huutoa. Haluan keskittyä omiin juttuihin ja olla rauhassa. Saari ei ole sopiva paikka pienille lapsille, siellä ei ole leikkipaikkoja eikä tekemistä. Lisäksi mainitsin vielä koronan syynä, mutta tosiasia on, että meluavat pikkulapset ahdistaa jo ajatuksenkin tasolla.
Poika veti erityisesti herneen nenään, kun ei voi tulla ”omaan” saareen. Sori, mun se on.
Kommentit (401)
Ei tarvi ottaa, se on selvä. Ei kyllä tarvi valittakaan etäisistä väleistä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset varmasti ovat yksi maailman lapsivihamielisimmistä ja vähiten perhekeskeisistä kansoista. Ei ihme, että tyytymättömyys, yksinäisyys, vanhusten itsarit, kaikkien ikäryhmien mielenterveyssairaudet ovat erittäin yleisiä. Ja tuo vuosikymmeniä jatkunut vasemmiston feministimädätys, missä nainen elää vain itseään varten vaikka olisi perheellinen, tuottaa näitä muualla maailmassa käsittämättömiä naistyyppejä, joille pari viikkoa omien lasten ja lastenlasten kanssa on ihan hirveä ajatus. Puistatatatte minua.
N46
Hyvin sanottu.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset varmasti ovat yksi maailman lapsivihamielisimmistä ja vähiten perhekeskeisistä kansoista. Ei ihme, että tyytymättömyys, yksinäisyys, vanhusten itsarit, kaikkien ikäryhmien mielenterveyssairaudet ovat erittäin yleisiä. Ja tuo vuosikymmeniä jatkunut vasemmiston feministimädätys, missä nainen elää vain itseään varten vaikka olisi perheellinen, tuottaa näitä muualla maailmassa käsittämättömiä naistyyppejä, joille pari viikkoa omien lasten ja lastenlasten kanssa on ihan hirveä ajatus. Puistatatatte minua.
N46Feministit mainittu! Vasemmisto mainittu! Vanhusten itsarit mainittu! N46 on itse asiassa M46!
Popparit esiin, näitä ilmestyy tähän ketjuun vielä reilusti lisää. :D :D
Miksi ihmeessä kuvittelet, että vain miehet eivät voi sietää tätä nykyajan feminismiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse mummina en kyllä kieltäisi lasteni perheiden vierailua kesämökille. Jos haluavat tulla, uskon heidän huomaavan pian, miten vaikea pienten lasten kanssa elämä saaressa ilman mukavuuksia on. Mutta antaisin heille mahdollisuuden, jos teillä on ylimääräinen huonekin heille nukkumiseen. Aika tiukkis olet, jos et tuollaista siedä. Jäähän sinulle kuitenkin pitkä kesä nauttia hiljaisuudesta ja omasta rauhasta.
Etkö halua tutustua lastenlapsiisi?
Mitä tutustumista vauvaan on? Rääkyy, syö ja nukkuu, siinä sitä tutustumista. Eiköhän isoäiti muista sen ajan turhankin hyvin oman lapsensa/omien lapsiensa osalta.
Jännä, kun täällä usutetaan elämään omaa elämäänsä eli ottamaan avioero, kun joku kolmekymppinen on kyllästynyt puolisoonsa ja kun lempi ei enää kuki kuten puolen vuoden jälkeen, mutta viisi-kuusikymppinen isoäiti ei saisi elää omaa elämäänsä kuten itse haluaa. Jänniä ovat nämä nuorempien ihmisten ajatukset. Ovatkohan samaa mieltä, kun itse ovat viisi-kuusikymppisiä? Aika näyttää - todellakin.
No et ole ainakaan isoäiti kun tuollaista kirjoitat!
Olen mummi ja osallistun mielelläni lasteni perheiden elämiin. Autan heitä, sillä toki muistan, että pienten lasten vanhempana oleminen ei ole aina pelkkää juhlaa. Ajattelen, että vaikka olen jo iäkäs, voin antaa oman panokseni helpottaakseni nuoremman polven elämää. Olen jo eläkkeellä, joten minulle jää kyllä aikaa lepoon ja omaan rauhaan. Toki ymmärrän sen, että jos isovanhemmat ovat vielä työelämässä, niin siitä omasta lomasta pitää voida nauttia ja levätä kunnolla ja ei ehkä jaksa monen viikon lastenlasten vierailuja.
