Poika ja miniä pahoina, kun sanoin etteivät heidän lapset ole tervetulleita kesäpaikkaamme.
Minulla on ihana mökki saaristossa, jossa vietän suurimman osan kesää. Kulkuyhteydet ovat hankalat, mökki ei ole suuren suuri (olo/takkahuone, ruokahuone ja baarikeittiö, kaksi makuuhuonetta ja lasitettu veranta sekä terassia, jossa mm ulkotakka ja kesäkeittiö. Rantasauna ja laituri veneille.
Poikani ja hänen vaimonsa haluavat tulla mökilleni pariksi kolmeksi viikoksi heinäkuussa. Sanoin, että ei käy, heillä kolme pientä lasta, nuorin vasta vauva. En jaksa lasten riehumista ja huutoa. Haluan keskittyä omiin juttuihin ja olla rauhassa. Saari ei ole sopiva paikka pienille lapsille, siellä ei ole leikkipaikkoja eikä tekemistä. Lisäksi mainitsin vielä koronan syynä, mutta tosiasia on, että meluavat pikkulapset ahdistaa jo ajatuksenkin tasolla.
Poika veti erityisesti herneen nenään, kun ei voi tulla ”omaan” saareen. Sori, mun se on.
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
mun vanhemmat on kans tälläsiä "emme ole käytettävissä lapsenvahteina, meillä on oma elämä" -ihmisiä. Silti alkoi hirveä ulina, kun ilmoitin, etten aio lapsia hankkia, kun ilman tukiverkkoja en nää siinä järkeä. Tähän lienee vielä hyvä mainita, että laman lapsena olen käytännössä kasvanut isovanhempieni nurkissa, kun vanhempien piti aina tehdä töitä. Mutta kun ne pienet olis niin kivoja....kunhan niitä ei tarvitse hoitaa.
Juu se on jännä, miten ne jotka eivät ole itse niitä omiaankaan hoitaneet, toitottavat aina että "minä olen omat lapseni jo hoitanut".
Hmmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä aloituksesta voidaan havaita, että nykyisestä syntyvyyden laskusta voidaan syyttää paitsi itsekkäitä millenniaalifeministejä, myös vielä itsekkäämpiä suurten ikäluokkien (1945-65) feministejä.
M/40
Jos et olisi syrjäytynyt jo kouluiässä, tietäisit, etteivät suuret ikäluokat ulotu 60-luvulla syntyneisiin millään laskuopilla.
Kyseessä on laskennallinen määritelmä. Suuret ikäluokat, jotka ehtivät päästä helppoon elämään kiinni ennen 90-luvun lamaa, eivätkä ole otettaan sittemmin irroittaneet. Tosin ehkä tarkemmin ottaen aikavälin pitäisi ollakin 1945-63. 1965 syntyneissä saattaa olla jo niitä, jotka ovat kokeneet kusetuksen joka nuorempiin ikäluokkiin on suunnattu 90-luvun lamasta lähtien.
M/40
"Suuret ikäluokat" syntyivät sodan jälkeen 1945-1950 ja "helppoa elämää" emme todellakaan viettäneet. Mene puhumaan tuota soopaasi muualle. 1950-luku oli Suomessa erittäin köyhää, perheet olivat suuria +10 lasta oli hyvin tavallista. Nämä suuret ikäluokat muuttivat massoittain Ruotsiin työn perässä täysin kielitaidottomina; vertaa tämän päivän maahantulijat, jotka lähtevät työn perään kielitaidottomina vieraisiin kulttuureihin. Silloin suomalaiset pääsivät suoraan töihin liukuhihnalle.
Suomeen jääneet "suuret ikäluokat" jäivät myös 90-luvun laman jalkoihin. Työpaikat menivät alta (teollisuustyö siirtyi muualle) ja huonolla pohjakoulutuksella ei enää löytynyt uutta työpaikkaa. Syntyi "pitkäaikaistyöttömien " ryhmä, joille ei löytynyt työtä, mutta jotka olivat vielä liian nuoria eläkkeelle. Juuri näissä "suurissa ikäluokissa" on nyt paljon todella pienituloisia eläkeläisiä juuri sen takia, että viimeiset työvuodet kuluivat työttömyyskortistossa merkkaillen työkkärin "työtön, työtön, työtön " lappua. Toki heissä on myös hyväonnisia, jotka onnistuivat saamaan keskikoulupohjalta hyvän viran, mutta nämä onnekkaat ovat vähemmistönä.
