Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
61/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kahta mieltä. Toisaalta vihkipari saa päättää häiden tarjoilusta. Toisaalta taas miettisin vieraiden kannalta, olisiko kuitenkin alkoholi jossain määrin useille toivomus.

Kolmas asia "osaavatko" nämä aloittajan vieraat pitää hauskaa ja viihtyä alkoholittomuus häissä.

Ei sekään ole kiva vihkiparin kannalta, vaikka itse viihtyvät, että vieraat ovat hiukan, no pitkästyneitä tms.

Itsehän vieraanne tunnette. Joten siltä pohjalta lähtisin.

Täytyy aina muistaa, että vaikka vihkiparille ne häät ovat maailman ihanin tapahtuma niin vieraille usein vain juhlat muiden joukossa. Moni myös tulee hiukan velvollisuudesta kun on kutsuttu tai virallisesti "velvollisuus". Hyvä tarjoilu, joskus myös se alkoholi, nostaa tunnelmaa ja kiinnostavuutta. Näin se vain usein on, vaikka alkoholi ei ole mikään pakko ihmisille ja ilmankin tulee ihan hyvin toimeen. Itse haluaisin, että omat hääni muistettaisiin hauskana ja mukavana tapahtumana eikä kuuluisi sarjaan niistä maailman tylsimmistä häistä.

T. Realisti

Sitten on ihmisiä, jotka pystyvät nauttimaan olostaan ja elämästä ilman alkoholiakin. Ja jopa pitämään hauskaa ilman alkoholia!

Kyllä, näin on. Sanoin, että kutsujahan tuntee itse omat vieraansa.

Mutta on myöskin niin, että useimmat suomalaiset ovat aika jäykkiä ja sopiva määrä alkoholia keventää tunnelmaa. Ja jotenkin juhliin kuuluu myös alkoholi, esimerkiksi viini. Siis toisilla.

Voisitteko kuvitella italialaisia häitä ilman alkoholia? Ranskassahan viini kuuluu miltei jokapäiväiseen juomiin.

Suomessa on juuri monesti tämä aika jyrkkä erottelu: joko täysin raitis tai sitten ihmisellä on alkoholiongelma tai "ei osaa pitää hauskaa ilman viinaa".

Sivumennen sanoen, olen itse mieluummin menen juhliin jossa on alkoholia kuin ei lainkaan. En ottaisi riskiä mennä juhliin joissa on tylsää. Suomalaiset ovat kurja ja vähäpuheisia, varsinkin vierasta ihmistä kohtaan. En jaksaisi istua keskellä kahden jurottajan kanssa ruokapöydässä.

Itse kuulun niihin puheliaisiin ja ulospäin suuntautuviin ihmisiin jotka puhuvat ja nauravat kyllä ilman viinaakin. Mutta jotkut eivät.

Ei voi yleistää.

Taas huomaan, kuten ennenkin, että raittiit ovat myös melko ehdottomia ja mustavalkoisia.

Sitten he ihmettelevät, että miksi ihmeessä heidän läsnäollessaan eivät muut voi juoda alkoholia. No ehkä siksi, että leimautuu itse alkoholistiksi tai sitten ei jaksa raittiiden paheksuvia katseita tai tuhahteluja. Saati sitä, että "kannattaako sinun nyt enempää juoda". Jos ottaa toisen oluen esimerkiksi.

Meni nyt hiukan sivuraiteille, mutta liittyy hiukan asiaan.

Vierailija
62/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko oikeasti ihmiset näin alkoholisteja että alkoholittomuus aiheuttaa sen ettei pysty nauttimaan tilaisuudesta ja seuraa yleistä paheksuntaa?

Hyvin harvoin juon alkoholia, mutta lasillinen ruuan kanssa olisi ihan kiva tämmöisessä hienommassa tilaisuudessa. En ymmärrä miksi siitä lasillisesta tehdää ongelma? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä yleensä häitä nykyään juhlitaan, mutta niissä häissä joissa itse olen käynyt, suurin osa vieraista tulee juhlapaikalle omalla autolla. Jotkut ördäyshäät ovat siis poissa laskuista.

Niin ihan hyvin voi juoda sen lasillisen aterialla ja ajaa vielä autolla. Ehtii haihtua moneen kertaan. 

Vierailija
64/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihanilta häiltä.

Vierailija
65/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäkää häät maalla paikassa jonne kaikkien on pakko tulla autolla. Tarjoilkaa ainoana alkoholijuomana jotain boolia joka maistuu hirveälle ja vasta klo 22 jälkeen. Silloin ei kukaan juo itseään humalaan.

