Poika ja miniä pahoina, kun sanoin etteivät heidän lapset ole tervetulleita kesäpaikkaamme.
Minulla on ihana mökki saaristossa, jossa vietän suurimman osan kesää. Kulkuyhteydet ovat hankalat, mökki ei ole suuren suuri (olo/takkahuone, ruokahuone ja baarikeittiö, kaksi makuuhuonetta ja lasitettu veranta sekä terassia, jossa mm ulkotakka ja kesäkeittiö. Rantasauna ja laituri veneille.
Poikani ja hänen vaimonsa haluavat tulla mökilleni pariksi kolmeksi viikoksi heinäkuussa. Sanoin, että ei käy, heillä kolme pientä lasta, nuorin vasta vauva. En jaksa lasten riehumista ja huutoa. Haluan keskittyä omiin juttuihin ja olla rauhassa. Saari ei ole sopiva paikka pienille lapsille, siellä ei ole leikkipaikkoja eikä tekemistä. Lisäksi mainitsin vielä koronan syynä, mutta tosiasia on, että meluavat pikkulapset ahdistaa jo ajatuksenkin tasolla.
Poika veti erityisesti herneen nenään, kun ei voi tulla ”omaan” saareen. Sori, mun se on.
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
siellä "muualla maailmassa" oma poika on aina odotettu kunniavieras, jonka saapuessa pöydät notkuvat herkuista ja ilo on ylimmillään. ja lasten tekeminen usein lopetetaan, aborteilla tai ilman, vasta sitten kun kaivattu poika on synnytetty. Missään muualla kuin Pohjoismaissa tuskin suhtautuminen omiin poikiin on yhtä välinpitänätöntä.
Pohjoismaissa tytär on perheen kuningatar yhtä paljon kuin poika on perheen kuningas. Mikä siinä on vikana? Onko se jotenkin parempi kuin "muun maailman" tapa dissata perheen tyttäriä poikien hyväksi? Minusta on hienoa, että meillä on näin tasa-arvoinen kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyllä tehty ns virheitä jo paljon aiemmin kun ei ole opetettu poikaa veneilemään vaikka mökki saaressa.
Itse ap:n aloitus on satua, ikään kuin joku hienostorouva osaisi elää ja toimia jollain syrjäisellä saarella muutaman vuoden kokemuksella paremmin kuin oma poika, pelkkä armeijan käyminen antaa eväät selvitä muuallakin kuin kesähuvilassa. Samoin en usko ollenkaan, että esim. Kovalla tuulella veneellä merellä navigointi onnistuisi tältä rouvalta paremmin kuin aikuiselta mieheltä, pinnan alle alakertaan on menty pitkälläkin veneilykokemuksella.
Vastauksia sen sijaan on ollut mielenkiintoista lukea, jotkut vanhemmat rouvat kuulostavat niin ihanilta ja lämpimiltä ihmisiltä, joille on suurin onni saada olla omien lasten ja lastenlasten kanssa. Suuri kunnioitukseni heitä kohtaan.
N46
'
Suomalaiset hienostorouvat ovat hämmästyttävän monitaitoisia, moni on purjehtinut lapsesta pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyllä tehty ns virheitä jo paljon aiemmin kun ei ole opetettu poikaa veneilemään vaikka mökki saaressa.
Itse ap:n aloitus on satua, ikään kuin joku hienostorouva osaisi elää ja toimia jollain syrjäisellä saarella muutaman vuoden kokemuksella paremmin kuin oma poika, pelkkä armeijan käyminen antaa eväät selvitä muuallakin kuin kesähuvilassa. Samoin en usko ollenkaan, että esim. Kovalla tuulella veneellä merellä navigointi onnistuisi tältä rouvalta paremmin kuin aikuiselta mieheltä, pinnan alle alakertaan on menty pitkälläkin veneilykokemuksella.
Vastauksia sen sijaan on ollut mielenkiintoista lukea, jotkut vanhemmat rouvat kuulostavat niin ihanilta ja lämpimiltä ihmisiltä, joille on suurin onni saada olla omien lasten ja lastenlasten kanssa. Suuri kunnioitukseni heitä kohtaan.
N46
Miksi kuvittelet, että kaupunkilaisrouva on ollut sellainen koko ikänsä? Aika moni on elänyt maalla ja oppinut jo lapsuudessaan paljon sellaisia taitoja, joita ei ole varsinaisesti tarvinnut muutettuaan kaupunkiin opiskelemaan ja sitten sinne jäätyään asumaan. Mökillä voi verestää noita taitoja taas, ja toisaalta jos on siellä mökillä käynyt vuosikaudet, osaa ne hommat kyllä jo.
Sen sijaan kaupungissa syntynyt ja aina asunut poika ei ole mökki- ja erätaitoja välttämättä päässyt missään oppimaan, vaikka olisi teininä pakotettu perheen mökille (jossa on lähinnä ollut täysihoidossa ja istunut nokka kännykässä kiinni suostumatta tekemään mitään muuta). Vai että armeijassa... salli mun nauraa.
Mun omat vanhemmat ja miehen vanhemmat on apn tapaisia boomereita. Hetkeäkään eivät halua nähdä lapsenlapsia ja tarkkaan vahtivat että heidän mökkejään ei saa käyttää sekuntiakaan. Missään ei auteta, ei edes hädässä, lapsenlapsia eivät ole hoitaneet sekuntiakaan koskaan ja eivät muista edes niiden nimiä.
Sanattomaksi vetää. Mikä rakkaudettomuus. Perus boomereita.
Boomerit rakastaa vain ITSEÄÄN, oma lapsi/lapsenlapsi on ihan se ja sama.
Itse aiheesta olen samaa mieltä ap:n kanssa; ei kenelläkään ole velvollisuutta vapaa-ajalleen ottaa ylimääräisiä rasittavia asioita. Aivan oikein laittaa rajat, milloin vierailut sopivat. Ja kolmessa viikossa happanee kutsuttukin vieras...
... mutta ylimääräisen hymynkareen herätti se, kun ap luetteli hallintaansa kuuluvan kiinteistön ominaisuuksia! Koska ihan sama, onko se yhden huoneen mökki vai 15 huoneen kartano, isäntäväen tahdon mukaan mennään.
Hyvää kesää kaikille, minulla alkoi loma! Eikä kenenkään riesana, vaan kaksipyöräisillä tie edessä rakkaani kanssa.
On ne sukulaisetkin kivoja, mutta vain sopivissa annoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46'
Suomalaiset hienostorouvat ovat hämmästyttävän monitaitoisia, moni on purjehtinut lapsesta pitäen.
Ilmeisesti heiltä kuitenkin puuttuu, kuten tässäkin tapauksessa, kansanihmisen viisaus opettaa seuraavalle sukupolvelle tarvittavat käytännön taidot kuten me täällä maalla savupirteissämme teemme. Näin varmistamme, ettemme tuota kädettömiä avuttomia aikuisia, ap:n kuvitteellisessa tapauksessa etelän vetelien
hienostorouvien jälkikasvu joutuu aloittamaan vasta aikuisena alkeellistenkin käytännön taitojen opettelun äitinsä keskittyessä vain itseensä sekä jälkikasvunsa vähättelyyn internetissä.
Pienet lapsetkin ovat täällä karikkoisilla vesillä mato-ongella veneessä aikuisten seurassa jo vaahtosammuttimen kokoisesta eikä tulentekoa tarvitse opetella vasta armeijassa. Ilman sähköä oppii luontevasti elämään jokaisen vähänkin suuremman myrskyn jälkeen.
N46
Ihan uteliaisuudesta ap, kuinka usein tapaat poikaasi ja hänen perhettään? Kerran kolmessa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta ap, kuinka usein tapaat poikaasi ja hänen perhettään? Kerran kolmessa vuodessa?
Tuohan on tiuha tahti jos noin on. Mun omat vanhemmat näin viimeksi 11v sitten ja eivät ole nähneet kolmea lastani koskaan. Heitä ei kiinnosta kun ”pitää elää itselleen”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siellä "muualla maailmassa" oma poika on aina odotettu kunniavieras, jonka saapuessa pöydät notkuvat herkuista ja ilo on ylimmillään. ja lasten tekeminen usein lopetetaan, aborteilla tai ilman, vasta sitten kun kaivattu poika on synnytetty. Missään muualla kuin Pohjoismaissa tuskin suhtautuminen omiin poikiin on yhtä välinpitänätöntä.
Pohjoismaissa tytär on perheen kuningatar yhtä paljon kuin poika on perheen kuningas. Mikä siinä on vikana? Onko se jotenkin parempi kuin "muun maailman" tapa dissata perheen tyttäriä poikien hyväksi? Minusta on hienoa, että meillä on näin tasa-arvoinen kulttuuri.
Boomerit tasa-arvoisesti dissaavat sekä poikiaan että tyttäriään siis.
On se mukava, kun pikkuisilla on noin ihana ja rakastava isoäiti. Sinuahan ei tietenkään sovi nimitellä mommoksi tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on tiuha tahti jos noin on. Mun omat vanhemmat näin viimeksi 11v sitten ja eivät ole nähneet kolmea lastani koskaan. Heitä ei kiinnosta kun ”pitää elää itselleen”.
Kuka sinut hoiti lapsena, vai olitko jo kolmikuisena vieraan hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46
Oletko kuullut Tove Janssonista ja Tuulikki Pietilästä?
Aika rajoittunut maailma sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä ajatus lähtee jos on omat kakarat saanut aikuisiksi niin olisi velvollinen seuraavan neljännes vuosisadan tiinapettereitä hoitamaan? Ei mene jakeluun. Ei pidä tehdä katrasta ja odottaa muiden hoitelevan ne. Kun tulee vanhemmaksi ei jaksa huutoa ja riehumista.
Mistä tämä ajatus, että omia sukulaisia, lapsia ja lapsenlapsia, nähdään vain velvollisuudesta? Monelle normaalille ihmiselle perhe on tärkeä ja heidän kanssaan halutaan viettää aikaa. Mä en mää apn pojan pyynnössä mitään väärää, mutta ahdistais, jos tuollainen olisi oma äiti. Kuulostaa todella kylmältä ihmiseltä. Sellainen äiti varmaan ollut pojalleenkin.
Tuollaiset hoitokotiviittaukset ovat osuvia siksi, ettei kyse ole mistään palveluksista vaan siitä, että perheen kanssa halutaan viettää aikaa rakkaudesta. Jos ap ei rakasta jälkikasvuaan ja halua viettää heidän kanssaan aikaa, koska ”omat velvollisuudet on hoidettu”, niin ei ne perhesuhteet lähene, kun ap on vanha ja hoitokodissa. Silloin jää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mun omat vanhemmat ja miehen vanhemmat on apn tapaisia boomereita. Hetkeäkään eivät halua nähdä lapsenlapsia ja tarkkaan vahtivat että heidän mökkejään ei saa käyttää sekuntiakaan. Missään ei auteta, ei edes hädässä, lapsenlapsia eivät ole hoitaneet sekuntiakaan koskaan ja eivät muista edes niiden nimiä.
Sanattomaksi vetää. Mikä rakkaudettomuus. Perus boomereita.
Moi veeti! Mites LoLlit? Onks mont tornii ettanii repus?!?!0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46'
Ilmeisesti heiltä kuitenkin puuttuu, kuten tässäkin tapauksessa, kansanihmisen viisaus opettaa seuraavalle sukupolvelle tarvittavat käytännön taidot kuten me täällä maalla savupirteissämme teemme. Näin varmistamme, ettemme tuota kädettömiä avuttomia aikuisia, ap:n kuvitteellisessa tapauksessa etelän vetelien
hienostorouvien jälkikasvu joutuu aloittamaan vasta aikuisena alkeellistenkin käytännön taitojen opettelun äitinsä keskittyessä vain itseensä sekä jälkikasvunsa vähättelyyn internetissä.
Pienet lapsetkin ovat täällä karikkoisilla vesillä mato-ongella veneessä aikuisten seurassa jo vaahtosammuttimen kokoisesta eikä tulentekoa tarvitse opetella vasta armeijassa. Ilman sähköä oppii luontevasti elämään jokaisen vähänkin suuremman myrskyn jälkeen.
N46
Nyt kirjoitat kyl sekavia :/ hui
Vierailija kirjoitti:
Lapselliset ihmiset on todella usein hyvin itsekkäitä. Minunkin kupeitteni hedelmä kuvitteli, että olen milloin tahansa olemattomalla varoitusajalla käytettäväksi lapsenvahtina. No, en ole; minulla on omakin elämä. Jos ajoissa sovitaan eikä ole jatkuvaa, niin sitten tietysti, mutta jos minuun suhtaudutaan itsestäänselvyytenä, alkaa vanhakin akka äkkiä ikäväksi.
näin on. mista tämä hämmästyttävä itsekkyys johtuu? Lastenvaunuilijat odottaa etta ovesta ei saa kulkea ennen heitä vaikka he eivat ole edes vielä menossa minnekään kun vasta kääntävät vaunuja.
Kukapa ei haluaisi viettää kolmea viikkoa saaressa hankala kotka seuranaan 🙄