Oon kans kuullu tästä paljain jaloin hiihtämisestä. Mahtaa olla ollut kovaa hommaa! Sitä olen aina miettinyt, että miten se paljas jalanpohja saatiin luistamaan riittävästi kouluun hiihtäessä, että ei tuhraantunut ihan tunteja matkaan. Tietty kovalla pakkasella jalkapohja varmaan jäätyi aika nopeasti, ja sillä oli sitten kätevä hiihdellä kansakouluun, mutta loskakelillä tätäkään hyötyä ei saanut, joten on täytynyt varmaan jotain vaseliinia laittaa jalanpohjaan tai jotain...
M/40
Äläpä kuule epäile :D. Minun edesmennyt isäni (s.1929) kertoi humalassa ollessaan koulunkäynnistään, että lumihangessa astuttiin paljain jaloin metsäneläinten ja lehmien (!!) jättämiin pissakohtiin kun olivat vielä lämpöisiä pissasta :D. Pikkupentuna vielä uskoin noi jutut. RIP isä<3.
Kyllähän se teitä "pullamössöjä" naurattaa tuo -40 ja -50 lukujen köyhyys. Tämän päivän konmarittajien ja yltäkylläisyydessä elävien on vaikea uskoa sitä, että tuolloin elettiin todellakin köyhyydessä. Ei ollut toimeentulotukia ja muutenkin kaikesta oli pulaa. Itse muistan vielä elintarvikesäännöstelynkin, olen jo niin vanha. Mutta turhaanpa näistä teille kerron, kun vastassa on naureskelu ja irvailu.
40-ja 50-luvun alussa syntyneet ovat kaikki halutessaan päässeet töihin, he ovat edenneet paljon urillaan joskus ilman mitään koulutusta...He ovat saaneet parhaat äitiys-ym. edut, heidän ei tarvinnut (mikäli opiskelivat) maksaa lainoistaan kiskurikorkoja. Mitä unohdin?...
Parhaat äitiysedut? Mitä sinä höpiset, eivät todellakaan saaneet.
Sulla on eläkeläisenä aikaa olla myöhemminkin joten anna 3 viikoksi pojan perheelle siksi aikaa.
Monessa parisuhteessa ja lapsiperheessä arki, juhla ja koko elämä sujuu parhaiten, kun appivanhemmat ovat jo kuolleet. Miniän ja vävyn ei tarvitse sietää kotirauhan rikkomista, yllätyskyläilyjä, tupatarkastuksia, puolustaa omaa reviiriä ja riidellä.
Jos on varaa vain viikon lomaan, niin ota appivanhemmat mukaan lomalle. Viikko v###umaisten appivanhempien seurassa tuntuu ainakin kahdelta viikolta!
"Savolainen ja hämäläinen mies lähtivät kalaan. Hämäläismiehellä oli anoppi mukanaan. Kun he olivat jonkin aikaa kalastaneet, yllätti kova myrsky. Anoppi putosi veneestä ja upposi nopeasti pinnan alle. Savolaismies tokaisi hetken päästä että "nyt ei kyllä naarata"!
Anoppi on katala, elämäänsä katkeroitunut hirviö. Anopin kanssa pärjää jotenkin ennen kuin parisuhteeseen tulee lapsia. Kun parisuhteeseen tulee lapsi ja lapsia, niin anopin todellinen, vi##umainen luonne alkaa paljastua. Anopin pääasiallinen tehtävä on tehdä miniän elämästä kurjaa, he##ettiä ja pilata lastenhoito ja lastenkasvatus. En ole vielä keksinyt käyttötarkoitusta anopille ja appiukolle.
Olen ratkaisut asian niin, että en anna lapsia appivanhemmille hoitoon. Kun käymme anoppilassa, niin vahdin lapsia koko ajan. Näin anoppi ei pääse pilaamaan lapsia. En pyydä enkä ota vastaan minkäänlaista apua appivanhemmilta. Puhelinterrorismin ja puhelinkyttäyksen takia puhelimessa on esto anopilta ja appiukolta tuleviin viesteihin ja puheluihin. Onneksi appivanhempiin on muutama sata kilometriä välimatkaa, niin he eivät pääse ihan äkkiä kylään. Koronapandemiakin on oikein hyvä, eipä tarvitse appivanhempia tänä vuonna nähdä!
Vierailija kirjoitti:
mun vanhemmat on kans tälläsiä "emme ole käytettävissä lapsenvahteina, meillä on oma elämä" -ihmisiä. Silti alkoi hirveä ulina, kun ilmoitin, etten aio lapsia hankkia, kun ilman tukiverkkoja en nää siinä järkeä. Tähän lienee vielä hyvä mainita, että laman lapsena olen käytännössä kasvanut isovanhempieni nurkissa, kun vanhempien piti aina tehdä töitä. Mutta kun ne pienet olis niin kivoja....kunhan niitä ei tarvitse hoitaa.
Tai olisiko että kiva näytellä kuvia ystävättärille lapsenlapsista. Olla aktiivinen mummo suomessa. Itse lapsenlapsen kanssa olo ei kiinnostaa näitä.
Miniä, joka ei tarvitse anoppia mihinkään kirjoitti:
Monessa parisuhteessa ja lapsiperheessä arki, juhla ja koko elämä sujuu parhaiten, kun appivanhemmat ovat jo kuolleet. Miniän ja vävyn ei tarvitse sietää kotirauhan rikkomista, yllätyskyläilyjä, tupatarkastuksia, puolustaa omaa reviiriä ja riidellä.
Jos on varaa vain viikon lomaan, niin ota appivanhemmat mukaan lomalle. Viikko v###umaisten appivanhempien seurassa tuntuu ainakin kahdelta viikolta!
"Savolainen ja hämäläinen mies lähtivät kalaan. Hämäläismiehellä oli anoppi mukanaan. Kun he olivat jonkin aikaa kalastaneet, yllätti kova myrsky. Anoppi putosi veneestä ja upposi nopeasti pinnan alle. Savolaismies tokaisi hetken päästä että "nyt ei kyllä naarata"!
Anoppi on katala, elämäänsä katkeroitunut hirviö. Anopin kanssa pärjää jotenkin ennen kuin parisuhteeseen tulee lapsia. Kun parisuhteeseen tulee lapsi ja lapsia, niin anopin todellinen, vi##umainen luonne alkaa paljastua. Anopin pääasiallinen tehtävä on tehdä miniän elämästä kurjaa, he##ettiä ja pilata lastenhoito ja lastenkasvatus. En ole vielä keksinyt käyttötarkoitusta anopille ja appiukolle.
Olen ratkaisut asian niin, että en anna lapsia appivanhemmille hoitoon. Kun käymme anoppilassa, niin vahdin lapsia koko ajan. Näin anoppi ei pääse pilaamaan lapsia. En pyydä enkä ota vastaan minkäänlaista apua appivanhemmilta. Puhelinterrorismin ja puhelinkyttäyksen takia puhelimessa on esto anopilta ja appiukolta tuleviin viesteihin ja puheluihin. Onneksi appivanhempiin on muutama sata kilometriä välimatkaa, niin he eivät pääse ihan äkkiä kylään. Koronapandemiakin on oikein hyvä, eipä tarvitse appivanhempia tänä vuonna nähdä!
Sä olisit miniä joka on apn mieleen. Eipähän tarttis olla lastenlasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän ap:ta. Itselläni on 6v ja 4v lapset, eikä tulisi mieleenikään mennä isovanhempien riesaksi mökille viikkotolkulla. Yksi yö voidaan korkeintaan olla.
Eikös se vanha sanonta sano, että kala ja vieraat alkavat haista kolmessa päivässä. Joku tietysti ajattelee, että eivät omat lapset ole vieraita, mutta kyllä kun sinne mökille tulevat miniät ja lapsenlapset, niin aina siellä isäntäväki joutuu vähän skarppaamaan, vaikkei suoraan passata tarvitsisikaan. Ei voi juoda alasti kahvia terassilla tai viettää villiä lemmenyötä vaarin kainalossa, kun lapset ja lapsenlapset kuuntelevat korva tarkkana seinän takana.
Toi kolme viikkoa nyt apltä oli heitto jotta itse saa kannatusta. Eiköhän IRL tossa max viikosta kyse jos edes siitä. Aina on oma valinta jos ei tätä aikaa voi uhrata omille jatketuille geeneilleen? Tosin täytyy aina muistaa että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset varmasti ovat yksi maailman lapsivihamielisimmistä ja vähiten perhekeskeisistä kansoista. Ei ihme, että tyytymättömyys, yksinäisyys, vanhusten itsarit, kaikkien ikäryhmien mielenterveyssairaudet ovat erittäin yleisiä. Ja tuo vuosikymmeniä jatkunut vasemmiston feministimädätys, missä nainen elää vain itseään varten vaikka olisi perheellinen, tuottaa näitä muualla maailmassa käsittämättömiä naistyyppejä, joille pari viikkoa omien lasten ja lastenlasten kanssa on ihan hirveä ajatus. Puistatatatte minua.
N46Joo, mutta muualla maailmassa ne mummo ja pappa on suvun ja perheen kunniahenkilöitä. Lapset ja miniät+vävyt tekee sapuskat ja hoitaa siivoukset ja muut, ei oleteta, että ne mummo ja pappa hoitaa ylläpidon laiskoille aikuisille ja päälle hoitaa vielä useampaa lasta!!
.
Joopa, myös todennäköisesti myös vaimot kotirouvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä voit miettiä tuota, kun makaat hoitokodissa vaipoissa odottaen lapsia ja lastenlapsia vierailulle.
Aina tää sama uhoaminen :D
"Tanssit nyt kiltisti meidän pillin mukaan ja uhraat lomasi ja mökkisi niin käydään sitten velvollisuuskäynnillä pari kertaa vuodessa kun olet hoitokodissa".Miksi edes käydä hoitokodissa? Perinnön saa muutenkin.
Ei aina...
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin boomereiden puhetta.
Ette hoitaneet meitä itse, veitte joka kesiksi mummolaan tai hoitoon vaikka olisittekin olleet lomalla ja nyt hirveä kitinä kun olisi teidän vuoro. Mutta ai niin, teillä onkin nyt jo oma elämä elettävänä raskaiden työvuosien jälkeen ja pitää kuluttaa vuosien mittaan kertyneet bonukset!
Ein jumalauta...ei jaksa kuunnella tälläistä. Typerys.
Provo.
Jos ei, niin puhu pojallesi ja kerro rehellisesti nämä kirjoittamasi ajatukset.
Itse ehkä sanoisin, että voivat tulla 2 max 3 päiväksi, sen nyt luulisi aikuisen ihmisen rakkaita ihmisiä kestävän pienissäkin tiloisa.
Anders kirjoitti:
Joo, aloittajan kanssa olen samaa mieltä moisesta tuppautumisesta, mutta kyllä pisti silmään myös tuo pienen pienen mökin kuvaus; "4 huonetta, keittiö, terassi, veranta, venelaituri, rantasauna..."
Ihan vaan vähän niinkuin tuntui turhalta pröystäilyltä...
Porvoon saaristossa mökit on tämmöisiä
Juu, mökki on ongelma. Joko sinne ei pääse tai sitten sinne joutuu. Sitten sielä joutuu palvelemaan toisia ja muut syö sun ruoat ja juomat, eikä kukaan tee mitään, mutta joutuu raataan ihan järkyttävällä työleirillä. Hyttysiä on ja haiseva paskahuusi. Lapsia täytyy vahtia aamusta iltaan ja kaikki mölyää ja laulaa yöt läpeensä. Sukulaiset tulee ilmoittamatta eikä älyä lähtee, vaikka antais töitä. Sitten joutuu vielä saunassa oleen alasti. Hyvää juhannusta.
Tunnut puhuvan lapsenlapsistasi kuin ventovieraista eli teillä ei taida olla minkäänlaista sidettä.
Parempi siis kaikille että eivät tule sinne teidän kesäpaikkaan. Teidän kesä ei mene pilalle ja lapset eivät sitten aikuisena joudu muistelemaan ilkeää mummia :)
Itselläni oli tällainen mummi. Myöhemmin sitten valitti ympäri kyliä että kun ei perhe enää käy kylässä :D Pahansuopa eukko oli.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että kun minä olen joskus mummoikäinen, minulla olisi lapsenlapsia ja saisin vielä kokea sen ilon, että saan pitää vauvaa sylissä ja kuunnella pienen ihmisen ajatuksia. Jos sen onnen saan, niin en kyllä valittele, vaikka joskus hulina väsyttäisikin. Uskon että siinä vaiheessa saa olla kyllä paljon ihan omissa oloissaankin.
Mikä on mummoikä? Minä olen nelikymppinen ja isoäiti. Olen iloinen kun saan pitää vauvaa sylissä mutta nuoremmat lapset vielä alakoulussa joten en saa tässä vaiheessa olla vielä paljoakaan omissa oloissani. Miksi kuvittelet isovanhempien olevan ikivanhoja ja yksinäisiä?
Anders kirjoitti:
Joo, aloittajan kanssa olen samaa mieltä moisesta tuppautumisesta, mutta kyllä pisti silmään myös tuo pienen pienen mökin kuvaus; "4 huonetta, keittiö, terassi, veranta, venelaituri, rantasauna..."
Trollilta se tuntui, mutta siinä se on oikeassa, että eivät kaikki viitsi katsella lomallaan toisten huutavia ja tappelevia kakaroita.
Hmmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä aloituksesta voidaan havaita, että nykyisestä syntyvyyden laskusta voidaan syyttää paitsi itsekkäitä millenniaalifeministejä, myös vielä itsekkäämpiä suurten ikäluokkien (1945-65) feministejä.
M/40
Jos et olisi syrjäytynyt jo kouluiässä, tietäisit, etteivät suuret ikäluokat ulotu 60-luvulla syntyneisiin millään laskuopilla.
Kyseessä on laskennallinen määritelmä. Suuret ikäluokat, jotka ehtivät päästä helppoon elämään kiinni ennen 90-luvun lamaa, eivätkä ole otettaan sittemmin irroittaneet. Tosin ehkä tarkemmin ottaen aikavälin pitäisi ollakin 1945-63. 1965 syntyneissä saattaa olla jo niitä, jotka ovat kokeneet kusetuksen joka nuorempiin ikäluokkiin on suunnattu 90-luvun lamasta lähtien.
M/40
"Suuret ikäluokat" syntyivät sodan jälkeen 1945-1950 ja "helppoa elämää" emme todellakaan viettäneet. Mene puhumaan tuota soopaasi muualle. 1950-luku oli Suomessa erittäin köyhää, perheet olivat suuria +10 lasta oli hyvin tavallista. Nämä suuret ikäluokat muuttivat massoittain Ruotsiin työn perässä täysin kielitaidottomina; vertaa tämän päivän maahantulijat, jotka lähtevät työn perään kielitaidottomina vieraisiin kulttuureihin. Silloin suomalaiset pääsivät suoraan töihin liukuhihnalle.
Suomeen jääneet "suuret ikäluokat" jäivät myös 90-luvun laman jalkoihin. Työpaikat menivät alta (teollisuustyö siirtyi muualle) ja huonolla pohjakoulutuksella ei enää löytynyt uutta työpaikkaa. Syntyi "pitkäaikaistyöttömien " ryhmä, joille ei löytynyt työtä, mutta jotka olivat vielä liian nuoria eläkkeelle. Juuri näissä "suurissa ikäluokissa" on nyt paljon todella pienituloisia eläkeläisiä juuri sen takia, että viimeiset työvuodet kuluivat työttömyyskortistossa merkkaillen työkkärin "työtön, työtön, työtön " lappua. Toki heissä on myös hyväonnisia, jotka onnistuivat saamaan keskikoulupohjalta hyvän viran, mutta nämä onnekkaat ovat vähemmistönä.
Oon kans kuullu tästä paljain jaloin hiihtämisestä. Mahtaa olla ollut kovaa hommaa! Sitä olen aina miettinyt, että miten se paljas jalanpohja saatiin luistamaan riittävästi kouluun hiihtäessä, että ei tuhraantunut ihan tunteja matkaan. Tietty kovalla pakkasella jalkapohja varmaan jäätyi aika nopeasti, ja sillä oli sitten kätevä hiihdellä kansakouluun, mutta loskakelillä tätäkään hyötyä ei saanut, joten on täytynyt varmaan jotain vaseliinia laittaa jalanpohjaan tai jotain...
M/40
Äläpä kuule epäile :D. Minun edesmennyt isäni (s.1929) kertoi humalassa ollessaan koulunkäynnistään, että lumihangessa astuttiin paljain jaloin metsäneläinten ja lehmien (!!) jättämiin pissakohtiin kun olivat vielä lämpöisiä pissasta :D. Pikkupentuna vielä uskoin noi jutut. RIP isä<3.
Kyllähän se teitä "pullamössöjä" naurattaa tuo -40 ja -50 lukujen köyhyys. Tämän päivän konmarittajien ja yltäkylläisyydessä elävien on vaikea uskoa sitä, että tuolloin elettiin todellakin köyhyydessä. Ei ollut toimeentulotukia ja muutenkin kaikesta oli pulaa. Itse muistan vielä elintarvikesäännöstelynkin, olen jo niin vanha. Mutta turhaanpa näistä teille kerron, kun vastassa on naureskelu ja irvailu.
40-ja 50-luvun alussa syntyneet ovat kaikki halutessaan päässeet töihin, he ovat edenneet paljon urillaan joskus ilman mitään koulutusta...He ovat saaneet parhaat äitiys-ym. edut, heidän ei tarvinnut (mikäli opiskelivat) maksaa lainoistaan kiskurikorkoja. Mitä unohdin?...
Nyt kyllä höpötät! 60-luvun lopulla oli kova työttömyys ja sen takiahan kymmenet tuhannet nuoret lähtivät Ruotsiin. Järjestettiin myös "hätäaputöitä" esim nuoria miehiä lähetettiin tietyömaille parakkimajotuksiin. Tähän tämän päivän "pätkätyöläiset" eivät suostuisi. Töihin pääsi, kun lähti sitä työtä hakemaan, Ruotsiin tai Etelä-Suomeen. Alivuokralaisasunnossa itsekin olen työurani aloittanut, ei tämän ajan ihmiset suostuisi siihen, että maksat asunnosta vuokraa ja saat käyttää keittiötä puoli tuntia päivässä. Kylpyhuoneen käyttäminen oli myös tarkkaan vuokrasopimuksessa rajoitettu. Kuka 2-kymppinen suostuu nykyään tällaiseen, kun eivät suostu enää soluasuntoihinkaan.
Mitä höpötät opintolainojen koroista, nehän ovat olleet pitkään ennätysalhaalla ja riippuen opiskelutahdistasi, valtio maksaa hyvittää jo maksettuja maksuja. Omana aikanani ei ollut muuta kuin tavallista lainaa, jolle valtio antoi takauksen opiskelijoiden kohdalla. Eihän meillä ollut mitään ilmaisia opintorahoja, ne tulivat vasta -80 luvun lopulla.
Äitiysloma oli vielä -70 luvun alussa 3 kk, piteni sitten vuosikymmenen loppuun mennessä. Päiväkotipaikkoja oli tosi niukasti ja mitään mahdollisuutta ei ollut saada lasta hoitoon, jos molemmat vanhemmat kävivät töissä. Kaikki äitiyteen ja lastenhoitoon liittyvät etuudet kehittyivät vasta pikkuhiljaa -80 luvulla, kun suurimman osan " suurten ikäluokkien" lapsista ei enää olleet päiväkoti-ikäisiä.
Kesäpaikkaamme? Jos olet ainoa paikan omistaja ja käyttäjä, niin miksi et käytä ilmaisua kesäpaikkaani? Omistaako lapsesi kuitenkin tuosta jonkun osuuden?
Anders kirjoitti:
Jäi mietityttämään, onko siellä myös room for a pony.
Jos on, on laadukas paikka. Muuten ei ole.
On toisilla huolia ja murheita. Kuvittelevat monet vielä, että me persaukiset olisimme kateellisia paremmin toimeen tuleville. Ei kyllä olla. Ei meillä ole ikinä moisia huolia. Ystäviäkin on aika vähän, kun ei meiltä mitään saa irti revittyä. Sen minä kyläilijöille tarjoan jonka mukanaan tuovat.