Vierailija
66/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vieraista. Jos ovat ujoja, ei paljon tuttuja muissa vieraissa, alkoholi keventää mukavasti tunnelmaa. Mutta jos kaikki ovat suht tuttuja keskenään/omat porukat, niin sit menee alkoholittomat. Ja tiedän, et häissä ollaan sen hääparin takia, eikä kenenkään muun, niin silti, varsinkin isoissa häissä on tärkeää, että siellä on itselle muitakin tuttuja mukana, ettei ole ikävää, kun harvemmin hääpari kerkee viettää aikaa just sun kanssa

Vierailija
67/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kahta mieltä. Toisaalta vihkipari saa päättää häiden tarjoilusta. Toisaalta taas miettisin vieraiden kannalta, olisiko kuitenkin alkoholi jossain määrin useille toivomus.

Kolmas asia "osaavatko" nämä aloittajan vieraat pitää hauskaa ja viihtyä alkoholittomuus häissä.

Ei sekään ole kiva vihkiparin kannalta, vaikka itse viihtyvät, että vieraat ovat hiukan, no pitkästyneitä tms.

Täytyy aina muistaa, että vaikka vihkiparille ne häät ovat maailman ihanin tapahtuma niin vieraille usein vain juhlat muiden joukossa. Moni myös tulee hiukan velvollisuudesta kun on kutsuttu tai virallisesti "velvollisuus". Hyvä tarjoilu, joskus myös se alkoholi, nostaa tunnelmaa ja kiinnostavuutta. Näin se vain usein on, vaikka alkoholi ei ole mikään pakko ihmisille ja ilmankin tulee ihan hyvin toimeen. Itse haluaisin, että omat hääni muistettaisiin hauskana ja mukavana tapahtumana eikä kuuluisi sarjaan niistä maailman tylsimmistä häistä.

T. Realisti

Sitten on ihmisiä, jotka pystyvät nauttimaan olostaan ja elämästä ilman alkoholiakin. Ja jopa pitämään hauskaa ilman alkoholia!

Kyllä, näin on. Sanoin, että kutsujahan tuntee itse omat vieraansa.

Mutta on myöskin niin, että useimmat suomalaiset ovat aika jäykkiä ja sopiva määrä alkoholia keventää tunnelmaa. Ja jotenkin juhliin kuuluu myös alkoholi, esimerkiksi viini. Siis toisilla.

Voisitteko kuvitella italialaisia häitä ilman alkoholia? Ranskassahan viini kuuluu miltei jokapäiväiseen juomiin.

Suomessa on juuri monesti tämä aika jyrkkä erottelu: joko täysin raitis tai sitten ihmisellä on alkoholiongelma tai "ei osaa pitää hauskaa ilman viinaa".

Sivumennen sanoen, olen itse mieluummin menen juhliin jossa on alkoholia kuin ei lainkaan. En ottaisi riskiä mennä juhliin joissa on tylsää. Suomalaiset ovat kurja ja vähäpuheisia, varsinkin vierasta ihmistä kohtaan. En jaksaisi istua keskellä kahden jurottajan kanssa ruokapöydässä.

Itse kuulun niihin puheliaisiin ja ulospäin suuntautuviin ihmisiin jotka puhuvat ja nauravat kyllä ilman viinaakin. Mutta jotkut eivät.

Ei voi yleistää.

Taas huomaan, kuten ennenkin, että raittiit ovat myös melko ehdottomia ja mustavalkoisia.

Sitten he ihmettelevät, että miksi ihmeessä heidän läsnäollessaan eivät muut voi juoda alkoholia. No ehkä siksi, että leimautuu itse alkoholistiksi tai sitten ei jaksa raittiiden paheksuvia katseita tai tuhahteluja. Saati sitä, että "kannattaako sinun nyt enempää juoda". Jos ottaa toisen oluen esimerkiksi.

Meni nyt hiukan sivuraiteille, mutta liittyy hiukan asiaan.

Itse en niinkutsutusti sylje lasiin, mutta minulle ei ole mikään ongelma osallistua alkoholittomiin häihin tai muihin illanistujaisiin, olen ollutkin alkoholittomissa häissä. Paljon enemmän viihtyminen riippuu esim. muista vieraista, illan ohjelmasta jne. En haluaisi mennä juhliin, joissa on tylsää ilman alkoholia. Jo vieraslistaa miettiessä kannattaa siis yritää panostaa siihen, ettei kukaan ole juhlissa yksin ja tunne itseään ulkopuoliseksi. Sama kannattaa muistaa, jos juhlissa on etukäteen laadittu istumajärjestys. Hyvät ruoat, mukavat ihmiset ja juhlan päähenkilö(ide)n näköinen ohjelma ratkaisevat, miten ihmiset siellä viihtyvät. Toki aina on niitäkin, jotka valittavat kaikesta, mutta ne ovat sitten oma lukunsa eikä heitä alkoholilla saa sen positiivisemmiksi. :)

Vierailija
68/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sanoisin vielä, että on hiukan surkeaa, että alkoholia ei tarjoilla ollenkaan vain siksi, että joillakin vierailla on ollut sen takia ongelma. Toki olettaisi juhlanjärjestäjän itse vieraansa parhaiten tuntevan, mutta haluaisin uskoa, että moni suomalainen haluaa ottaa alkoholia nätisti ja kohtuudella, etenkin jos paikalla on hiukan vieraampiakin ihmisiä.

Toki voihan olla, että itse olen asian suhteen hiukan sinisilmäinen, koska vaikka minunkin sukuuni pari alkoholistia mahtuu, enkä itsekään lasiin sylje sopivan porukan ollessa koolla, niin minulle eikä suurimmalle osalle tuntemistani ihmisistä tulisi mielenkään kenenkään juhlissa alkaa mitään kaatokännejä vetämään, vaikka alkoholia runsaasti tarjolla olisikin. Pari lasi viiniä illanmittaan riittää vallan mainiosti tuolloin.

- 9

Jos ei ITSE halua tarjoilla alkoholia, niin ottaa sitten itse vastuun siitä ettei halua tarjoilla sitä, eikä näin että vierittää syyn alkoholistisukulaisten niskoille.  On paljon muitakin vaihtoehtoja, kuten olla kutsumatta porukkaa jotka juovat liikaa, tai sanoa ihan suoraan heille että eivät ole tevetulleita mikäli aikovat ördätä. Minä kun menin naimisiin, niin en vierittänyt muiden niskoille mitään, vaansuoraan ei kutsuttu miehen niitä kavereita jotka oksentavat jo alkuillasta ja loppuillan nukkuvat terassin pöydän alla. Helppoa!

Vierailija
69/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko oikeasti ihmiset näin alkoholisteja että alkoholittomuus aiheuttaa sen ettei pysty nauttimaan tilaisuudesta ja seuraa yleistä paheksuntaa?

Ihmettelen ihan samaa. Meillä oli 90-luvun lopulla alkoholittomat häät, ilman mitään ongelmaa. Vieraita noin 150, lapsia mukana.

Puhumattomuus ja pönötys kauhistuttaa ja ei kun boolimaljan kimppuun 😁

Meillä suku kestää toisiaan jopa selvin päin.

Vierailija
70/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harvoin juon alkoholia, mutta lasillinen ruuan kanssa olisi ihan kiva tämmöisessä hienommassa tilaisuudessa. En ymmärrä miksi siitä lasillisesta tehdää ongelma? 

Sen takia koska on kiva "määrätä" toisten juomisesta. Joillain nyt vain on tälainen tarve. Kannattaa pitää vain kakkukahvit, eikä miettiä että porukka istuu häissä selvinpäin yötä myöten. 

Kaverini järjesti mökillensä pyöreät synttärit, ja sinne mökille ei pääse ilman autokyytiä. Kaikki 5 pariskuntaa ilmoitti että ilman muuta tullaan, mutta kun heille selvisi lähellä juhlia että tarkoitus on syödä kakkua päivällä, grillata illansuussa, ja sitten juhlia ilman mitään alkoa pikkutunneille asti tätä juhlakalua, ja sitten autoilu kotiin, niin jokainen pari perui tulonsa. Loput toki siksi etteivät halunneet olla ainoat vieraat ja yötä myöten.

Vierailija
71/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa, että täällä jotkut möksähtää, että lähtevät alkoholittomista häistä äkkiä pois - ehkäpä se juuri on tarkoitus? Kaikki eivät halua juhlia pikkutunneille asti.

Vierailija
72/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sanoisin vielä, että on hiukan surkeaa, että alkoholia ei tarjoilla ollenkaan vain siksi, että joillakin vierailla on ollut sen takia ongelma. Toki olettaisi juhlanjärjestäjän itse vieraansa parhaiten tuntevan, mutta haluaisin uskoa, että moni suomalainen haluaa ottaa alkoholia nätisti ja kohtuudella, etenkin jos paikalla on hiukan vieraampiakin ihmisiä.

Toki voihan olla, että itse olen asian suhteen hiukan sinisilmäinen, koska vaikka minunkin sukuuni pari alkoholistia mahtuu, enkä itsekään lasiin sylje sopivan porukan ollessa koolla, niin minulle eikä suurimmalle osalle tuntemistani ihmisistä tulisi mielenkään kenenkään juhlissa alkaa mitään kaatokännejä vetämään, vaikka alkoholia runsaasti tarjolla olisikin. Pari lasi viiniä illanmittaan riittää vallan mainiosti tuolloin.

