Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Kannattaa jättää myös hääkakku pois. Kun sillä on huono vaikutus morsiameen.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta vastaan silti.. kun olen miettinyt, että onnistuuko alkoholittomat häät, ellei ole kyse vahvasti uskossa olevasta hääväestä.
Olen ollut monissa häissä mukana, koska olen pitopalveluyrittäjänä toiminut parikytä vuotta. Päälle vielä iso suku ja laaja ystävä ja tuttavapiiri, häitä on nähty monenlaisia, muttei vielä yksiäkään täysin alkottomia. Mulle se ja sama, mä pärjään ilmankin alkoa. Juon sitten omalla ajallani jos mieli tekee.
Sisko miehineen yrittävät järjestää alkoholittomat häät, mutta asia levisi ajoissa vieraiden kesken. Tästä hääpari vähän pelästy, että päättivät, että häissä on baari. Tervetuliasmalja ilmainen ja ruualla parisen kaatoa viiniä, loput sitten saavat ostaa itse. Yrittävät välttää "ilmaisen viinan" tuomaa känniörvellystä. Aikuiset kun jostain syystä vetää kaksin käsin, kun on ilmaista viinaa tarjolla. On nähty. :(
Suvun miehet sitten tulivat kukin ni
Ei siinä ole mitään kummaa etteivät ihmiset jää lauantai-iltana kuivin suin istumaan iltaa. Parempaakin kekkeriä on suurimmalla osalla tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ilman hääkakun syömistä moni avioliitto olisi paljon parempi eikä eroja tulisi niin paljon.
Häissäni ei ollut tippaakaan alkoholia, eikä sitä kukaan kaivannut edes.
Miksi häissä pitäisi ryypätä. Mikä sillä on tarkoitus.
Vai eikö kukaan kehtaa katsoa onnellista paria selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät juhlat yleensä edellyttävät enemmän tai vähemmän alkoholia. Se siinä on se tarkoitus. Alkoholi on seurustelujuoma.
Ei ole kyllä ikinä tähän mennessä tullut oltua alkoholittomissa häissä.
Varmaan sieltä tekisi mieli lähteä nopeasi kotia.
On ajat muuttuneet kun alkoholittomuudesta tehdään ongelma. Nuorena kun olin häissä ei niissä mitään viinejä koskaan tarjoiltu, alkumalja oli ja ehkä kotikaljaa yhtenä juomavaihtoehtona. Omatkin häät olivat alkoholittomat, tai no, en todella muista oliko alkumaljat alkoholia sisältävät vai ei. Vieraat viipyivät ainakin siihen asti kun me morsiuspari lähdettiin pois, oli ohjelmaa ja tarjoiluja eikä lahjoistakaan ollut puutetta, sille tyypille vain, joka oli sitä mieltä ettei moiset häiden järjestäjät mitään lahjoja tarvitse. Ei kukaan jälkikäteenkään mitään vinoillut, sivistyneitä ihmisiä kun olivat.
Se, että jollain häävieraalla on tai on ollut alkoholiongelma, ei mielestäni ole syy mihinkään erityiskohteluun. Isälläni oli paha alkoholiongelma vuosikymmenet kunnes hän raitistui. Ollut viimeset 20 vuotta raittiina. Meillä on iso suku ja yhtä lailla hän on kaikissa juhlissa ollut läsnä selvinpäin, vaikka muut ovat lätränneet viinalla ja sitä on ollut lavakaupalla tarjolla. Juomattomuus lähtee itsestä. En ymmärä tuota alkoholistien hyysäystä, että kaikkien pitäisi nyt kulkea munankuorilla, ettei addiktit sorru. Tuoke heitä pitää, mutta ei hyysätä.
Minusta juhlat ovat usein mukavammat, jos alkoholia on tarjolla. Itse en käytä, mutta ne jotka käyttävät, osaavat harvoin juhlia ja heittäytyä tunnelmaan ilman. Alkoholittomat juhlat onnistuvat täydellisesti vain muiden pitkään juomatta olleiden kesken.
Voi olla alkoholittomat häät.
omissa häissäni ei ollut alkoholia tarjolla. Olikin perhekeskeinen juhla, oli paljon lapsia ja nuoria; oli suvun ikärakenne silloin semmoinen.
Hauskat juhlat, ja naimisissa ollaan.
Alkoholi ongelmaiset kokoontuu täällä ja raivo puolustaa alkoa.
Tämän takia maistraatti häät jonka jälkeen kahdestaan häämatkalle karkuun. Kun suvusta löytyy jos jonkin näköistä hiihtäjää, se on varmaa että se alkoholiin menevä täti valittaisi kun oli pelkkiä mietoja, se uskovaisempi eno että hyi kun oli viiniä, vegaaniserkku kun ei ollut tofua, nirso pappa kun ei ollut karjalanpaistia, vaihtoehtohörhö siskopuoli kun ruuassa olikin joku e-koodi, lapsiperheet että ajankohta oli liian myöhäinen, lapsettomat että ajankohta liian aikainen, ohjelmaa oli liian vähän mutta ei myöskään vapaata seurustelua riittävästi...
Ikuinen suo yrittää tiettyjä minäminäminä persoonia miellyttää.
Häät ilman viinaa on teeskentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Hääkakku aiheuttaa myöhemmin suurempia ongelmia kuin häissä tarjottu alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut alkoholittomissa häissä.
Itse en juo alkoholia, mutta kyllä minä illallisvieraille tarjoan viiniä. Ei heidän tarvitse olla juomatta, jos minä en juo.
Juuri näin. Miksi ehdoin tahdoin alkoholista tehdään karmea peikko? Tipattomat ja tämän kaltaiset asenteet alkoholiin kielivät juurikin ongelmista -ei se alkoholi ole mikään myrkky
Vierailija kirjoitti:
Se että on alkoholia ei tarkoita että ollaan kännissä. Tällainen asenne kukaan ei kaivannut edes -naurattaa ihan kuin sen tietäisit. Lasi viiniä tai kaksi ei ole ryyppäämistä, tässä voi rivien välistä lukea että viinan kanssa on ollut sinulla tai puolisollesi ongelmia ja siitä on tullut ongelma
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ongelmaiset kokoontuu täällä ja raivo puolustaa alkoa.
kyllä paitsi että päinvastoin -ongelma on alkoholi kin sitä ei osata käyttää
Ei alkoholittomuus tarkoita huonoa tarjoilua. Ja alkoholilla voi saada aikaan hyvin epäonnistuneet juhlat, kuten ilmankin.
Ilmapiiri riippuu ohjelmasta ja juhlien vetäjän asenteesta. Morsiusparilla on muuta keskityttävää, joten tarvitaan joku vetäjä, joka juontaa ihmisille ohjelmaa ja tekemistä, hyvässä hengessä. Ja kaikille ikäluokille, mitä mukana on.
Alkoholin kanssa on ehkä helpompi päästä juttuun muiden kanssa, mutta sujuu se selvin päinkin ja muistot voivat olla vähintään yhtä hyvät.
Näin kirjoitti setä, jolle myös viina maistuu tilaisuuden tullen.