Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Todellakin tulisin häihin. Näkisin asia niin, että pariskunta järjestää itsensä näköiset häät ja arvostaisin heidän toivettaan. Häissä ei Myöskään tarvitsisi seurata känniurpoilua. Itse asiassa kutsut kosteisiin häihin eivät juuri kiinnosta. Ilmaisen viinaan bileet aktivoivat ongelmakäyttäjät.
Kyllä minä järjestäisin sellaiset häät, missä vieraat viihtyisivät mahdollisimman hyvin. Ajattelisin asiaa vieraiden enkä omalta kannalta. Minä olen kutsunut heidät juhlimaan ja haluan viihdyttää mahdollisimman parhaalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
En osallistuisi. Vieraiden kunnioitukseen kuuluu kunnon tarjoilu, myös alkoholi kun on kyseessä juhla.
Siis häh? Miksi alkoholi kuuluu juhlaan? Eikö tämä ole hääparin juhla? Itse en kummeksuisi lainkaan alkoholittomia häitä. Pitäkää itsenne näköiset juhlat!
Vierailija kirjoitti:
Monesta jutusta samaa mieltä, mutta tuo ei varsinaisesti liittynyt kommentoimaasi tekstiin mitenkään. Siinä ei väitetty, että kaikki viini olisi hyvää, paha ruoka muuttuisi viinin avulla hyväksi tai että alkoholittomat häät olisivat huonot.
Lihan siinä tämä kohta:
Tietenkään hyvä ruoka ei kaipaa absolutistin mielestä viiniä.
Ymmärsin, että hyvä ruoka kaipaisi viiniä paitsi absolutistin mielestä.
Joko täysin alkottomat, tai sitten ruuan kanssa pöytiin tarjoiltuna 1-2 lasia.
Erään duunarimiehen kanssa kerran kokeilin ruuan yhteydessä juoda pullon viiniä puoliksi. Tämä ärsyyntyi ja valitti, ettei siitä tullut edes humalaan. Ei syöty yhdessä toista kertaa...
Ei alkoholittomat häät mikään ongelma ole. Voisin kuvitella että niissä ei tulisi oltua vain niin myöhään. Eli kahvien jälkeen voisi alkaa pohtimaan jo kotiinlähtöä. Ja osa (etenkin vanhempi väki) lähtee muutenkin aikaisempaa.
Olen ollut alkoholittomissa häissä, ja ollut alkoholihäissä vapaaehtoisesti alkoholittomalla linjalla.
Noissa alkoholitarjoiluissa on aina se, että jos siellä on joukossa joku jolle alkoholi maistuu, niin sitten on helposti kaikkien juhla pilalla. Kannattaakin siis pitää alkoholittomat häät/juhlat.
Ja vieraille voi erikseen kertoa, että juhlat on alkoholittomat siksi, että suvussa/vieraiden joukossa on monia joille alkoholi on ongelma, joten parempi näin.
Ne jotka jättävät tulematta paikalle koska siellä ei saa vetää alkoholia juhlakalujen laskuun, eivät ole edes oikeita ystäviä vaan juoppoja. Ja heitä et olisi muutenkaan paikalle halunnut :)
Muistat vain kirjoittaa kutsuun että kukaan ei saa juoda häissä tippaakaan alkoholia, edes omaa pulloa ei saa siis ottaa mukaan. Jännä että miehen sisko riehuu leipäveitsen kasnna jos JOKU MUU juo vähän alkoholia. Eihän hänen ole pakko sitä juoda eikä sedän. Vai riittääkö että he aavistavat jonkun ottaneen huikan omasta pullostaan? Vaikka trolihan tämä aloitus on ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti jatkossa on yhä enemmän alkoholittomia juhlia. Alkoholia pidetään liian normaalina asiana. Sen lisäksi voisi ruveta korvaamaan myös sokeria muilla vaihtoehdoilla. Mutta siinä menee aikaa. Vielä 50-luvulla lääkärit mainostivat tupakkaa. Nykyään taas puhutaan alkoholin kohtuukäytöstä. Milloin tajutaan että hermomyrkkyjä ei olisi suositeltavaa juoda ollenkaan?