- 9

Jos ei ITSE halua tarjoilla alkoholia, niin ottaa sitten itse vastuun siitä ettei halua tarjoilla sitä, eikä näin että vierittää syyn alkoholistisukulaisten niskoille.  On paljon muitakin vaihtoehtoja, kuten olla kutsumatta porukkaa jotka juovat liikaa, tai sanoa ihan suoraan heille että eivät ole tevetulleita mikäli aikovat ördätä. Minä kun menin naimisiin, niin en vierittänyt muiden niskoille mitään, vaansuoraan ei kutsuttu miehen niitä kavereita jotka oksentavat jo alkuillasta ja loppuillan nukkuvat terassin pöydän alla. Helppoa!

Alkoholisti voi olla lähisukulainen, jonka haluaa olevan häissä.

Meillä ei ollut alkoholitarjoilua, mutta ei sitä selitelty yhtään mitenkään. Miksi olisi pitänyt selitellä 🙄

Vierailija
73/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia koska on kiva "määrätä" toisten juomisesta. Joillain nyt vain on tälainen tarve. Kannattaa pitää vain kakkukahvit, eikä miettiä että porukka istuu häissä selvinpäin yötä myöten. 

Kaverini järjesti mökillensä pyöreät synttärit, ja sinne mökille ei pääse ilman autokyytiä. Kaikki 5 pariskuntaa ilmoitti että ilman muuta tullaan, mutta kun heille selvisi lähellä juhlia että tarkoitus on syödä kakkua päivällä, grillata illansuussa, ja sitten juhlia ilman mitään alkoa pikkutunneille asti tätä juhlakalua, ja sitten autoilu kotiin, niin jokainen pari perui tulonsa. Loput toki siksi etteivät halunneet olla ainoat vieraat ja yötä myöten.

Kuka tuossa nyt sitten lopulta määräsi? Ystävät eivät kestä toisiaan selvin päin?

Aika huolestuttavaa.

Vierailija
74/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat häät on ihan parhaita. Naiset ja lapset istuvat hääsalissa selvin päin ja miehet juovat autojen takakonteista kossua parkkipaikalla. Siinä on vanhan ajan häätunnelmaa parhaimmillaan! 😂🍺

Vierailija
75/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä yleensä häitä nykyään juhlitaan, mutta niissä häissä joissa itse olen käynyt, suurin osa vieraista tulee juhlapaikalle omalla autolla. Jotkut ördäyshäät ovat siis poissa laskuista.

Niin ihan hyvin voi juoda sen lasillisen aterialla ja ajaa viel

ä autolla. Ehtii haihtua moneen kertaan. 

Mutta kun täällä on mainittu kuohariskoolaukset onnittelumaljana ja sen jälkeen pari lasillista aterialla. Ja vielä joillain avoin baari.

Vierailija
76/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä ollut alkoholittomuutta enemmän ongelmana tuo juhlan aikataulutus, kohtuuttoman pitkäksi venytetty ohjelma ja se että pitäisi ajaa keskellä yötä takaisin kotiin.

Vierailija
77/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Realisti

Sellaisia ihmisiä on paljon. Nyt oli puhe häistä. Jos haluaa jäykät, synkät ja ikävät häät, ilman alkoholia se onnistuu hyvin. Ikävä kyllä

Vierailija
78/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ihan hyvin voi juoda sen lasillisen aterialla ja ajaa viel

ä autolla. Ehtii haihtua moneen kertaan. 

Mutta kun täällä on mainittu kuohariskoolaukset onnittelumaljana ja sen jälkeen pari lasillista aterialla. Ja vielä joillain avoin baari.

Jos tämä on sinulle ongelma niin älä tee siitä muille ongelmaa.

Vierailija
79/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä löytäisit kultaisen keskitien, aiemmin joku taisi mainita alkumalja, lasi viiniä ruualla ja mahd. avec, tekee kolme annosta koko iltana, ei siinä humaltumaan pääse.

Täysin alkoholittomissa häissä suunnittelu on avainasemassa, pöytäjärjestyksen, viihdyttävän hyvin ajoitetun ohjelman kanssa. Voi tilata myös baarimikon tekemään alkoholittomia cocktaileja, nykyään on olemassa myös alkoholitonta viinaa...

Alkoholittomat häät eivät kestä koko yötä, bilebändi voi mennä hukkaan kun jäykät suomalaiset eivät uskaltaudu tanssilattialle

Vierailija
80/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa häissänne saatte tarjota vaikka lämmintä kusta jos haluatte. Kyllä ne vieraat varmasti pääsee muissa häissä maksaansa testaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan