7-vuotiaani on ylipainoinen :(
Lasten BMI-laskurin mukaan hänen painoindeksinsä on 27, eli ylipainon puolella ollaan. Ei ole pitkä tms., mikä selittäisi. Painokäyrä on noussut tasaisesti vuosi vuodelta, vielä viime vuonna oli nippanappa normaalipainon puolella. Hirvittää, varasin ajan ravitsemusterapeutille.
Lapsella on kaksi liikunnallista harrastusta, ulkoilee päivittäin muutenkin. Kotona syödään ja tehdään ihan tavallista kotiruokaa, mutta lapsi on nirso, ja syö vain hiilihydraatit kuten pastan tai riisin. Niiden määrää olen kyllä rajoittanut, ja jos ruokailujen välillä tulee nälkä, saa porkkanaa tai omenaa.
Saa antaa vinkkejä, mielelläni ottaisin niitä vastaan.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Otsikon pitäis olla ennenminkin "haluan aiheuttaa lapselleni syömishäiriön".
Jos lapsen paino on hiljalleen noussut normaalilta käyrältään ylipainon puolelle, niin toki se on syömishäiriön aiheuttamista, jos haluaa muuttaa jotakin perheen elämäntavoissa niin että painonnousu pysähtyisi?
Kyllä kunnon mamma antaa ylipainoa tulla reippaasti lisää, ettei vain tule syömishäiriötä! *sarkasmivaroitus*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole ikinä nähnyt aktiivisuusranneketta, jossa olisi kaikenlaisia pelejä. yleensä ne pelit ovat kännykässä. voin toki olla väärässä.
en minäkään suosittelisi lapselle mitään aktiivisuusranneketta. Tulee vain tunne, että enää ei kytätä pelkästään hänen painoaan ja syömistään, vaan muutakin olemista. Ainoa poikkeus, jolloin suosittelisin aktiivisuuranneketta, onsellainen, että lapsi pyytää sitä itse ja pyytä siten ettei aikuinen ole manipuloinut häntä pyytämään sitä, sillä varjolla, että lapsi saataisiin laihtumaan.
ja kun ap.jo kirjoitti täällä, että lapsensa ei näytä ylipainoiselta, niinsuosittelisin antaa lapsen kasvaa ihan rauhassa. viettäkää perheen kesken aktiivista vapaa-aikaa ja kannustakaa lasta parkourin ja uinnin parissa. muistan itse lapsena miten oli mahtavaa suorittaa kesällä kunnan uimarannalla uimamerkkejä, rakastin uimista ja rakastan edelleen. kaikista eniten harmitti, kun piti melkein väkipakolla raahata äiti ja isä mukaan uimaan, joten aika usein sitten kävin yksin uimassa.
Kyllä, lapsi saa pelata minun kännykälläni ne pelit, jotka rannekkeellaan ansaitsee. Hauska pikku aktiviteetti parkourin ja muiden kesäharrastuksien ohessa. En ymmärrä mitä kyttäämistä siinä on, lapsi itse on aidosti kiinnostunut liikkumisestaan ja nukkumisestaan. On toki muutenkin urheilullinen ja tavoitteellinen.
Pokémon Go (meillä ei sitä ole) on varmaan sinun mielestäsi aivan stanasta, siinähän pakotetaan lapsi kävelemään pelaamisen varjolla.
Toki jokaisella on mielipiteensä. Toivottavasti et ihan oikeasti esitä hyvänä tai suotavana vaihtoehtona sitä, että kävit itse lapsena uimassa ilman aikuista. Nykypäivänä se olisi laiminlyöntiä.
mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyisin, kun ovat tyhmiä kuin saappaan pohjat. En missään sanonut, että kävin lapsena uimassa ilman aikuisia. Kirjoitin, että yritin saada vanhempiani mukaan, mutta harvoin innostuivat, niinpä kävin yksin (siis ilmanvanhempiani). En kertonut missään ettenkö ollut lapsena uidessani aikuisen valvovan silmän alla.
Hei ap, älä huoli. Ravitsemusterapeutilta saat varmasti turvallisia neuvoja ja ajatuksia asiaan. Tarvittaessa lapsen painoa voidaan seurata kouluterveydenhuollossa, voit olla myös sinne yhteyksissä kun asia sinua kovasti huolettaa.
Kuten moni muukin on täällä nostanut esille, on tärkeää ettei vanhemmilta tule painetta ulkonäöstä tai painosta - tässä yhteiskunnassa sitä tulee kyllä muutenkin ihan riittämiin, ja voi viimeistään murrosiässä kostautua sitten syömishäiriöinä ja vaikeana ruoka- ja kehosuhteena. On hienoa, että välität lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan, ja onhan se lapsenkin etu, ettei ylipainoa pääse missään vaiheessa kertymään. Kertomasi perusteella kuitenkin kuulostaa, ettei erityistä huolta nyt ole. Rohkaisin sinua pohtimaan sekä omaa suhdettasi kehoon ja syömiseen ja toisaalta mitä toivoisit lapsellesi? Oletko tyytyväinen, onko syöminen iloista ja hyvinvoinnista huoltapitävää, riittävän joustavaa?
Itse lähtisin pohtimaan miten esimerkiksi kasviksista ja hedelmistä saisi lapsen silmissä mieluisampia. Auttaako, jos hän saisi itse valita? Kokata sinun kanssa? Hedelmäsalaatit ja muut salaatit esimerkiksi helppoja. Dippivihannekset? Vihannesvartaat? Valinnat; kurkkua vaiko tomaattia, porkkanaa vaiko kesäkurpitsaa? Lapsellekin voi kertoa, miten paljon hyvää kasvikset tekevät ja miten tärkeitä aineita niistä saa! Ilon ja itsestä välittämisen kautta!