Aivan. Lisää alkoholittomia juhlia ja kulttuuri avartuu niin, ettei tarvitse enää keskustella, voiko olla juhlat ilman alkoholia. Onneksi parempaan päin ollaan menossa, nykyään lähes kaikkialla on muutakin alkoholitonta juomaa jo tarjolla kuin vettä.
Olen valinnut linjan, että kysyn aina alkoholittomia vaihtoehtoja. En ole täysin absolutisti, mutta en käytännössä kaipaa alkoholia mihinkään. Jos pitää jossain istua iltaa niin mieluummin lipittäisin hyvää siideriä kuin fantaa. Siksi kysyn baarissa alkoholittomia juomia, jotta niille olisi kysyntää ja tulisi alkoholittomiakin vaihtoehtoja lisää. Ja valitsemalla aina alkoholittomat tarjoilut kaikissa tilaisuuksissa ehkä osaltani normalisoin alkoholittomuutta. Ei tarvitse olla entinen alkoholisti tai raskaana tai autolla liikkeellä tai uskonnollisen vakaumuksen takia kieltäytyä alkoholista valitakseen pommacin kuohuviinin sijasta. Lisäksi olen usein utelias näkemään, mitä alkoholittomia on tarjolla. :)
Kylläkyllä! Avarretaan sitä kulttuuria polttelemalla vaikka kukkaa, tai piriviivat vetämällä, huumekulttuurihan tänne ollaan alkon tilalle tuomassa! Vain tyhmä lullee että on parempi näin päin. Vai luulitteko että körttiläisiksi kaikki ovat kääntymässä? Ehei, kyllä päihteet vain vaihdetaan toisiin. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut alkoholittomissa häissä.
Itse en juo alkoholia, mutta kyllä minä illallisvieraille tarjoan viiniä. Ei heidän tarvitse olla juomatta, jos minä en juo.
Mutta jokainen hääpari saa järjestää sellaiset häät kuin haluavat, huolimatta häävieraiden mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut alkoholittomissa häissä.
Itse en juo alkoholia, mutta kyllä minä illallisvieraille tarjoan viiniä. Ei heidän tarvitse olla juomatta, jos minä en juo.
Mutta jokainen hääpari saa järjestää sellaiset häät kuin haluavat, huolimatta häävieraiden mielipiteistä.
Tietysti saa, mutta minusta on ainakin mukavaa, kun vieraat viihtyvät enkä halua rajoittaa heidän juomisiaan omien tottumuksieni takia.
Käytämme molemmat alkoholia normaalisti, mutta meidän häissä oli vaan kohuviinilasillinen vastaanoton alussa. Kukaan ei valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Käytämme molemmat alkoholia normaalisti, mutta meidän häissä oli vaan kohuviinilasillinen vastaanoton alussa. Kukaan ei valittanut.
No kuka oikeasti kehtaisi tuollaisesta asiasta valittaa vaikka miettisikin, että olipa kuivat häät. Ei normaalit ihmiset valittaisi.
Äärimmäisen tylsänä&ilmeisen tollona ihmisenä en voi ymmärtää miksi kutsusta pitäisi ilmetä onko holia vai ei. Hääparin huoli ei voi olla vieraiden kulkemiset juhlaan. Lisäksi minusta takakontilla siivujen vetäminen (vaivihkaakaan) on varsin urpoa. Mutta joo olen tylsimys enkä edes absolutisti.
Harvoin kait vieraat kehtaavat tarjoilusta tai tarjoilun puutteesta ääneen hääparille valittaa. 😀
Mutta tuosta, jo moneen kertaan sanotusta, että hääpari määrää millaiset juhlat järjestää.
Niin määrää, mutta itselleenkö ne juhlat järjestetään?
Minusta parhaat juhlat ovat, että vieraat viihtyy. Kaksin hääpari tuskin itsekään tykkää juhlia, vaikka olisi kuinka omannäköiset juhlat. Kyllä ne vieraat tuovat tunnelman varsinkin jos tunnelma on hyvä.
Siksi kannattaa ajatella myös sitä puolta, siis vieraita ja heidän toivomuksiaan eikä pelkästään itseään.
