Poika ja miniä pahoina, kun sanoin etteivät heidän lapset ole tervetulleita kesäpaikkaamme.
Minulla on ihana mökki saaristossa, jossa vietän suurimman osan kesää. Kulkuyhteydet ovat hankalat, mökki ei ole suuren suuri (olo/takkahuone, ruokahuone ja baarikeittiö, kaksi makuuhuonetta ja lasitettu veranta sekä terassia, jossa mm ulkotakka ja kesäkeittiö. Rantasauna ja laituri veneille.
Poikani ja hänen vaimonsa haluavat tulla mökilleni pariksi kolmeksi viikoksi heinäkuussa. Sanoin, että ei käy, heillä kolme pientä lasta, nuorin vasta vauva. En jaksa lasten riehumista ja huutoa. Haluan keskittyä omiin juttuihin ja olla rauhassa. Saari ei ole sopiva paikka pienille lapsille, siellä ei ole leikkipaikkoja eikä tekemistä. Lisäksi mainitsin vielä koronan syynä, mutta tosiasia on, että meluavat pikkulapset ahdistaa jo ajatuksenkin tasolla.
Poika veti erityisesti herneen nenään, kun ei voi tulla ”omaan” saareen. Sori, mun se on.
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat vieneet lapsensa hoitoon 3-4 kuukauden ikäisenä. Lapset olivat jatkuvasti päiväkodissa, kouluttamattomalla perhepäivähoitajalla, mummoloissa ja sukulaisilla. Äidit eivät ole imettäneet vauvojaan, vaan juottaneet vauvalle "vastiketta" ja tavallista maitoa. Lähes vastasyntyneelle vauvalle on annettu mm. banaania ja hunajaa. Vauvan tuttia on kastettu sokeriveteen ja nuoleskeltu aikuisten suussa.
Suuret ikäluokat ovat hylänneet lapsensa joko päivähoitoon tai sukulaisten vaivoiksi. Lapset on hylätty mummolaan moneksi viikoksi ilman äitiä ja isä. Sairasta! Nykyään tällaisista holtittomista vanhemmista tehtäisiin lastensuojeluilmoitus. Nyt suuret ikäluokat ovat isovanhempia. He ovat yhtä surkeita isovanhempia kuin olivat vanhempia. Näillä isovanhemmilla on pakottava tarve sekaantua aikuisten lastensa elämään, puuttua lastenhoitoon ja lastenkasvatukseen. Nämä äidit ja isät, jotka ovat itse olleet surkeita vanhempia, yrittävät nyt isovanhempina paikata omia kasvatusvirheitään. Vanhemmuuden juna meni jo! Lopettakaa se puuttuminen ja sekaantuminen! Antakaa aikuisille lapsille, miniöille ja vävyille kotirauha!
- aiemmin äitiysloma oli 3 kk, duunarien oli pakko palata siinä vaiheessa töihin
- boomereita aikoinaan oli hoitamassa kotiapulainen, mutta 60-70-luvulla ei enää tavallisella työläisperheellä ollut sellaiseen varaa
- pidätkö sitä lapsen hylkäämisenä, jos lapsi menee loma-aikana hoitoon mummolaan, kun vanhemmat ovat töissä?
- lapsille on syötetty ja juotettu sitä, mitä neuvola on kulloinkin suositellut
- äidit ja isät ovat pääsääntöisesti aina pyrkineet huolehtimaan lapsistansa hyvin; jos sinun vanhempasi eivät näin tehneet, älä yleistä koko sukupolveen
- tässä ketjussa on kyse siitä, että miniät ja vävyt/pojat eivät anna anopille/äidille kotirauhaa eikä päinvastoin
" Suuret ikäluokat ovat hylänneet lapsensa joko päivähoitoon tai sukulaisten vaivoiksi. Lapset on hylätty mummolaan moneksi viikoksi ilman äitiä ja isä. Sairasta! "
Ei tullut mieleen miksi ?
Piti tehdä töitä , kotona lusimisesta ei saanut penniäkään.
Taisit olla itsekeskeinen kusipää jo syntyessäsi..kun tuollaisia edes ajattelet...
Provo trolli. Ei kukaan tänne kirjoita noin tunnistettavaa tarinaa asianosaisille, jos yhtään järkeä. 2/5.
Niin, ja mökin "pienuuden" yksityiskohtainen kuvailu paljasti trollin. Tai sitten aloittajaa tää poika, joka ei päässyt mökille, jossa lapsuutensa vietti, varmaan ajatteli että omille lapsille "tehdääb muistoja" niin kuin feikit amerikkalaiset nykyään toistelee (kuka ees järkkää mitään juttua saadakseen "muistoja"... mutta se on toisen ketjun aihe..
Mun äidillä oli 9 lasta, jotka hoiti hyvin. Moni 14:sta lapsenlapsesta vietti kesä ja joulut mummolassa.
Äiti joutui kuitenkin hoivakotiin, jossa kuolikin yksin. Me kiittämättömät lapset asumme ympäri maailmaa.
Hautajaisetkin järjestin etänä. Yhdeksästä lapsesta vain viisi tuli hautajaisiin.
Joten ei kannata kenenkään pitää varmana, että lapset huolehtivat vanhuksistaan.
Huvittaa nämä jatkuvat jutut: vauva hoitaa isovanhempia.
Totuus on se, että ei tule hoitamaan.
Suurin osa Suomen vanhuksista on vieraiden hoidossa.
Ja niin tulen minäkin olemaan. En halua olla kiitollisuudenvelassa kenellekään.
Olen nyt 68 v ja asun svenska talande folkin senioritalossa, josta siirryn tarvittaessa täyden palvelun hoivakotiin.
Minulla kanssa vanhemmat eivät halunneet lapsenlapsia mökille sotkemaan ja ahdastakin on, ja se on heidän rentoutuspaikkansa. Niillä harvoilla päiväreissuilla majoittauduimme telttaan, ja olisin ollut valmis nukkumaankin teltassa, mutta nurmikko menee pilalle. Edes siinä kohtaa, kun mökkirakennus alkoi rapistua ja ehdotin, että korjailisimme sitä mieheni kanssa omaan piikkiin ja tekisimme vaikka laajennuksen tai ulkorakennuksen, sekään ei kelvannut. Isän kuoltua äiti alkoi sitten puhua niistä korjaustöistä joista olin puhunut viimeiset 15 vuotta ja sanoi, että hyvinhän siitä saa vielä lapsenlapsille (jotka olivat tuossa kohtaa jo täysi-ikäisiä) kesäpaikan ja voisi vaikka uima-altaan tehdä pihaan, kun hänestä aika jättää. Suuttui verisesti, kun ilmaisin etten aio mökkiä pitää vanhempien nukuttua pois sillä a) pakolliset maksut ovat suuret ja b) mökki oli jo niin huonokuntoinen, että se olisi pitänyt laittaa maan tasalle kokonaan ja rakentaa uusi. Sitten olinkin kauhean itsekäs lapsi, ja katkaisen suvun perinteen. Minkä perinteen, kun minullehan se mökki ei kuulunut lasten ollessa pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä oli 9 lasta, jotka hoiti hyvin. Moni 14:sta lapsenlapsesta vietti kesä ja joulut mummolassa.
Äiti joutui kuitenkin hoivakotiin, jossa kuolikin yksin. Me kiittämättömät lapset asumme ympäri maailmaa.
Hautajaisetkin järjestin etänä. Yhdeksästä lapsesta vain viisi tuli hautajaisiin.
Joten ei kannata kenenkään pitää varmana, että lapset huolehtivat vanhuksistaan.
Ei sekään nyt välttämättä ole mikään paras ratkaisu, että jo lähtökohtaisesti etäännyttää itsensä omista lapsenlapsistaan sillä varauksella, että eivät ne välttämättä kumminkaan tule katsomaan sinne vanhainkotiin, vaikka tekisi mitä. No sitten ne eivät ainakaan tule, jos mummosta ei ole mitään muistoja ja tuntevat hänet lähinnä nimeltä. Hyvät suhteet ainakin kasvattavat sitä mahdollisuutta, että myös lapsenlapset tuntevat lämpöä mummoaan kohtaan ja haluavat sitten vanhana muistella mummon kanssa tehtyjä kivoja juttuja.
Enkä minäkään lähtökohtaisesti vietä aikaa lastenlasten kanssa siksi, että he minua hoitaisivat, vaan siksi, että pidän heidän seurastaan, haluan olla heidän lähellään ja he ovat minulle tärkeitä ihmisiä.
Hei Ap, jos olet vielä täällä.
Tottakai sinun pitää itse määrätä oman jaksamisesi taso, sekä luoda hyvää oloa myös toisille sillä, että osaat rauhallisesti keskustella asiasta, ilman syyllistävää tunnetta itselle/ toisille.
Varmasti, jos nyt kaipaat rauhaa paljon, voit sen sanoittaa. Että nyt se ei ehkä ole sopiva ajatus, mutta ehkä jokin toinen kerta onkin, kun eri aika ja lapsetkin isompia. Saari on tosiaan turvaton paikka, jos jotain sattuisikin.
Kannat varmasti huolta myös siitä.
Minusta tärkeää on siis kieltäytyä rehellisesti mutta lämpimästi ja säilyttää yhteydenpito.
Tai ehdottaa pientä viikonloppuvisiittiä.
Lisäksi, kommunikointi on jatkossakin paljon helpompaa kun ilmaiset rajasi muttet tee numeroa siitä. Myös oma innostuksesi olla mummi kehittyy sinun leposi kautta. Se, että voit hyvin, oot silloin se paras mahdollinen sinä mummina myös lapsille.
Hyvää ja leppoisaa kesää!
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja mökin "pienuuden" yksityiskohtainen kuvailu paljasti trollin. Tai sitten aloittajaa tää poika, joka ei päässyt mökille, jossa lapsuutensa vietti, varmaan ajatteli että omille lapsille "tehdääb muistoja" niin kuin feikit amerikkalaiset nykyään toistelee (kuka ees järkkää mitään juttua saadakseen "muistoja"... mutta se on toisen ketjun aihe..
Jos olisit lukenut ketjun, tietäisit että kyseessä ei ole ”mökki, jossa [poika] lapsuutensa vietti”, vaan äidin yksin itselleen hankkima kesäasunto, josta pojalla ei ole mitään lapsuuden muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap aikoo mennä mökille jos vaikka lonkkaleikkaus ja jalka jää huonoksi tms tai jos puoliso kuolee. Myydäänkö mökki ja nökötetään kesät kaupingissa?
Ap:han on ostanut mökin vasta miehen kuoleman jälkeen. Eivät kaikki ole avuttomia ja täysin miehestä riippuvaisia.
Eikö jo "suuret ikäluokat" isovanhempina vaihe ole ohitettu? Kyllä ne isovanhemmat on nuorempia. Niitä jotka ovat mahdollisesti tällä samalla palstalla kirjoitelleet. Tapelleet imetyksestä ja siitä kuka nopeiten vastaa vauvan tarpeisiin ja juoksee taaperon perässä vaikka kesken oman ruoan. Ne, jotka haukkuvuivat toisia oman ajan pyytämisestä. Joiden mielestä parisuhdeaikaa voi hyvin viettää silloin kun lapset nukkuu. Jotka kilpaa ostivat uusimmat ja kalliimmat vaatteet lapsilleen. He ovat niitä samoja jotka ihmettelevät miksi lapsensa käyttää heitä ilmaisina lapsenvahteina? Miksi lapset olettaa, että heidän luo voi tulla ksoka vaan viettämään lomaa? Miksi?! No, koska ovat itse koko lapsen olemassaoloajan opettaneet, että he ovat maailman keskipiste ja vanhemmat palvelijoita.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään haluaisi. Mutta en myöskään ymmärrä miksi piti noin yksityiskohtaisesti kuvailla mökkiä. 😂
Tuo nyt on huonoitsetuntoisten naisten aivan yleinen tapa. Jos sattuu etenemään urallaan johtavaan asemaan tai hyviin tienesteihin, niin sen kyllä huomaa kusesta pääkopassa. Pienemmässä mittakaavassa saman voi huomata pelkästä korkeakoulututkinnosta. Naisille ei oikein ura siis sovi. Nytkin tämän ketjun nainen on valmis leveilyllään tuhoamaan perhesuhteensa, ylpeilemällä jollain koin syömällä homepaskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyllä tehty ns virheitä jo paljon aiemmin kun ei ole opetettu poikaa veneilemään vaikka mökki saaressa.
Tämän kirjoittajalle ja monelle muulle tässä ketjussa muistuttaisin että kannattaa lukea ensin koko ketju ja kommentoida vasta sitten. Ap on kertonut että hän hankki huvilan vasta muutama vuosi sitten, leskeksi jäätyään.
Jossakin taisi kyllä vilahtaa sanamuoto että ”olemme” ja jos kerran leskeytynyt mami pääsee mökille veneellä niin pääsee kai poikakin. Taitaa ollakin sitten ap:n uuden miehen ostama huvila kyseessä ja vanhan liiton poikaa ei sinne siis kaivata. Ja olikohan ehkä sittenkään ap:n oma poika vai uuden miehen poika jota ap ei jaksa katsella, omat lapsenlapset ehkä puuttuvat kokonaan.
En ihan ymmärrä ketjun kritiikkejä siitä, että boomerit eivät välittäneet lapsistaan. Aiempi lastenkasvatus vaikuttaa itsestäni paljon paremmalta kuin nykyinen, koska siinä tähdättiin lasten kasvattamista aikuisiksi ihmisiksi. Nykyään tuntuu tavoitteena olevan aikuisuuden lykkääminen määrättömästi jonnekin tulevaisuuteen. Tämä näkyy monenlaisina ongelmina, mutta silti harva tuntuu näkevän, että näissä asioissa olisi mitään yhteyttä. Miksi monet nuoret ihmiset ovat niin avuttomia, työelämässä tai muutenkaan? Ennen opetettiin lapsille, että aikuinen ihminen järjestää nämä ja nämä asiansa itse. Nykyään opetetaan, että jonkun pitäisi sitten järjestää kaikki sulle.
Äh, ihme porukkaa täällä. Miten on muka itsekästä, että ihminen haluaa levätä rauhassa? Sitähän tekin, isovanhemmille lapsianne tuputtavat, olette vailla.
Omat vanhempani ovat jo eläkkeellä. Sisareni on hoidattanut lastaan heillä siten, että dumppaa lapsen mummolaan (eli isovanhempien mökille, koska siellä enemmän tilaa) useita kertoja vuodessa ja häipyy miehensä kanssa matkustelemaan. Milloin ulkomaille, milloin Lappiin hiihtämään, jopa 2 viikoksi kerrallaan. Isovanhempani ovat aina iloisia saadessaan lapsenlapsensa heille hoitoon, mutta mutta... Minulle valittavat sisareni selän takana, että on rankkaa ja eivät jaksa. Että pitäisi minun tulla kaveriksi lasta hoitamaan. No hei, minä osaan kyllä kieltäytyä. Omassanikin on ihan tarpeeksi.
Itselläni on viisivuotias, jota isovanhemmat eivät ole hoitaneet kertaakaan. Jos olemme heillä käymässä, itse hoidamme lapsemme ja siinä sivussa passattaviksi heittäytyneet vanhempani. Enpä ole kyllä tosin viitsinyt kysyäkään heitä hoitamaan edes pariksi päivää, en halua rasittaa heitä.
Kammottaisi ajatus olla mökillä kolme viikkoa putkeen! Viides päivä alkaa olla jo liikaa.
Ap: tsemppiä! Älä kuuntele noita itsekkäitä milleniaaleja. Nauti mökistäsi ja saarestasi. Niin minäkin tekisin.
Siis näyttäkää mulle vauvan äiti, joka haluaa lähteä kodistaan kolmeksi viikoksi saareen?? Vieläpä mukana kaksi ilmeisesti myös aika pientä lasta lisäksi. Ja vieläpä nihkeän anopin luo.
On itsestäänselvää, että vauvanhoitorutiinit ovat vaivalloisempia kesämökillä, vieläpä toisen ihmisen kesämökillä. Samoin vauvan yöunet voivat häiriintyä jne jne. Entäpä hyttyset?? Tosin saaressa niitä on kyllä vähemmän.
Mulla on neljä lasta, ei olisi tullut mieleenkään lähteä kolmeksi viikoksi jonkun mökille, kun oli vauva talossa. Kolme yötä perheen kesken vuokratulla erämökillä oli ihan riittävä aika maalaiselämää!
Tuomio: ap trollaa eikä tiedä mitään lastenhoidosta.
En minäkään haluaisi. Mutta en myöskään ymmärrä miksi piti noin yksityiskohtaisesti kuvailla mökkiä. 😂