Se vain, että miten sen ilmaisee, on tärkeää. Asian voi sanoa nätisti, en itse ainakaan töksäyttäisi kieltoa, vaan keskustelemalla perustelisin asian. Suhde lastenlapsiin on ainutlaatuinen, en uhraisi sitä typerään riitelyyn.
Eli sinäkin isoäiti olet sitä mieltä, että toisella isoäidillä ei saisi olla omaa mielipidettä vaan sinun mielipiteesi? Olet kyllä aika erikoinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää trollausta. Ei kukaan tervejärkinen jaksa olla kolmea viikko kehitysmaaolosuhteissa. Ei etenkään kukaan jolla on vauva. Kolme tuntia juuri ja juuri velvollisuuden tunteesta.
Se jäi kyllä auki, onko kehisolosuhteet vai mukavuudet. Voi siellä saaressakin olla kaivo ja sähköt. Majoitustilaa ei näköjään niinkään.
Terveisiä täältä meidän sukumökiltä, jossa juhannusta ja juhannusvieraita odotetaan jo innolla!
Meille on aina kaikki tervetulleita, on anoppia, miniää, siskoa, serkkuja, tätiä, setiä, ystäviä, tuoreita poikakavereita ja lapsia paljon.
Meille on rakennettu aittoja, ylämökkejä, saunarakennuksia ja vaikka mitä, jotta kaikille riittää omat makuupaikat ja oma rauha. Onpa joku joskus ajanut asuntoautonsa pihaan ja yöpynyt siellä. Isommat lapset tykkää laittaa vaikka teltan terassille. Silloin kukin voi mennä nukkumaan aikaisin tai nukkua pitkään, vetäytyä omaan rauhaan ja nukuttaa lapsensa päiväunille.
Kaikki tuo tullessaan ruokaa ja juomaa, yhdessä niitä sitten laitellaan ja ruokaillaan, kukaan ei varmasti kehtaisi olla tiskaamatta vuorollaan. Kaikki katsoo kaikkien lasten perään, vaikka päävastuu lapsista on tietenkin omilla vanhemmillaan. Kukaan ei passaa ketään eikä kenenkään tarvitse heittäytyä martyyriksi.
Aina välillä joku virittää päiväprojektin niin, että porukalla saatetaan tehdä polttopuita tai maalata vajan seinä. Yhteistyöllä ja pikkupuuhastelu on ihan kivaa.
Saunavuoroja jaellaan sopuisasti.
Tietty tänne pitää tulla tietyllä asenteella ja viihtyä porukassa, mutta vuosikymmeniä on näin menty ja aina on ollut tulijoita.
Meille tämä toimii hyvin ja erityisesti olen nauttinut siitä, että kaikkien lapset ovat saaneet kasvaa lukuisten turvallisten aikuisten ympäröimänä, jokainen meistä kun on vähän erilainen, niin hienosti ovat oppineet toimimaan erilaisten ihmisten kanssa.
Oikein ihanaa juhannusta ja kesää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Olen stressaavassa työssä ja loma alkaa juhannuksesta. Tyttäreni perheineen (mies ja 2 alle kouluikäistä) ilmoitti tulevansa mökille juhannuksena ja viipyvänsä pari viikkoa.
Ei käy. Juhannus riittää. Ja laitoin listan, mitä tuovat tullessaan. Luulen, että eivät tule ollenkaan, koska ilmainen täysihoito ei toteudu.
Sanoithan kanssa, että vain juhannukseksi? Että tietävät.
Se liinavaatteiden määrä- tuovatko mukanaan ja vievät likaiset pois? Siivoaminen, sotkua tulee sisälle ja saunaan? Onko kylmätiloja tarpeeksi? Vaatallisia kalliorantoja? Onko poika ja miniä sellaisia, että heittäytyvät aurinkotuoleihin ja jättävät askareet ja lapset vahtimatta. Kyllä alkeellisimmissa oloissa pitää voida olla omissa oloissaan, talvella ehtii seurustella ja viettää yhteistä aikaa.
Onko Mummun Pappa haudattu saaren kallionkoloon, kun hänestä ei puhuta?
