Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
941/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan väärä paikka säästää.

Voittehan olla pitämättä häitä.

Kyllä kunnon ruoka ja juomatarjoilut kuuluu häihin.

Ruuasta ja juomasta ei niinkään, kunnon häihin tarvitaan aina vähintään yksi tappelu ja poliisit.

Vierailija
942/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pitää semmoiset häät kuin tykkää. JA alkoholi ei tuo juhlaa itsessään. Ne on muuta asiat. Ja alkoholittomat häät eivät tarkoita uskonnollista juhlaa.

Voitte pitää itsenne näköiset häät. Piste.

Alapeukku...eli jonkun mielestä ei saa pitää semmoisia häitä kuin ITSE tykkää...niinkö?

Alapeukutin. On itsestäänselvää että jokainen pitää sellaiset häät kuin itse haluaa, mutta kannattaa muistaa että kunnon juhlat vaativat sen että myös vieraiden viihtyvyys otetaan huomioon. Hyvät juhlat eivät synny minä minä minä -asenteella suunnitellen.

Ja sinä olet siis sitä mieltä että ilo ilman viinaa ei takaa KUNNON juhlia.

Eli juhlat pitää järjestää sinä sinä sinä-asenteella. Niinkö? Vaikka hääpari ei suosi alkoholia.

Sinä, Anne ja Ellu taidatte olla kaverita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pitää semmoiset häät kuin tykkää. JA alkoholi ei tuo juhlaa itsessään. Ne on muuta asiat. Ja alkoholittomat häät eivät tarkoita uskonnollista juhlaa.

Voitte pitää itsenne näköiset häät. Piste.

Alapeukku...eli jonkun mielestä ei saa pitää semmoisia häitä kuin ITSE tykkää...niinkö?

Alapeukutin. On itsestäänselvää että jokainen pitää sellaiset häät kuin itse haluaa, mutta kannattaa muistaa että kunnon juhlat vaativat sen että myös vieraiden viihtyvyys otetaan huomioon. Hyvät juhlat eivät synny minä minä minä -asenteella suunnitellen.

Ja sinä olet siis sitä mieltä että ilo ilman viinaa ei takaa KUNNON juhlia.

Eli juhlat pi

Ei todellakaan. Kukin järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa.

Ja valtaosa ihmisistä nauttii juhlista enemmän kun siellä tarjoillaan alkoholia. Eipä siitä mihinkään pääse.

Vierailija
944/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?

Minusta tyrkyttäminen tarkoittaisi sitä että painostettaisiin toiset tekemään jotain, ei sitä että jotain asiaa ei halua mahdollistaa omissa häissään. 

Vierailija
945/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alkoholittomat häät, olimme reilu parikymppisiä. Minä olen absolutisti ja miehenikin juo tosi vähän. En ainakaan kuullut kenenkään valittavan, eikä kukaan poistunut ns etuajassa. Vieraiden joukossa oli kaikenlaista alkoholinkäyttäjää. 

Vierailija
946/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat niin tylsää kansaa, että tarvitaan pieni määrä alkoholia poistamaan estoja ja tuomaan edes vähän juhlan tunnelmaa. 

Jos ollaan pienellä vakiintuneella kaveriporukalla, jolla on sama huumorintaju, eikä tarvitse kuin edes katsoa toisiinsa että alkaa naurattaa, niin eihän silloin tarvita alkoholia. Mutta jos juhlissa on toisilleen vieraita ihmisiä, ja haluatte, että he viihtyvät aidosti, eivätkä pönötä hiljaa keskenään, niin tarjoilkaa muutama alkoholiannos ruoan kanssa.

Tämä monien häiden kokemuksella. 

Vierailija
947/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat niin tylsää kansaa, että tarvitaan pieni määrä alkoholia poistamaan estoja ja tuomaan edes vähän juhlan tunnelmaa. 

Jos ollaan pienellä vakiintuneella kaveriporukalla, jolla on sama huumorintaju, eikä tarvitse kuin edes katsoa toisiinsa että alkaa naurattaa, niin eihän silloin tarvita alkoholia. Mutta jos juhlissa on toisilleen vieraita ihmisiä, ja haluatte, että he viihtyvät aidosti, eivätkä pönötä hiljaa keskenään, niin tarjoilkaa muutama alkoholiannos ruoan kanssa.

Eihän sinne häihin kutsuta random joukkoa suomalaisia, vaan tuttuja ja läheisiä ihmisiä. Jos on samojen ihmisten kanssa viettänyt aikaa selvin päin ennenkin, miksi häät olisivat eri asia?

Se juhlatunnelma on varmaan jollain tapaa subjektiivinen kokemus, mulle esimerkiksi mikään setämiesten känninen filosofointi tai keski-ikäisten naisten humalarääkyminen eivät tuo juhlatunnelmaa, vaan halun lähteä kotiin. Monista häistä on tullut lähdettyä siinä vaiheessa kun se meininki alkaa. 

Vierailija
948/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus mutta vastaanpa kun aihe kiinnostaa. Sitä toivoisi, että omien vieraiden asialliseen ja hyvään käytökseen voisi luottaa silloinkin jos häissä tarjoaa alkoholia, mutta näinhän ei aina ole. Olin viime vuonna kaksissa häissä, joista toisissa tarjottiin runsaasti alkoholia ja toisissa käytännössä ei. Ensin mainituissa viihdyin pikkutunneille ja oli hirmu hauskaa, mutta etenkin yhden vieraan taholta tapahtui kurja ylilyönti humalan takia ja itse sain jännittää alkoholistiläheisen käytöstä. Viimeksi mainituissa taas oli mielestäni alkoholittomuuden takia tylsää, ainakin itselläni. Alkoholi on sananmukaisesti seurustelujuoma ja siivittää keskusteluita etenkin vieraammassa seurassa samaan tapaan kuin hyvä ruokakin, mutta pidemmän aikaa. Väsyin aikaisin ja lähdin kotiin. Eli molemmissa vaihtoehdoissa näen itse asiassa selkeitä huonoja puolia. Jokainen tehköö kuten tekee omissa häissään. Ehkä mietin kumman kokee suurempana uhkana, ylilyönnit vai tylsyyden. Itse näkisin että juhlissa tylsyys on ehkä se mitä eniten välttelisin, mutta moni varmaan kokee toisin. 

Vierailija
949/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinne häihin kutsuta random joukkoa suomalaisia, vaan tuttuja ja läheisiä ihmisiä. Jos on samojen ihmisten kanssa viettänyt aikaa selvin päin ennenkin, miksi häät olisivat eri asia?

Se juhlatunnelma on varmaan jollain tapaa subjektiivinen kokemus, mulle esimerkiksi mikään setämiesten känninen filo

Eivät ne vieraat ole läheisiä keskenään.

Vierailija
950/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se juhlatunnelma on varmaan jollain tapaa subjektiivinen kokemus, mu

Mistä sinä sen tiedät? Kyllä kai jokainen jonkun vieraan kanssa läheinen on. Jopa on ihme häät jos sinne kutsutaan vain epäsosiaalisia toisilleen vieraita ihmisiä. 

Vierailija
951/957 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se juhlatunnelma

Sinä kirjoitit että häissä on läheisiä ihmisiä joiden kanssa on vietetty aikaa selvinpäinkin. Jep, monessa tapauksessa hääpari ja oma avec on niitä läheisiä. Kivampi tehdä tuttavuutta uusien tyyppien kanssa kun tarjolla on muutakin kuin pommacia.

Vierailija
952/957 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat häät ovat aidon ilon juhlat ja lapsille turvalliset. Alkoholi tuo keinotekoista iloa ja monta murhetta jälkikäteen. Mihin ihminen alkoholia tarvitsee? Ei niin mihinkään.

Kaksinaismoralistinen ajatusmaailma monella. Paheksutaan juoppoja, mutta ite vedetään "sivistyneesti" juomaa, joka muuttaa monen luonnetta ja saa tekemään tyhmyyksiä. Sitten puolustellaan, koska alkoholi.

Vierailija
953/957 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholittomat häät ovat aidon ilon juhlat ja lapsille turvalliset. Alkoholi tuo keinotekoista iloa ja monta murhetta jälkikäteen. Mihin ihminen alkoholia tarvitsee? Ei niin mihinkään.

Kaksinaismoralistinen ajatusmaailma monella. Paheksutaan juoppoja, mutta ite vedetään "sivistyneesti" juomaa, joka muuttaa monen luonnetta ja saa tekemään tyhmyyksiä. Sitten puolustellaan, koska alkoholi.

Apua. Ensin yritätte varastaa aikuisilta joulun (joulu on lasten juhla!!!11) ja nyt vielä häätkin.

Vierailija
954/957 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä taida paljon olla toivoa ihmiskunnan rauhoittumisesta kun kuningas alkoholilla tuntuu olevan tuollainen niskalenkki suuresta osaa ihmisiä. 

Vierailija
955/957 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaksi kertaa alkoholittomissa juhlissa. 

Ensimmäiset olivat yllättäen holittomat. Tai siis suurin osa vieraista sai tietää vasta paikan päällä, että morsiamen suku on uskonnollinen ja alkoholia ei tarjoilla.

Hääpaikka oli kiva, ja vieraille löytyi majoituspaikat. Pitkämatkalaisia yöpyjiä oli paljon etenkin sulhasen suvun puolelta. Olisi siis ollut oikein hyvät puitteet kilauttaa onnittelumaljat ja syödä viinin kanssa. Ja tätä sulhasen suku varmaan myös odotti.

Häät olivat jäykät. Ohjelmassa oli piiritanssesitys ja virren veisuuta. Yleistä tanssia ei ollut - tämä oli toinen yllätys. Häät olivat hyvin lyhyet, kun ei vieraat viihtyneet.

Ehkä olisi kannattanut kaikille ilmoittaa etukäteen alkoholittomuus, niin ei olisi ollut vääriä odotuksia. 

Toiset holittomat häät oli pienet, joissa järjestettiin vain kahvitilaisuus. Asia oli tiedossa etukäteen ja holittomuus oli luontevaa. Se oli hieman outoa, että onnittelumaljaa ei nostettu ollenkaan, edes holitonta.

Vierailija
956/957 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voitte järjestää sellaiset häät, kuin haluatte.  Hyvään käytökseen kuuluu nauttia tarhoiluista sellaisena, kuin morsiuspari haluaa.

Vierailija
957/957 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käytännössä alkoholiton, koska alkoholi väsyttää - en halua väsyä juhlissa.

Luonteeltanikin olen kiinnostunut ihmisistä ja työssäni olen lisäksi treenaantunut sosiaalisesti taitavaksi, joten osaan avata keskustelun myös tuppisuiden kanssa. Ihan kofeiini riittää avaamaan kielenkantimeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän