Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
81/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tarjoaisit alkumaljat ja ruuan kanssa 2 kaatoa viiniä, laskisin juhlat kuitenkin ns. alkoholittomiksi häiksi, koska em juomat olisi juhlaan ja ruokaan kuuluvia, eikä humaltumiseen tai ns biletykseen. Jos muuta lakoholia tai baaria ei olisi tarjolla, olisi se ihan ok, teidän näköiset häät. 

Mutta maljan ja ruokajuomien ollessa alkoholittomat, tulee itselleni jotenkin vaivaantunut ja väkinäinen, alleviivattu olo. Huutomerkkien kanssa ME EMME TARJOA ALKOHOLIA MISSÄÄN TILANTEESSA TAI SYYSTÄ. Se fiilis mikä jää äärimmäisyysksistä, on jotenkin huono...

Vierailija
82/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän juhlathan ne ovat, tehkää niistä rohkeasti omannäköiset. En ole ollut alkoholittomissa häissä, mutta viihtyisin varmasti, koska juon todella vähän muutenkin. Ja voihan siellä olla ruoan kanssa vaikka alkoholitonta viiniä ja olutta. Alkumaljana herukanlehtikuohu ois aivan täydellinen! Toisaalta monille alkoholi kuuluu juhliin, joten voisihan siellä olla baari, josta saa halutessaan ostaa alkoholia. Ei teidän tarvitse alkaa kustantaa suvun ryyppäjäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole osallistunut. Minusta hääpari järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa. On ne sitten lihattomat, alkottomat jne. Ainoa mitä toivoisin on tieto juhlien sisällöstä etukäteen. Jos esimerkiksi ei ole tarkoitus tarjota kuin jotain naposteltavaa, niin vieras osaisi varautua. Sama alkottomuuden suhteen, koska jos ihminen olettaa saavansa alkoholia ja järjestelee vaikka kyytinsä sen mukaan. 

Vierailija
84/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisaalta kiinnostaisi pitää myös reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä."

Enpä usko, että kaikki todellakaan nauttisivat. Toki alkoholi tuo myös makua ja juhlan tuntua ihan vain maljan ja ruuan yhteydessä, mutta se holhottavana oleminen latistaa tunnelman. Sitähän se on, että isännät holhoavat vieraitaa. Jos joku vetää ylilyönnin, vetää hän sen taskumatistaan tai peräkontistaankin, riippumatta teidän tarjoiluista. 

Kuitenkin kyseessä on aikuisten juhlat eikä lasten mehuhetki, joten henkilökohtaisesti minimissään tarjoaisin alkumaljan ja viiniä ruualle. Kultainen keskitie on sitten se maksullinen baari, ja toisessa päässä avoin baari vieraille.

Vierailija
85/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kyytijuttu oli hyvä pointti. Esimerkiksi joku voi tulla omalla autolla kun tietää etukäteen, ettei ole alkoholia. Muuten olisi pyytänyt kyydin joltain.

Sama lasten suhteen. Joku ei ottaisi lapsia mukaan kun on alkoholia, mutta sitten ottaa kun ei ole. Jne.

Minusta on hyvä mainita alkoholittomuus.

Täytyy aina ajatella muitakin kuin omaa tilannetta.

Vierailija
86/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta, hääparin ei tarvitse holhota vieraitaan.

On häät sitten raittiit tai ei niin joku vieras kuitenkin ottaa mukaan ryyppypullon varoiksi. Niin halutessaan.

Tunnelma riippuu juuri siitä kuinka piukeita olette ja kuinka piukeita vieraat. Tai rentoja. Tai siltä väliltä.

Kaikki on mahdollista. Kaikissa juhlissa. Etukäteen ei voi kovin pitkälle suunnitella, määrätä tai taata mitään.

Sen näkee sitten.