Minä en ole mitenkään erityisen lapsikeskeinen ja ajattelen, että totta kai vanhemmilla saa ja pitää olla oma elämä ehdottomasti, kun omat lapset ovat muuttaneet jo pois kotoa. Siltikin tällaiset aloitukset kylmäävät minua. Ei haluta nähdä omia lapsia ja heidän perhettään, vaan mielummin möllötetään yksinään ettei tartte "hyysätä". Eipä ihme, jos välit takkuaa. Minun mielipiteeni kenties on joistakin väärä ja mulkku, mutta kyllä vanhemmilla on tavallaan ikuinen vastuu omiin lapsiina ja mielestäni se on paljon suurempi, kuin lapsen vanhempiinsa. En tarkoita, että aina pitäisi niiden pillin mukaan tanssia pilkulleen, mutta tukea ja pitää tervetulleena. Se tavallaan kuuluu siihen vanhemmuuteen, joka jatkuu ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin, että kun tulee isovanhemmaksi, niin oma elämä loppuu jälleen kerran, ja täytyy jaksaa kuunnella ja hyysätä lapsenlapsia aina ja niin pitkiä aikoja kerrallaan kun pojat ja tyttäret niin päättää? Muuten, jos ei suostu aina kaikkeen, ei käydä katsomassa vanhankodissa?
Aivan. Se elämän keskipiste -perhe ei sitten oikeasti olekaan muuta kuin kiristystä ja kaupankäyntiä.
Shakespearen King Lear sen sanoi: "How sharper than a serpent's tooth it is to have a thankless child!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46Feministit mainittu! Vasemmisto mainittu! Vanhusten itsarit mainittu! N46 on itse asiassa M46!
Miksi ihmeessä kuvittelet, että vain miehet eivät voi sietää tätä nykyajan feminismiä?
Muistutan, että ilman "nykyajan feminismiä" sinäkään et olisi töissä vaan naimisiin mentyäsi olisit kotirouvana hellan ja nyrkin välissä, sinulla ei olisi oma pankkitiliä vaan miehesi antaisi sinulle talousrahaa pienen summan kuukaudessa. Ehkäisyä ei juuri olisi vaan lapsia pukkaisi maailmaan tasaisin väliajoin eikä kukaan olsi avoliitossa, koska ilman papin aamenta yhdessä asuminen olisi syntiä. Ilmeisesti kuitenkin pidät feministien taistelemasta modernin naisen elämästä ihan vähän kuitenkin?
Ja niin, totta kai, unohdin, että jotkut naiset ihan oikeasti äänestävät persuja, vaikka itse en sellaista pysty edes ajattelemaan ilman vatsanväänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut omilleni, että vain yhden yön vierailut ovat mahdollisia. Ja silloinkaan emme hoida lastenlapsia, vaan se on vanhempien työ. Ulos menevät moneksi tunniksi päivällä, että saamme levätä hiljaisuudessa.
Eikö tässä tilanteessa oli helpointa tehdä päivävierailuja puolin ja toisin? Lastenne perheille rasite tulla teille yöksi ja teillä se että tunkevat teille vaikka ette selvästi halua. Tai soitella, viestitellä yms.
Viestistä saa sen kuvan että oikeasti ette halua heitä ainakaan yöksi. Ja lapset taitavat tulla myös vain siksi "että niin kuuluu tehdä".Asuvat 400 km päässä ja tulevat kotiseudulle katsomaan kavereitaan ja hoidattamaan lapsiaan meillä. Oli pakko tehdä selväksi, että emme jaksa sellaista. Emme enää jaksa itse matkustaa ja olemme sairaita ja huonoja nukkumaan. Yhden yön valvomisen vielä jaksaa, muttei pitempää. Skypetämme ja viestittelemme jo nyt.
No sitten en kyllä ymmärrä lapsianne. Olisi kaikille parempi jos he olisivat hotellissa tms. Matka on sellainen että tuskin kovin usein sitä jaksavat reissata. Tai kun kaverit asuvat sillä seudulla niin olisivat heillä yötä. Tai puolisoidensa kanssa kävisivät vuorotellen toisen jäädessä kotiin. Silloin pystyisivät näkemään kavereitaan kunnolla, kun nyt ovat lapset mukana. Tekin saisitte levätä ja nukkua paremmin vierailujen loppuessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinä. Yleensä sinne mökille tullaan sitten lomalle ja oletetaan, että isovanhemmat hoitaa lapset, lämmittää saunan ja hoitelee täyden ylläpidon lomalaisille. Ei se niin mene ja se täytyy tehdä selväksi.
