Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Täällä ei nyt taas jälleen kerran toimi lainaukset, joten vastaan tälle nokkelalle kaverille, kommenttiin 916/920.
Vai pyörii se viina nyt sitten minun päässä turhankin usein? Vai olen se tässä nyt minä, jonka päässä viina pyörii?😂 Vai niin päin se nyt sitten meneekin. Jos et olisi taas jonkun vaikutuksen alaisena, niin ymmärtäisit, että tämän keskustelun aihe koskee alkoholia. Totta kai silloin kommenteissa käytetään sanoja, jotka liittyvät alkoholiin. Ei siinä silloin tarvitse viinan pyöriä päässä mitenkään turhan usein. Ai mitenkö sain alkoholin sekoitettua talkoihin. Miten olisi vaikka semmoinen, kun talkoissa on tapana olla alkoholitarjoilua talkoiden päätteeksi, grillauksen yhteydessä. Ainakin niissä pihatalkoissa on ollut, missä itse olen ollut. Tosin viimeisistä on kulunut aikaa jo 17 vuotta, että onhan sekin voinut tässä muuttua, ettei enää ole jotain kaljoja tarjolla lopuksi, niinkuin joskus ennen. Todennäköisesti, kun kerran menit ihan ymmälle, että kuinka alkoholi liittyy talkoisiin.
kyllä ilman holia. vain kuohuviinit alkumaljoina jossa holia ja toisille ilman. kotikaljaa ja kivennäisvesiä ruuan kanssa. sitten kahvin kanssa konjakki tai jokin liköörivaihtoehto joista naiset pitävät. miehetkin pitää viskilikööristä,joka ei niin viskille maistu nimestään huolimatta. eli alkuun ja lopuunn nuo pienet. kotikalja sopii hyvin ihan voileipätarjoiluun kuin jouluruokien kanssa ja juhlaruua, ja vaikka grilliruuan kanssa,eli on moneksi. lopuun pikku piste iin päälle ja alkuun nostomalja.
mut hei varaudu heillä on niitä omia puteleita miltei aina jossain.
Vierailija kirjoitti:
En osallistuisi. Vieraiden kunnioitukseen kuuluu kunnon tarjoilu, myös alkoholi kun on kyseessä juhla.
mees miettii nyt,mit'ään tekemistä kunnioituksen kanssa jos ei ole holia. on hyviä oluita,kotikaljaa joissa ei holia. kuoharia ilman holia. mee pois jos olet noin rajoitteinen, että se holipitoisuus tekee juomista muka vain hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni vaimo oli häissä raskaana eivätkä muutenkaan juo joten häät olivat alkottomat. Hääpaikalla oli kuitenkin baari mistä pystyi ostamaan juotavaa, joten pari serkkua veti itsensä örvellyskuntoon ja osittain pilasivat juhlan. Kannattaa miettiä tarkkaan tuo alkoholiasia jos suvussa on kännikaloja. Itse jättäisin heidän kutsumatta ja tarjoaisin muille lasillisen ruokajuomana/maljana.
Jatkan vielä tähän että sinänsä olisi ollut kivempaa skoolata kuohuvalla kuin Pommacilla. Rokatarjonta oli niin vaatimatonta (karjalanpaistia tms.) etten kaivannut siihen kylkeen viiniä.
alkon holittomat kuoharit, viinit,oluet onkin aikas hyviä ilman holia ja periinejuoma kotikalja, ei siis pommacia eikä jaffaa tarvitse.
Joo viettäkää alkoholittomat häät, ja järjestäkää siihen rinnalle sellainen tuntien mittainen tuolileikkipiina, niin saatte samalla kostettua suvuillenne kaiken mitä hampaankolosta löytyy. Voi olla aika kiusallisen hiljaista.
Alkoholin tarjoaminen ei tarkoita automaattisesti ryyppyjuhlia, mutta kyllä ne ruokajuomat vähän jäykkiä suomalaisia vapauttaa, ja juhlatunnelma kohoaa. Oma valintanne toki miten jäykät juhlat haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei nyt taas jälleen kerran toimi lainaukset, joten vastaan tälle nokkelalle kaverille, kommenttiin 916/920.
Vai pyörii se viina nyt sitten minun päässä turhankin usein? Vai olen se tässä nyt minä, jonka päässä viina pyörii?😂 Vai niin päin se nyt sitten meneekin. Jos et olisi taas jonkun vaikutuksen alaisena, niin ymmärtäisit, että tämän keskustelun aihe koskee alkoholia. Totta kai silloin kommenteissa käytetään sanoja, jotka liittyvät alkoholiin. Ei siinä silloin tarvitse viinan pyöriä päässä mitenkään turhan usein. Ai mitenkö sain alkoholin sekoitettua talkoihin. Miten olisi vaikka semmoinen, kun talkoissa on tapana olla alkoholitarjoilua talkoiden päätteeksi, grillauksen yhteydessä. Ainakin niissä pihatalkoissa on ollut, missä itse olen ollut. Tosin viimeisistä on kulunut aikaa jo 17 vuotta, että onhan sekin voinut tässä muuttua, ettei enää ole jotain kaljoja tarjolla lopuksi, niinkuin joskus ennen. Todennäköisest
Aikamoinen purkaus, mutta selvennän nyt vielä mitä kommentillani tarkoitin:
sinulla pyörii alkoholi päässä, kun keskustellaan alkoholittomista häistä ja alat selittää että tuntemattomalle ihmiselle netissä että alkoholi on hänelle maailman tärkein asia ja kuuluu talkoisiinkin. Tietämättä siis yhtään miten kyseinen tyyppi, tässä tapauksessa siis minä, käyttää alkoholia. Selität että minä en voi mennä edes talkoisiin ilman viinaa, mutta sitten käykin ilmi että sinun talkoissasi niitä ryyppytouhuja on harrastettu.
Tästä päättelin että alkoholi pyörii sinulla liikaakin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Joo viettäkää alkoholittomat häät, ja järjestäkää siihen rinnalle sellainen tuntien mittainen tuolileikkipiina, niin saatte samalla kostettua suvuillenne kaiken mitä hampaankolosta löytyy. Voi olla aika kiusallisen hiljaista.
Alkoholin tarjoaminen ei tarkoita automaattisesti ryyppyjuhlia, mutta kyllä ne ruokajuomat vähän jäykkiä suomalaisia vapauttaa, ja juhlatunnelma kohoaa. Oma valintanne toki miten jäykät juhlat haluatte.
Vauvapalsta on siinäkin suhteessa oma maailmansa, että ensinnäkin täällä vihataan häitä. Ihan tyhmää ja kallista kesäviikonlopun tuhlausta koko touhu, ei tee mieli mennä ja eikö lapsiakaan saa viedä mukaan ja minä en mene ja tylsää siellä on kuitenkin ja pitäisi ostaa vaatteetkin ja nönnöönnöö.
Toisaalta kun puhutaan alkoholittomista häistä, kaikki vieraat ovatkin yhtäkkiä niin kertakaikkisen supliikkeja seuramiehiä ja -neitoja, ja juhlat niin hyvin suunnitellut ja kertakaikkisen mahtavat että mitään alkoholia ei todellakaan häissä tarvita. Niin äärettömän hauskaa on kaikilla muutenkin.
Vain juopoilla on viinan huuruiset häät. Miksi joillekin vihkiminen on sama, kuin ryyppäjäiset.
Hieno ja juhlallinen hetki häät jumalan armosta, ei tarvitse alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vain juopoilla on viinan huuruiset häät. Miksi joillekin vihkiminen on sama, kuin ryyppäjäiset.
Hieno ja juhlallinen hetki häät jumalan armosta, ei tarvitse alkoholia.
Ei vihkimisessä ole tarkoitus tarjota alkoholia, vaan siellä juhlissa sen jälkeen.
Jumalan armo liittyy häihin nykyään aika harvalla.
Tästä keskustelusta on tullut mieleen Anne ja Ellu sekä Ilmaisen Viinan Bileet :-D
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta on tullut mieleen Anne ja Ellu sekä Ilmaisen Viinan Bileet :-D
"Selitä mulle, et miks sä et tarjoile" :-D :-D :-D
Jokainen pitää semmoiset häät kuin tykkää. JA alkoholi ei tuo juhlaa itsessään. Ne on muuta asiat. Ja alkoholittomat häät eivät tarkoita uskonnollista juhlaa.
Voitte pitää itsenne näköiset häät. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pitää semmoiset häät kuin tykkää. JA alkoholi ei tuo juhlaa itsessään. Ne on muuta asiat. Ja alkoholittomat häät eivät tarkoita uskonnollista juhlaa.
Alapeukku...eli jonkun mielestä ei saa pitää semmoisia häitä kuin ITSE tykkää...niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku...eli jonkun mielestä ei saa pitää semmoisia häitä kuin ITSE tykkää...niinkö?
Alapeukutin. On itsestäänselvää että jokainen pitää sellaiset häät kuin itse haluaa, mutta kannattaa muistaa että kunnon juhlat vaativat sen että myös vieraiden viihtyvyys otetaan huomioon. Hyvät juhlat eivät synny minä minä minä -asenteella suunnitellen.
Aivan väärä paikka säästää.
Voittehan olla pitämättä häitä.
Kyllä kunnon ruoka ja juomatarjoilut kuuluu häihin.
Aikaisemmin, nuorempana olisin ollut sitä mieltä, että alkoholi kuuluu esim. hääjuhliin, vaikka itse ei joisikaan. En ollu tällöin vielä törmännyt ihmisiin, joilla on oikeasti ongelma sen käytön kanssa. Alkoholismiin matkan varrella törmänneenä, ymmärrän nykyään täysin, jos joku haluaa pitää alkoholittomat juhlat ja ei koe alkoholia juhlissaan sopivana ajatuksena. Jos suvussa on juomattomia ja juovia alkoholisteja, juhlat voivat erittäin äkkiä muuttua katastrofaaliseksi sirkukseksi. Ja myös toisaalta, jos ette itse koe alkoholia asiana, joka kuuluu teidän elämään ja mukavuusalueeseen, niin teette juhlistanne juuri oman näköiset, ilman alkoholia.
Onnea tulevalle hääparille.
Siskoni piti alkoholittomat puutarhajuhlahäät viime kesänä. Niissä ei ollut mitään uskonnollista. En osaa arvioida paljonko vieraita oli, ehkä 25, ikähaitari 0-70. Tunnelma oli iloinen ja hauska, ruoka oli hyvää ja kippistämiseen oli ajateltu hyvä, kupliva ja juhlava juoma aikuiseen makuun.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin, nuorempana olisin ollut sitä mieltä, että alkoholi kuuluu esim. hääjuhliin, vaikka itse ei joisikaan. En ollu tällöin vielä törmännyt ihmisiin, joilla on oikeasti ongelma sen käytön kanssa. Alkoholismiin matkan varrella törmänneenä, ymmärrän nykyään täysin, jos joku haluaa pitää alkoholittomat juhlat ja ei koe alkoholia juhlissaan sopivana ajatuksena. Jos suvussa on juomattomia ja juovia alkoholisteja, juhlat voivat erittäin äkkiä muuttua katastrofaaliseksi sirkukseksi. Ja myös toisaalta, jos ette itse koe alkoholia asiana, joka kuuluu teidän elämään ja mukavuusalueeseen, niin teette juhlistanne juuri oman näköiset, ilman alkoholia.
Onnea tulevalle hääparille.
Minä taas olen lopen kyllästynyt alkoholistien paapomiseen. Joku muukin siitä aiemmin ketjussa kirjoitti.
Omassa elämässäni esimerkkinä toimii mieheni alkoholistiveli. Muut olemme juomatta lautapeli-illassa, tupareissa ja sukulaisreissuilla hänen takiaan. Ei ole kivaa että riippuvainen joutuu olemaan juovassa seurassa, eihän? Ollaan siis kaikki selvinpäin, saunakaljan tilalle muumilimpparia.
Ei minua itseäni alkoholittomuus sen enempää haittaa, vaikka mielelläni tosiaan mölkkysiideriä kesälomareissulla juonkin. Kuitenkin tuntuu aika pölhöltä olla reissu tai juhlat juomatta, kun kotiin päästyään tämä velipoika vetäisee kuitenkin muutaman päivän rännin käyntiin. Soittelee ja viestittelee siis kännipäissään ympäri kyliä niin siitä tiedetään että taas on putki päällä. Yleensä on siis tukevassa humalassa parin tunnin päästä kotiuduttuaan.
Miksi ihmeessä me muut muovaudumme hänen sairautensa muotin mukaan, kun hän ei itse selvästikään edes yritä olla juomatta (paitsi muiden ihmisten nähden eli juuri esim. juhlissa)?
Päättelit sitten ihan väärinpäin ja laittelet sanoja suuhuni mielesi mukaan. Tämä siis vastaukseksi kommenttiin 927/939
Alkoholittomat häät ovat hieno ratkaisu. Omatkin hääni olivat alkoholittomat morsiusmaljaa lukuunottamatta. Juuri näin pitää itse miettiä ja päättää, millaiset juhlat haluaa. Sitten siellä on muillakin mukavaa.