Vierailija
87/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hienoa, että pidätte varteenotettavana vaihtoehtona alkoholittomia häitä! Suomalainen alkoholikulttuuri on aivan vääristynyt siltä osin, että ihmiset tuntuvat loukkaantuvan siitä, jos tarjolla ei ole alkoholia. Luin esimerkiksi kommentteja "oman katsomuksen tyrkyttämisestä", ja en ymmärtänyt, että miksei hääparin häät saa olla hääparin näköiset. Itse ainakin vietän niin itseni näköiset häät aikanaan kuin vain voi olla. En myöskään tarjoile alkoholia, sillä se ei kuulu elämäntyyliini, enkä halua kannustaa ketään sen käyttöön.

Ei ole olemassa mitään yhtä kaavaa, millä häät pitäisi järjestää. Joillekin alkoholi on oleellinen osuus, ja se tuntuu olevan laajemmin ns. juhlallinen elementti, joka kuuluu juhliin. Sen ei tarvitse olla! Te päätätte sen itse! Häissänne voisi olla tarjolla esimerkiksi vaikka kombuchaa, vettä, sitruunavettä, mehua, vissyä eri mauilla, limpparia tai oikeasti ihan mitä tahansa juomaa.

Omasta mielestäni on rohkeaa, että uskallatte kyseenalaistaa alkoholin roolia häissä, ja mietitte sukulaisianne ja heidän suhdettaan alkoholiin. Se on ajattelevaista ja hyvä esimerkki siitä, miten muiden ihmisten huomioiminen näkyy ajattelussanne. On surullista, että moni tarvitsee alkoholia pitääkseen hauskaa, tai vaikka että viikoittainen juominen on Suomessa normaalia. Toivoisin itse tämän elämäntyylin murtuvan aikanaan.

Toivottavasti saatte teidän näköiset häät, ja onnea teille! :) Älkää välittäkö liikaa siitä, mitä muut ajattelevat, vaan tehkää juuri sillä tavalla, mikä on teidän mielestä paras keino toteuttaa asiat!

Vierailija
88/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhla-ateria ei vain ole juhla-ateria ilman viiniä - hyvä ruoka ilman siihen kuuluvaa ruokajuomaa menee siitä ihan pilalle. Toki jos jotain lohikeittoa tarjoatte, niin sitten käy kotikaljakin. En ainakaan kovin pitkiä häitä ilman alkoholia suunnittelisi.

Vierailija
89/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisataa hääjuhlaa työn puolesta nähneenä sanoisin, että tehkää juhlista omanne näköiset.

Suomalaiset eivät ilman alkoholia hirveästi juttele keskenään, elleivät tunne entuudestaan, saati tanssi.

Jos kaikki tuntevat toisensa, eikä ole tarkoituskaan tanssia tai harrastaa vapaamuotoista seurustelua (ennestään keskenään tuntemattomien) vieraiden kesken, on alkoholittomuus ihan hyvä valinta.

Vierailija
90/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiton on hyvä kirjoitti:

Mun mielestä on hienoa, että pidätte varteenotettavana vaihtoehtona alkoholittomia häitä! Suomalainen alkoholikulttuuri on aivan vääristynyt siltä osin, että ihmiset tuntuvat loukkaantuvan siitä, jos tarjolla ei ole alkoholia. Luin esimerkiksi kommentteja "oman katsomuksen tyrkyttämisestä", ja en ymmärtänyt, että miksei hääparin häät saa olla hääparin näköiset.

Ja mä en pidä kahvista niin en halua muitakaan kannustaa moisen piristeen käyttöön, joten kahvin sijaan nautitaan vettä.

Vierailija
91/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat häät on ok. Pitää vain käydä vähän useammin takakontilla ;)

Vierailija
92/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en varmasti menisi häihin joissa pitää olla suu kuivana, oma pullo olisi otettava mukaan ja käytävä vähän väliä "ulkona", alkoholi kuuluu suomalaiseen juhlaan peruuttamattomasti, muuten on tylsää ja eikä löydy juhlamieltä

Vierailija
93/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen raitistunut vajaa pari vuotta sitten ja miettinyt tulevia juhlia, miksi tarjoaisin alkoholia, kun siitä irtipääseminen oli kovan tuskan takana... Välillä juuri mietin, jos menisin naimisiin, kehtaisiko olla tarjoamatta viinaa, kuohuvaa, ruoan kanssa vähän ilojuomaa? En haluaisi kyllä itse kustantaa mitään alkoholipitoista, lisäksi tuttavapiirissä on raitistuneita, myös normi-ihmisiä, osa kovia juomareita.. Ehkä vieraita voisi kannustaa ottamaan omia juomia mukaan? Toisaalta itsekään juovana aikana en todellakaan olisi viihtynyt juhlissa, missä ei tarjota juomaa ja yksissä häissä ketutti kun oli vaan pari lasia viiniä ruoan kanssa, baari aukesi vasta ruokailujen jälkeen.. Siinä sitten kärvistelin hermostuneena ja manasin kuinka sniiduja onkaan hääpari! :D Noh, mä olenkin alkoholisti.

Sen verran myös haluan kommentoida, että kaikille absolutismi ei ole mikään elämänkatsomus, kiva terveellinen valinta, varsinkaan jos sanoo olevansa 'raitistunut'. Suosittelen todellakin jokaiselle täysraittiutta, jolla on päihdeongelma, mutta ei jonkun yksittäisen ihmisen raittius ole mitään tyrkyttämistä ja muiden rajoittamista. Mulle ainakin on aivan sama mitä muut juo, kunhan eivät mulle tyrkytä ja vähättele mun täysraittiuttani. Alkoholisti on aina alkoholisti, vaikka olisi kymmeniä vuosia juomatta.

Vierailija
94/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kiitos kaikille kommenteista.

Menemme kaikki tosiaan naimisiin maistraatissa muutaman todistajan läsnäollessa. Hääjuhlan ohjelmana on ruokailu ja bändi. Tarkoitus ei ole pitää koko päivän ja yön kestäviä hääjuhlia vaan pienellä porukalla nauttia kivasta ateriasta ja laadukkaasta musiikista. Minä enkä mieheni välitä olla huomion keskipisteenä, joten häissämme ei ole hääleikkejä eikä juhlapuheita. Juhlat alkavat kuudelta ja ovat ohi yhdeltätoista. Sen jälkeen kukin vieras voi suunnata jatkoille haluamaansa paikkaan.

Olen iloinen siitä, kuinka moni suhtautui positiivisesti alkoholittomuuteen kommenteissa. Tiedän, että alkoholisteja ei voi estää juomasta, mutta en halua tarjota heille myöskään sosiaalista tilannetta, jossa muut juovat.

Kiitos myös kaikista alkoholittomista juomavinkeistä!

Vierailija
95/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

kiitos kaikille kommenteista.

Menemme kaikki tosiaan naimisiin maistraatissa muutaman todistajan läsnäollessa. Hääjuhlan ohjelmana on ruokailu ja bändi.

Muistathan kertoa bändille, että kyseessä on alkoholittomat juhlat. Osaavat paremmin varautua siihen, ettei kukaan tanssi vaan vieraat istuvat pöydissä. Jos siis olet tilannut bilebändin, eri asia tietenkin jos kyseessä on konsertti tms esiintyminen.

Vierailija
96/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiton on hyvä kirjoitti:

Mun mielestä on hienoa, että pidätte varteenotettavana vaihtoehtona alkoholittomia häitä! Suomalainen alkoholikulttuuri on aivan vääristynyt siltä osin, että ihmiset tuntuvat loukkaantuvan siitä, jos tarjolla ei ole alkoholia. Luin esimerkiksi kommentteja "oman katsomuksen tyrkyttämisestä", ja en ymmärtänyt, että miksei hääparin häät saa olla hääparin näköiset.

Ja mä en pidä kahvista niin en halua muitakaan kannustaa moisen piristeen käyttöön, joten kahvin sijaan nautitaan vettä.

Näin kahvia juomattomana olen aika monet juhlat nähnyt, joissa ei ole ollut minulle muuta kuin vettä juotavaksi.

Vierailija
97/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko oikeasti ihmiset näin alkoholisteja että alkoholittomuus aiheuttaa sen ettei pysty nauttimaan tilaisuudesta ja seuraa yleistä paheksuntaa?

Minä en ole alkoholisti, mutta ymmärrän kyllä senkin näkökannan että alkoholittomissa häissä voi olla tylsää! Mikäli häävieraat koostuvat pääosin jo ennestään toisille tutuista henkilöistä, soljuu pöytäkeskustelut hyvin myös selvinpäin, mutta mikäli juhlapöydissä istuu sikinsokin setiä, tätejä, opiskelukavereita ja naapureita, voi tunnelma jäädä melko jäykäksi!

Suomalaiseen kulttuuriiin ei kuulu small talk tai keskustelu, vaikka nykynuoriso sitä jo hieman taitaakin. Valitettavan moni muuten ihana sukulainen tai ystävä istuu suppisuuna juhlissa, kun ei kehtaa tai keksi aloittaa mitään pöytäkeskustelua. Varmasti löytyy aluekohtaista vaihtelua: esim uskonnollisimmilla seuduilla joissa muutenkin juhlat ovat usein alkoholittomat, ovat ihmiset ehkä tottuneempia keskenään seurustelemiseen.

Vierailija
98/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kahta mieltä. Toisaalta vihkipari saa päättää häiden tarjoilusta. Toisaalta taas miettisin vieraiden kannalta, olisiko kuitenkin alkoholi jossain määrin useille toivomus.

Kolmas asia "osaavatko" nämä aloittajan vieraat pitää hauskaa ja viihtyä alkoholittomuus häissä.

Ei sekään ole kiva vihkiparin kannalta, vaikka itse viihtyvät, että vieraat ovat hiukan, no pitkästyneitä tms.

Itsehän vieraanne tunnette. Joten siltä pohjalta lähtisin.

Täytyy aina muistaa, että vaikka vihkiparille ne häät ovat maailman ihanin tapahtuma niin vieraille usein vain juhlat muiden joukossa. Moni myös tulee hiukan velvollisuudesta kun on kutsuttu tai virallisesti "velvollisuus". Hyvä tarjoilu, joskus myös se alkoholi, nostaa tunnelmaa ja kiinnostavuutta. Näin se vain usein on, vaikka alkoholi ei ole mikään pakko ihmisille ja ilmankin tulee ihan hyvin toimeen. Itse haluaisin, että omat hääni muistettaisiin hauskana ja mukavana tapahtumana eikä kuuluisi sarjaan niistä maailman tylsimmistä häistä.

T. Realisti

Tämä kommentoija puki ajatukseni sanoiksi. Eli toki teette niin kuin itse tahdotte, mutta miettikää minkä tyylisiä vieraanne tosiaan ovat ja mitä he odottavat. 

Muita mahdollisuuksia on pitää häät rajallisella alko-tarjoilulla (esim. vain kuohuva ja 1 ruokajuoma) tai valita juomiksi "vähäalkoholiset" (esim. max 2,8 % alkojuomat). Ja toki kokonaan alkoholittomat vaihtoehdot mukaan myös.

Itse kokisin pitkät perinteisen kaavan mukaiset häät tylsiksi ilman alkoholia. Lyhyemmät juhlat toimisivat paremmin alkoholittomina. Tämä tietysti oma mielipiteeni. Edelleenkin tähän vaikuttaa vieraanne ja millaisia he ovat.

Itse haluaisin ehdottomasti kutsuun maininnan, mikäli kyseessä on täysin alkoholittomat juhlat. Tämä siksi, koska yleensä on tapana joko sopia etukäteen kuski tai muodostaa taksiporukat tai jopa vuokrata juhlapaikan läheisyydestä majoitus. Alkoholittomiin häihin saapuisin autolla. Toki juhlapaikka ja vieraiden kotimatkojen pituudet vaikuttavat tähän.

Vierailija
99/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen asetelma, kutsuja korosti alkoholittomat häät. Mitä ihmettä te muut sitten selitätte viinistä ruuan kanssa tai konjakkia kahvin kera tai muuta vastaavaa, eikö me ole alkoholia.

Jos haluaa alkoholittomat häät, ei muutakuin pitää sellaiset, ei siihen lupaa tarvitse pyytää.

Häät on teidän.

Vierailija
100/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia kun ollaan, niin tunnelman keventämiseksi tarvii yleensä sen muutaman. Sitten alkaa porukka rentoutumaan ja keskustelu ei ole niin väkinäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme