Poika ja miniä pahoina, kun sanoin etteivät heidän lapset ole tervetulleita kesäpaikkaamme.
Minulla on ihana mökki saaristossa, jossa vietän suurimman osan kesää. Kulkuyhteydet ovat hankalat, mökki ei ole suuren suuri (olo/takkahuone, ruokahuone ja baarikeittiö, kaksi makuuhuonetta ja lasitettu veranta sekä terassia, jossa mm ulkotakka ja kesäkeittiö. Rantasauna ja laituri veneille.
Poikani ja hänen vaimonsa haluavat tulla mökilleni pariksi kolmeksi viikoksi heinäkuussa. Sanoin, että ei käy, heillä kolme pientä lasta, nuorin vasta vauva. En jaksa lasten riehumista ja huutoa. Haluan keskittyä omiin juttuihin ja olla rauhassa. Saari ei ole sopiva paikka pienille lapsille, siellä ei ole leikkipaikkoja eikä tekemistä. Lisäksi mainitsin vielä koronan syynä, mutta tosiasia on, että meluavat pikkulapset ahdistaa jo ajatuksenkin tasolla.
Poika veti erityisesti herneen nenään, kun ei voi tulla ”omaan” saareen. Sori, mun se on.
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä ajatus lähtee jos on omat kakarat saanut aikuisiksi niin olisi velvollinen seuraavan neljännes vuosisadan tiinapettereitä hoitamaan? Ei mene jakeluun. Ei pidä tehdä katrasta ja odottaa muiden hoitelevan ne. Kun tulee vanhemmaksi ei jaksa huutoa ja riehumista.
Huutoa ja riehumista? Kaikki eivät ole yhtä onnettomia kasvattajia kuin sinä. Tyypillistä av-logiikkaa, eli itsensä kautta yleistetään koskemaan kaikkia.
Lapset huutaa ja riehuu, ja se on normaalia lasten käytöstä.
Ei ole! Se on adhd-meininkiä ja siihen saa lääkkeitä.
Minä olin pienenä rauhallinen ja hiljainen. Ennen kaikkea tykkäsin istua jossain sohvannurkassa ja lukea (opin lukemaan ihan itsekseni 3-vuotiaana) tai leikkiä barbeilla tai paperinukeilla. Pihalla pyöräilin tai leikin esteratsastajaa (hevoskirjojen mukaan, tietty) tai keinuin narukeinullani. Kavereita minulla oli mukana korkeintaan pari kappaletta kerrallaan, koska en voinut sietää huutamista ja riehumista, enkä voi sitä sietää vieläkään.
Jos omat lapsesi huutavat ja räyhäävät tai itse olet ollut sellainen, älä yleistä äläkä väitä huonoa kasvatusta luonnolliseksi olotilaksi. Se ei sitä ole.
Noin olet tietäväinen olevinasi etkä ymmärrä lasten temperamenttieroja? :D Ja joku pikkuvauva nyt vaan HUUTAA JA ITKEE kun sillä on jokin tarve. Ja niin sen kuuluukin tehdä.
Minun isäni teki juuri noin kuin ap.
No, tuli sitten aivohalvauksia monta peräkkäin, jokainen huononisi kuntoa, joutui luopumaan autosta, kotona kuitenkin (naapureitten mukaan) eleli muutamia vuosia. Oli puhunut naapureille, että on yksinäistä ja kurjaa elämä, tytär ei käy, vaikka asuu 500 metrin päässä. Lopulta joutui laitokseen, jossa eli kaksi vuotta, kuulema itki ikäväänsä koko ajan, tuttu hoitaja kertoi isän kuoleman jälkeen. Otti ja kuoli nyt helmikuussa. Nyt se mökki on minun, kuten kaikki muukin.
En käynyt kertaakaan, ajattelin, että saapi olla rahassa kun rauhaa kertoi kaipaavansa silloin kun olisin lasten kanssa mennyt mökillään käymään.
Tienasi itselleen 14 vuoden yksinäisyyden. Mikäs siinä, minulle kyllä passasi, eipähän tarvinnut sietää ukon jorinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset varmasti ovat yksi maailman lapsivihamielisimmistä ja vähiten perhekeskeisistä kansoista. Ei ihme, että tyytymättömyys, yksinäisyys, vanhusten itsarit, kaikkien ikäryhmien mielenterveyssairaudet ovat erittäin yleisiä. Ja tuo vuosikymmeniä jatkunut vasemmiston feministimädätys, missä nainen elää vain itseään varten vaikka olisi perheellinen, tuottaa näitä muualla maailmassa käsittämättömiä naistyyppejä, joille pari viikkoa omien lasten ja lastenlasten kanssa on ihan hirveä ajatus. Puistatatatte minua.
N46Feministit mainittu! Vasemmisto mainittu! Vanhusten itsarit mainittu! N46 on itse asiassa M46!
Popparit esiin, näitä ilmestyy tähän ketjuun vielä reilusti lisää. :D :D
Miksi ihmeessä kuvittelet, että vain miehet eivät voi sietää tätä nykyajan feminismiä?
Muistutan, että ilman "nykyajan feminismiä" sinäkään et olisi töissä vaan naimisiin mentyäsi olisit kotirouvana hellan ja nyrkin välissä, sinulla ei olisi oma pankkitiliä vaan miehesi antaisi sinulle talousrahaa pienen summan kuukaudessa. Ehkäisyä ei juuri olisi vaan lapsia pukkaisi maailmaan tasaisin väliajoin eikä kukaan olsi avoliitossa, koska ilman papin aamenta yhdessä asuminen olisi syntiä. Ilmeisesti kuitenkin pidät feministien taistelemasta modernin naisen elämästä ihan vähän kuitenkin?
Ja niin, totta kai, unohdin, että jotkut naiset ihan oikeasti äänestävät persuja, vaikka itse en sellaista pysty edes ajattelemaan ilman vatsanväänteitä.
Sinun nykyiset oikeutesi sinulle antoivat LÄNSIMAISET MIEHET, joten kiitä heitä. Melkein unohdin mainita, että toksinen feminisminne aiheuttaa minulle niitä vatsanväänteitä. Taidat kuulua Valerie Solanasin kanssa samaan koulukuntaan, jonka mielestä miehet pitäisi hävittää sukupuuttoon.
PS. Äänestän sekä Keskustaa ja Perussuomalaisia.
N46
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri saanut lapset aikuisiksi ja muuttaneeksi kotoa. Tapaamme usein ja pidetään yhteyksiä ja autetaan kuka apua tarvitsee. Mutta: kesällä haluamme miehen kanssa viettää vihdoinkin aikaa kahdestaan, ei vaatimuksia, ruuan hamstraamista, heräämisiä, velvollisuuksia, vahtimista. Olemme sen ansainneet ja kertoneet lapsillemme ja heistä ihan ymmärtettävää ja ok.
Tuo onkin normaali tilanne. Nuoret aikuiset, joilla ei vielä ole perheitä, haluavat nauttia itsenäisyydestä ja vapaudesta. Ja erinomainen tilanne on se, jos nuoren ei vielä tarvitse huolehtia tai murehtia esim vanhemman terveydestä. Olen läheltä seurannut paria n 25 v nuorta aikuista, jotka joutuvat murehtimaan vanhempiensa vakavia sairauksia ja kuoleman uhkaa. Ko tilanteessa jää taustalle typerät riidat ja oma napa.
Minä olin eilen ihanan pojantyttäreni kanssa kellonympärystän kun kävivät ostoksilla, ottivat vain vauvan mukaan.
Ihana päivä oli, tyttö on puolentoista, suloinen kuin ruusunnuppu ja niin mumman kaveri. Kun tulin kotiin olin väsynyt mutta onnellinen. Aamulla oli jo kauhea ikävä.
En tiedä mitään niin ihanaa kuin nuo lapsenlapset, vanhaksi piti odottaa, mutta nyt niitä onneksi on kaksi. Kiitollinen elämälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse mummina en kyllä kieltäisi lasteni perheiden vierailua kesämökille. Jos haluavat tulla, uskon heidän huomaavan pian, miten vaikea pienten lasten kanssa elämä saaressa ilman mukavuuksia on. Mutta antaisin heille mahdollisuuden, jos teillä on ylimääräinen huonekin heille nukkumiseen. Aika tiukkis olet, jos et tuollaista siedä. Jäähän sinulle kuitenkin pitkä kesä nauttia hiljaisuudesta ja omasta rauhasta.
Etkö halua tutustua lastenlapsiisi?
Mitä tutustumista vauvaan on? Rääkyy, syö ja nukkuu, siinä sitä tutustumista. Eiköhän isoäiti muista sen ajan turhankin hyvin oman lapsensa/omien lapsiensa osalta.
Jännä, kun täällä usutetaan elämään omaa elämäänsä eli ottamaan avioero, kun joku kolmekymppinen on kyllästynyt puolisoonsa ja kun lempi ei enää kuki kuten puolen vuoden jälkeen, mutta viisi-kuusikymppinen isoäiti ei saisi elää omaa elämäänsä kuten itse haluaa. Jänniä ovat nämä nuorempien ihmisten ajatukset. Ovatkohan samaa mieltä, kun itse ovat viisi-kuusikymppisiä? Aika näyttää - todellakin.
No et ole ainakaan isoäiti kun tuollaista kirjoitat!
Olen mummi ja osallistun mielelläni lasteni perheiden elämiin. Autan heitä, sillä toki muistan, että pienten lasten vanhempana oleminen ei ole aina pelkkää juhlaa. Ajattelen, että vaikka olen jo iäkäs, voin antaa oman panokseni helpottaakseni nuoremman polven elämää. Olen jo eläkkeellä, joten minulle jää kyllä aikaa lepoon ja omaan rauhaan. Toki ymmärrän sen, että jos isovanhemmat ovat vielä työelämässä, niin siitä omasta lomasta pitää voida nauttia ja levätä kunnolla ja ei ehkä jaksa monen viikon lastenlasten vierailuja.
Se vain, että miten sen ilmaisee, on tärkeää. Asian voi sanoa nätisti, en itse ainakaan töksäyttäisi kieltoa, vaan keskustelemalla perustelisin asian. Suhde lastenlapsiin on ainutlaatuinen, en uhraisi sitä typerään riitelyyn.
Eli sinäkin isoäiti olet sitä mieltä, että toisella isoäidillä ei saisi olla omaa mielipidettä vaan sinun mielipiteesi? Olet kyllä aika erikoinen ihminen.
Tottakai saa olla mielipide ja tottakai joku voi estää vaikka kaikki vierailut mökilleen!
Itse vain toimin toisin, sillä meillä on tiivis perheyhteys. Olen hoitanut kaikkia lastenlapsiani ja minä nautin heidän seurastaan. Vastavuoroisesti saamme lastemme perheiltä paljon apua esim mökin kunnostamisessa.
Enkä minä passaa lasteni perheitä, kun he tulevat mökille.
En voisi kuvitella ap:n kuvaamaa tilannetta omalle kohdalleni.
Tästä aloituksesta voidaan havaita, että nykyisestä syntyvyyden laskusta voidaan syyttää paitsi itsekkäitä millenniaalifeministejä, myös vielä itsekkäämpiä suurten ikäluokkien (1945-65) feministejä.
M/40
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä täältä meidän sukumökiltä, jossa juhannusta ja juhannusvieraita odotetaan jo innolla!
Meille on aina kaikki tervetulleita, on anoppia, miniää, siskoa, serkkuja, tätiä, setiä, ystäviä, tuoreita poikakavereita ja lapsia paljon.
Meille on rakennettu aittoja, ylämökkejä, saunarakennuksia ja vaikka mitä, jotta kaikille riittää omat makuupaikat ja oma rauha. Onpa joku joskus ajanut asuntoautonsa pihaan ja yöpynyt siellä. Isommat lapset tykkää laittaa vaikka teltan terassille. Silloin kukin voi mennä nukkumaan aikaisin tai nukkua pitkään, vetäytyä omaan rauhaan ja nukuttaa lapsensa päiväunille.
Kaikki tuo tullessaan ruokaa ja juomaa, yhdessä niitä sitten laitellaan ja ruokaillaan, kukaan ei varmasti kehtaisi olla tiskaamatta vuorollaan. Kaikki katsoo kaikkien lasten perään, vaikka päävastuu lapsista on tietenkin omilla vanhemmillaan. Kukaan ei passaa ketään eikä kenenkään tarvitse heittäytyä martyyriksi.
Aina välillä joku virittää päiväprojektin niin, että porukalla saatetaan tehdä polttopuita tai maalata vajan seinä. Yhteistyöllä ja pikkupuuhastelu on ihan kivaa.
Saunavuoroja jaellaan sopuisasti.
Tietty tänne pitää tulla tietyllä asenteella ja viihtyä porukassa, mutta vuosikymmeniä on näin menty ja aina on ollut tulijoita.
Meille tämä toimii hyvin ja erityisesti olen nauttinut siitä, että kaikkien lapset ovat saaneet kasvaa lukuisten turvallisten aikuisten ympäröimänä, jokainen meistä kun on vähän erilainen, niin hienosti ovat oppineet toimimaan erilaisten ihmisten kanssa.
Oikein ihanaa juhannusta ja kesää kaikille!
Oikein hyvää juhannusta myös sinulle ja koko mökkikunnalle!
Ihanaa tuollainen sopu. Meillä pyritään samaan, tosin rakennusprojektit hieman vielä kesken. Onneksi meilläkin on innokasta talkooväkeä, lapsiakin kasvamassa monen ikäisiä. Minusta tuo serkusten tiivis yhteys on mukavaa täällä mökillä. Vapaata leikkiä, uimista ja puissa kiipeilyä.
Kokkoa poltetaan, jos vain palohälytys sallii.
terv onnellinen mummi
Vierailija kirjoitti:
Olen stressaavassa työssä ja loma alkaa juhannuksesta. Tyttäreni perheineen (mies ja 2 alle kouluikäistä) ilmoitti tulevansa mökille juhannuksena ja viipyvänsä pari viikkoa.
Ei käy. Juhannus riittää. Ja laitoin listan, mitä tuovat tullessaan. Luulen, että eivät tule ollenkaan, koska ilmainen täysihoito ei toteudu.
Vähän tämäkin herättää kysymyksiä perheen keskustelukulttuurista ja kasvatuksesta. Missä on mennyt vikaan, jos tytär vain _ilmoittaa_ tulevansa perheensä kanssa ja vielä noin pitkäksi aikaa? Kyllähän mökin käytöstä ja sen käytön ehdoista pitää keskustella hyvissä ajoin.
Me ollaan tekemässä mökkikauppoja ja meillä on nämä vierailukuviot vielä edessä. Tytär kyseli jo, milloin pääsee mökille ja kysyi myös lupaa saada järjestää siellä kaveritapaaminen. Minä vastaavasti kerroin että tarvitsemme apua sitten mökkimuutossa ja muutenkin aiotaan osallistaa tytärtä ja vävyä mökkihommissa, että mitään täysihoitolaa siitä ei tule. Varmaankin me annamme nuorelleparille myös mahdollisuuden mökkeillä kaksistaan ja pidämme myös huolen siitä, että saamme itse olla siellä välillä kaksistaan. Mökki jää tyttärelle aikanaan perinnöksi, joten senkin puolesta on asiallista että nuoripari oppii tässä ajan kanssa mökin huoltoon ja kunnossapitoon liittyvät hommat.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut omilleni, että vain yhden yön vierailut ovat mahdollisia. Ja silloinkaan emme hoida lastenlapsia, vaan se on vanhempien työ. Ulos menevät moneksi tunniksi päivällä, että saamme levätä hiljaisuudessa.
Miksi vaivautua kylään ihmisen luokse joka ei halua nähdä mitään vaivaa tutustuakseen lapsenlapsiinsa? Meillä on lopetettu kyläilyt tuollaisen isovanhemman luona. Kotona lasten on mukavampi olla vapaasti kuin katsella kylässä jotain kurttuista hapannaamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut omilleni, että vain yhden yön vierailut ovat mahdollisia. Ja silloinkaan emme hoida lastenlapsia, vaan se on vanhempien työ. Ulos menevät moneksi tunniksi päivällä, että saamme levätä hiljaisuudessa.
No aika ankea tunnelma välittyy teidän mökkeilystä. Oletteko niin huonokuntoisia, että teidän pitää levätä päivällä hiljaisuudessa? En itse kyllä haluaisi tuollaiselle mökille "vieraaksi".
Kyllä. Olemme sairaita ja yöt menee kipulääkkeidenkin avulla huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaivautua kylään ihmisen luokse joka ei halua nähdä mitään vaivaa tutustuakseen lapsenlapsiinsa? Meillä on lopetettu kyläilyt tuollaisen isovanhemman luona. Kotona lasten on mukavampi olla vapaasti kuin katsella kylässä jotain kurttuista hapannaamaa.
Mekin toivomme saavamme olla rauhassa. Haluavat tulla kavereitaan katsomaan, eivät välitä meistä, mutta ilmaisesta majoituksesta ja lastenhoidosta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
2-3 viikon kyläily kuulostaa ahdistavan pitkältä. Mummo menee mökille rentoutumaan, en ymmärrä miten kukaan voi siitä suuttua? Poika perheineen voi hankkia oman mökin. Ihan eri asia on parin kolmen päivän kyläily.
Ja tuossa tilanteessa kun ap:llä on stressaava työ ja loma alkaa juhannuksesta, sinne mökille ei parane heti juhannuksena paukata. Antaa ap:n lepuuttaa ensin viikko, sitten jaksaa jo vieraitakin sen muutaman päivän verran.
Oletko ostanut tämän mökin viime kesän jälkeen? Jos se on ollut sinulla jo aiemmin, niin miten tämä asia tulee vasta nyt esille? Nuorin lapsista on vasta vauva, mutta kaksi muuta ovat isompia. Eikö poikasi viime kesänä halunnut tulla vaimonsa ja lastensa kanssa mökillesi?
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni teki juuri noin kuin ap.
No, tuli sitten aivohalvauksia monta peräkkäin, jokainen huononisi kuntoa, joutui luopumaan autosta, kotona kuitenkin (naapureitten mukaan) eleli muutamia vuosia. Oli puhunut naapureille, että on yksinäistä ja kurjaa elämä, tytär ei käy, vaikka asuu 500 metrin päässä. Lopulta joutui laitokseen, jossa eli kaksi vuotta, kuulema itki ikäväänsä koko ajan, tuttu hoitaja kertoi isän kuoleman jälkeen. Otti ja kuoli nyt helmikuussa. Nyt se mökki on minun, kuten kaikki muukin.
En käynyt kertaakaan, ajattelin, että saapi olla rahassa kun rauhaa kertoi kaipaavansa silloin kun olisin lasten kanssa mennyt mökillään käymään.
Tienasi itselleen 14 vuoden yksinäisyyden. Mikäs siinä, minulle kyllä passasi, eipähän tarvinnut sietää ukon jorinoita.
Vittumainen isä, vittumainen tytär. Tämän vuoksi pitää tehdä ajoissa testamentti tai käyttää omaisuus itseensä.
Tosi pitkä aika tuo pari kolme viikkoa. Viikonloppuvisiitin vielä ymmärtäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin toivomme saavamme olla rauhassa. Haluavat tulla kavereitaan katsomaan, eivät välitä meistä, mutta ilmaisesta majoituksesta ja lastenhoidosta kyllä.
Mistähän johtuisi etteivät välitä teistä? Olisittekohan ehkä heidän kokemustensa mukaan tympeää seuraa?
Varo ettet liukastu kalliolla ja loukkaa itseäsi. Tulee pitkät viikot kuumassa kodissa yksinäisenä, hyvää harjoittelua vanhuutta varten toki. Mistä noita idiootteja riittää mummoiksi tähän maahan?
No aika ankea tunnelma välittyy teidän mökkeilystä. Oletteko niin huonokuntoisia, että teidän pitää levätä päivällä hiljaisuudessa? En itse kyllä haluaisi tuollaiselle mökille "vieraaksi".