Miksi sen pitäisi noin olla tai mennä? Meillä kyllä nuoret vapauttavat minut heti keittiöpuuhista kun saapuvat mökille. En ole opettanut lapsiani sille, että passaisin heitä.
terveisin yks mummi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980 - luvulla ja sitä nuoremmille ikäluokille on elämänkokemuksen puutteen takia käsittämätön ajatus, etteivät kaikki jaa Vasemmiston hellimää femisti-ideologiaa, jonka seuraukset näkyvät ja ovat näkyneet jo useamman vuosikymmenen ajan joka puolella yhteiskuntaamme.
N46
Vierailija kirjoitti:
Onko Mummun Pappa haudattu saaren kallionkoloon, kun hänestä ei puhuta?
Varmasti paennut tätä "kylmää kiveä" eli ex - vaimoaan jo vuosia sitten ja löytänyt uuden onnen jonkun lämpöä ja välittämistä hehkuvan esim. afrikkalaisen perhekeskeisen naisen kanssa. Nyt mies on onnellisempi kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
mun vanhemmat on kans ptälläsiä "emme ole käytettävissä lapsenvahteina, meillä on oma elämä" -ihmisiä. Silti alkoi hirveä ulina, kun ilmoitin, etten aio lapsia hankkia, kun ilman tukiverkkoja en nää siinä järkeä. Tähän lienee vielä hyvä mainita, että laman lapsena olen käytännössä kasvanut isovanhempieni nurkissa, kun vanhempien piti aina tehdä töitä. Mutta kun ne pienet olis niin kivoja....kunhan niitä ei tarvitse hoitaa.
Tämäkin klisee kirjoitetaan tänne aina sopivaan kohtaan. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut omilleni, että vain yhden yön vierailut ovat mahdollisia. Ja silloinkaan emme hoida lastenlapsia, vaan se on vanhempien työ. Ulos menevät moneksi tunniksi päivällä, että saamme levätä hiljaisuudessa.
Eikö tässä tilanteessa oli helpointa tehdä päivävierailuja puolin ja toisin? Lastenne perheille rasite tulla teille yöksi ja teillä se että tunkevat teille vaikka ette selvästi halua. Tai soitella, viestitellä yms.
Viestistä saa sen kuvan että oikeasti ette halua heitä ainakaan yöksi. Ja lapset taitavat tulla myös vain siksi "että niin kuuluu tehdä".Asuvat 400 km päässä ja tulevat kotiseudulle katsomaan kavereitaan ja hoidattamaan lapsiaan meillä. Oli pakko tehdä selväksi, että emme jaksa sellaista. Emme enää jaksa itse matkustaa ja olemme sairaita ja huonoja nukkumaan. Yhden yön valvomisen vielä jaksaa, muttei pitempää. Skypetämme ja viestittelemme jo nyt.
No sitten en kyllä ymmärrä lapsianne. Olisi kaikille parempi jos he olisivat hotellissa tms. Matka on sellainen että tuskin kovin usein sitä jaksavat reissata. Tai kun kaverit asuvat sillä seudulla niin olisivat heillä yötä. Tai puolisoidensa kanssa kävisivät vuorotellen toisen jäädessä kotiin. Silloin pystyisivät näkemään kavereitaan kunnolla, kun nyt ovat lapset mukana. Tekin saisitte levätä ja nukkua paremmin vierailujen loppuessa.
Meillä kanssa aika samanlainen matka ja ei tulisi mieleenkään istuttaa lapsia 10h autossa. Vanhemmat nähköön yksinään kavereitaan. Saisivat samalla lapsivapaata aikaa.
Mun isovanhemmat kuoli 70-luvulla kun olin 5 vee. Muistaakseni kävimme miltei joka sunnuntai töröttämässä huoneessa velvollisuudesta noin tunnin verran. Työ ja asuinpaikka ei mahdollistanut äidin tiheämpää kyläilyä vanhainkodissa ja isäni halveksi äidin vanhempia.
Eli: tunti joka toinen viikko, vuodessa 26 tuntia. Oletetaan että oltais oltu siellä 2 tuntia tekee 52 h vuodessa. Eli voi olla että aa peen poika käy yhtä usein "kun aapee makaa vaipoissa hoitokodissa" kuin omat vanhempani joten anna palaa vaan mökillä 😎
Feministit mainittu! Vasemmisto mainittu! Vanhusten itsarit mainittu! N46 on itse asiassa M46!