No, kukin taaplaa tyylillään.
Onhan se ajattelevaista, että miettii vieraiden kulkemisen. Vai olisiko itselle ok tulla ja lähteä taksilla ja huomata, että olisi voinut hyvin tulla omalla autolla.
Saati niin, että olisi varannut hotellihuoneen turhaan. Koska oletus useimmiten on, että häissä tarjotaan alkoholia jossain muodossa. Moni vieras ei hienotunteisuuttaan kysy asiaa, hienotunteista on hääparin ilmoittaa alkottomuudesta itse.
Miksi on toisille niin vaikeaa olla huomaavainen.
Vierailija kirjoitti:
Zaida kirjoitti:
Näitä kun lukee, tulee ihmetelleeksi kumpi niissä häissä monen mielestä onkaan tärkeämpää: se hääpari, vai ilmaiset viinat.
Jos mikää tilaisuus ei käy missä ei ole alkoholia tarjolla, niin olisikohan peiliin katsomisen paikka?
En ymmärrä miksi minun pitäisi sponssata toisten kännit vain siksi, että menen naimisiin.
Ja näitä raivoraittiiden tekstejä lukiessa ihmettelee, että miksei ymmärretä eikä edes haluta ymmärtää mitään välimuotoja. vaihtoehdot on räkäkänni tai täysin ilman. Jos joku kehtaa ketjussa mainita, että mieluiten nauttisi hääjuhlassa viiniä, niin alkaa taivastelu että "mikään tilaisuus ei käy jossa ei ole alkoholia". Ensinnäkin, tässä ketjussa ei ole kyse kaikista maailman tilaisuuksista vaan hääjuhlista. Onko joku vaatinut koulun joulujuhlaan alkoholitarjoilua? Niinpä. Toiseksi, hyvin harvassa viestissä sitä alkoholia on vaatimalla vaadittu. Yksi tai kaksi sanoo, että jättäisi kokonaan tulematta, muut vaan toteavat että mieluummin ottaisivat sen lasin tai kaksi ja että yleensä alkoholittomissa häissä on tylsempää. Miten te saatte tästä väännettyä jotain kännisponssauksen vaatimista?
Kolmanneksi, kuten joku jo sanoi, samalla asenteellahan voi jättää koko ruokailun väliin. Miksi niille vieraille nyt yleensä haluaisi tarjota mitään kivaa ja hyvää. Huomautan vielä, että jos kivan juhlan sponssaus vieraille on ajatuksena vastenmielinen, niin eihän naimisiinmeno vaadi edes häitä. Sen kun menee maistraattiin, niin ei tarvitse sponssata kenellekään edes pullakahvia. (Ja ei, kiva hääjuhla ei vaadi alkoholia. Viimeinen kommentti koski vain tuota asennetta, että miksi minun pitäisi sponssata vieraille sitä ja tätä. Ei tarvitse.)
Suomalaiseen pitopöytään ei kyllä viinit sovi. Ja kuvittele.... monella on juurikin sellainen tarjoilu häissä.
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen tylsänä&ilmeisen tollona ihmisenä en voi ymmärtää miksi kutsusta pitäisi ilmetä onko holia vai ei. Hääparin huoli ei voi olla vieraiden kulkemiset juhlaan. Lisäksi minusta takakontilla siivujen vetäminen (vaivihkaakaan) on varsin urpoa. Mutta joo olen tylsimys enkä edes absolutisti.
Joo olet kyllä outo. Minä kyllä kertoisin, niin porukat voivat tulla autolla eikä tarvitse miettiä muita kyytivaihtoehtoja. Vaikutat ikävältä tylsimykseltä. Onneksi tuttavapiirissä ei ole sinunlaisia.
Jes! Ainakin siis tunnen itseni 😂
Millä lailla nuo maaseudun häät muka olivat alkoholittomat? Jos kerran oikein salapulloja otettiin mukaan, niin silloinhan se alkoholi näyttelee korostetun suurta osaa. Ilmeisesti mainitsemissasi juhlissa koko miesväen olisi pitänyt jäädä kotiin, kun eivät osanneet juhlia ilman viinaa, kun piti ottaa omat juomat mukaan.